با این تکنیک ساده زیر نور ماه عکس‌های فوق‌العاده بگیرید!

عکاسی در شب و زیر نور ماه بسیار محبوب است اما با توجه به مقدار کم نور، نتیجه مطلوب فقط با استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای حاصل می‌شود که قابلیت تعویض لنز و نوردهی طولانی مدت را داشته باشند و در غیر این صورت، بسیاری از جزئیات تصویر قابل ثبت نخواهند بود. نتیجه عکس‌برداری از سوژه‌ای که توسط نور ماه روشن شود کاملا متفاوت با تصویر آن در شرایط نوری روز به نظر می‌رسد.

این نوع عکاسی چالش‌های مخصوص به خود را هم دارد؛ هرچند که دوربین‌هایی وجود دارند که مجهز به تنظیمات ISO بسیار بالا بوده و عکس‌هایی شفاف‌تر از حالتی را که با ISO پایین و زمان شاتر طولانی انتخاب شود، ثبت می‌کنند. مشکل زمانی رخ می‌دهد که سرعت شاتر مورد نیاز به کمتر از حد‌اکثر زمان توانایی دوربین، (معمولا ۳۰ ثانیه) می‌رسد. در اینجا است که قابلیت bulb به کار می‌آید و می‌تواند شاتر را تا زمانی که دکمه آن فشرده شده است باز نگه داشت. متاسفانه هنگام باز شدن شاتر که می‌تواند از ۳۰ ثانیه تا ۳ روز باشد، مکانیسم نورسجی داخلی دوربین از کار می‌افتد. حال چگونه بفهمیم که زمان مورد نیاز چقدر بیش از ۳۰ ثانیه است؟! ۳۵ ثانیه یا ۳۵ دقیقه؟

به عنوان یک راه حل می‌توانیم حدس بزنیم و امتحان کنیم؛ اما گاهی نوردهی طولانی‌مدت خسته‌کننده به نظر می‌رسد. یکی از عکاسان حرفه‌ای بنام Karl Taylor یک راه ساده‌تر را در سایت PetaPixel نشان داده است.

تایلور می‌گوید که با زمان‌های شاتر کوتاه‌تر، همراه با بالا بردن ISO و افزایش اپرچر (گشودگی دیافراگم ) عکس‌های تستی بگیرید تا زمانی که به Exposure (نوردهی) مطلوب برسید؛ حالا ISO را به مقدار اولیه برگردانده و اپرچر را ثابت نگهدارید تا عمق میدان مناسب بدست آید؛ سپس مقدار زمانی معادل مقدار Exposure را به سرعت شاتر اضافه کنید. تایلور این کار را مرحله به مرحله انجام می‌دهد و نتیجه تست او نشان می‌دهد که زمان شاتر یک ثانیه با اپرچر f/2.8 و ISO 6400، معادل زمان شاتر ۱۶ دقیقه است با اپرچر f/11 و ISO 100.

حالا که با مقادیر Exposure آشنا شدید باید به سرعت بتوانید این محاسبات را به صورت ذهنی انجام دهید و بدون تست کردن و صرف زمان زیاد، عکس‌های خوبی در شرایط نوری ضعیف ثبت کنید.

Under-the-Moonlight

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH