ساعت سلامتی آلفابت، طراحی جدید و امکانات گسترده‌ای خواهد داشت

سال گذشته، آلفابت از ساعت سلامتی خود رونمایی کرد. این ساعت سلامتی، یک ساعت هوشمند معولی نبود. ساعت سلامتی آلفابت به گونه‌ای طراحی شده بود که برای تحقیقات پزشکی و آزمایشات کلینیکی مناسب باشد. این ساعت سلامتی نه تنها می‌تواند ضربان شما را اندازه بگیرد، بلکه دمای پوست، میزان برخورد نور و سطح نویز را نیز اندازه‌گیری می‌کند. این ساعت سلامتی پروژه‌ای از Google X Life Sciences بود.

Google X Life Sciences حالا به Verily تغییر نام داده، ولی فعالیت آن هیچ کاهشی نشان نمی‌دهد. Verily اکنون پروژه‌های مختلفی دارد. از جمله این پرو‌ژ‌ها می‌توان به لنز‌های تماسی که توانایی تشخیص میزان گلوکز را دارند و یا مچ بندهایی که سرطان را تشخیص می‌دهند، نام برد. Verily حتی مطالعاتی در مورد سلامت انسان نیز دارد. حال Verily نمونه کامل و بازطراحی شده از ساعت سلامتی آلفابت را ساخته است. این ساعت سلامتی می‌تواند نقطه عطفی برای Verily باشد.

ساعت سلامتی جدید بر خلاف نسخه قبلی دارای طراحی دایره‌ای است و نمایشگر آن کاغذ الکترونیکی خواهد بود. گرچه کاغذ الکترونیک به خوبی OLED نیست، اما کاغذ الکترونیکی ممکن است بهتر باشد، چون نیاز به شارژ کمتری دارد. نمایشگر تخت به این معناست که این محصول برای جمع‌آوری اطلاعات بوده و نه نمایش به کاربران. در حقبقت، Verily می‌گوید که این ساعت سلامتی برای کاربران عادی ساخته نمی‌شود. هدف اصلی ساعت سلامتی، استفاده در مطالعات پزشکی است که به تعداد زیادی افراد احتیاج دارند. به عنوان مثال، Baseline هزاران نفر را تحت مطالعه قرار می‌دهد تا بتواند با استفاده از داده‌های بزرگ، بیماری‌ها را پیش‌بینی کند. کسانی که مایل به مشارکت در مطالعه هستند، به راحتی می‌توانند با بستن این ساعت به دست، همکاری کنند. این باعث می‌شود که نه تنها تعداد بیشتری داوطلب شوند، بلکه مطالعه با سرعت و سهولت بیشتری استفاده شود.

ساعت سلامتی Verily، سنسورهای مختلفی دارد. چراغ‌های ال‌ای‌دی مخصوص، ضربان قلب شما را اندازه می‌گیرند. پدهای فلزی، پاسخ گالوانیک پوست (همان میزان تعرق) و سطح استرس را اندازه می‌گیرند. مدل‌های آینده حتی ممکن است فشار خون را نیز اندازه بگیرند. آلفابت اخیرا دیویدهه را استخدام کرده که قبلا در استارتاپ Quanttus بر روی ابزارهای اندازه‌گیری فشار خون کار میکرده است. حلقه بیرونی، می‌تواند نوار قلب را به شما نشان دهد. سنسورهای معمول مانند شتاب‌سنج و ژیروسکوپ نیز در این ساعت سلامتی وجود دارند.

ساخت ساعت‌های هوشمندی که بتوانند در حد وسایل و تجهیزات پزشکی دقت داشته باشند، چندان آسان نیست. اپل بلافاصله بعد از رونمایی از اپل واچ، برخی از اندازه‌گیرهای آن را از کار انداخت، چون چندان دقتی نداشته و قابل اطمینان نبودند. یکی از راه‌هایی که می‌توان دقت ساعت‌های هوشمند را بالا برد‌، این است که آنها را محکم به دست خود ببندید، اما کاربران این را دوست ندارند.

گرچه ساعت سلامتی آلفابت برای استفاده عموم ساخته نشده، اما مزیت‌های زیادی برای پیشگیری و نظارت از راه دور دارد. پزشکی از راه دور یکی از روش‌هایی است که برای دسترسی افراد بیشتر به خدمات پزشکی و کاهش هزینه استفاده می‌شود. با این روند، در آینده نه چندان دور، گجت‌های پوشیدنی نقش عمده‌ای در پزشکی خواهند داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH