۷ دلیل برای این که بدانیم واقعیت مجازی کاربردی فراتر از بازی‌های ویدیویی دارد

واقعیت مجازی که برای مدت‌ها در فیلم‌ها و کارتون‌ها و انیمیشن‌ها به عنوان یک رویا شاهدش بودیم، حالا بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است. هدست‌های واقعیت مجازی مانند اچ‌تی‌سی Vive و Oculus Rift حالا در دسترس کاربران هستند (البته با قیمت‌های گزاف) که هر یک از آن‌ها سعی در بهتر بودن نسبت به سایر رقبا دارد و انتظار می‌رود که در چند سال آینده نوآوری‌های زیادی وارد این صنعت شود.

با وجود این که بیشترین کاربرد واقعیت مجازی در حال حاضر، استفاده آن در صنعت بازی‌های ویدیویی است، می‌توان از آن در صنایع مختلفی استفاده کرد که با هم هفت مورد از مهم‌ترین آن‌ها را مرور می‌کنیم:

۱. روزنامه نگاری

با فراگیر شدن استفاده از فناوری دیجیتال در زندگی روزمره، بسیاری از ناشران سعی دارند تا با پیدا کردن را‌ه‌های مختلف کاربران را تشویق به استفاده از محتوای آنلاین خود نمایند و جای تعجب نیست که بگوییم برخی از آن‌ها برای تحقق اهدافشان به واقعیت مجازی روی آورده‌اند. نشریاتی مانند نیویورک تایمز این امکان را فراهم کرده‌اند که کاربر حضور در محل وقوع خبر را تجربه کند. در واقع زمانی که از واقعیت مجازی در حوزه ژورنالیستی صحبت می‌شود، یکی از اهداف نهایی این است که بتوانیم به کاربر حس لمس و حضور در محلی واقعی را القا کنیم تا بتواند به طور کامل روایت روزنامه نگار از وقایع را درک کند. در پروژه‌ای با عنوان Project Syria (پروژه سوریه)، چنین تجربه‌ای در مدرسه هنرهای سینمایی USC ارایه شد که در آن کاربران می‌توانستند در یک کمپ پناه‌جویان سوری حضور پیدا کنند. نانی دلا پنا که در پروژه سوریه همکاری داشته در مصاحبه با Columbia Journalism Review گفته این پروژه یک تجربه احساسی بود زیرا به دلیل حضور کاربران در محیط واقعیت مجازی و تجربه شرایط پناهجویان، حس همدردی در آن‌ها برانگیخته شد.

۲. تدریس

چند سال پیش و در طول اولین تجربه واقعیت مجازی با Oculus Rift، چیزی با عنوان “Slower Speed of Light” یا سرعت پایین‌تر نور توسط تعدادی از اعضای آزمایشگاه بازی MIT ساخته شد که البته بازی نبود، اما یک تجربه اول شخص بود که با استفاده از واقعیت مجازی، ارتباط خاص کاهش سرعت نور را نشان می‌داد. واقعیت مجازی می‌تواند از همین طریق وارد کلاس درس شود تا مفاهیم خاص، به خصوص مفاهیم مربوط به درس فیزیک را برای دانش آموزان و دانشجویان تصویر سازی کند. از سال ۲۰۰۹ معلمان شروع به ارزیابی این موضوع کردند که آیا واقعیت مجازی می‌تواند به عنوان یک ابزار کمک آموزشی، آموزش مرحله به مرحله را به درستی اجرا کند یا خیر.

dtg2c8mp7f5rtlvk8tih

۳. سلامت

بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته در ماه مه در رابطه با توسعه واقعیت مجازی و همچنین واقعیت افزوده در حوزه سلامت، انتظار می‌رود ارزش بازار واقعیت مجازی تا سال ۲۰۲۰ به ۱.۹ میلیارد دلار برسد. اپلیکیشن‌های بسیاری در حیطه سلامت و درمان وجود دارد که با واقعیت مجازی سازگاری دارند و همین امر می‌تواند باعث پیشرفت این صنعت و کمک آن به علم پزشکی و سلامت شود. محققین دانشگاه Louisville با استفاده از واقعیت مجازی سعی کردند درمان ناراحتی‌های ناشی از اظطراب و همچنین درمان فوبیا را تجربه کنند، در همین حال، برخی دیگر در دانشگاه استندفورد از واقعیت مجازی برای تمرین محل‌های مختلف جراحی استفاده کردند. با به خدمت گرفتن ارتباطات و صنایع آنلاین توسط علم پزشکی، اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی بیشتری در حال توسعه برای این حوزه هستند.

۴. یادگیری دین و مذهب

یکی از کاربردهای دیگر واقعیت مجاری، استفاده آن برای ترویج دین و مذهب است که تقریبا مشابه به بکارگیری واقعیت مجازی در تدریس است. با ایجاد یک محیط مجازی، کاربران می‌توانند با یکدیگر تعامل کنند. Christopher Benek، از کشیش‌های کلیسای Ft. Lauderdale در فلوریدا می‌گوید که واقعیت مجازی را می‌توان برای نیازهای مذهبی افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند و یا کسانی که به دلیل بیماری در منزل بستری هستند، استفاده نمود که البته امکان خرید هدست‌های واقعیت مجازی با چنین قیمت‌هایی خود یک مشکل است.

frqxqpnx4xx7xzagdruj

۵. سرگرمی

در سال ۲۰۱۵، Oculus Rift اپلیکیشن نت فیلیکس را معرفی کرد که به کاربران امکان تماشای فیلم و سریال‌ها را در یک سالن مجازی با تمام امکانات مانند صندلی راحتی، صفحه نمایش بزرگ و نور پردازی مناسب را می‌دهد. این یکی از اولین روش‌هایی است که واقعیت مجازی قرار است با استفاده از آن نحوه تماشای فیلم و سریال را برای ما تغییر دهد و قدم‌های بعدی با فناوری سه بعدی و IMAX مرتبط خواهد بود. استفاده از عینک‌های سه بعدی از دهه ۱۹۵۰ در صنعت فیلم‌سازی مرسوم شده و حال به نظر می‌رسد که با ورود واقعیت مجازی به این حوزه قرار است شاهد تغییر دنیای سه بعدی در سینما باشیم. ممکن است در حال حاضر استفاده از واقعیت مجازی هیجان بیشتری به تماشای فیلم و تلویزیون نبخشد،‌ اما می‌تواند تجربه تماشای آن در محیطی جدید را در اختیار ما بگذارد. تصور کنید می‌توانید به سینما بروید بدون این که نیاز باشد خانه را ترک کنید،‌ یا می‌توانید با سایر مخاطبان گرد هم جمع شوید در حالی که در واقعیت هر کدام در منزل خودتان و دور از یکدیگر هستید.

۶. اکتشافات فضایی

بسیاری از ما ممکن است هیچ‌گاه نتوانیم تا پایان عمر حضور در فضای خارج از جو زمین و سفرهای فضایی را تجربه کنیم. در حال حاضر دانشمندان در حال آماده کردن تعدادی انسان هستند تا بتوانند برای اولین بار روی مریخ قدم بگذارند و با کمک آن‌ها فناوری‌های مورد نیاز برای سفر سایر انسان‌ها به مریخ و سیارات دیگر را توسعه دهند. اما باز هم به لطف واقعیت مجازی می‌توانیم تجربه‌ حسی مشابه به یک سفر فضایی را داشته باشیم. برای مثال ناسا برنامه‌ Panoramic Mars viewer را منتشر کرده که می‌تواند شما را به طور مجازی به سطح سیاره سرخ ببرد. این امکان می‌تواند به یک ابزار آموزشی عالی برای دانش آموزان و دانشجویان هم تبدیل شود و امکان نگاه نزدیک به اجرام آسمانی و سیارات و بررسی آن‌ها از نمای نزدیک‌تر را فراهم کند.

۷. موزه‌ها

همان‌طور که می‌توانیم با استفاده از واقعیت مجازی به آینده سفر کنیم،‌ می‌توان از آن در جهت عکس هم استفاده کنیم، یعنی سفر به گذشته! در حال حاضر موزه بریتانیا یا همان British Museum با استفاده از واقعیت مجازی به بازدید کنندگان اجازه می‌دهد تا به عصر برنز سفر کنند. البته استفاده از واقعیت مجازی برای به نمایش درآوردن تاریخ به همین جا ختم نمی‌شود. تورهایی مجازی وجود دارند که به افرادی که به هر دلیلی امکان سفر به موزه‌های بزرگ و معروف دنیا را ندارند، اجازه می‌دهند به طور مجازی از این موزه‌ها و مکان‌های تاریخی بازدید کنند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها سفر مجازی به کاخ سفید است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH