عکس‌های فوق‌العاده زیبا از فضا که از شکوفه‌های جلبکی زمین گرفته شده است

اگر از فضا به زمین بنگرید، کوه‌ها عالی به نظر می‌رسند، بیابان‌ها بسیار پر زرق و برق و ابرها زیبا دیده می‌شوند. شاید ندانید که یکی از زیباترین منظره‌های زمینی که از فضا دیده می‌شود، توسط تعدادی از ریزترین میکروارگانیسم‌های موجود در روی زمین ایجاد می‌شود. شکوفه‌های جلبکی زودگذر و گاهی خطرناک، ترکیب‌های چرخشی از رنگ‌های آبی و سبز در آب‌های سرتاسر جهان به وجود می‌آورند. تعدادی از این منظره‌ها را با هم می‌بینیم:

این عکس ممکن است زیبا به نظر برسد اما توسط یکی بدترین و خطرناک‌ترین انواع جلبک‌های سمی ایجاد شده که در سالیان اخیر به دریاچه Erie آسیب می‌رساند.

عکس این شکوفه جلبکی توسط ماهواره Landsat-5 در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ ثبت شده است. Microcystis aeruginosa سم microcystin را تولید می‌کند که برای کبد مضر است، سگ‌هایی را که درآب شنا می‌کنند، می‌کشد و برای انسان حساسیت‌های پوستی ایجاد می‌کند.

دریاچه Erie به خاطر زیبایی و شکوفه‌های جلبکی گاه به گاهش معروف است؛ این عکس در سال ۲۰۱۱ ثبت شده و در هم‌آمیختگی رنگ‌های سبز و آبی منظره‌های بدیعی را ایجاد کرده‌اند؛ همچنین نشان می‌دهد که وسعت محدوده شکوفه‌های جلبکی تا چه اندازه می‌تواند باشد. این شکوفه‌ها همیشه سمی نیستند اما وقتی که شرایط برای رشد آنها مساعد می‌شود، به صورت بی‌رویه زیاد می‌شوند و می‌توانند برای ماهی‌ها خطرناک باشند و به صورت بالقوه آلودگی آب آشامیدنی را موجب شوند.

ماهواره Landsat 8 در سال ۲۰۱۵ عکس این شکوفه جلبکی را از دریاچه قلبی شکل St. Clair در غرب دریاچه Erie به ثبت رساند.

فضاپیمای Sentinel-2A متعلق به آزانس فضایی اروپا، در سال ۲۰۱۵ عکس این شکوفه‌های جلبکی چرخنده را از دریای بالتیک ثبت کرد؛ رگه سیاه رنگی که از قسمت بالا تا میانه‌های تصویر دیده می‌شود یک قایق است که به سمت مرکز گردابی شکل شکوفه‌ها حرکت می‌کند.

در سال ۲۰۱۵ این شکوفه ظاهرا بی‌خطر در ساحل نیویورک (اقیانوس اطلس ) ظاهر شد. بر اساس گفته‌های Oscar Schofield، یکی از دانشمندان رشته علوم دریایی دانشگاه Rutgers، این شکوفه به علت پدیده بالا آمدن ساحلی (upwelling) ایجاد شده است. در این پدیده آب‌های سطحی سواحل توسط جریان باد از ساحل دور می‌شوند و جای‌ آن‌ها را آب‌های سردتر و معمولا غنی‌تر مناطق عمیق اقیانوس پر می‌کند.

ماهواره Aqua متعلق به ناسا در تاریخ ۲۹ می سال ۲۰۱۷، این عکس را از چرخش شکوفه‌های جلبکی فیروزه‌ای رنگ در دریای سیاه ثبت کرده است. این جلبک‌ها که می‌توانند بسیار زیان‌بار باشند، بخش مهمی از اکوسیستم این دریا را تشکیل می‌دهند. ناسا می‌گوید جریان آب رودخانه‌هایی مانند دانوب و دنیپر حجم زیادی از مواد غذایی را وارد دریای سیاه می‌کند؛ این مواد غذایی معمولا توسط فیتوپلانکتون‌ها، ماهی‌های کوچک، سخت پوستان و سایر موجودات دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH