سونی اکسپریا Z2 در مقابل آی‌فون 5s؛ کدام یک دستگاه بهتری است؟!

z2-vs-5s

هر ساله با معرفی پرچم‌دار‌ان شرکت‌ها، سایت‌ها و افراد مختلف شروع به مقایسه و بررسی‌ آنها می‌کنند. چندی است که شرکت سونی پرچم‌دار جدید خود را با نام اکسپریا زد 2 روانه بازار کرده است. از طرف دیگر سال گذشته شرکت اپل گوشی جدید خود را با نام آیفون 5s معرفی کرد. حال ما این دو گوشی را کنار یکدیگر قرار دادیم تا شما شاهد رقابت بین اکسپریا زد 2 و آی‌فون 5s باشید.

البته شرکت اپل در حال آماده سازی خود برای معرفی آی‌فون 6 است، اما چون این دستگاه هنوز معرفی و روانه بازار نشده، ما به آی‌فون 5s اکتفا کردیم.

طراحی

از هرچیز که بگذریم گوشی‌های شرکت اپل با جنس بدنه و آرگونومی خوبی که دارند، زبان زد خاص و عام هستند (با گوشی‌های شرکت اپل، بیشتر می‌شود کلاس گذاشت!). اما اکسپریا زد 2 نیز طراحی زیبایی دارد که در نگاه اول، کاربر را شیفته خود می‌کند، همچنین استفاده از شیشه و فلز در بدنه این گوشی آن را نسبت به رقیب خود متمایز کرده است.

نماینده اپل بهتر در دست جای ‌می‌گیرد که در این امر صفحه نمایش کوچک آن نسبت به رقیب خود نیز موثر است.

در قسمت جلویی گوشی‌ها تفاوت تنها در دو چیز است؛ یکی صفحه نمایش بزرگ‌تر اکسپریا زد 2 و دیگری وجود دکمه فیزیکی Home در آیفون 5s .

اطراف هر دو گوشی نیز میزبان دکمه‌های معمول کاهش و افزایش صدا و پورت‌هاست. اگرچه محصول شرکت سونی یک اسمارت فون ضد آب است، اما ظاهر این گوشی تاثیری از آن نپذیرفته و شکل و ظرافت خود را از دست نداده است. اما آیفون 5s در مقابل آب، توان ایستادگی ندارد و شکست می‌خورد.

صفحه نمایش

سونی بالاخره در صفحه نمایش‌های محصول جدید خود از تکنولوژی IPS استفاده کرد. نتیجه این تغییر، یک صفحه نمایش 5.2 اینچی با کیفیت است که تراکم پیکسلی 424ppi را ارائه می‌دهد و رنگ تصاویر با درجه حرارت بالایی تولید می‌شود که این خود باعث پخش تصاویر، با رنگ طبیعی و واقعی‌ می‌شود.

اگر نظر ما را بخواهید، تماشای تصاویر در یک صفحه 5.2 اینچی بسیار لذت بخش‌تر از تماشای آن در یک صفحه 4 اینچی است. اپل نیز در محصول خود از صفحه نمایش IPS استفاده کرده است که تراکم پیکسلی 326ppi را ارایه می‌دهد. اپل خود ادعا می‌کند که تراکم پیکسلی 326ppi بیشترین مقدار قابل تشخیص توسط چشم انسان است و تراکم پیکسلی بیشتر، باعث افزایش کیفیت صفحه نمایش از دید انسان نخواهد بود.

سیستم عامل و رابط کاربری

اکسپریا زد دو از آخرین نسخه سیستم عامل‌ اندروید (4.4.2) بهره می‌برد. در طرف مقابل، نسخه 6.1.1 سیستم عامل ios بر آیفون 5s حکم فرماست که میتوان آن را به ios7 نیز آپدیت کرد. رابط کاربری ios7 نسبت به نسخه قبلی خود بهتر و کاربر پسند‌تر شده است اما سونی همچنان از رابط کاربری قدیمی خود استفاده می‌کند که از جهاتی باعث شکست آن در مقابل آیفون است.

بر خلاف آیفون 5s، نوشتن و تایپ کردن در زد 2 به دلیل نمایشگر و دکمه‌های نرم افزاری بزرگتر، به راحتی انجام می‌شود.

سخت افزار

هر دو این گوشی‌ها قدرتمند هستند و انتخاب یکی از آنها به عنوان بهترین در این بخش اشتباه است. اگرچه بر روی کاغذ سخت افزار اکسپریا زد 2 بهتر است اما یکی از ویژگی‌های ممتاز گوشی‌های شرکت آیفون در تطابق کامل سیستم عامل با سخت افزار گوشی است که باعث عملکرد عالی آن می‌شود.

اکسپریا زد 2 از پردازنده چهار هسته‌ای اسنپ دراگون 801 و پردازنده گرافیکی Adreno 330 و حافظه رم ۳ گیگابایت بهره می‌برد. در طرف مقابل، آیفون 5s با یک پردازنده dual-core A7 64-bit و پردازنده گرافیکی PowerVR G6430 و حافظه رم 1Gb وارد میدان نبرد شده است.

دوربین

اکسپریا زد2 از یک لنز قدرتمند در کنار سنسور Exmor RS با 20.7 مگاپیکسل بهره‌مند است اما دوربین آیفون 5s هشت مگاپیکسلی است. کیفیت عکس برداری و فیلم برداری هر دو گوشی خوب است و رنگ‌ها از غلطت کافی برخوردار هستند.

رابط کاربری دوربین اکسپریا زد 2 نسبت به آیفون 5s، تنظیمات بیشتری را در اختیار کاربر برای ثبت تصاویر قرار می‌دهد. که این خود مزیتی بزرگ برای آن محسوب می‌شود.

باتری

باتری اکسپریا زد 2 یک باتری 3200 میلی آمپر ساعتی است که نسبت به باتری 1570 میلی آمیر ساعتی آیفون 5s بسیار قدرتمند محسوب می‌شود. که اگر از گوشی استفاه نشود، این باتری می‌تواند تا یک ماه گوشی را روشن نگه دارد! اما آی‌فون 5s در این حالت فقط می‌تواند 10 روز دوام بیاورد.

جمع بندی

هر کدام از این گوشی‌ها مزیت‌های خاص خود را دارند. نماینده سونی در این رقابت با دارا بودن دوربین 20.7 مگاپیکسلی و صفحه نمایش بزرگ و باتری قدرتمند، نتیجه رقابت را به سوی خود کشاند و از طرف دیگر آی‌فون 5s با سیستم عامل ios می‌تواند یک انتخاب خوب برای دوست داران این برند و این سیستم عامل باشد. همان طور که گفتیم، اگر به دنبال یک تلفن همراهی هستید بیشتر با کلاس شما هم تراز باشد، گوشی آیفون با آن سیب گاز زده‌اش می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد ولی اکسپریا Z2‌ مجموعه کاملی از امکانات را گرد هم آورده است.

نتیجه این رقابت را بر عهده شما کاربران و دوست داران سایت آی‌تی‌رسان قرار می‌دهیم تا بهترین گوشی را انتخاب کنید!

53 در مورد “سونی اکسپریا Z2 در مقابل آی‌فون 5s؛ کدام یک دستگاه بهتری است؟!”

  1. میدونم خیلی از زمان معرفی هر دو گوشی گذشته ولی شاید کامنت بنده بدرد کسی نخوره،گوشی های زیادی رو خریدمو استفاده کردم،روونی ایفون بخاطر سیستم عاملشه و اندروید به متن باز بودنشه که جذابیت داره،هر دو گوشی رو هم در حال حاضر دارم،ولی به جرات میتونم بگم 5اس هیچ حرفی واسه زدن در مقابل زد تو نداره،سونی بسیار پرسرعت و عالی عمل میکنه و مصرف باطری بسیار بهینه ای داره،ولی در مقابل به شدت باطری ضعیفی داره و تنها مزیتش سنسور اثر انگشتشه که ضد آب و ضد گردوغبار بودن سونی این خلع رو جبران میکنه،مزیت سونی پشتیبانی از کارت اس دی،دوربین پرقدرت،تراشه عالی،سرعت پردازش بالا،تکنولوژی های شخصی مث ایکس ری که باعث با کیفیت تر شدن صفحه نمایش میشه،دوستان هر دو برند قابل اخترامن ولی حداقل تو این مقایسه ایفون بسیار ضعیف عمل کرده و سونی بسیار عالی….
    پ ن:تاریخ این کامنت 1398/2/13

  2. سونی به غیر از داغ کردن چیز دیگه بلد نیست من پسرخالم زد۲ داره هنوز یه ساعت باهاش کار نکردی جوش میاره و دوربین باید بگم اصلا به مگاپیکسل نیست

  3. سلام. من از سونی خوشم میاد z2،
    حالا این وسط از ایفون ۵sهم خیلی خوشم میاد بنظرتوت باتوجه ب نیازم کدوم رو بگیرم.
    هر چند جفتشون الان یکم قدیمی شدن.
    نیاز من:(۱تلگرام۲.اینستاگرام.۳بازی ،در حد یکی دوتا.۴دوربین.۵نرم افزار های کاربردی).
    خواهشا از روی تجربه پاسخ بدید با تشکر از همتون

    1. علی‌رضا عباسی

      هر دو گوشی در یک سطح هستن، بستگی به علاقتون داره که سیستم عامل اندروید رو می‌پسندید یا iOS. نظر شخصی بنده آی‌فون ۵S هست.

  4. من خودم آیفون ۵اس دارم و به جرات میگم هیچ گوشی ب گرد پاش نمیرسه..با همه اونایی که سونی دارن حاضرم شرط ببندم ک گوشیشون ب پا گوشیم نمیرسه..درسته پول بیشتر میدی،ولی جنس بهتری هم میخری..ن سونی ن سامسونگ ن اچ تی سی حریف اپل نمیشن..فقط اونایی ک اپل دارن میدونن چی میگم..وگرنه تا آیفون نگرفتی دستت،در موردش نظر نده..

  5. اشنای سونی پسند

    یعنی درود بر ایکس پریا زد تو زد ابی اشاره نشده زیبایی خیره کننده اشاره نشده قیمت کم تر نسبت به اپل داگ سونی اصلا درست توضیح ندادین

  6. من سر سرانه تصمیم نمیگیرم اگر هر کس که به جای من بود همین رو میگفت من میگم سونی از ۵اس بهتره و بی دلیل نمیگم چون ایفون فقط یه مارکه منظورم این نیست که بدرد نمیخوره اما میگم سونی تو همه چیز ازش برتره چون من داداشم۵اس داشت و خودم زد۲ داداشم مال منو بیشتر تایید میکرد و الان ۶اس داره که من سیکس اس رو از زد ۲ بالاتر میدونم در کل زد ۲ از۵اس بهتره

  7. دوستان ایفون۵ برتری زیادی از z2داره تازه برند ایفون بالاتر از برند z2هست … دیگه تصمیمش به عهده ی خودتونه…(:

  8. واقعا متاسفم واسه ادمهای بی سوادی که برند بزرگ اپل رو با یه برند درجه ٣ بنام سونی مقایسه میکنن!!!! واقعا هیچی از گوشی حالیتون نیس

  9. z2 خیلی بهتراز اپل بدنه شیش ای و فلزی دار لمسش هم حرارتییه من حدود237 تابرنامه. روش. نصب کردم ولی اصلا هنگ نمیکنه
    چند بار هم امتحانش کردم زد آب

    1. بات شرط میبندم زد۲ هم نداری..وگرنه میفهمیدی داغ کردن ینی چی..منم آیفون ۵اس ۶۴گیگ دادم نزدیکا ۱۰برنامه مث بازی آسفالت ۸ روش انداختم..هنوزم حافظه داره و ی ثانیه هم لگ نداره..کافیه اینارو رو سونی نصب کنی تا بدونی اپل ینی چی..

  10. یکی منو راهنمایی کنه موندم بین این دوتا گوشی کدومو بگیرم از یه طرف خودم طرفدار سونی هستم و میگم صفحه نمایشش از اپل بزرگتره و دوربینش ۴k فیلمبرداری میکنه وضد آبه از طرف دیگه از اندروید خسته شدم و شنیدم سرعت اپل بالاتره وباکلاستره ممنون میشم راهنماییم کنین

  11. هم گوشیه z2 خوبههههه و هم آیفون دیگ بستگی ب نظر خوده شخص داااره ب نظر من هر دوی اینا خووووبن من خودم هردوشونو در حال حاضر دارم و از هر جفتشونم راضیم…

  12. من خودم z2 دارم الان سه ماه ازش استفاده میکنم فقط یه اشکال داره و اینه که سی پی یوش خیلی داغ میکنه به همین خاطر قصد دارم با آیفون 5s عوض کنم ولی میدونم که آیفون هم باطریش رو زود خالی میکنه . دوستان از همه شما هم ممنونم

  13. من الان زد2 دارم واقعا عالیه میشه گفت بهترین چیپ ست چه از لحاظ گرافیک و چه از لحاظ سرعت در اختیارتون میذاره واقعا گوشی قدرتمندیه از ایفون خیلی بهتره مخصوصا ظرافت در طراحیش اگر حواستین یکی از این دو گوشی رو بخرید نظر من تنها و تنها زد2 هست نسبت به قیمتش عین نوت3 عمل میکنه

  14. به نظر من تلفن های اپل بیشتر در خارج از کشور مورد استفاده ی بهینه تری قرار می گیرد.چون آی پی ها های سرور ایران روی بیشتر نرم افزار های آیفون تحریم هستش (همون رابط کاربری که مذیتشه).اونوقت اپل در ایران به در افراد ثروتمندی می خورد که خیلی اهل بازی و مرورگرو نرمافزار های خاص نیستند فقط یک تلفن جهت زنگ زدن و فیلمبرداری معمولی اما در سطح اجتماعی خودشون می خوان.اگر شما منطقی فکر کنید خیلی از افراد هستن که میرن فروشگاه های خرید تلفن همراه و فقط می گن با کلاس ترین و گران ترین تلفن رو بدین بدون اینکه نیاز هاشونو بشناسن.

  15. ببینید دوستان این حرف رو بدونه تعصب میگم…من خودم s3 داشتم z1 داشتم آیفون ۵اس هم الان دارم…باور کنین هر کی آیفون بگیره دیگه تا ۵٠ ساله دیگه بخواد گوشی عوض کنه به غیر از اپل نگاه نمیکنه…امکان نداره کسی از اپل برگرده به اندروید…
    درضمن تو گوشی های اندرویدی فقط htc one m8 … واقعا تفاوتش رو حس میکنین با بقیه گوشی های اندروید

  16. فقط سونی نمی دونم چرا بعضی ها آیفون دوست دارند کجاش از z2بالاتره
    دوربین z2=20وiPhone 5=8
    باتری z2=3200وiPhone 5=1570
    صفحه نمایش z2=تراکم 422پیکسلی iPhone 5=321مگاپیکسل

  17. اصلش میزان کاربری گوشی مهمه که سونی میزان کارایش از ایفون بیشتر فقط سنسور اثر انگوشت ایفون داره که از سونی یکم یرتر به نظرمیاد ولی نظرشخصی خودم زد2

  18. دوستای عزیز ، یادمون باشه z2 پرچمدار 2014 سونی به حساب میاد و آیفون هنوز پرچمدار خودش رو معرفی نکرده . زمانی که آیفون 6 معرفی بشه ، مطمئن باشید z3 هم حرفی برای گفتن نداره چه برسه به z2 .
    شما برید فروش سالیانه برند هارو باهم مقایسه کنید !! سونی حتی توی 5 فروش برتر سال هم نیست !! هر ساله داره ضرر مالی میده ! اما z2 گوشیه قابل احترامیه . و آیفون هم صفحه کوچیکش یه مقدار همه طرفداراش رو خسته کرده که در آیفون 6 جبران میشه

  19. اپل جوری گوشی هاشو گرون میفروشه انگار از طلا ساخته شدن اینم بگم همه ی آمریکییا کوچکترین چیزشونو تا آسمونا بالا میبرنن نمونش آیفونه که با قیمت بالاش میخاسته باگوشیهای قوی ای مثل اکسپریا زد2 مقایسه بشه و از مد نیفته-کلام آخر به اپلی ها:دو سه سال دیگه کار اپل تموم میشه تا جاییکه اپل هم باس مث آندروید باز باشه

  20. همیشه از سری آیفون متنفر بودم!چرا؟بدنه ی بسیار کوچک حتی خوش دستم نیست(به دلیل تخت بودنش)و(راحتی تو دست بخوره تو سرش!!)پردازنده2هسته با سرعت 1.3گیگاهرتز که درسته سرعت بالایی داره اما این سرعت بالا به سیستم عامل مربوطه نه به پردازنده!دوربین8مگاپیکسلی که ظاهرا قصد پیشرفت نداره!باتری ضعیف علی رقم صفحه کوچک و پردازنده ی دوهسته ای که داره!کارت حافظه هم که نمیخوره!سیستم عامل ای او اس که به هیچ وجه جذابیتی به اندازه اندروید برای من نداشته! و در اخر موردی به نام قیمت که متاسفانه در ایران از بازار های جهانی گرونتره!نظرم زد2 هست گوشی زیبا و با کیفیتی که تنها رقیبش اس5 هست.
    اپل همه مون سر کار گذاشته!!!!!!

      1. ببین عزیز این حرفتو به حساب یه نظر ساده میزارم(یعنی اینکه منظوری نداری) ولی واجب شد بگم من پول صد ایفون هم دارم (پدرم متخصص پزشکی هست!) ولی یه تار موی گندیده ی سونی رو به 1000000ایفون هم نمیدم.بعدشم من که گفتم این نظر شخصیه منه.حالا مگه خریدن یه ایفون 5اس گلد 64 چقدره که شما میگی…!!!!

      2. ازمابهتران

        در ایران اپل بیشتر مورد توجه دهاتی های تازه به دوران رسیده است. فروشنده ها چون سود بیشتری از فروشش میبرن به خلق الله میندازن!

        1. لطفا به سلیقه افراد توهین نکنید
          کسی که هنوز جنبه نژاد پرستی داره و دهاتی رو به تمسخر می گیره نباید ایفون رو نقد کنه

        2. خخخ داداش شما شهری برو کوره اتش دست بگیر..این مارک الکی نیوفتاده پشت گوشی واسش زحمت کشیدن…عزیزم اولین پردازنده۶۴ بیتی رو گداشتن رو گوشی میای چی تلاوت میکنی فدات شم

  21. مارک های معروف فقط پول برند میگیرن.در هر زمینه ای همینطوره.مثلا چرا نوت بوک های اپل 5 میلیونه و برند های دیگه به زور به 2 میلیون میرسه یعنی واقعا اگر کیفیت اپل هم بالا باشه که هست این قدر در قیمت تاثیر داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  22. خیلی در حق ایفون نامردی شد. به نظرم متاسفانه اصلا یه بررسی حرفه ای نبود و در حد این سایت نبود.
    دوربین آیفون 8 مگاپیکسله ولی رنگ ها رو خیلی بهتر از Z2 ثبت میکنه
    google now به هیچ وجه به پای Siri نمیرسه
    پردازنده 64 بیت ایفون خیلی بهینه تر از S801 عمل میکنه
    سنسور اثر انگشت هم که Z2 نداره
    طبق بررسی های انجلم شده Z2 گاهی اوقات داغ هم میشه.
    و کلی دلیل دیگه برای بهتر بودن آیفون.
    اما شما همه ش رو نادیده گرفتی :-/

    1. عزیزم میدونی 4k یعنی چی؟!!!!!!!!!! 4برابر full HD
      z2 اگه نیم ساعت 4k فیلمبرداری کنه داغ میکنه (58 درجه هم میرسه سیپییوش) ولی آیفون 6 به زور میتونه این ویدئو رو بازش کنه (البته در حد یه شعار)

  23. به نظرم تا زمانی که اندروید لذت کاربری و سرعت ای او اس و برنامه های با کیفیت ای او اس رو نداشته باشه هر دستگاهی مبتنی براندروید از ای او اس عقب تر قرار میگیره در ضمن همه ی ما میدونیم اگه ایفون ارزون تر بود میرفتم ایفون میخریدیم چون همه ی ما به کیفیتش ایمان داریم و اینکه هیچوقت به مشتری مشخصات دروغین مثل اندرویدی ها تحویل نمیده

    1. تجربه کاربری و سرعت ای او ای رو قبول دارم ولی در مورد برنامه مال اندروید خیلی خوب و نصب برنامه های پولی هم راحتتره در مورد برنامه های فارسی هم که اصلا قابل مقایسه نیستن مال اندروید هم بیشتره هم کیفیت بالاتری داره

  24. به قول یکی از دوستان محمد حسگر اثر انگشت و اولین پردازنده 64 بیتی رو ول کردین و نگفتین!!! محمد میگه یکم بی انصافی کردین ولی من که خودم گوشیم سونی هست میگم زیادی بی انصافی کردین تو اینجا حتی میتونستین به کیفیت خوب گوشی سونی اشاره زیادی کنین ! من خودم سونی دارم اما اگه هزینه رو داشته باشم بی شک اپل تو همه چی بهترین گزینه هست … در ضمن مطالبتون تعصبیه

    1. در مورد همه چی به غیر از برنامه اپل بهنر هست
      تو اپل واسه نصب برنامه های پولی(که تقریبا همه برنامه های مفید پولین) جیلبریک لازمه که ریسکش بسیار بالاست و همچینین باعث کند شدن سیستم عامل و کرش پیاپی میشه
      اندروید تو هر چی عقب باشه در مورد برنامه بهتره مخصوصا برنامه های فارسی

  25. یکم بی انضافی کردید
    حسگر اثر انگشت و پردازنده 64 بیتی مهمترین مزیت ایفون هست که اصلا بهش اشاره نشده
    اگه صفحه ایفون 5 اینچ بود ایفون بهتر بود ولی درحال حاضر زد2 بهتره

  26. “سونی بالاخره در صفحه نمایش‌های محصول جدید خود از تکنولوژی IPS استفاده کرد”
    “بالاخره”؟!! نه واقعا “بالاخره”؟!!
    سونی بیچاره که تو zu و z1c از پنل ips استفاده کرده دیگه گفتن جمله بالا چه لزومی واقعا نمیدونم

  27. آیفون 5s همون موقعی که به بازار ارائه شد با ios7 ارائه شد و این که شما نوشتید ios 6.1.1 برای آیفون 5 است

  28. بچه های ای تی رسان راستی این عکس مطلب از خودتونه؟اخه شما خیلی راحت در باره این گوشی نظر میدید انگار تا حالا سه تا بررسی تخصصی ازش انتشار دادید!
    راستی تا کی باید منتظر بررسیش باشیم؟

  29. اکسپریا زد۲ یک گوشی کاملا قابل احترامه و همینطور ایفون.
    اکسپریا یه رده بالاتر از ایفون قرار میگیره اما نمیدونم چرا بازهم ایفون گرونتره!!!!
    لابد بیشتر بخاطر همون موضوعیه که گفتید.کلااااااس
    در ضمن اینو هم بگم کسی که با گوشیش بخواد کلاس بزاره لابد از خودش هیچی نداره!

    1. z2 به هیچ وجه یه رده بالاتر از ایفون نیست
      در بعضی از موارد زد2 و در بعضی ایفون 5اس بهتره با یکم ارفاق تو کارایی با هم برابرن (کارایی نه اعداد و ارقام)
      اگه مبنا اعداد و ارقام باشه شاید بعضی از گوشی های درجه 2 و 3 چینی هم مشخصات بهتری از ایفون داشته باشند اما تو تجربه کاربری ایفون کم نظیره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH