با بهترین سازندگان لنز دوربین آشنا شوید

لنز، دریچه نگاه یک دوربین به دنیای بیرون و به منزله چشم آن بوده و بدون یک لنز خوب، ثبت عکس خوب هم ناممکن است. به صورت کلی دوربین عکاسی یا فیلمبرداری از دو قسمت تشکیل می‌شود: قسمتی که با جذب، تمرکز و هدایت صحیح نور در ارتباط است و قسمت دیگر که تصویر را پردازش و ذخیره می‌کند.

در حالی که مکانیسم‌های پردازش و ذخیره تصویر دچار دگرگونی‌های اساسی شده‌اند، آنچه که از ابتدای پیدایش صنعت هنر عکاسی تاکنون، تغییرات چندانی نداشته قسمت اپتیکال دوربین‌ها بوده است. البته پیشرفت صنعت موجب تکامل صنعت ساخت لنز شده و مانند همیشه، سازندگانی موفق به تثبیت نام خود به عنوان برندهای برتر لنز شده‌اند که دارای برتری‌های تکنولوژیکی آشکاری نسبت به دیگران بوده‌اند. امروزه با همه گیر شدن استفاده از تلفن هوشمند و جایگزینی آن با دوربین‌های کامپکت، لزوم افزایش کیفیت دوربین احساس می‌شود و یکی از بهترین راه‌های این کار سپردن کار به کاردان است؛ یعنی سپردن ساخت لنز و دوربین گوشی به یک کمپانی تخصصی معتبر!

اولین بار کمپانی نوکیا این ایده را عملی کرد و همکاریش با یکی از معتبرترین سازندگان لنز، یعنی کارل زایس (زایس امروزی) موجب شد که تا مدت‌ها دوربین‌ اسمارت‌فون‌های سیمبین سری N این کمپانی بی‌رقیب به نظر برسد. همکاری ال‌جی با اشنایدر و موتورولا با کداک هم به تولید چند گوشی با دوربین خوب از این کمپانی‌ها منجر شد که البته همانند نوکیا موفق و ادامه دار نبود، اما تازه‌ترین نمونه استفاده از یک برند معتبر لنز و دوربین برای گوشی هوشمند، در P9، آخرین پرچمدار هواوی دیده می‌شود که قضاوت در مورد توفیق یا شکست آن هنوز زود است. اگر دوست دارید با بهترین برند‌های سازنده لنز دوربین آشنا شوید، با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

Ziess

زایس یکی از معروفترین برندهای لنز به شمار می‌رود که قسمتی از شهرت و محبوبیتش را، بخصوص در میان کاربران غیر حرفه‌ای، مدیون نوکیا است. این کمپانی در سال ۱۸۴۶ توسط یک عینک‌ساز آلمانی، به نام کارل زایس تاسیس شد و در ابتدا فقط به تولید میکروسکوپ‌های ساده پرداخت، اما پس از مدتی به یکی از بهترین سازندگان لنز و تجهیزات اپتیک برای بسیاری ازصنایع، از عکاسی و فیلمبرداری گرفته تا صنایع نجومی و اسلحه سازی تبدیل شد. برای بسیاری از افراد حرفه‌ای که به نوعی با صنعت اپتیک در ارتباط هستند، زایس به نوعی نماد کیفیت محسوب می‌شود و گفتنی در مورد زایس زیاد آنقدر زیاد است که اگر بخواهیم بگوییم باید یک مقاله کامل را به آن اختصاص دهیم. از حدود سه سال پیش، با حذف عبارت Carl از ابتدای نام کارل زایس، برند Ziess روی محصولات این کمپانی حک می‌شود.

Kodak

کمپانی کداک، در سال ۱۸۹۲ توسط ایستمن کداک در آمریکا بنیان‌ گذاشنه شد. این شرکت مخترع اولین دوربین‌های عکاسی دستی بود که موجب عمومیت یافتن هنر عکاسی شد. کداک از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات و مواد عکاسی در جهان بود و تصاویر نخستین فرود انسان بر کره ماه توسط یکی از دوربین‌های این شرکت تصویربرداری شد. اولین دوربین دیجیتال هم توسط کداک معرفی شد و جالب این که استفاده بهتر رقیبانش از همین اختراع، در نهایت منجر به ورشکستگی این کمپانی در سال ۲۰۱۲ شد. موتورولا در چند گوشی از جمله مدل ZN5 دوربین‌های کداک را به کار برده است.

Leica

کمپانی لایکا در سال ۱۹۱۳ توسط اسکار بارناک در آلمان تاسیس شد. لایکا از حرفه‌ای‌ترین برندهای لنز محسوب می‌شود و با وجود پیشرفت‌های بزرگ صورت گرفته در تولید لنز، بسیاری از محصولات این کمپانی به منظور اطمینان از دقت و کیفیت بالای ساخت، همچنان به صورت دستی تولید می‌شوند. لنز‌های سری M لایکا از معروف‌ترین محصولات این کمپانی هستند؛ همچنین نشان لایکا روی لنز بسیاری از دوربین‌های پاناسونیک به چشم می‌خورد. جدیدترین پرچمدار کمپانی هواوی با نام Huawei P9 به دوربینی دوگانه ساخت لایکا مجهز است.

Nikon

کمپانی نیکون در سال ۱۹۱۷ در ژاپن تاسیس شد و برای مدت ۶ سال تولید‌کننده لنز برای دوربین‌های عکاسی، میکروسکوپ و دوربین‌های دوچشمی بود و سالها بعد، در جنگ جهانی دوم، این کمپانی دوربین‌های دوچشمی و پریسکوپ‌های زیردریایی مورد نیاز ارتش ژاپن را می‌ساخت. نیکون، مبتکر و رواج‌دهنده بسیاری از فناوری‌ها در دنیای عکاسی، از جمله سیستم مجزا (بدنه و لنزهای قابل تعویض)، نمایاب، کنترل الکترونیکی شاتر و بسیاری نوآوری‌های دیگر است. لنزهای حرفه‌ای نیکون با برند Nikkor تولید می‌شوند.

Schneider kreuznach

این کمپانی آلمانی در سال ۱۹۱۸ توسط جوزف اشنایدر تاسیس شد و از سازندگان مطرح و معتبر لنز برای بسیاری از کمپانی‌ها به شمار می‌رود. تعدادی از دوربین‌های کامپکت و فیلمبرداری سامسونگ از لنز‌های این شرکت استفاده می‌کنند. ال‌جی در تعدادی از گوشی‌های چند سال پیش مانند Viewty از لنزهای اشنایدر استفاده کرده و Prive، پرچمدار اندرویدی بلک‌بری هم به لنزی از همین برند مجهز است.

Pentax

برند تجاری پنتاکس متعلق به کمپانی ژاپنی پنتاکس ریکو است که در سال ۱۹۱۹ شروع به کار کرد. این کمپانی در اپتدا لنزهای خود را با نام Aoco تولید می‌کرد. نام این کمپانی در سال ۱۹۳۸ به Asahi و در سال ۲۰۰۲ به پنتاکس تغییر یافت. پنتاکس در سال ۲۰۰۷ با Hoya متحد شد و شرکت  Hoya Pentax را تشکیل داد و در نهایت در سال ۲۰۱۲ با واگذاری Hoya به کمپانی Rico، کمپانی پنتاکس ریکو امروزی شکل گرفت. پنتاکس از بهترین برندهای تولید کننده لنز دوربین برای بسیاری از سازندگان دوربین است.

Olympus

الیمپوس یک کمپانی ژاپنی است که در سال ۱۹۱۹ تاسیس شد. این کمپانی  ابتدا در زمینه تولید دماسنج و میکروسکوپ فعالیت می‌‌کرد و به تدریج وارد دیگر صنایع اپتیک شد. الیمپوس که سهم عمده فروش تجهیزات اپتیک پزشکی از جمله دستگاه اندوسکوپ را با سهم بیش از ۷۰ درصد در اختیار دارد، از بهترین سازندگان لنز دوربین‌های DSLR هم به شمار می‌رود.

Canon

همه ما نام این کمپانی ژاپنی را بیشتر از سایر کمپانی‌هایی که برشمردیم، شنیده‌ایم، چون این کمپانی در عرصه تولید انواع دوربین حضور فعال دارد. اما بهتر است بدانید که محبوبیت و اعتبار کانن فقط محدود به دوربین نیست و انواع محصولات اپتیکال حرفه‌‌ای، پرینتر، دستگاه فتوکپی و… با نشان کانن تولید می‌شوند. این کمپانی که در سال ۱۹۳۳ توسط یوشیدا گورو و اوچیدا سابورو در شهر توکیوی ژاپن تاسیس شد، در ابتدای کار در تولیدات خود از لنز‌های ساخت لایکا و نیکون استفاده می‌کرد، اما پس از مدتی به یکی از بهترین سازندگان لنز تبدیل شد.

5 در مورد “با بهترین سازندگان لنز دوربین آشنا شوید”

  1. لنزهای سری G-master سونی هم بسیار حرفه ای و عالی هستند من تجربه کار با این لنزها رو داشتم واقعا کیفیتشون فراتر از عالی هست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH