برنده نبرد اپل، اندروید و آمازون کدام خواهد بود؟!

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که شرکت اپل توانسته تا سود زیادی از فروش دیوایس‌های خود به جیب بزند و در مقابل، سیستم عامل اندروید توانسته تا سهم بیشتری از بازار را نصیب خود کند. به این ترتیب می‌توان گفت که اپل برنده این نبرد بوده است! اما افق‌های جدیدی نمایان شده و کمپانی اپل، اندروید و آمازون را پیش روی خود می‌بیند. اما آیا این نبرد پایان خواهد گرفت و برنده‌ای خواهد داشت؟!

تلفن هوشمند، تنها یک تلفن نیست. مسئله این است!

تلفن‌های هوشمند، تنها یک تلفن نیستند. بلکه با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که درون آنها نصب شده است، می‌توان آنها را یک کامپیوتر نامید. این موضوع باعث شده تا تلفن‌های هوشمند برای تمامی کاربران به عنوان یک دستگاه پرکاربرد به حساب آمده که بسیاری از نیازهای روزمره خود را به وسیله آن رفع می‌کنند. در این موضوع شکی نیست که شما با لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود نیز کار می‌کنید، اما بر همگان واضح و مبرهن است که بسیاری از امور روزمره به وسیله تلفن‌های هوشمند رفع و رجوع می‌شوند. این گجت‌ها به ابزار ارتباطی، دستیار هوشمند و دوربین قابل حمل برای کاربران تبدیل شده‌اند. از آنجایی که اینترنت اشیا در حال پیشرفت سریع و چشم‌گیری است، می‌توان حساب ویژه‌ای روی تلفن‌های هوشمند برای در دست گرفتن این ابزار باز کرد و اهمیت آنها بیش از پیش افزایش می‌یابد.

google-home

با جنگ جدید آشنا شده و جنگ‌های پیشین را فراموش کنید!

رفتن به سمت تلفن‌های هوشمند را می‌توان یک جهش در دنیای تکنولوژی به حساب آورد. به جای استفاده از نرم‌افزارهای تحت لیسانس، از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنیم که معمولا با سرویس‌های زیادی در ارتباط بوده و کاربری‌های زیادی را دارا هستند. ما از قابلیت استریم تلویزیون یا موزیک استفاده می‌کنیم، بازی‌های آنلاین و چندنفره انجام می‌دهیم و از طریق اپلیکیشن‌هایی مانند واتس‌اپ با اشخاص دیگر در ارتباط هستیم.

بسیاری از این اپلیکیشن‌ها، اهمیتی به سیستم عامل اجرا کننده آنها نمی‌دهند. به عنوان مثال اپلیکیشن Netflix هیچگونه تفاوتی روی دیوایس اندرویدی یا مبتنی بر iOS یا تلویزیون‌های هوشمند ندارد و در تمامی شرایط، عملکرد یکسانی دارد. یوتیوب نیز مثال دیگری برای این حالت است.

[quote_center author=””]یک تلفن هوشمند ۲۰۰ دلاری اندرویدی می‌تواند عملکردی معادل یک آیفون ۷۵۰ دلاری داشته باشد![/quote_center]

در حالی که یک تلفن هوشمند ۲۰۰ دلاری با سیستم عامل اندروید می‌تواند عملکردی معادل یک آیفون ۷۵۰ دلاری داشته باشد، شما باید دلایل قانع‌کننده و خاصی داشته باشید تا دست روی آیفون گران‌ قیمت بگذارید. بر خلاف سرویس‌هایی مانند واتس‌اپ و مسنجر فیس‌بوک، نرم‌افزار Messaging اپل مختص سیستم عامل iOS است. اپلیکیشن Maps آن همچنان با ایراداتی همراه است و سرویس موزیک آن که با سرویس Beats Music همراه است نیز در ابتدای راه خود به سر می‌برد.

اپل تی‌وی در حال حاضر، تنها دارای برنامه‌هایی است که بیشتر در کشور آمریکا کاربرد دارند و نمی‌توان آن را یک سرویس تلویزیونی تمام و کمال به حساب آورد. دستیار هوشمند اپل با نام سیری در حال حاضر با بسیاری از سرویس‌ها تطابق نداشته و گاهی اوقات عصبانی به نظر می‌رسد! سرویس اپل برای خانه‌های هوشمند نیز به تازگی عرضه شده است و افراد زیادی از آن استفاده نمی‌کنند. در حالی که گوگل و آمازون در حال حاضر، در حال همکاری با ۱۰۰ شرکت مختلف در این زمینه هستند، اما اپل در این رقابت تنها با ۲۰ شرکت در تعامل به سر می‌برد.

راه حل برای اپل چیست؟ شباهت بیشتر به اندروید!

اگر نمی‌توانی کسی را شکست دهی، از او پیروی کن!

اگر کنفرانس WWDC 2016 اپل که هفته گذشته برگزار شد را نگاه کرده باشید، متوجه موضوع خاصی می‌شوید. لاک‌اسکرین جدید سیستم عامل iOS تا حد زیادی به اندروید نزدیک شده است. اپلیکیشن Photos آن بهبود یافته است و می‌توان گفت ورژن ویرایش شده سرویس Google Photos است. سرویس Apple Music تا حد زیادی شبیه به Google Play Music شده است. قابلیت Raise to Wake نیز مدت‌ها پیش در سیستم عامل اندروید وجود داشت. هر دو شرکت مذکور در حال اجرای ایده‌های یکدیگر و اضافه کردن خدمات سیستم عامل دیگر به سیستم عامل خود هستند. اما این موضوع نمی‌تواند آنچنان که باید و شاید شگفت‌انگیز باشد.

یک چیز جالب این است که اپل به تازگی سرویس‌های Maps ،Message و Siri را برای برنامه‌نویسان باز کرده است. به این ترتیب برنامه‌نویسان قادر خواهند بود از APIهای منتشر شده در اپلیکیشن‌های خود بهره برده و در این صورت، می‌توان گفت که اپل هم برنده میدان خواهد بود و هم بازنده! برنده به این خاطر که هرچه از امکانات سیستم عامل بیشتر استفاده شود، افراد بیشتری جذب آن خواهند شد و بازنده نیز به این خاطر که قدرت کنترل این سرویس‌ها تا حدودی از دستان اپل خارج می‌شود. سیری در حال حاضر به سرورهای خاصی که مختص اپل است متصل می‌شود، اما به‌زودی و با منتشر شدن این APIها، این دستیار هوشمند قادر خواهد بود تا به هر سرویسی که برنامه‌نویسان بخواهند متصل شود.

این عملیات را می‌توان یک کار بزرگ برای یک شرکت که تا به حال به عنوان یک کمپانی محتاط نام‌گذاری شده بود به حساب آورد. اما انجام این کار لازم به نظر می‌رسید. سرویس‌های Google Now on Tap ،Alexa ،Google Maps و Nest را می‌توان از جمله مواردی به حساب آورد که کمپانی اپل را وارد نمودند تا این تصمیم را بگیرد. با بسته نگه‌داشتن سیستم عامل، شرکت اپل قادر نبود تا مانند شرکت‌های گوگل و آمازون از این گونه سرویس‌ها سود ببرد و به این ترتیب در بازار رقابت از آنها عقب می‌ماند.

android-N-vs-iOS-10

پیش‌بینی اتفاقات آینده کار سختی به نظر می‌رسد!

اپل نیازی به برد در این جنگ ندارد. چرا که این شرکت همچنان به فروش محصولات خود ادامه می‌دهد و از این موضوع خوشحال و خرسند به نظر می‌رسد. دوران اوج و شگفتی آیفون به پایان رسیده است و در حال حاضر، این محصول شرکت اپل در بازار رقابت تنگاتنگی با دیگر محصولات دارد و اپل این موضوع را می‌داند که اگر سرویس‌های خود را گسترش ندهد، نمی‌تواند به این روند ادامه دهد. اما نباید سرویس Apple Pay را فراموش کرد. تنها خدمتی که اپل در آن، عملکرد بسیار بهتری نسبت به گوگل داشته است. امسال این سرویس به دنیای وب نیز پای گذاشت و سعی دارد تا خدمات خود را بیش از پیش به کاربران عرضه کند. چیزی که Google Wallet از آن رنج می‌برد!

اما رقیب جدی گوگل را نمی‌توان شرکت اپل به حساب آورد. به نظر می‌رسد که در این زمینه، باید به آمازون اشاره کنیم. شرکت آمازون در حال حاضر از سرویس‌هایی در زمینه فیلم و استریم موزیک بهره می‌برد و فعالیت‌های زیادی نیز در زمینه خانه هوشمند انجام داده است. سرویس اشاره شده که Amazon Echo نام دارد، در حال حاضر با ۱۲۰۰ اپلیکیشن دیگر در تعامل است. این قابلیت در حال حاضر در بسیاری از شرکت‌ها و خانه‌ها در حال استفاده است و تبادل اطلاعاتی بسیار زیادی را به مانند گوگل به خود اختصاص داده است.

به نظر شما آیا گوگل می‌تواند موج جدیدی از خدمات کامپیوتری را به کاربران ارایه کند و در مقابل نیز آیا آمازون می‌تواند رقیب خوبی برای گوگل به حساب آید؟ از طرفی دیگر، آیا اپل می‌تواند با این روند فروش محصولات و سود خوبی که از آن به جیب می‌زند، جایگاه نخست را پس بگیرد؟!

3 در مورد “برنده نبرد اپل، اندروید و آمازون کدام خواهد بود؟!”

  1. اندروید داره راهی رو میره که نو کیا خیلی سال پیش میرفت کم کم داره از همه سیستم عامل فاسله میگیره و اونارو زیر خودش قرار میده گوشیهاش حکم گوشیهای نوکیای قدیم رو دارن دوباره بازی میکنن ولی امیدوارم سالهای بعدی که دیگه بیرقیب شد همینتور به پیشرفت ادامه بده و مثل نوکیا خودش رو برنده نبینه که ۱۰۰ % ۱۰۰ سیستم عامله دیگه ای میزنتش به زمین سفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH