اپل قسمتی از سرویس ابری خود را از آمازون به گوگل منتقل کرد

ap_895499807909در رقابت بر سر بازار رایانش ابری، گوگل یک موفقیت بزرگ بدست آورد: اپل قسمتی از سرویس iCloud و داده های خود را به پلتفرم رایانش ابری گوگل انتقال داده است. این یک موفقیت برای گوگل است که همیشه در نظر داشته است که مشتریان بزرگی برای سرویس ابری خود پیدا کند. اگر چه این موفقیت ممکن است که کوتاه‌مدت باشد چون اپل در نظر دارد که سرویس خود را راه اندازی کند. در حال حاضر، برای نگهداری داده‌های خود به آمازون و مایکروسافت متکی است.

مبلغ قراداد اپل با گوگل بین 400 تا 600 میلیون دلار در سال تخمین زده شده است. اگر صحت این مبلغ تایید شود، این مبلغ چشمگیری برای گوگل خواهد بود. گوگل درآمد خود از سرویس ابریش را آشکار نمی‌کند، ولی باز هم براساس تخمین‌ها، درآمد این شرکت از سرویس ابری، 500 میلیون دلار بوده است. این قرارداد، درآمد گوگل از سرویس ابری را دوبرابر خواهد کرد! علت هم واضح بنظر می‌رسد: تیم گوگل در حال حاضر در حالت بستن قرار داد است و به طور تهاجمی به دنبال مشتریان بیشتر و بزرگتر برای سرویس ابری خود است. بعید نیست که گوگل برای بستن قرارداد، مبلغ قرارداد را کاهش داده باشد یا بیشتر به خواسته‌های اپل تن داده باشد.

قدم بعدی برای اپل چیست؟ مورگان استنلی، شرکت مالی آمریکایی، اینگونه پاسخ می‌دهد: اپل بزودی سه مرکز داده جدید باز خواهد کرد و همچنین سال گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار به آمازون پرداخت کرده است. پس منطقی خواهد بود که اپل به فکر استقلال از این سه شرکت باشد. بر اساس منابع آشنا به این موضوع، تیمی در اپل در حال کار بر روی رایانش ابری هستند و اسم رمز این پروژه، McQueen است. در حال حاضر معلوم نیست که این پروژه عملیاتی شود یا نه، ولی در هر صورت برای عملیاتی‌شدن به چند سال زمان نیاز دارد. اپل تخمین زده است،‌ اگر این مبلغی را که الان به آمازون و مایکروسافت می‌پردازد، صرف ساختن زیرساخت‌های خود کند، ظرف سه سال قادر به اینکار خواهد بود!

در کوتاه‌مدت،‌ این قرارداد برای گوگل بسیار موثر است. گوگل اخیرا به گسترش سرویس ابری خود اهمیت بیشتری داده است و افراد مهم و سرشناسی مانند دیان گرین، مدیرعامل و بنیان‌گذار VMware، را استخدام کرده است. معمولا در گذشته، گوگل بیشتر استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک هدف قرارداده بود، ولی اخیرا بیشتر به دنبال مشتریان بزرگتر با جیب پرتر نیز رفته است. به عنوان مثال، ماه گذشته گوگل اعلام کرد که قراردادی نیز با اسپاتیفای بسته است.

در هرصورت چیزی که بنظر می‌رسه اینه که تنها چیزی که در آینده نزدیک نخواهیم دید، پایان رقابت بر سر بازار رایانش ابری خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH