سنگین اما با وقار! (بررسی سونی اکسپریا اس‌پی)

sp-cover

ظاهرا جدایی سونی از شریک سابقش یعنی اریکسون، که اتفاقا مهریه خیلی سنگینی را هم بر روی دست این ژاپنی خوش سابقه گذاشت، چندان به مذاقش تلخ نیامده و با آنکه در فکر تجدد فراش هم نیست اما فرزندان بسیاری را پس از این جدایی به بازار عرضه کرده (از کجا؟!) که قصد داریم در این مجال یکی از این تازه متولدین را برای شما معرفی کنیم. سونی Xperia SP نام این مدل جدید است که اگر نام پدر بر پیشانی فرزند هم حک نشده بود، اما می‌شد رگه‌ای از ظاهر پدر را بر چهره وی دید و حدس زد که دست پخت کیست! اینکه چرا نام SP برای این دختر جدید سونی (از کجا فهمیدیم دختره؟!) انتخاب شده خودش جای بسی تامل دارد! شاید ترکیبی از فرزندان بزرگ‌تر یعنی S‌ و P باشد که اتفاقا تا حدودی هم منطقی است! وجود یک نوار شیشه‌ای (همچون اکسپریا اس) و مقداری فلز (عاریه گرفته از بدنه اکسپریا پی) می‌تواند فلسفه نام گذاری این مدل را تا حدی توجیه کند (البته از خودمون در آوردیم‌ها!). در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا ببینیم که تا چه حد می‌توان به این فرزند جدید سونی علاقه‌مند شد.

شیشه را دوست دارم!

navar

نگران تیتر نشوید زیرا این شیشه با آن شیشه (نوعی مواد مخدر) خیلی متفاوت است! سونی در ابتدای سال ۲۰۱۲، سه محصول اکسپریا اس، یو و پی را با نوارهای شیشه‌ای به بازار عرضه کرد تا بسیاری این نوع خاص از طراحی را یک امضای تابت پای فرزندان جدید این کمپانی بدانند. اما پس از آن‌ها، دیگر خبری از نوارهای شیشه‌ای نشد تا تصور کنیم که سونی دیگر علاقه‌ای به این نوع از محصولات ندارد. ورود SP به شکلی خط بطلان بر این باور بود که البته ظاهر هم در اینجا کمی دستخوش تغییر شده است. نوار شیشه‌ای در پایینی‌ترین قسمت اس‌پی قرار دارد و حتی ممکن است در وهله نخست به آن چندان هم دقیق نشوید! این بار هیچ کدام از کلیدهای اندروید بر روی آن (مانند اکسپریا پی) و یا زیر آن (همچون اکسپریا اس) قرار داده نشده و پهنای نوار کمی هم بیشتر است. حالا چرا ما همه زندگی خودمان را ول کردیم و چسبیدیم به توضیح این نوار شیشه‌ای؟ زیرا چندین ال‌ای‌دی رنگارنگ (سه تا) در بالای آن قرار دارد که با تماشای هر تصویر، رنگ آن را به خود می‌گیرد، با پخش موسیقی برای شما به رقص در می‌آید و با زنگ و پیامک اطلاع می‌دهد که خبری در راه است!

navar-shishe-ee

سطح جلویی گوشی با شیشه یک‌پارچه گوریلا پوشیده شده، کنار بدنه از فلز پرداخت شده است و پشت آن از پلاستیکی مات که به راحتی لک و چربی را جذب نمی‌کند. در سمت راست کلید شاتر دوربین، دکمه یک‌پارچه صدا و قفل نمایشگر (پاور) دیده می‌شود که خوشبختانه سونی همچون اکسپریا زد کلید پاور را با طراحی مشابه در وسط کار گذاشته که عملکرد بسیار مطلوبی دارد.

side-sp

جک استاندارد 3.5 میلی‌متری در بالا و پورت اتصال به کامپیوتر (که شارژر و MHL‌ هم است) در سمت چپ، بدون هیچ‌گونه محافظی به حال خود رها شده‌اند و احتمال حمله هر دزد و راه‌زنی (منظور گرد و غبار) به آن‌ها وجود دارد! ساختار لنز در پشت گوشی به شکلی است که آن را خیلی بزرگ‌ نشان می‌دهد، اما توصیه می‌کنیم فریب نخورید (ما که نخوردیم) زیرا قاب دور آن سبب چنین تصوری می‌شود. کمی پایین‌تر از لنز، تک فلاش LED و در سمت چپ اسپیکر مونو دیده می‌شود و طبق معمول همیشه، سونی با صدا قهر بوده و به داشتن همین تک بلندگو راضی شده است.

برای دسترسی به محل سیم کارت و کارت حافظه جانبی بایستی درب پشتی گوپشی را بردارید، در اینجا شاید بهتر بود سونی یک تابلوی خطر را نصب می‌کرد زیرا باز کردن این درب و به خصوص بستن آن، هم کمی دشوار است و هم اگر اعصاب آرامی نداشته باشید، احتمال آنکه بزنید و سر گوشی را بشکانید بسیار زیاد است! جالب اینجاست که با برداشتن این درب باز هم به باتری دسترسی ندارید و ای‌کاش سونی اسلات سیم کارت و حافظه جانبی را هم در کناره‌ها جای‌گذاری می‌کرد تا کاربران را از انجام این عملیات غیر ممکن نجات دهد!

حال می‌خواهیم یک سوال بپرسیم که اگر جواب درست به آن بدهید، یک میلیون تومان به شما جایزه خواهیم داد (البته جایزه را ده سال بعد می‌دهیم که بتوانید با این پول یک دونه آدامس خرسی بخرید!!). اگر گفتید اکسپریا اس‌پی، در بین محصولات سونی صاحب چه رکوردی است؟! فکر کنید… بزرگ‌ترین نمایشگر؟ خیر! قوی‌ترین سخت‌افزار؟ خیر! برترین دوربین؟ خیر! زیاد به ذهن خودتان فشار نیاورید و اجازه دهید که آدامس خرسی را ما صاحب شویم! پاسخ این است: اکسپریا اس‌پی سنگین وزن‌ترین گوشی تولیدی سونی در رده محصولات جدیدش است! تعجب کردید؟! واقعا هم جای تعجب دارد زیرا اندازه آن (حداقل در ظاهر) از مدل‌هایی چون اکسپریا Z‌ و ZL کوچک‌تر بوده و همگان انتظار دارند که محصولات جدید به سمت سبک شدن پیش بروند، ولی به نظر می‌رسد اس‌پی با وزنی معادل ۱۵۵ گرم این قانون را نا دیده گرفته و با ضخامتی ۱۰ میلی‌متری، دستان بزرگ و قوی را برای داشتنش طلب می‌کند (دیدید گفتیم دختره!).

اینچ بیشتر!

اکسپریا اس‌پی بعد از دو گوشی Z و ZL دارای بزرگ‌ترین صفحه نمایش با ابعاد 4.6 اینچ است تا مدال برنز محصولات سونی موبایل را در این بخش از آن خود کند. البته وضوح تصویر اچ‌دی سبب می‌شود تا چگالی پیکسل در حد عدد ۳۱۹ پایین بیاید اما نگران نباشید زیرا چشمان شما از این بابت ناراحت نخواهند شد. سونی از نسخه دوم موتور براویا برای نمایش تصاویر استفاده کرده و همچون مدلی چون لومیا ۹۲۰، قابلیت کار کردن با دستکش (Glove Mode) را نیز در دل آن کار گذاشته تا در روزهای سرد زمستانی، مجبور به در آوردن دستکش از دستان خود نشوید. البته واقیت این است که قابلیت معروف به دستکش، تنها بدین خاطر ساخته نشده (کشورهای گرمسیر که دستکش لازم ندارند!) و شما می‌توانید در مواردی دیگر که دوست ندارید به صورت مستقیم نمایشگر را لمس کنید (مانند کثیف بودن دست‌ها) نیز از این خاصیت استفاده نمایید و حتی با اجسامی چون خودکار و قلم بر روی نمایشگر ضربه بزنید!

برای آنکه کیفیت نمایشگر گوشی را بتوانید بهتر بسنجید، آن را در کنار اکسپریا اس گذاشته و چند عکس گرفتیم تا خود قضاوت کنید که چگونه عمل می‌کند (گوشی سمت راست اس‌پی هست). البته به این نکته توجه داشته باشید که اکسپریا اس، در مقایسه با گوشی‌های این رده، زاویه دید ضعیفی دارد (مقاله مقایسه نمایشگرهای اچ‌دی را از اینجا بخوانید).

dis1

فرکانس را بالا ببر!

بالا بردن فرکانس هسته در چیپست‌های موبایل، مانند تیونینگ کردن موتور ماشین است! شما از همان موتور دارید استفاده می‌کنید اما به علت برخی تغییرات، قدرت بیشتری را دریافت خواهید کرد. حال سونی که در بعضی از محصولات پیشین خود (نظیر اکسپریا SL) ثابت کرده که تیونر قهاری است، به سراغ اس‌پی آمده و از چیپست Qualcomm MSM8960Pro با هسته‌های Krait قدرتمند که هر کدام فرکانس 1.7 گیگاهرتزی دارند استفاده کرده است. این هسته ها به قدری قوی هستند که با کمی افزایش فرکانس، انتظار روزهای بهتری را از آن داشته باشیم. پس بیایید با هم سری به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان بزنیم و از نزدیک قدرت موتور اکسپریا اس‌پی را بسنجیم.

در آزمون نخست به سراغ برنامه بنچمارک پی رفتم که عملکرد گوشی رسما من را در جای خودم میخکوب کرد! زمان محاسبه تنها 187 میلی‌ثانیه، رقمی است که حتی اکسپریا زد نیز بدان دست نیافته بود و این به خاطر فرکانس بالاتر تک هسته در مقایسه با آن دارد.

پس از این مرحله از quadrant professional استفاده کردم که در چهار مرحله مختلف عملکرد گوشی را می‌سنجد. تصاویر زیر نشان می‌دهد که امتیاز Xperia SP در مواجهه با رقبا به چه نحو است (البته دقت داشته باشید که اکثر مدل‌های دیگر چهار هسته‌ای هستند).

cpu

واحد گرافیکی Adreno 320 در مرحله قبلی نشان داد که عملکرد خوبی دارد و به همین خاطر از NenaMark 2 کمک گرفتم که نتیجه عالی بود و عدد 59.9 فریم بر ثانیه را به ثبت رساند!

nena

در آخرین گام نیز اسمارت بنچ که به طور هم زمان عملکرد واحد گرافیکی و پردازنده را مورد امتحان قرار می‌دهد، به خوبی نشان داد که اکسپریا اس‌پی، در بخش سخت‌افزاری نه تنها لیاقت گرفتن عنوان یک گوشی قدرتمند را داراست، بلکه توانایی ایستادن بالای سر بسیاری از غول‌های این روزها در دنیای تلفن همراه را نیز دارد.

smart

عکاسی دوست  دارید؟

doorbin

از آنجایی که در این اواخر سونی علاقه بسیاری به لنزهای ۱۲ و ۱۳ مگاپیکسلی از خودش نشان داده بود، انتظار داشتیم تا با یکی از همین اعداد برای اس‌پی نیز برخورد کنیم. اما سونی غافلگیرمان کرد و عدد ۸ را رو به روی ما گذاشت! از آنجایی هم که برای ما کیفیت مهم‌تر از عدد مگاپیکسل دوربین است، پس خرده چندانی به سازنده نمی‌گیریم و می‌رویم تا در عمل ببینیم که این دوربین چه  می‌کند.

در بخش عکاسی، حالتی به نام Superio Auto وجود دارد که سونی آن را برای گرفتن بهترین عکس‌ها پیشنهاد می‌کند. ظاهرا برای آنکه حق الزحمه‌اش نیز محفوظ بماند، یک مگاپیکسل از کیفیت دوربین را برای خودش برداشته و وضوح عکس شما به ۷ مگاپیکسل کاهش می‌یابد. عملکرد فوکوس در هنگام عکاسی قابل قبول است و خوشبختانه به دلیل حضور کلید اختصاصی شاتر، عکاسی راحت‌تر است. البته وای به حال روزی که بخواهید در تاریکی عکس بگیرید. به قدری نویز به سمت عکس شما هجوم می آورد که ممکن است از ترس جانتان، گوشی را رها کرده و به کنجی پناه ببرید! برای آنکه سخن را بیشتر از این به درازا نکشیم، چندین عکس در شرایط مختلف نوری و محیطی با آن گرفتیم که می‌توانید در ادامه مشاهده نمایید.

PIC1 pic2

در بخش فیلم‌برداری، همان گونه که می‌شود انتظار داشت، با کیفیت فول اچ‌دی و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط خاطرات فراهم است. در نمونه کلیپ یک دقیقه‌ای که ما گرفتیم، حجم کلیپ بالغ بر ۱۲۵ مگابایت شد. جزئیات به خوبی گرفته می‌شود، عکس العمل فوکوس و سرعت زوم نیز بالاست و فقط در محیط‌های کم نور، نویزهای زیادی به سمت شما حمله می‌آورند که همچون بخش عکاسی، به راحتی نمی‌توانید از شر آن‌ها خلاص شوید!

چه نسخه‌ای بهتر است؟!

منظور ما از این تیتر نسخه دکتر نبود، بلکه اشاره به ورژن اندروید گوشی داریم که در اینجا 4.1.2 است و البته وقتی اکسپریا زد هم با این نسخه عرضه شده، پس چه انتظار دیگری از اس‌پی دارید؟! پوسته هم تقریبا همان چیزی است که در سوپر فون محبوب سونی دیده‌اید و حتی قابلیت دوست داشتنی STAMINA mode نیز برای آن در نظر گرفته شده تا عمر باتری 2370 میلی‌آمپری شما هر چه بیشتر افزوده شود (در حالت استفاده نسبتا زیاد، باتری یک روز را حداقل دوام می‌آورد که می‌توان آن را قابل قبول دانست).

درباره ظاهر اینترفیس، من به این نتیجه رسیدم که سونی از عمد نمی‌خواهد یک چیز متفاوت داشته باشد! حال چرا؟! بسیاری از سازندگان اعتقاد دارند که رابط کاربری اصلی اندروید، خود دارای عملکرد بسیار خوب و منوهای گویایی است و دلیلی بر تغییرات گسترده بر روی آن نمی‌بینند (بالاخره گوگل کلی پول خرجش کرده!). البته این تئوری مورد قبول همگان نیست، وگرنه سامسونگ انقدر با تاچ ویز و اچ‌تی‌سی با سنس خود فخر فروشی نمی‌کردند و از سویی با اقبال کاربران رو به رو نمی‌شدند. اما بایستی به این نکته توجه داشت، کمپانی بزرگی چون سونی، به طور یقین از پس طراحی یک اینترفیس جذاب و متفاوت بر می‌آید اما چرا به سمتش نمی‌رود؟ جدا از بحث همان اعتقاد بر کارا بودن پوسته اصلی اندروید، به مواردی نظیر آپدیت‌ها نیز بایستی اشاره کرد که هرچه شما پوسته‌ای نزدیک‌تر به نسخه  اصلی داشته باشید، ارتقای گوشی‌ها برایتان امری ساده‌تر و سریع‌تر خواهد بود. پس دیگر همه بهانه‌ها جور شد و سونی همان UI خودش را استفاده خواهد کرد که با تعبیه چند تا میانبر و برنامه، به عنوان پوسته اختصاصی به کاربران غالب می‌کند!camera

چیزی کم دارم؟!

کم داشتن کلا واژه مناسبی نیست و از آنجایی که ما اس‌پی را دوست داریم، می‌گوییم که اصلا هم کم ندارد! امکانات ارتباطی در بهترین شرایط خودش قرار دارد، قابلیت‌هایی چون NFC‌ نیز در گوشی بوده و از سویی شبکه نسل چهارم هم به صورت پیش فرض در آن پشتیبانی می‌شود (چقدر هم برای ما مهمه!). همچنین اگر در خانه پلی استیشن ۳ داشته باشید، می‌توانید آن را به طور مستقیم به گوشی متصل کرده و از بازی کردن با آن لذت ببرید.

ps3-and-sp

البته اگر کمی در باطن گوشی دقیق شویم، شاید بتوان به مواردی چون حافظه داخلی ۸ گیگابایت (که تنها 5.8 گیگابایت آن برای کاربر در دسترس است) ایراد گرفت و یا دوربین دوم با وضوح VGA را هم با کیفیت ندانست، اما در کل امکانات اس‌پی را بایستی در حد معقولی قلمداد کرد.

کجای قیمتم؟!

بسیاری اصرار دارند تا اس‌پی را در رده میان قیمت‌ها بدانند و حتی خود سازنده نیز در رده‌بندی‌ها، این مدل را یک میان قیمتی می‌داند. اما آیا این مورد صحیح است؟ اصلا چه تعریفی از یک گوشی میان قیمتی بایستی داشت؟

چیزی که در این بین مشهود است، استفاده از واژه قیمت به عنوان رکن اصلی است. حال باید چه رنجی را برای میانی‌ها در نظر گرفت؟! با توجه به مبلغ حدودی ۴۰۰ یورو برای این گوشی، می‌توان حدس زد که قیمتش بالاتر از 1.600.000 تومان خواهد بود. به نظر شما، این یک گوشی میان قیمت است؟! پس آن موقع حتما مدلی چون اکسپریا تی سونی (با حدود قیمتی 1.200.000 تومان) در رده ارزان قیمت‌ها جای می‌گیرد و گوشی‌های رده پایین‌تری چون اکسپریا سولا (با حدود قیمتی 750.000 تومان) در سری مجانی‌ها قرار خواهند گرفت! (گوشی‌های ارزان‌تری چون اکسپریا تیپو را هم حتما یک پولی به کاربر برای داشتنش اعطا می‌کنند!).

با توجه به این شرایط، بایستی اس‌پی را نزدیک‌تر به گوشی‌های اعیانی این سازنده (نظیر اکسپریا زد) دانست که البته کسب مدال برنز در قدرت و اندازه نمایشگر (پس از Z و ZL)، باعث می‌شود تا چندان هم از این مورد تعجب نکنیم!

اس‌پی با اینکه گوشی سنگین وزنی است و در برابر سوپر فون‌هایی چون اچ‌تی‌سی وان، اس ۴ یا اکسپریا زد نمی‌تواند عرض اندام چندانی بکند، اما بایستی اذعان کرد که مدل با وقاری است، پس می‌توانید با خیال راحت خواستگار آن باشید!

back-sp

خوب‌ها

Big Smile سخت‌افزار قدرتمند
Big Smile طراحی خلاقانه (به خصوص نوار شیشه‌ای)
Big Smile باتری مناسب (حداقل در مقایسه با سایر اکسپریاها!)
Big Smile محل مناسب کلید پاور

بدها

Unhappy وزن زیاد
Unhappy زاویه دید نامناسب نمایشگر
Unhappy کیفیت بد عکس‌ها در نور کم

[box type=”info”]مشخصات

ابعاد: 130.6×67.1×10 میلی‌متر
وزن: 155 گرم
نمایشگر: 4.6 اینچ لمسی با وضوح تصویر 1280×720 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 4.1
پردازنده: Dual-core 1.7 GHz Krait
دوربین: 8 مگاپیکسل با فلاش LED، فیلم‌برداری Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n
باتری: 2370 میلی‌آمپر[/box]

278 در مورد “سنگین اما با وقار! (بررسی سونی اکسپریا اس‌پی)”

  1. با سلام خدمت اقای گل کار میخواستم ببینم بین پردازنده ی sp وv در عمل چقدر تفاوت هست مثلا در انجام بازی های گرافیکی با تشکر

  2. آقای گلکار من خیلی از بررسیهای شما رو خوندم ولی تنها ایرادی که در اون ها می‌بینم این هست که در مورد UI گوشی ها خیلی ضعیف عمل میکنید گرچه موارد دیگر رو خیلی عالی و دقیق بررسی میکنید
    ممنون

    1. پیمان گل‌کار

      بخاطر اینکه این شرکت PR درست و حسابی نداره تا محصولاتش رو در اختیار رسانه‌ها قرار بده!

  3. سلام
    xperia L کی میاد تو بازار؟ قیمتش حدود چند میشه؟
    با توجه به بغضی خصوصیت های بهترش و جدیدتر و ارزون تر بودنش ارزش خریدش رو در مقابل xpria T چطور میدونین؟

  4. سلام جناب گل کار
    طبق مطالبی که قبلا ازتون خونده بودم فرموده بودین که xperia T به نسبت SL, Ion بهتره اما الان که قیمت ها رو مقایسه میکردم قیمت اون دوتا بیشتره !!! خواستم ببینم دلیلش چیه؟؟
    و یه سوال دیگه اینکه دقیقا فرق xperia T با TX چیه؟
    مرسی از وقتتون

    1. پیمان گل‌کار

      فرق تی و تی ایکس بارها بیان شده (بیشتر ظاهریه)
      دلیل گران تر بودن آن‌ها هم به کم بودنشون در بازار بر می‌گرده و اکسپریا تی کاملا برتره (بخصوص از نظر سخت‌افزاری)

  5. سلام اقا پیمان عزیز فکر کنم تو 2 بررسی گذشتتون بود ک نوشته بودی ما از همه بررسی هارو زودتر میذاریم اما انگار عروس تعریفی شدید.
    sp رو ک دیرتر از بعضی از سایتا بررسی کردید
    s4 رو هم ک الان تقریبا تمام سایتا بررسی کردن رو بررسی نکردید دیگه نارنجی هم بررسی شو گذاشت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. با سلام اکسپریا اس پی امروز یک میلیون و شیصدو سی هزار تومان به نظر شما تا مرداد قیمتش پایین می آد

  7. قیمت اکسپریا اس ال رو زدن 230 پوند و قیمت اکسپریا اس ال در ایران 1و187 است و قیت اکسپرا اس پی هم 250 پوند هست پس فوقش قیمتش تو ایران 1و300 باشه اقای گلکار

  8. سلام آقای گلکار Sp بهتره یا SL …..اس ال به آندرویید چند آپدیت میشه آیا خوبه اس ال مشخصاتش رو کاغذ که خوبه

    1. پیمان گل‌کار

      SP در کل بهتره!
      اما SL حافظه داخلی بیشتر و دوربین به نسبت مناسب‌تری داره

      »»»اگر به دنبال یک مشاوره خوب و دقیق هستید، پیشنهاد می‌کنم به انجمن آی‌تی‌رسان بپیوندید: http://forum.itresan.com«««

    1. پیمان گل‌کار

      در شرایطی که قیما مهم نباشه، s3 را ترجیح می‌دهم اما اگر قیمت مهم باشه، tx را می‌گیرم

      »»»اگر به دنبال یک مشاوره خوب و دقیق هستید، پیشنهاد می‌کنم به انجمن آی‌تی‌رسان بپیوندید: http://forum.itresan.com«««

  9. سلام آقای گل کار ، خسته نباشید

    میخواستم یه مشاوره در مورد خرید گوشی از شما بگیرم

    یک گوشی با cpu یک گیگاهرتز دوهسته ای ؛ صفحه نمایش حداقل 4 اینچ ؛ اندروید ؛ دوربینی که کیفیت عکس خوب و فیلم 720p داشته باشه ؛ بهتره که باریک باشه ؛ حدود قیمت 700 تا 800 ؛ البته اشعه ی گوشی برام خیلی مهمه

    لطفا من رو راهنمایی کنید و موبایلی که نزدیک ترین شباهت رو به مشخصات فوق داره بهم معرفی کنید

    1. پیمان گل‌کار

      محل پرسیدن این سوال در اینجا نیست!
      نزدیک‌ترین مدل برای شما G600 هواوی و L7 II ال‌جی هستند و تنها ایرادشان در نگرفتن فیلم اچ‌دی است

      »»»اگر به دنبال یک مشاوره خوب و دقیق هستید، پیشنهاد می‌کنم به انجمن آی‌تی‌رسان بپیوندید: http://forum.itresan.com«««

  10. با عرض پوزش یه چیزی یادم رفت بگم اینکه در مورد صفحه نمایش وی و اکرو اس جی اس ام ارنا در توصیف صفحه نمایش اکرو اس از کلمه خوب استفاده کرده و در توصیف وی از کلمه متوسط رو به بالا!!!
    به نظرم بهترین صفحه نمایش های سونی رو در موبایل اکسپریا زد و اکسپریا اکرو اس دارن

  11. البته شما از یه دید درست میگید آقای گلکار چون اگه از روی کاغذ بخواهیم حرف بزنیم بله سی پی یو اس پی بعد از زد و زد ال بهترینه…صفحه نمایشش بزرگترینه بعد از اونا…باتریش هم همینطور…
    ولی وقتی واقع گرایانه تر نگاه کنیم میبینیم این طور نیست …خود سونی از اس پی به عنوان یه میان رده یاد میکنه…حتی قیمت جهانیش به محض ورود از قیمت جهانی وی و اکرو اس پایین تره…دوربین بکار رفته درونش نمیتونه با اکرو اس و وی برابری کنه…حتی در فیلم برداری اینو از اون حجم فیلم برداری که برای اکرو اس بالای 140 نوشته بودید این رقم برای اس پی 125 هست که خود این مساله گویای خیلی چیزاس…جنس بدنه بکار رفته در اکرو اس خیلیییی بهتر از اینه…اکرو اس و اکسپریا وی ضد آب هستن که این نیست…این خودش متمایز کنندس…اکسپریا وی و اکرو اس هر دو صفحه نمایش های بهتری نسبت به این دارن حداقل از بخش ppi که این روزا زیر 340 به ذوق میزنه!!!!!!!تو عکس ها هم که اس عکس های شفات تری رو صفحه نمایشش داره نشون میده نسبت به اس پی!!!!!در طراحی بدنه هم که ادم یاد گوشیهای هواوی میفته!
    حافظه ی داخلیش هم که نیاز رو برطرف نمیکنه…حداقل نیاز معمولی رو! در واقع این روزا بیشتر رو گوشیهای رده متوسط حافظه 8 میزارن…البته کلمه کلا رو استفاده نکردم…..دوربین دوم در اس پی وی جی ای و در اکرو اس 1.3 مگاپیکسل هست!….خوب همه اینا فرق رو داره نشون میده…ضمن اینکه محتویات داخل جعبه اکرو اس کامل تر هم هست!…ضمن اینکه فروش خیلی بالایی هم داشته و تو سونی های جزو پرفروش های موبایل سونی بوده! حتی نقد جی اس ام ارنا رو وقتی ادم میخونه کلماتی که در نقد وی یا اکرو اس استفاده کرده با کلماتی که در اس پی استفاده کرده فرق میکنه!
    و اما در مورد اینکه گفتین صفحه نمایش وی خیلی بهتر از اکرو اس هست…همونطور که میدونید اکرو اس از ال سی دی بکلایت استفاده میکنه و وی از تی اف تی…همین میتونه فرق بین براویا 1 و 2 رو جبران کنه ضمن اینکه بنا بر گفته جی اس ام ارنا کنتراست اکرو اس بیشتره!…ضمن اینکه اکرو اس ظاهر شکیل تری هم داره!
    در کل به نظرم ادم وقتی اکسپریا تی یا اکرو اس یا وی یا حتی ایون داره حس اینو داره که یه گوشی های اند یا سطح بالا داره ولی از بس از اس پی با کلمه میان رده یاد کردن فکر نکنم کسی با خرید این گوشی حس داشتن یه گوشی رده بالا بهش دست بده

  12. راستش نظر شما هم محترمه برای همه خوانندگان ولی انتظار میره بعد از این همه نقد های خوب ازتون دیگه فرق گوشیهای تاپ رو از هم بدونید…در کل خیلی ها اس پی (از اسمش هم میشه تشخیص داد) رو در حد اون 3 گوشی ای که عرض کردم نمیدونن!

    1. پیمان گل‌کار

      SP سومین نمایشگر (از لحاظ اندازه) را در بین گوشی‌های سونی دارد.
      SP از لحاظ قدرت سخت‌افزاری بعد از Z و ZL سوم است.
      با ورودش به بازار خواهید دید که SP از نظر قیمت، سومین مدل سونی خواهد بود!
      در هر صورت برخی اوقات اختلاف نظرات به تفاوت در دیدگاه‌ها بر می‌گردد و شایسته نیست دیدگاه خودتون را به عنوان همه خوانندگان عرض کنید و سپس بخواهید فرق گوشی تاپ با میان رده را به من بفرمایید!

  13. همین اکرو اس اقای گلکار الان بدون گارانتیش از تی ایکس و وی گرونتره و با گارانتیش هم هم قیمته اوناس
    همین اکرو اس رو شما چند ماه پیش نقد کردید و ازش به عنوان یه تلفت بالارده فوق العاده یاد کردید که تو خیلی از جهات شما رو متعجب کرده بود!! در صورتی که الان دارید به این تلفن میگید میان رده…در کل اگه به عک ها هم نگاه کنید برتری ای به اس هم نداره تو صفحه نمایش…از شما بعید بود بعد از اکسپریا زد اینو مقام سوم بزارید

    1. پیمان گل‌کار

      یک زمانی 5800 نوکیا برای خودش غولی بود!! اما الان اسباب بازی بچه‌هاست! اگر یک گوشی زمانی خوب بوده، دلیل بر اینکه همیشه خوب بماند نیست!
      آکرو اس الان با توجه به قیمتش، یکی از گوشی‌هایی است که نباید سمتش رفت چون با همین مبلغ و حتی کمتر، می‌توانید اکسپریا وی را بگیرید که از لحظ قدرت سخت‌افزاری و فناوری نمایشگر از آن بالاتر است.
      اون مقاله آکرو اس را هم من ننوشتم و زمانی هم که نوشته شده، مدلی چون اکسپریا وی در بازار نبود!!

  14. آقای گل کار به نظر شما سونی اکسپریا وی رو بیشتر ساپورت میکنه یا تی از لحاظ ساپورت اندروید

    1. پیمان گل‌کار

      فکر می‌کنم ساپورت هر دو گوشی با توجه به مشخصات سخت‌افزاری هر دو مدل در یک سطح باشه

  15. من گوشی تی ایکسو دو هفته ای هست که گرفتم و هرکی گوشی در حد عالی و همه چی تموم میخواد تی ایکسو پیشنهاد میکنم…

  16. آقای گلکار از شما بعیده…بعد از اکسپریا زد …اکسپریا اکرو اس و اکسپریا تی ایکس و وی بهترین هستن نه این!!!!!!!!!!!!!!!!!!تو حافظه …تو دوربین و ….خیلی چیزای دیگه کم میاره جلو اونا

    1. پیمان گل‌کار

      آکرو اس که کلا اوته!!
      در برابر تی ایکس و وی هم سخت افزار قوی‌تری داره
      ضمن اینکه نمایشگرش هم بزرگ‌تره! این دو مورد مهم‌تر از حافظه و دوربین هستند
      قیمتش رو هم ببینید، متوجه جایگاهش می‌شید!!
      اما نظر شما هم محترمه 😉

  17. عاقا من دخترم ولی این گوشی رو می خوام!! آخه چرا ما رو تو محدودیت می ذاری؟!!!! 🙂
    ممنون از بررسی تون…دوربین زیاد واسم مهم نیس ، اما سرعت داشتن و بدون لگ بودن واسم خیلی مهمه…نوار شیشه ای شو خیلی دوس دارم ؛ امیدوارم همونطور که می خوام باشه و البته قیمتش در حدی باشه که ارزش خرید داشته باشه؛ به خدا خسته شدم از بس که دنبال گوشی گشتم!!!!
    مرسی واسه وقتی که می ذارین و خسته نباشین…

  18. این طور که من دیدم انگار کیفیت صفحه نمایش xperia tx خیلی از این بهتره درسته؟صفحه نمایش این گوشی در مقابل xperia s هم کم میاره؟

  19. مرسی بابت بررسی و خسته نباشید
    اسپیکر گوشی خیلی پایین صداش یا خوبه؟
    دوربینش خیلی ضعیفه؟مقایسه فیلم برداریش با p رو دیدم حالم از این sp بهم خورد
    چرا صفحش با اکسپریا اس هیچ فرقی نمیکنه ؟با اینکه براویا 2 داره
    ممنون

  20. ممنون از بررسی خوبتون
    یک سوال داشتم، صدای این گوشی در حین مکالمه چطوره؟ چون یه جا خونده بودم خیلی ضعیفه!درسته؟؟

  21. ایمان خسروی

    اوکی…و اگه با نوت 2 هم قیمت بود؟؟؟؟در کل vu چی؟به درد بخور هست؟بااین اختلاف قیمتش با نوت 2 میارزه نوت رو بخریم
    یا ارزش خرید vu بیشتره؟ببخشید انقدر سوال میکنما…کسی برای راهنمایی گرفتن ندارم بهتر از شما باشه

    1. پیمان گل‌کار

      وی یو اگر با نسبت ابعاد نمایشگرش مشکلی نداشته باشید، انتخاب خیلی خوبی هست

      »»»اگر به دنبال یک مشاوره خوب و دقیق هستید، پیشنهاد می‌کنم به انجمن آی‌تی‌رسان بپیوندید: http://forum.itresan.com«««

  22. چه بررسی جالبی.ادبیاتت منو کشته.حالا اگه بحث پیکسلو بزاریم کنار به نظرشما دوربین اکسپریا اس کار آمدتره یا این؟منظورم اینه که سونی رو دوربینای گوشیای جدیدش اونقدر کارکرده که هشت مگاپیکسل جدیدش برابر 12 مگاپیکسلیای قدیم باشه؟

  23. ایمان خسروی

    سلام پیمان گله گل کار که بازم با این بررسی گل کاشتی!حالا من صبر کنم این بیاد یا نوت 2 بگیرم و یا vu؟چی بخرم؟مرسی

    1. پیمان گل‌کار

      در ابتدای ورود بعید می‌دونم اما بعد از چند ماه بایستی به این حد قیمتی برسد

      »»»اگر به دنبال یک مشاوره خوب و دقیق هستید، پیشنهاد می‌کنم به انجمن آی‌تی‌رسان بپیوندید: http://forum.itresan.com«««

        1. پیمان گل‌کار

          اگر اوضاع ارز و قیمت‌های و سیاست و اقتصادو… با همین روال و بدون تغییر خاصی پیش ه، احتمال زیاد تا آخر تابستون خواهد رسید

  24. بین دوربین این گوشی و tx به نظرتون کدوم بهتره؟ درضمن اگه tx و sp رو، رو میز میزاشتند کدومشون رو ور میداشتید؟

    1. پیمان گل‌کار

      اینجا به یورو نزده! به پوند زده که تازه زمان ارسال می‌شه ۳۰۰ پوند و بخواین حساب کنید، نزدیک به همون ۴۰۰ یورو خواهد شد!

  25. اگه بالای یک میلیون و شیصد باشه اصلا ارزش خرید نداره به جاش میشه نکسوس چهار خرید که خیلی بهتره

  26. با تشکر از نقد مثل همیشه عالیتون و اینکه بدون غرض ورزی سعی در گفتن حقایق دارین.میخاستم بدونم به نظر شما زاویه دید کم صفحه نمایش بنا بر تشخیص و میل شرکت سونی چنین حالتی داره یا جدا یک ضعغه و توانایی برطرف کردنشو نداره؟و اینکه تاثیر برنامه حفظ قدرت باطری در گوشی های سونی آنقدر موثر هست که ساعت کارکرد گوشی رو افزایش قابل ملاحظه ای بده و به سطح مطلوب قابل قیاس با گوشی های برتر برند های دیگه برسونه؟میشه میزان افزایش کارکرد باطری رو با درصد (البته حدودی) بیان کنین؟ ممنون. همیشه شاد و موفق باشین

    1. پیمان گل‌کار

      بحث نمایشگر را باید از خود سونی پرسید که چرا در صدد برطرف کردنش نیست. شاید هم برای سونی این مورد اولویتی نداره (خیلی‌ها این تصور را دارند که نگاه از زاویه برای گوشی موبایل مهم نیست)
      باتری هم واقعا بهتر شده (با توجه به میلی آمپر بالاتر) و این برنامه بیشتر از همه زمان استندبای گوشی رو افزایش می‌ده و برای هنگام روشن بودن تاثیر آن چنانی نداره

  27. خیلی ممنون فقط خواهشا یه بررسی از lg optimus l9 هم قرار بدین من خیلی وقته منتظر هستم میخوام شما اولین سایتی باشید که بررسی این گوشی میذاره.خیلی ممنون.

  28. اقا پیمان ممنون
    ای کاش صفحه نمایش بهتری داشت سونی باید یه فکری به حال صفحه نمایش هاش بکنه

  29. من فکر میکردم بعد از آن گوشی هواوی،به سراغ یک گوشی زیر یک میلیون تومان میروید که مناسب اغشار آسیب پذیر جامعه باشد اما طبق معمول،رفتید به سراغ گوشی های مناسب مستکبران!!!:-)؛آقا پیمان؛لطفا به فکر اغشار متوسط جامعه هم باشید تا همه از بهاری سبز و شیرین لذت ببریم:-)؛

  30. عالی بود اقا پیمان لذت بردم
    تیکه های قسنگی در بین نقد هات میزاری که خواننده رو مجذوب خودش میکنه و بیشتر اشتیاق داره برای به پایان رسوندن برسی گوشی

  31. مرسی آقا پیمان
    مثل همیشه عالی
    فقط کاشکی همه عکسا رو بزرگ میزاشتی
    نه اینکه خودمون کلیک کنیم تا بزرگ بشه
    اونجوری خیلی بهتر بود
    بازم ممنون بخاطر زحماتت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH