نگاهی به مایکروسافت لومیا 535: گام لرزان مایکروسافت در نبود نوکیا

Lumia 535 (2)

نوکیا به خاطر سوء مدیریت و همگام نشدن با دنیای فناوری به شکست خوردگان تاریخ پیوست و عبرتی شد برای دیگران. حالا مایکروسافت با در اختیار داشتن تجهیزات و وسایل بخش موبایل نوکیا اقدام به ارایه گوشی‌های ویندوزی پس از نوکیا تحت برند مایکروسافت می‌کند. اولین گام مایکروسافت در این راه، لومیا 535 است. لومیایی با قیمت به صرفه و قیافه‌ای که از دور هم می توان به اصالت لومیایی آن پی برد. استراتژی مایکروسافت از زمان رفتن نوکیا تاکنون، مبتنی بر ارائه گوشی‌های رده پایین و ارزان قیمتی همچون لومیا 535، 435 و 532 با قیمت‌هایی زیر 110 یورو بوده است.
اینک ما قصد بررسی نخستین لومیای بدون برند نوکیا را داریم : لومیا 535.

طراحی:
محصولی از خانواده لومیا با شک و شمایلی که از دور فریاد می‌زند: من یک لومیا هستم!
گوشه‌هایی گرد و بدنه‌ای پلاستیکی. در جلوی گوشی شاهد صفحه نمایش 5 اینچی هستیم که هنگامی که گوشی خاموش است زیبایی خاصی به آن می‌دهد. چرا که تمام نمای جلو بصورت یکدست مشکی می‌شود.
همچنین شاهد نام مایکروسافت بر بالای آن هستیم. دوربین جلو هم در گوشه سمت راست بالا جا خوش کرده است.
این گوشی ابعادی برابر با 72.4 در 140.2 و ضخامتی 8.8 میلی‌متری دارد. در سمت راست این محصول کلیدهای کنترل صدا قرار گرفته‌اند و اندکی پایینتر از آن‌ها کلید پاور گوشی قرار دارد. محل قرارگیری کلیدها بسیار عالی بوده و دسترسی به آن‌ها راحت است. در سمت چپ این گوشی هیچ کلید یا شیاری وجود ندارد.
Lumia 535 (1) قاب پشتی این محصول از پلاستیک مات است و کیفیت ساخت بالایی ندارد. اطراف لنز دوربین اندکی از بدنه بیرون زده است و در سمت چپ آن فلاش LED قرار دارد. در زیر دوربین مجددا نام مایکروسافت به همراه علامت ویندوز حک شده‌است. درگاه Micro USB در پایین دستگاه و  جک 3.5 میلیمتری صدا نیز در بالای آن قرا گرفته‌اند.
قاب پشتی این محصول همانطور که گفتیم کیفیت ساخت بالایی ندارد. البته در قیاس با گوشی‌های هم قیمت آنقدرها هم بد نیست. این قاب قابل تعویض است و در رنگ‌های سبز، خاکستری، نارنجی، سفید، مشکی و آبی برای این گوشی موجود است. شما می‌توانید با تهیه این قاب‌ها، هربار رنگ و لعابی تازه به لومیای خود بدهید.

Lumia 535 (4)

صفحه نمایش
این تازه وارد دارای صفحه نمایش 5 اینچی از نوع ips LCD بوده و رزولوشن qHD  یا 540 در 960 را ارائه می‌دهد. با یک محاسبه ساده در می‌یابیم که تراکم پیکسلی این گوشی 220 پیکسل در هر اینچ است که مقدار متوسطی محسوب می‌شود. رنگ‌های به نمایش در آمده در این صفحه نمایش گرم بوده و از این حیث ایراد چندانی بر آن وارد نیست. در نگاه از زوایا اندکی آشفتگی در رنگ پدید می‌آید که البته مجددا باید تاکید کنیم که مشکل چندان مهمی نیست. زیرا اولا ما با یک گوشی پایین رده طرف هستیم و ثانیا نسبت به دیگر پایین رده‌ها این گوشی عملکرد بهتری در نگاه از زوایا دارد. حداقل روشنایی این صفحه 61 نیت است که موجب می‌شود چشمان کاربر هنگام کار در تاریکی اذیت نشوند. حداکثر روشنایی آن هم 433 نیت است که البته اندکی برای کار زیر نور مستقیم خورشید کم است. البته برخی کاربران مشکلی در تاچ دستگاه گزارش داده‌اند.

microsoft-lumia-535-3-2
رابط کاربری
لومیا 535 با نسخه 8.1 ویندوزفون به همراه اپدیت دنیم عرضه می‌شود.
دستیار صوتی زبل و کارآمد مایکروسافت یعنی کورتانا نیز در این گوشی در دستترس است و شما می‌توانید برای انجام بسیاری از کارهای روزمره خود از تنظیم آلارم و قرار ملاقات گرفته تا ارسال پیام و تماس و جستجو در اینترنت و … بر روی آن حساب کنید. این دستیار صوتی به مراتب باهوش‌تر و کارآمدتر از دستیار صوتی پر ادعای اپل یعنی سیری است. حتی می‌توانید به او درخواست ازدواج بدهید و ببینید که چطور شما را می‌پیچاند!

Lumia 535 (3)
در ویندوزفون 8.1 شاهد چند تغییر نسبت به ویندوزفون 8 هستیم. می‌توانید برای صفحه هوم و پس زمینه کاشی‌ها یک تصویر دلخواه قرار دهید و می‌توانید تمام اپ‌ها و فایل‌هایتان را بدون نیاز به نرم‌افزار خاصی به کارت حافظه منتقل کنید. همچنین Action Center نیز به این نسخه اضافه شده است و همانند گوشی‌های اندروید و ios، می‌توانید با کشیدن انگشت از بالا به پایین به آن دسترسی داشته باشید.

سخت افزار
لومیا 535 از چیپ اسنپدراگون 200 کمپانی کوالکام استفاده می‌کند که دارای پردازنده 4 هسته‌ای با فرکانس 1.2 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی آدرنو 302 است. در کنار این چیپ یک گیگابایت رم هم قرار دارد که اجرای روان اکثر برنامه‌های اکوسیستم ویندوز را برای شما تضمین می‌کند. البته هنگام نصب یک برنامه، گوشی برای چند ثانیه به هیچ لمسی پاسخ نمی‌دهد و پس از یک وقفه چند ثانیه‌ای مجددا کار خود را ادامه می‎دهد. این برای خیلی از کاربران آزار‌دهنده است. همچنین مرورگری اینترنت با اینترنت اکسپلورر در این گوشی هم چندان جذاب نیست. در مدتی که این گوشی تحت آزمایش بود، گاهی هنگام باز کردن صفحات سنگین و تماشای ویوئوها در یوتیوب کرش می‌کرد و حسابی روی اعصاب بود! البته گشت‌زدن در بین صفحات منو و رابط کاربری گوشی بدون لگ و دردسر بود. اما خب مهم اجرای اپلیکیشن‌هاست نه گشت‌زنی در منوها!
حافظه داخلی این مدل 8 گیگابایت است که تنها 5 گیگابایت آن در دسترس است. البته می‌توان با کارت حافظه تا 128 گیگابایت دیگر به این مقدار افزود و از آن‌جایی که در ویندوز انتقال برنامه‌ها به کارت حافظه به راحتی صورت می‌پذیرد، دیگر جای هیچ گونه نگرانی نیست.
با پشتیبانی این مدل از 2 سیم کارت هم دیگر نگران از دست دادن تماس‌هایتان نباشید!

Lumia-535-Gaming-1024x576
دوربین
لومیا 535 از یک دوربین 5 مگاپیکسلی در عقب و یک دوربین 5 مگاپیکسلی در جلو بهره می‌برد. با وجود فلاش و فوکوس اتوماتیک این مجموعه تقریبا تکمیل می‌شود. اما یک مشکل هست. کیفیت فیلمبرداری این گوشی با سرعت 30 فریم بر ثانیه و اندازه 480 در 800 است. یعنی حتی HD هم نیست! این یک ضعف بزرگ است. اما فراموش نکنید که این یک استراتژی تجاری است. اگر این گوشی همه چیزش کامل بود، دیگر چه کسی سایر مدل‌ها را می‌خرید؟
به هرحال این یک گوشی پایین رده است و به عقیده ما عکس‌های تهیه شده با آن رنگ‌هایی نسبتا طبیعی و کیفیتی در حد 5 مگاپیکسل دارند. نه بیشتر و نه کمتر. در نور زیاد و مناسب، می‌توان با این دوربین عکس‌های خوبی تهیه کرد، اما به محض کاهش نور، تصویر دارای نویز و به اصطلاح خودمانی دانه دانه می‌شود.
دوربین جلو هم آنقدرها قوی هست که عاشقان سلفی را راضی کند. مایکروسافت برای سلفی دوستان برنامه Lumia Selfie را تدارک دیده و با وجود مودهای عکاسی مانند Beauty می‌توان سلفی‌های خوبی گرفت.

Microsoft-Lumia-535-sample-images
پخش چند رسانه‌ای
لومیا 535 دارای یک اسپیکر مونو در پشت خود است و کیفیت آن نه خیلی بد است و نه عالی است. در حقیقت بلندی صدای آن هم خیلی زیاد نیست، اما کیفیت آن در این بازه قیمتی قابل قبول است.
این گوشی همچنین توانایی اجرای فرمت‌های Xvid، Divx، Mp4 و MOV را دارد، اما متاسفانه در اجرای ویدئوهای HD و Full HD مشکل دارد و ویدئو بصورت تکه تکه پخش می‌شود، در حالی که در پخش آهنگ بدون لگ عمل می‌کند(خسته نباشی واقعا!)
کیفیت مکالمه این دستگاه هم چندان چنگی به دل نمی‌زند. صدای فرد گرچه بلند بود، اما نویزها و مشکلاتی داشت که موجب شدند برای فهمیدن این که طرف مقابل چه می‌گوید حتی برخی از کلمات را حدس بزنیم!
البته فردی که آن‌ سوی خط بود صدای ما را بهتر دریافت‌ می‌کرد و این یعنی میکروفون دستگاه از اسپیکر مکالمه آن اندکی باکیفیت‌تر است.
Lumia 535 p
باتری
مایکروسافت از یک باتری 1905 میلی آمپر ساعتی به عنوان تامین کننده انرژی این گوشی استفاده کرده‌است که توسط کاربر قابل تعویض است. در ابتدا گمان کردیم که این باتری بسیار ضعیف خواهد بود، اما در ادامه و در حین آزمایشات متوجه شدیم که به دلیل رزولوشن پایین صفحه نمایش و استفاده از پردازنده با فرکانس کاری پایین یعنی 1.2 گیگاهرتز این گوشی عمر باتری نسبتا مناسبی دارد و با استفاده کم یا معمولی می‌توان تا دو روز از آن انتظار شارژدهی داشت. ویندوزفون دارای حالت ذخیره باتری نیز هست تا در مواقع اضطراری به کمکتان بیاید.
باتری این گوشی می‌تواند تا 11 ساعت در حین مکالمه و 23 روز در حالت استندبای شارژدهی کند. همه‌چیز معمولی است. نه خیلی بالا و نه خیلی پایین.

Lumia 535 (5)

جمع بندی
مایکروسافت خواست لومیای پایین رده بسازد و دل مردم را بدست آورد اما ظاهرا اندکی ضعیف عمل کرده است. رزولوشن پایین ، فیلمبرداری 480p و کیفیت مکالمه پایین عیب‌های این محصول هستند. اما نقاط قوت بسیاری هم دارد. ویژگی‌هایی چون صفحه نمایش 5 اینچی با رنگ‌هایی گرم، دسترسی کامل به کورتانا، در اختیار داشتن آفیس، سیستم عامل روان ویندوزفون و عمر باتری خوب را دارد. اگر با توجه به قیمت بخواهید قضاوت کنید محصول کاملا مناسبی است. اما خب می‌توانست بهتر باشد. لومیا 535 هم اکنون در بازار کشور با قیمتی بین 500 تا 550 هزار تومان یافت می‌شود.

11 در مورد “نگاهی به مایکروسافت لومیا 535: گام لرزان مایکروسافت در نبود نوکیا”

  1. سلام.
    من لومیا 535 دوسیم خریدم
    ازش راضی هستم مشکل تاچش برطرف شده دوربینشم خوبه بیشتر مانوره دوربینش روی تنظیمان دستیشه که خیلی قوی عمل کرده،امروز با m8 کار کردم و دیدم تنظیمات دستیش ازین گوشی ضعیف تر بود

  2. من که قصد خریدش را دارم.
    سالهاست روی اکوسیستم اندروید هستم و میخوام ویندوز را هم تجربه کنم.

    در نهایت اگر خوشم نیومد گوشی را عوض میکنم!(احتمالا به مدت جدیدتر لومیا!)

    این ترجمه قدیمی است برای اینکه اون مشکل تاچ برای نسخه اولیه است و مایکروسافت با آپدیتی که داد آن را حل کرد.

    لازم به ذکر است مایکروسافت درحال تولید رام اختصاصی کشور ایران برای گوشی های لومیا خود است.

    کاری که هیچ یک از شرکت های دیگر انجام ندادند!
    این یعنی ساپورت مستقیم داشتم برنامه هایی مثل کورتانا به زمان فارسی.

  3. هنوز که با گوشی های برند مایکروسافت کار نکرده ام.ولی به نظر میرسه ارزش خرید بالایی داره.هرچند انگار کیفیت ساختش نسبت به قبل کاهش داشته(از تصاویر و فیلم ها میگم.)

  4. هیچ گوشی به اصطلاح متوسط یا پایین رده وینفونی به گرد پای lumia 520 نمیرسه

    هر کی خواست حساب بانکیشو خالی نکنه و یک گوشی وینفونی داشته باشه پیشنهاد من lumia 520
    ,
    واقعا به قیمتش می ارزه گوشی عالییه

  5. یه سوال !
    این بررسی رو خودتون به شخصه انجام دادید یا ترجمه بود؟؟
    لطفا فیلم ها و عکس هایی از کار با این گوشی قرار دهید

  6. کلا از وقتی که مایکروسافت اسم نوکیا رو حذف کرده اصلا دست و دلم به لومیا نمیره!! من عاشق نوکیام و خواهم ماند!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH