ابداع روش‌های جدید توسط ریاضی‌دانان برای تقسیم یک پیتزا به بخش‌های کاملا مساوی

ابداع روش‌های جدید توسط ریاضی‌دانان برای تقسیم یک پیتزا به بخش‌های کاملاً مساوی

آیا دوست دارید برای سرگرم شدن در مهمانی‌ها یک حقه در آستین خود داشته باشید؟ ریاضی‌دانانی از دانشگاه لیورپول، موفق به ابداع طرح‌های هندسی فانتزی شده‌اند که می‌توان از آن‌ها برای برش پیتزا به قسمت‌های کاملا مساوی استفاده کرد.

جول هادلی و استفن ورسلی یک طرح قدیمی را توسعه داده‌اند که نشان می‌دهد می‌توان یک پیتزا را به ۱۲ قسمت مساوی برش زد. به این صورت که ابتدا ۶ بخش منحنی روی پیتزا برش داده و سپس هر کدام از بخش‌های منحنی به دو نیمه تقسیم می‌شوند. در ریاضیات، این فرآیند تحت عنوان “کاشی‌کاری متجانس دیسک” شناخته می‌شود و در واقع پیشینه‌ای از استفاده از برش‌های پیتزا برای بحث در مورد هندسه دایره‌ها وجود دارد. محققان دانشگاه لیورپول بیان کرده‌اند که چنین کاشی‌کاری‌هایی به صورت روزانه توسط سرآشپزها با برش‌های شعاعی که به طور مساوی در اطراف مرکز پیتزا توزیع شده‌اند، تولید می‌شود.

ابداع روش‌های جدید توسط ریاضی‌دانان برای تقسیم یک پیتزا به بخش‌های کاملاً مساوی

با تغییر برش‌های منحنی اصلی به اشکالی که دارای تعداد فردی از اضلاع راست هستند، می‌توانید الگوهای پیچیده‌تری با تعداد قسمت‌های کاملا مساوی ایجاد کنید. شکل‌های متفاوت قسمت‌ها متناسب با تعداد اضلاع راست آن‌ها مورد ارجاع قرار می‌گیرند: “۵ ضلعی”، “۷ ضلعی”، “۹ ضلعی” و غیره. همانند بخش‌های منحنی پنج، هفت یا نه ضلعی‌ها به دو نیمه تقسیم ‌شده‌اند تا الگوهای نشان داده شده در زیر را تشکیل دهند.

ابداع روش‌های جدید توسط ریاضی‌دانان برای تقسیم یک پیتزا به بخش‌های کاملاً مساوی

یک دایره را می‌توان تا بی‌نهایت با استفاده از این روش به بخش‌های کوچک و کوچک‌تر تقسیم کرد. شما می‌توانید تمام جزئیات را در مقاله‌ای که توسط arXiv تحت عنوان “خانواده‌های نامحدود از کاشی‌کاری‌های متجانس دیسک” منتشر شده است، مطالعه کنید. هادلی و ورسلی الگوی خود را یک گام به پیش برده‌اند و نشان داده‌اند که شما می‌توانید شکاف‌هایی با اندازه‌های متفاوت، درون بخش‌ها برای به چالش کشیدن مهارت خود در برش زدن پیتزا اضافه کنید.

ابداع روش‌های جدید توسط ریاضی‌دانان برای تقسیم یک پیتزا به بخش‌های کاملاً مساوی

هادلی در گفتگو با نیو ساینتیست گفته است: “من در مورد اینکه کار ما در مورد چیزهایی فراتر از برش پیتزا کاربرد داشته باشد، ایده‌ای ندارم.” او سعی کرده تا برش پیتزا را با استفاده از ۳ ضلعی‌ها انجام دهد و می‌گوید که نتایج به طور جالبی ریاضی‌وار هستند و شما می‌توانید با این روش، تصاویر زیبایی خلق کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH