نوکیا تا پیش از سال ۲۰۲۰ از نسل پنجم اینترنت همراه (5G) رونمایی خواهد کرد!

نسل پنجم اینترنت همراه یا همان 5G زودتر از آن چه مردم تصور می‌کردند در دسترس قرار می‌گیرد! این خبر را Rajeev Suri، مدیر عامل نوکیا اعلام کرد.

طبق اعلام مدیر عامل نوکیا در کنفرانس خبری این شرکت در رویداد MWC، تا پایان سال ۲۰۱۶ اقدامات اولیه برای راه‌اندازی و توسعه نسل بعدی ارتباطات موبایل خواهد داشت.

20160221-nokia-rajeev-suri-100645993-large

بر اساس  ارزیابی‌های رسمی که پیش از این صورت گرفته بود، اعلام شده بود دستیابی به 5G تا سال ۲۰۲۰ عملی نخواهد شد، اما Suri معتقد است این زمان بیش از مدتی است که واقعا برای تکمیل توسعه این پروژه نیاز داریم.

مدیر عامل نوکیا عنوان کرد:

احتمالا سال ۲۰۲۰ زمانی است که ما شاهد گسترش و فراگیر شدن این فناوری خواهیم بود، اما احتمال می‌دهیم اقدامات انقلابی زیادی در این حوزه صورت گیرد که پیش از سال ۲۰۲۰ یعنی تا سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۱۸ و حتی ۲۰۱۷ شاهد ارایه این فناوری باشیم.

Suri معتقد است در این زمان کاربران و سرویس دهندگان اطلاعات کامل‌تری از این فناوری و نیاز به آن نسبت به زمان معرفی 3G و 4G دارند. دلایل کلیدی نیاز به نسل پنجم را می‌توان سرعت بالای مورد نیاز برای ویدیو‌ها (دانلود و آپلود)، واقعیت مجازی، کاهش تاخیر در ارتباطات بین وسایل نقلیه و قابلیت اتصال چندین دستگاه به اینترنت توسط تنها یک سیم‌کارت دانست.

ممکن است برخی از این امور تا پیش از ارایه رسمی 5G عملی شوند اما استاندارد نسل پنجم یکی از بهترین راه‌ها برای انجام امور ذکر شده است.

شبکه‌های متکی بر نرم‌افزار و رایانش ابری در کمک به افزایش سرعت توسعه این فناوری نقش بزرگی خواهند داشت. در کنگره جهانی موبایل بارسلون، Suri به معرفی فناوری‌های مربوط به ایستگاه‌های نسل پنجم نوکیا پرداخت که دسترسی رادیویی در مقیاس هوایی نام دارد و به دلیل متکی بودن بخش عمده این سیستم به نرم‌افزار، می‌توان گفت تقریبا دسترسی به 5G امکان‌پذیر شده است.

دسترسی رادیویی در مقیاس هوایی برای اولین بار در MWC تعریف شد. این فناوری شامل مکانیزم‌های به‌خصوصی است که از طیف‌های تایید نشده مانند تراکم LTE Wi-Fi استفاده می‌کنند که به کاربر ظرفیت استفاده از هر دو نوع شبکه (LTE و 5G) را می‌دهد. همچنین امکان رایانش در شبکه برای سوم شخص و به منظور استفاده در اپلیکیشن‌ها برای کاهش زمان تاخیر است.

مدیر عامل نوکیا در سخنان خود درباره خرید Alcatel-Lucent به مبلغ ۱۶.۵ میلیارد دلار، صراحتا اعلام کرد شرکتش تا پایان ژانویه این اپراتور را به تملک خود در می‌آورد. این کار یکی از بزرگ‌ترین خرید و فروش‌ها در صنعت شبکه‌های کابلی و بی‌سیم خواهد بود. همچنین این ادغام باعث گردهمایی چند کمپانی خواهد شد که می‌توانند سودآوری بیشتری داشته باشند.

Suri می‌گوید تا به حال هیچ نگرانی و مشکلی پیش از صورت گرفتن این معامله از سوی هیچ یک از شرکت‌ها مشاهده نکرده است. این شرکت حالا ۴۰ هزار محقق و دانش‌مند را در اختیار دارد و همچنان تمایل به فروش بخش‌هایی از کسب و کارش دارد که به توسعه بازارهای این شرکت کمکی نخواهند کرد. اما بخش‌هایی که این شرکت قصد ادامه فعالیت آن را دارد، شبکه‌های ابری و شبکه‌های متکی بر نرم‌افزار است که توسط آلکاتل ایجاد شده‌اند.

در کنفرانس خبری نوکیا از تملک یک شرکت کانادایی با نام Nakina Systems صحبت شد که  در حوزه تولید نرم‌افزار‌های امنیتی فعال است و از تولیداتش برای مدیریت شناسه‌ها و اجتناب از آسیب‌پذیری‌ها استفاده می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH