آیفون ۷ پلاس در برابر هواوی آنر ۸: نبرد دوگانه‌ها!

آیفون ۷ پلاس دارای دوربین دوگانه است که یکی ۲۸ میلیمتر و دیگری نیز ۵۶ میلیمتر عمق میدان دارد. از ترکیب این دو دوربین، می‌توان تصاویر تله (Tele) شکار کرد. در حقیقت سنسور دوم، اطلاعات زیادی را در خود ذخیره می‌کند و یکی از بهترین استفاده‌ها از آن، قابلیت Portrait mode است که در حال حاضر در ورژن بتا به سر می‌برد و در ماه اکتبر برای آیفون ۷ پلاس عرضه می‌شود.

اما این امکان که اپل آن را Portrait mode می‌نامد، چندان جدید و غیر معمول نیست. این قابلیت چندسالی است که در تلفن‌های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور اختصاصی، کمپانی اچ‌تی‌سی دوربین دوگانه را اولین بار بر روی One M8 قرار داد که البته بر خلاف انتظار این شرکت تایوانی، استقبال چندان زیادی از آن نشد و این موضوع سبب شد تا پیشرفت زیادی در این زمینه صورت نگیرد.

برخی از تلفن‌های هوشمند با اضافه شدن دوربین دوگانه به آنها، متأسفانه قابلیت‌های خاصی مانند تغییر رزولوشن را به همراه ندارند. اما دیوایس‌های مختلفی مانند Honor 8، P9 و آیفون ۷ پلاس وجود دارند که از دوربین دوم ۱۲ مگاپیکسلی برای شکار عکس‌های واید یا زوم شده بهره می‌برند. همچنین با محاسبه فاصله میان دوربین تا سوژه، بکگراند تصویر را به طرز هنرمندانه‌ای محو می‌کنند و این موضوع، جلوه خاصی به تصویر نهایی می‌دهد.

ما در این مطلب می‌خواهیم دوربین دوگانه Honor 8 را با آیفون ۷ پلاس مقایسه کنیم. اما قبل از اینکه تست را شروع کنیم، باید بگوییم که دو دوربین قرار گرفته در Honor 8 از عملکرد کاملا متفاوتی در مقایسه با آیفون ۷ پلاس برخوارد هستند. چرا که یکی از آنها تصاویر رنگی و دیگری تصاویر مونوکروم را ثبت می‌کند که این موضوع، کمک شایان توجهی به جزئیات، فوکوس و شفافیت تصویر کرده است. از طرف دیگر نیز فاصله کانونی دوربین‌های Honor 8 که ۲۷ میلیمتر است، باعث می‌شود تا محو شدن تصویر بکگراند در این دیوایس تفاوت بیشتری با آیفون ۷ پلاس داشته باشد.

Honor 8 در مقابل آیفون ۷ پلاس، شما را بیشتر مجبور می‌کند تا برای گرفتن عکس‌های پرتره به سوژه نزدیک شوید و فاصله کانونی ۲۷ میلیمتری نه تنها باعث می‌شود که تصویر عریض‌تری (Wide) را شکار کنید، بلکه هنوز برای عکاسی پرتره به صورت کامل بهینه نشده است. در این تست ما سعی کردیم تا فریم‌های کاملا مساوی و برابر را ایجاد کنیم تا مقایسه راحت‌تر باشد. بدین منظور باید برای عکاسی، در مکان‌های متفاوتی می‌ایستادیم. هیچگونه کراپی (Crop) روی تصاویر اعمال نشده و به همین دلیل است که رزولوشن برخی از آنها با هم تفاوت دارد.

در نهایت، باید بگوییم آیفون ۷ پلاس تجربه عکاسی بهتری را در اختیار شما می‌گذارد. داشتن فاصله بیشتر نسبت به سوژه، نزدیک شدن به آن و گرفتن نور بهتر، همه از اتفاقاتی است که باعث می‌شود تا تصویر نهایی، یک شات ایده‌آل شود. این موضوع بهترین چیزی است که تا به حال اپل برای دوربین آیفون‌ها در نظر گرفته و برای من به شخصه جای بسی خوشحالی است.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، دوربین هر دو دیوایس با فنس‌های حاضر در عکس کاملا درگیر شده‌اند و قسمت‌هایی از شات که دارای تصویری در بکگراند نیست را محو کرده است. چیزی که جالب به نظر می‌رسد، این است که دوربین هر دو دستگاه، قسمت‌های مشخص و مانند یکدیگر را محو کرده‌اند. در این تست، به وضوح مشخص است که آیفون ۷ پلاس با دقت محاسبه بیشتر در زمینه HDR، عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشته و تصویر دارای نور کاملا مناسبی است.

در فضاهای داخلی، هر دو دیوایس عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود بر جای گذاشتند. اما تصویر شکار شده توسط آیفون کمی به اصطلاح دانه دانه‌تر شده که این موضوع به خاطر دریچه دیافراگم پهن‌تر است که باعث می‌شود تا نور کمتری به داخل دوربین بیاید. اما در زمینه محو کردن تصویر بکگراند و فوکوس تصویر، آیفون ۷ پلاس عملکرد بهتری نسبت به Honor 8 از خود نشان داده است. شما می‌توانید در تصویر ببینید که ردیف دوم استکان‌ها نسبت به عکس بگراند دارای محوشدگی کمتری است. همچنین جزئیات قابل مشاهده در تصویر شکار شده در آیفون نسبت Honor 8 بیشتر به نظر می‌رسد. ما مطمئن نیستیم که کدام تصویر را می‌توانیم بهتر بدانیم. چرا که Honor دارای رنگ‌های اشباع شده بیشتری است که تصویر را زیباتر کرده، اما آیفون نیز عملکرد بسیار خوبی در محو کردن فضای بکگراند از خود بر جای گذاشته است.

در این مقایسه، آیفون برنده واقعی این رقابت است. می‌خواهم بگویم که حتی Honor 8 نتوانسته به نزدیکی‌های آیفون هم برسد! اگر به دو تصویر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که Honor به صورت کاملا بدی، قسمت بالایی گلبرگ‌های گل و قسمت‌هایی از برگ‌ها را نیز محو کرده است و بکگراند تصویر هم آنچنان تعریفی ندارد. در واقع می‌توان گفت که دوربین Honor 8 در این مقایسه، نمونه بارز بی‌ثباتی است!

اما دوربین آیفون ۷ پلاس نهایت سعی و تلاش خود را به کار گرفته تا لایه‌های تصویر را از یکدیگر تشخیص دهد. تصویر اصلی که همان گل قرمز رنگ به همراه برگ‌های اطراف آن است، به خوبی تشخیص داده شده و تصویر پس زمینه نیز به بهترین شکل ممکن محو شده است تا فوکوس تصویر به خوبی روی سوژه اعمال شود.

من در این مقایسه بابت سفیدی بیش از حد آسمان معذرت‌خواهی می‌کنم! اما همانطور که در ابتدای این مطلب گفتم، باید به صورت فیزیکی به سوژه نزدیک می‌شدم تا بتوانم بهترین تصویر ممکن و مانند یکدیگر را شکار کنم.

هر دو دیوایس در این مقایسه، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند. این موضوع می‌تواند به دلیل سوژه مناسب‌تری که در نزدیکی دوربین قرار گرفته، باشد. اگر از موضوع سفیدی آسمان در Honor 8 بگذریم، می‌بینیم که آیفون در شکار برگ‌ها، جزئیات بیشتری را به نمایش گذاشته و توانایی آن در محو کردن تصویر پس زمینه نیز تا حدودی بیشتر است. دوربین Honor 8 سوژه اصلی را تشخیص داده و تصویر پس‌زمینه را به طرز بیرحمانه‌ای محو کرده است که در مقایسه با آیفون ۷ پلاس، این موضوع کاملا مشهود است. این اتفاق بد نیست، اما تصویر شکار شده توسط آیفون حس بهتری می‌دهد.

همچنین به قطرات آبی که روی برگ‌ها ریخته شده دقت کنید. این قطرات به طرز کاملا مشهودی شفاف‌تر است. در حالی که دوربین Honor 8 روی این قطرات نیز تا حدودی عمل محوشدگی را اعمال کرده است و این موضوع باعث شده تا شفافیت قطرات آب پایین‌تر بیاید.

در نهایت، به یک تصویر پرتره واقعی می‌رسیم. در این تصویر، شما می‌توانید تفاوت کادربندی آیفون و Honor 8 را ببینید. در صورتی که می‌خواستیم جزئیات بیشتری از تصویر مانند Honor 8 مشخص باشد، باید به عقب‌تر می‌رفتیم که این موضوع باعث می‌شد تا تصویر یکسانی نداشته باشیم.

هر دو دیوایس در این مقایسه عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشتند. البته دوربین Honor 8 با ثبت جزئیات بیشتر، می‌توان گفت که تصویر شلوغ‌تری را به صورت خروجی به ما تحویل داده است. این موضوع تنها یک مثال از تصویر عریض‌تر Honor 8 است که در ابتدا به آن اشاره شد.

مجددا تصویری که توسط آیفون شکار شده کمی دانه دانه‌تر شده است که حاکی از عکاسی در فضای داخلی با نور کمی که به دریچه دیافراگم می‌رسد، است. اما با وجود این موضوع، پوست صورت سوژه، در مقایسه با Honor 8 که به قرمزی متمایل است، طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

 


 

مقایسه

این ۵ تصویر می‌تواند گویای تفاوت‌های دو دیوایس انتخاب شده برای رقابت در این مطلب باشد. زمانی که به تفاوت‌های کادربندی در آیفون ۷ پلاس و Honor 8 نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد که لنز ۵۶ میلیمتری قرار گرفته در آیفون ۷ پلاس حس بهتری به ما می‌دهد و می‌توان گفت که کادربندی برای عکاسی پرتره از اشخاص، با این دیوایس بسیار راحت‌تر است و نیازی نیست که دوربین را به سوژه مورد نظر زیاد نزدیک کنید.

با وجود اینکه قابلیت Portrait mode هنور در ورژن بتای خود به سر می‌برد، اما به نظر می‌رسد که در مقایسه با Honor 8، توانایی بیشتری در محو کردن تصویر پس زمینه و مشخص نمودن بیشتر سوژه اصلی دارد.

نظر شما در مورد این مقایسه چیست؟ به نظر شما عملکرد کدام دیوایس بهتر بود؟!

34 در مورد “آیفون ۷ پلاس در برابر هواوی آنر ۸: نبرد دوگانه‌ها!”

  1. آنر 8 عالیه نسبت به قیمتی که داره. من یکی از دیوار همین یه هفته پیش خریدم با قیمت مناسب و تمام وسیله های اصلیش برام 1.300 شد دست دومش . البته اون طرف هم قیمتو خوب راه اومد.

    درصورتی که اگه بخوام الآن آیفون 7پلاس بخرم . چیزی حول و هوش 7یا8 میلیون باید پول بدم اونم دست دوم .
    پس من اینجا نزدیک 6میلیون و 700 تومان پول پس انداز کردم

    ممنون از شما بابت سایتتون.
    و ممنونم از گوشیم آنر8

  2. به نظرم آیفون بهتره ولی گرونتره ولی هونور 8 گوشی خوبیه ماشاالله
    آیفون 7 حدود چهار میلیون و نیمه هونور 8 1300 تا 1400 ولی زیاد هم کیفیت با آیفون 7 نداره خخ

  3. من به شما حق میدم اقای ده نبی
    اینکه قیمت و سخت افزار ‌گوشی مد نظر نیست و دو تا گوشی رو که تقریبا میشه باهاشون عکاسی کردو مقایسه کردین ولی چیزی که برام نامفهومه :
    اگه قرار با دوربین انر ۸ باید به سوژه نزدیکتر بشیم تا حالت پورتره عملی بشه در عکس اخر (عکس شخص) به چ دلیلی دور تر شدین ؟؟!؟!!
    خوبیش اینه جوابم دادین خودتون :به این دلیل که جزئیات بیشتر بیوفته.
    چرا تو ایفون جزئیات بیشتر نیوفته؟!
    من این یکیو قبول نداشتم و نظرم اینه که آنر بهتر عمل میکرد و کارتون عین تقلبه
    با تشکر

  4. فقط محض اطلاعت گفتم که یکم شناختت نسبت به گوشیا بالا بره و اگه احیانا بازم خواستی مقایسه کنی همینطوری الکی و بر پایه هیچ نباشه.ممنون

  5. فک کنم اصلا از قیمتای گوشیای بازار خبری نداره هر کوشیی که دوتا دوربین داشته باشه میخواد باهم مقایسه کنه.آقای مهدی ده نبی محض اطلاعتون افزایش قیمت فقط مختص گرافیک و سخت افزار نیست و تاثیریم برای دوربین گوشیا داره و با اختلاف حدود دو میلیون تومنی بین دو گوشی بایدم دوربین ایفون کیفیت بهتری داشته باشه.شما که قیمت مد نظرتون نیست یهتر بود با گوشی میت 10 مقایسه میکردین که بازم از لحاظ قیمتی میت 10 ارزونتره ولی از سایت dxomark تو عکاسی نمره صد رو گرفته که تا حالا دوتا گوشی تونستن این نمره رو کسب کنن . میت 10 و نوت 8 ولی با در نظر گرفتن کیفیت فیلم برداری گوشی گوگل پیکسل 2 در رده اول و میت 10 در رده دوم قرار داره.

  6. سلام آقای مهدی ده نبی تو نظراتی که دوستان دادن در مورد قیمت شما میگین که گوشی هارو از لحاظ گرافیکی و سخت افزاری مقایسه نکردیم و اشتباه شما دقیقا همینجاست.با اختلاف حدود دو میلیون تومنی که بین دو گوشی وجود داره امکاناتی که در دوربین ها به کار رفته باهم تفاوت زیادی داره.اگر قیمت مد نظر شما نیست دوربین میت 10 رو با ایفون 7 مقایسه کنید که بازهم میت 10 قیمتش نسبت به ایفون 7 پایینتره ولی از نظر عکاسی از سایت dxomark نمره 100 رو گرفته و دربین بهترین گوشی ها ازنظر دوربین در رده دوم قرار داره.

  7. یه خبرنگار

    شما لطف کن به قیمت هاش هم توجه کن . هونور 8 قیمتش 1میلیون و 300 هست اما آیفون 3 میلیون و خرده ای !! یعنی تقریبا دو برابر و نیم … باید هم دوربینش بهتر عکس بگیره. هر چی پول بیشتر بدی بیشتر آش میخوری. هواوی هم اگه بخواد مثل آیفون بزنه اول که داستان میشه و میگن چرا تقلید کرد و بعدش هم قیمتش میشه عین آیفون. چیزی که قیمتش یکی نیست قابل مقایسه نیست

  8. تفاوت قیمت زیاده ، هی نگو چه ربطی به قیمت داره ، خب تو اپرچر هانر ۸ رو با آیفون ۷ یکی میدونی خب معلومه که اپرچر آیفون بهتره چون گرون تره ، تو عکس که فقط دوربین ملاک نیست ، اون پردازنده‌ی که عکسو پردازش میکنه هرچی قوی‌تر باشه معلومه که بهتره ، حتی کیفیت صفحه نمایشم تاثیر داره ، وقتی عکس میگیری در نهایت صفحه نمایش خوبی نداشته باشی ، اون کیفتیشو به خوبی نشون نمیده ، پس یه عکس فقط به دوربین نیست ، آیفون ۷ یه پرچمداره ،هانر ۸ یه میان رده ، حالا هی چپ و راست بیا بگو به قیمت ربط نداره ، نمیشه که دوربین گوشی که دوبرابره یه گوشی دیگه هست رو مقایسه کرد فقط به این دلیل که دوتا دوربین داره ، پس بیا پراید رو با لامبورگینی مقایسه کن چون دوتاشون چارتا چرخ دارن

  9. با عرض سلام خدمت دوستان .‌من خودم به شخصه از طراحی هونور خیلی خوشم میاد و در ضمن ببینید این برند چقدر پیشرفت داشته که دارند یه مدل یک و سیصد تومنی اونو با آیفون ۷ که دو برابر اون قیمتشه مقایسه میکنند .

  10. من خودم هانر۸ دارم دلبندش معرکس از آیفون ۶s بهتر بود و واقعا عالیه ازش اینجوری انتظار نداشتم ولی گوششی عالیه

  11. سالارررررر

    سلام من همه کامنتارو خوندم این بنده خدا صد بار داره میگه که ما مقایسه دوربین هارو فقط مدنظر داشتیم باز دوستان میان میگن که منصفانه نبوده
    اگر دقت کنین میبینین که نوشته مقایسه دوربین های دو گانه
    حالا باز بیاید بگید که اون قیمتش اونجوریه این سخت افزارش اینجوری
    دقت کنید دوستان والااااااااااااااااااااااااااااااااا

  12. سلام ، ظاهرا فقط هدف از این مقایسه ، مطرح کردن برند هواوی در مقابل ایفون هست که برای مخاطبین برند هواوی با بزرگان این صنعت بیش از این جا بیفتد ! وگرنه مقایسه دوربین این دوگوشی هیچ سنخیتی با هم ندارد .

  13. مشخصه که ایفون واقعا بهتر بود..اما اگه بخوام تجربه شخصیم رو بگم موقعی که ایفون ۶s پلاس داشتم در مقایسه با وقتی که اس۷ اج داشتم برای منی که یوزر معمولی بودم نه عکاس حرفه ایی سامسونگ رو خیلی بیشتر ترجیح میدم..مخصوصا تو شب که اس۷ غوغا میکرد..در کل من حتی موقعی که p9 هم خریدم دوربینش زیاد چنگی به دل نمیزد و اونی که تبلیغ میشد نبود واقعا..بنظرم دوربینهای ساموسنگ برای یوزرهای معمولی کاربردی تر باشن..در صورتی که دوستم عکاس حرفه ایی هستش و ایفون رو ترجیح میده..

    1. مهدی ده نبی

      سلام دوست من ?

      چیزی که هست باید شما کیفیت فایل خروجی رو ببینید نه داخل خود گوشی. موبایل های سامسونگ معمولا دارای صفحه نمایش های AMOLED هستن و این صفحه نمایش ها معمولا رنگ های اغراق شده به شما نشون میدن و وقتی عکس های گرفته شده رو توی خود دیوایس نگاه می کنید فکر می کنید که چقدر زیبا و خوشگل افتاده. اما وقتی رونارو به کامپیوتر انتقال بدید ممکنه حتی تو ذوق تون بخوره…

      صفحه نمایش آیفون رنگ های واعقی و همون چیزی که هست رو به شما نشون میده. واسه همین کیفیت چیزی که داخل گوشی می بینید با کیفیت فایلی که در خروجی به شما تحویل داده میشه یکی هستش

      گزینه دیگه ای هم که میخوام بهش اشاره کنم اینه که اگه شما گلکسی اس ۷ رو انتخاب کردید باید اونو با آیفون ۷ مقایسه کنید نه با نسل قبلیش. چون آیفون ۷ و گلکسی اس ۷ هر دو امسال معرفی شدن و آیفون ۶ اس متعلق به سال گذشته هست.

    2. هرچی باشه هواوی(هانر)کارش فقط تولید موبایل و اسمارت فون و تبلته و سامسونگ بهتره بره همون یخچال هاو….شو بزنه

  14. چه مقایسه مسخره ای
    چون دو تا دوربین دارن و تازه آیفون از هانر کپی برداری کرده ، دلیل نمیشه مقایسه کنید
    اونم با تفاوت قیمت فاحش !

    1. مهدی ده نبی

      سلام دوست من ?

      دوتا گوشی فقط از لحاظ دوربین باهم مقایسه شدن و این موضوع هیچ ربطی به قیمت شون نداره اصلا.

      اسمی از سخت افزار و گرافیک و … تو این مقایسه برده نشده که بخوایم در مورد قیمت اون قطعات بحث کنیم. فقط روی دوربین هست و فکر هم نمیکنم از لحاظ دوربین این دو دستگاه تفاوت آنچنانی توی قیمت شون باشه

      1. یه خبرنگار

        دو تا گوشی باید در حد هم باشن که مقایسه شن.ضمنا قیمت گوشی نشان دهنده کیفیتش هم هست. وقتی آیفون گرون تره پس کیفیتش هم بهتره . چون گوشی چیزی نیست که بشه الکی گرون و ارزونش کرد حتما کیفیتش بهتره که گرون تره… این دو قابل مقایسه نیستند.4 میلیون بدی سر سبیل شاه ناقاره میزنی خخخخ والا

  15. کاملا مشخصه که جانب دارانه به پشتی آیفون در اومدید…
    شما باید رسالتتون چیزه دیگری باشه نه بصورت ناخودآگاه انتخواب کردن گوشی مورد نظر برای مخاطبتون…
    هر کسی یکم دقت کنه متوجه میشه همش زاویه عکس های آنر رو بصورتی تنظیم کردین تا نور بیشتری رو دریافت کنه مثل تصویری که انگار تو یه باریکه بود که آسمون با نور زیادشو انداختین و یا اولین عکس که به بخاطر نور کم در فضا با ایفون از زاویه عکس گرفته شده تا نور بیشتری رو دریافت کنه!
    در هر حال اونی که باید بفهمه موضوعو اگر متن بنده منتشر بشه و بخونه کاملا میتونه متوجه موضوع بشه هرچند اینم در آخر باید بگیم که شما فقط متنو برگردان کردین از یک زیان دیگه به فارسی و این آزمایشو خودتون نکردین و دخل و تصرفی درش نداشتین احتمالا!!!

    1. مهدی ده نبی

      سلام. دقیقا دوست من ?

      این متن تنها ترجمه هست و منبع هم کاملا مشخص هست و در انتهای مطلب درج شده

      اگر متن رو به صورت کامل هم خونده باشید تو متن ذکر شده که دریچه دیافراگم آنر ۸ با آیفون کاملا متفاوت هست و اگر قرار بود عکس ها تو یه زاویه مانند هم گرفته بشه باید توسط گوشی آنر ۸ بیشتر به سوژه نزدیک میشد شخص عکاس و طبیعتا این باعث نمیشد تا دوتا عکس شبیه به هم باشه و در اون صورت نمیشد مقایسه ای بین دوتا عکس داشت

      تو اون عکسی که به آسمون اشاره کردین اگه توضیحاتش رو بخونید٬ آسمون اصلا تو کیفیت اون عکس لحاظ نشده و اجزای اصلی که توی آیفون هم معلومه در نظر گرفته شده…

      در هر صورت ممنون از اینکه نظرتون رو با ما در میون گذاشتید ?

    1. مهدی ده نبی

      سلام دوست من ?
      اولا که آیفون ۷ کجا هفت میلیونه؟

      بعدش هم اینکه دوتا گوشی فقط از لحاظ دوربین باهم مقایسه شدن و این موضوع هیچ ربطی به قیمت شون نداره اصلا.

      اسمی از سخت افزار و گرافیک و … تو این مقایسه برده نشده که بخوایم در مورد قیمت اون قطعات بحث کنیم. فقط روی دوربین هست و فکر هم نمیکنم از لحاظ دوربین این دو دستگاه تفاوت آنچنانی توی قیمت شون باشه

    2. مثل مقایسه سرعت در یک ماشین دویست میلیونی با پژو خودمانه باید گوشیهای هم قیمت با هم مقایسه میشدند تا توانایی شرکتها در ساخت گوشیها ی در یک رنج قیمتی معلوم بشه هرچند که همین کار هم کار بزرگیه واقعا دستتان درد نکنه

  16. با سلام
    از آنجائیکه همه ما با گوشی عکسها یادگاری می گیریم این حساسیت بیش از حد نیاز نمی باشد چونکه عکسهای برای چاپ بر روی بنرهای تبلیغاتی بزرگ استفاده نمیشود نهایتا آنرا بر روی تلویزیون “۵۰ می خواهیم ببینیم .
    متشکرم

    1. مهدی ده نبی

      سلام دوست من ?

      دوتا گوشی فقط از لحاظ دوربین باهم مقایسه شدن و این موضوع هیچ ربطی به قیمت شون نداره اصلا.

      اسمی از سخت افزار و گرافیک و … تو این مقایسه برده نشده که بخوایم در مورد قیمت اون قطعات بحث کنیم. فقط روی دوربین هست و فکر هم نمیکنم از لحاظ دوربین این دو دستگاه تفاوت آنچنانی توی قیمت شون باشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH