15 حقیقت جالب در رابطه با ویکی‌پدیا که بایستی بدانید

wikipedia_workshop

15 ژانویه 2001 روزی بود که جیمی‌ولز به همراه دوستش لری سنگر تصمیم به راه‌اندازی ویکی‌پدیا گرفتند، سایتی که بعدها خود نماد توانایی اینترنت بر گسترش علم شد. ویکی‌پدیا دیروز 15امین سالگرد تولد خود را جشن گرفت، این وب‌سایت در این روز از کاربرانش درخواست کرد یک جمله را در وصف ویکی‌پدیا بیان کنند و آن‌را در توییتر به اشتراک بگذارند، این طرح مورد توجه تعداد زیادی از کاربران قرارگرفت و به‌خوبی از آن استقبال شد. ما نیز به رسم احترام به ویکی‌پدیا (این منبع لایزال تحقیقات مدرسه و حتی دانشگاهی) تصمیم گرفتیم شما را با 15 حقیقت جالب در رابطه با آن آشنا کنیم.

wikipedia-wales_sanger

1- ویکی‌پدیا هم‌اکنون بیش از 59 میلیون کاربر عضو دارد که مطالب و یا ویرایش‌های آن‌ها توسط تنها 4000 مدیر بررسی می‌شود، بنابراین اگر می‌بینید در ثبت مطالب شما تاخیر وجود دارد، چندان ناراحت نشوید.

2- ویکی‌پدیا هم‌اکنون با 285 زبان زنده دنیا درحال فعالیت است و بالطبع این به‌معنی 285 ساب‌دامنه جداگانه است. جالب است بدانید اوضاع ساب‌دامنه‌های این وب‌سایت از بسیاری از وب‌سایت‌های بومی بهتر است به عنوان مثال ساب‌دامنه fa.wikipedia.org رتبه نهم الکسا در ایران را از آن خود کرده‌ است. البته دامنه اصلی ویکی‌پدیا هم‌اکنون در جای‌گاه هفتم دنیا قرار دارد.

3- ویکی‌پدیای فارسی در حال حاضر میزبان بیش از 470 هزار مقاله است.

4- ویکی‌پدیا از سال 2007 همیشه جزو یکی از 10 وب‌سایت برتر دنیا بوده است، و از نظر تعداد بازدیدکنندگان ویکی‌پدیا انگلیسی بیش از نیمی را از آن خود کرده است.

5- در حال حاضر این وب‌سایت 141 میلیون صفحه دارد که بیش از 37 میلیون از آن‌ها مربوط به مقالات است.

6- پر ویرایش‌ترین مطلب ویکی‌پدیا مربوط به رییس‌جمهوری سابق آمریکا یعنی جورج‌ بوش است، این مطلب تاکنون 45,862 بار تصحیح شده‌ است، در رتبه بعدی مطلبی پیرامون WWE است که تاکنون 42,836 بار مورد ویرایش قرار گرفته است.

n00329161-b

7- ویکی‌پدیا یک کنفرانس سالانه به نام ویکی‌مانیا دارد، این کنفرانس سال گذشته در مکزیکو سیتی برگزار شد و 800 شرکت کننده داشت، امسال نیز این کنفرانس در ماه ژوئن و در روستایی به نام Esino Lario که در ایتالیا و در نزدیکی مرز سویس است برگزار می‌شود، این دهکده تنها 772 نفر جمعیت دارد.

1436337926-esino-lario

8- در سال 2007، Sanger که یکی از پایه‌گذاران ویکی‌پدیا بود از این وب‌سایت جدا شد و دانشنامه خود به‌نام Citizendium را راه‌اندازی کرد، مطالب این دانشنامه توسط کارشناسان واقعی ایجاد می‌شود. این وب‌سایت هم‌اکنون 17000 مقاله تخصصی دارد که تنها 0.0034 درصد از ویکی‌پدیای اصلی است.

9- در سال 2013 یک سیارک توسط منجمان اوکراینی به نام “274301 Wikipedia” به ثبت رسید، نام این سیارک توسط دیگر منجمان قابل تغییر نیست و اسم ویکی‌پدیا برای همیشه روی آن ماند.

10- در سال 2003 بنیادی به‌نام ویکی‌مدیا تاسیس شد، این بنیاد پروژه‌های دسته‌جمعی ویکی‌پدیا، ویکی‌واژه، ویکی‌گفتاورد، ویکی‌نوشته، ویکی‌کتاب، ویکی‌انبار، ویکی‌خبر، ویکی‌گونه، ویکی‌دانشگاه و ویکی‌سفر به همراه فراویکی را اداره می‌کند. ویژگی وب‌سایت‌های تحت نظر ویکی‌مدیا آزاد بودن آن‌هاست به این ترتیب تمامی کاربران اجازه تولید و یا ویرایش محتوا را دارند.

11- ویکی‌هاست سرویس‌دهنده میزبانی وب برای سایت‌های دانشنامه‌ای یا به اصطلاح ویکی است که از سال 2004 فعالیت خود را آغاز کرده‌ است.

12- ویکی‌پدیا دو زیر مجموعه جالب به‌ نام‌های Wookieepedia و Memory Alpha دارد که اولی مختص به سری فیلم‌های جنگ ستارگان و دومی به سری فیلم‌های استار ترک است.

13- 50 درصد از بازدیدکنندگان ویکی‌پدیا از طریق گوگل به این وب‌سایت هدایت شده‌اند.

14- مجله تایمز در سالا 2006 جیمی ولز پایه‌گذار ویکی‌پدیا را در لیست 100 فرد تاثیرگذار سال قرار داد.

15- ویکی‌پدیا تاکنون موفق به دریافت هشت جایزه شده که بیش‌ترین مبلغ آن یک میلیون دلار و دریافت شده در همایش دکرت صفاجو بوده‌ است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH