چگونه بدون دانش برنامه‌نویسی، اپلیکیشن اندرویدی بسازیم؟!

توسعه یک برنامه اندرویدی توسط خود شما راحت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید و در صورتی که ایده خوبی برای ساخت اپلیکیشن داشته‌ باشید می‌توانید کار خود را آغاز نمایید. این موضوع می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بسیار سودآور محسوب شود. بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اطلاعاتی درباره برنامه‌نویسی نداشتند ولی توانستند که آن را انجام دهند. بهترین چیزی که در این باره می‌توان گفت، این است که تولید نرم‌افزار موبایل رایگان است. تنها چیزی که احتیاج دارید یک ایده بکر به علاوه دانش فنی است تا در این مسیر قرار بگیرید. در این مطلب تمام اطلاعاتی را که درباره شروع ساخت یک برنامه اندرویدی احتیاج دارید در اختیار شما قرار می‌دهیم.

شیوه توسعه اپلیکیشن دست‌خوش تغییر شده‌ است

تفکر دشوار بودن ساخت یک برنامه کاربردی و واگذاری انجام آن به دست افرادی که دانش کدنویسی دارند دیگر وجود ندارد. با توجه به تغییراتی که در فناوری ساخت اپلیکیشن موبایل ایجاد شده، توسعه‌ دهندگان غیرحرفه‌‌ای توانسته‌اند تا با موفقیت، برنامه‌های خود را جز برترین اپلیکیشن‌های گوگل پلی قرار دهند.

نمونه‌ای از این اتفاق، سازنده بازی محبوب Color Switch است که هیچ دانشی از نحوه کدنویسی نداشته‌است. با این وجود، برنامه این فرد بیش از ۱۰ میلیون دانلود از گوگل پلی داشته‌‌ و در بالای جدول برترین برنامه‌ها قرار گرفته‌ است.

اگر این امکان وجود دارد که یک فرد غیر کدنویس می‌تواند برنامه‌ای تا این اندازه مشهور را تولید کند، پس ساخت اپلیکیشن شایسته‌ای که بتواند محبوبیت خوبی را کسب کند می‌بایست کار راحتی باشد. شما فقط باید ترکیب مناسبی را از یک ایده قوی و اقدام مناسب برای توسعه اپلیکیشن فراهم کنید.

۱گام اول برنامه‌ریزی درست و با اهمیت است

پیش از شروع کار، به شکل جدی در این زمینه تحقیق کنید. درباره چیزی که برنامه شما قرار است آن را ارایه کند طرحی را ایجاد کنید. اگر برنامه‌ای را بسازید که بعدها غیرقابل استفاده باشد، فقط وقت خود را تلف کرده‌اید. مطمین شوید که اطلاعات کافی را برای موضوعی که قرار است درباره آن برنامه‌نویسی کنید قبلا جمع‌آوری کرده‌ باشید، چرا که لازم نیست که چرخ را دوباره اختراع کنید.

این می‌تواند روش خوبی باشد تا اینکه بدانید چگونه طرح‌های اولیه را برای ایده مورد نظر خودتان ایجاد کنید تا بدین وسیله تفکر و درک درستی از چیزی که برنامه‌ شما قرار است آن را اجرا کند بدست آورید. حتی می‌توانید ایده خود را با اعضای خانواده یا دوستان‌تان مطرح کنید تا نظر آن‌ها را هم جویا شوید.

اگر قصد شما ورود به بازار اپلیکیشن‌های ویژه‌ای است که تاکنون موفق نبوده‌اند، اطمینان حاصل کنید که موضوع شما بیش از حد اشباع نشده‌ باشد. در صورتی که برنامه‌ریزی شما برای رقابت با برخی از برنامه‌های شناخته‌ شده‌ است، لازم است تا اپلیکیشنی را بسازید که کارایی بهتری داشته‌ باشد یا عملکرد خاص دیگری را فراهم کند.

شروع ساخت یک اپلیکیشن

دانلود و نصب نرم‌افزارهای ضروری

اگر تصمیم گرفته‌اید تا اپلیکیشن خود را به مرحله تولید برسانید ولی تجربه‌ای از کدنویسی ندارید، لازم است تا نرم‌افزار Android Studio را دانلود کنید. پیش از نصب آن، مطمین شوید که نسخه هفتم از کیت توسعه جاوا (Java SE Development Kit 7) را روی سیستم خود داشته‌ باشید. توجه کنید که هردوی این نرم‌افزارها رایگان هستند.

بعد از دانلود اندروید استودیو باید آن را از پوشه downloads نصب کنید. در صورت موفقیت‌آمیز بودن نصب برنامه، صفحه‌ای مشابه تصویر زیر به نمایش داده خواهدشد.

۲اجرای آزمایشی برنامه

برای شروع کار، قصد داریم تا به سراغ طراحی یک برنامه ساده‌ برویم. هنگامی که این مرحله را به درستی به پایان برسانید، متوجه رابط کاربرپسند اندروید استودیو خواهید شد.

تعریف پارامترهای اپلیکیشن

زمانی که پروژه‌ خود را در اندروید استودیو آغاز می‌کنید، با گزینه‌های مختلفی برای این کار رو به رو می‌شوید، اما با یک برنامه‌ریزی خوب و طرح مناسب به آسانی می‌توانید این مرحله را پشت سر بگذارید. پس از اینکه نام اپلیکیشن را وارد کردید، ساخت پروژه شما آغاز می‌شود. اگر فعلا هیچ فکری درباره نام برنامه خود نکرده‌اید، به مراحل قبلی برگردید و مطمین شوید که برنامه‌ریزی صحیحی را انجام داده باشید.

اگر که برنامه شما قرار است روی یک اسمارت‌فون کار کند، باید گزینه smartphone/tablet را انتخاب کنید. موارد دیگر کاربردهای خودشان را دارند، اما به عنوان اولین پروژه بهتر است که این گزینه را در نظر بگیرید. برای مثالی که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم هم از این مورد استفاده شده‌ است.

پس از این مرحله، باید نحوه نمایش و حالت اجرای برنامه خود را انتخاب نمایید. در این مورد، گزینه fullscreen را بزنید.

۳شروع زمان طراحی

اشیای پیش‌فرض موجود در برنامه مثل دکمه‌ها و کادر متن را حذف کنید. برای این کار روی هریک راست کلیک کرده و delete را بزنید. از بخش انتخاب Widget در پنل سمت چپ یک کادر متن (Large Text) را انتخاب کنید و پس از قرار دادن آن در مرکز صفحه، پیام مناسبی را برای برنامه خود ایجاد نمایید. برای تغییر متن کافی است روی آن کلیک کنید.

اکنون باید دکمه‌ای را به برنامه اضافه کنید. از بخش ویجت‌ها، Button را در پایین صفحه قرار دهید و سپس نام و متن آن را عوض کنید.

اکنون برای کارایی بهتر برنامه، در قسمت ویجت‌ها، ابزار Radio button را در گوشه سمت راست برنامه جایگذاری کنید. پنل سمت چپ را به سمت پایین پیمایش کرده تا به قسمت Date & Time برسید. حال یک Chronometer را به گوشه چپ اسمارت‌فون منتقل کنید. طراحی که تاکنون آن را انجام داده‌اید می‌بایست شبیه تصویر زیر باشد.۴

افزودن دستورات و اجرای برنامه

اکنون لازم است تا با برخی از توابع موجود در اندروید استودیو آشنا شوید. ویجت‌های دیگری را که لازم دارید به برنامه اضافه کنید و به دلخواه خود آن‌ها را تغییر دهید.

پس از این کار، برای اجرای برنامه دکمه Run را فشار دهید. این دکمه به شکل مثلث سبزرنگ در بالای صفحه جای گرفته‌ است.

اکنون می‌توانید به مرحله قبل برگردید و توابع مورد نظر خود را به برنامه اضافه کنید. برای طراحی حرفه‌ای و کاربردی‌تر برنامه خود می‌توانید به صفحه راهنمای Android Studio مراجعه کنید.

2 در مورد “چگونه بدون دانش برنامه‌نویسی، اپلیکیشن اندرویدی بسازیم؟!”

  1. سلام میخوام یه برنامه بهم معرفی کنیدمثل برنامه اتوران سازهای دی وی دی ها که همه چیز توخودش داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH