۹۹ درصد پنل‌های OLED دنیا توسط سامسونگ تولید می‌شود

شکی وجود ندارد که سامسونگ یکی از شرکت‌های موفق بازار الکترونیک است. اما موفقیت و تبهر سامسونگ در ساخت نمایشگرهای با تکنولوژی پیشرفته، حقیقتی است که حتی مخالفان سامسونگ نیز به آن اذعان دارند. حال اخبار جدید نشان می‌دهد که سامسونگ موفقیت خود را در این بازار بیش از پیش تثبیت کرده است.

بر اساس آمار و ارقام جدید، سامسونگ توانسته در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۶، ۹۸ میلیون پنل OLED به فروش برساند که این میزان، رشد ۸۱.۵ درصدی را نشان می‌دهد. در مقام مقایسه، سامسونگ در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۵، تنها ۵۲.۶ میلیون پنل OLED فروخته بود. این میزان برای سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۵ به ۵۲ میلیون واحد سقوط داشت و این کمپانی با ۷۱.۷ میلیون و ۷۷.۵ میلیون واحد، سه‌ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۱۵را به پایان رساند. در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۶، سامسونگ ۸۸.۶ میلیون پنل فروخت.

OLED با پیشی‌گرفتن از LCD به عنوان تکنولوژی برتر نمایشگرهای موبایل تبدیل شده و بسیاری از سازندگان مانند اوپو و ویوو به این نوع پنل‌ها مهاجرت کرده‌اند. حتی اپل نبز از سال ۲۰۱۷ میلادی در آیفون‌های خود از پنل OLED استفاده می‌کند. تقاضا برای پنل‌های OLED به حدی است که سامسونگ توانایی تامین نیاز سازندگانی همچون اوپو را ندارد. اوپو برای سال ۲۰۱۶ فروش ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون واحد گوشی را هدف گرفته بود، اما گفته که به دلیل کمبود پنل‌های AMOLED از طرف سامسونگ نخواهد توانست به این هدف برسد. دلیل این کمبود، این است که اوپو برای سال ۲۰۱۶، فروش ۶۰ میلیون گوشی را هدف قرار داده و سپس در ماه ژوئن این میزان را به ۸۰ میلیون و سپس به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون افزایش داد. انتظار می‌رود سامسونگ ۱۰۰ میلیون پنل به سازندگان چینی بفروشد و ۲۴۰ میلیون پنل نیز برای خود تولید کند. سامسونگ در حال تقویت خود برای افزایش تولید پنل‌های AMOLED به منظور صادرات به چین است. میزان تقاضای این کشور تا سال ۲۰۱۹ به ۱۵۰ میلیون واحد می‌رسد.

تکنولوژی OLED به دلایل زیادی بر تکنولوژی LCD برتری دارد. به عنوان مثال، در OLED هر پیکسل نورافشانی می‌کند، در حالیکه در LCD تمام صفحه روشن می‌شود. این خاصیت اگر درست استفاده شود، می‌تواند تاثیر زیادی بر طول عمر باتری داشته باشد. همچنین نمایشگرهای OLED را می‌توان به صورت خمیده یا منعطف ساخت، همانگونه که در گلکسی نوت ۷ می‌بینیم، در حالیکه LCD چنین قابلیتی ندارد. سرانجام اینکه پنل‌های OLED به دلیل اینکه نور پشتی ندارند، کمی باریک‌تر از برادران خود هستند، که این به سازندگان اجازه می‌دهد که گوشی‌های خود را چند میلی‌متر باریک‌تر کنند.

سامسونگ ۹۹ درصد بازار پنل‌های OLED را در اختیار خود دارد. تنها یک مقایسه آماری ساده نشان می‌دهد که سازندگان دیگر از جمله رقیب هموطن و دیرینه سامسونگ، ال‌جی، چه مشکلاتی برای وارد شدن به این بازار دارند. برای این شرکت‌ها چندین ماه طول می‌کشد که کارخانه‌های خود را بسازند، اما سامسونگ چندین سال از آنها جلوتر است. در عین حال بازار LCD شاهد این است که سازندگان چینی با استفاده از قیمت‌های پایین در حال رقابت سخت با سازندگان سنتی هستند. BOE در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده پنل‌های LCD و Tianma جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. Japan Display شاهد کاهش ۸.۴ درصد فروش خود بوده و ال‌جی نیز کاهش فروش ۱۸.۴ درصدی را تجربه کرده است. سود عملیاتی ال‌جی در این بخش در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۶، کاهش ۹۱ درصدی داشت. البته ال‌جی هنوز معتقد است که برتری تکنولوژیکی این شرکت در ساخت LCD موفقیت این شرکت را حداقل تا چند سال آینده تضمین می‌کند. بعلاوه، ال‌جی در حال توسعه تکنولوژی POLED است که می‌توانند منعطف نیز ساخته شوند. ال‌جی در حال آماده‌شدن برای تولید سفارشات POLED چندین شرکت چینی است.

2 در مورد “۹۹ درصد پنل‌های OLED دنیا توسط سامسونگ تولید می‌شود”

  1. رنگهای اولد سامسونگ زیبا اما بسیار اغراق شده و غیر واقعی هستن و الجی سمت پنل oled برای موبایل نرفته…
    OLED اول الجی…..کافیه کمی دقیقتر به تکنولوژی تلویزیونهاش دقت کنید…

    1. ایمان روستا

      اینجا صحبت از نمایشگر موبایله، نه تلویزیون. در ضمن ال‌جی به سمت تولید OLED میره برای نمایشگرهای موبایل. ممکنه برای خودش استفاده نکنه، ولی برای دیگران مجبوره که بره به سمت OLED. همه تولیدکنندگان نمایشگر، کوچک و بزرگ، به سمت OLED می روند یا خواهند رفت. ال‌سی‌دی دیگه یک تکنولوژی مرده محسوب میشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH