گوگل پیکسل XL در مقابل آیفون ۷ پلاس؛ نبرد غول‌ها!

همانطور که می‌دانید، گوگل به تازگی از دو تلفن هوشمند به نام‌های پیکسل و پیکسل XL رونمایی کرد که ظرف این چند روز، به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شده‌اند. قبل از آن نیز کمپانی اپل از دو پرچمدار جدید خود با نام‌های آیفون ۷ و ۷ پلاس پرده‌برداری کرد که آنها نیز معرف حضور شما عزیزان هستند. در این مطلب قصد داریم دو غول بزرگ از برندهای اپل و گوگل، یعنی آیفون ۷ پلاس و پیکسل XL را با هم مقایسه کنیم.

جای هیچگونه شکی نیست که تلفن‌های پیکسل گوگل، برای رقابت با آیفون‌های اپل پا به این عرصه گذاشته‌اند. بعد از سال‌ها که قطعات سخت‌افزاری توسط تولیدکننده‌های دیگر تأمین می‌شد، گوگل این بار تصمیم گرفت تا تمامی کارها را خود به تنهایی انجام دهد. دو تلفن هوشمند پیکسل آمده‌اند تا فضای نامحدود برای ذخیره عکس‌ها و فیلم‌ها را به کاربران هدیه دهند و از طرف دیگر، آپدیت‌های نرم‌افزاری فوق‌العاده‌‌ای را دریافت خواهند کرد که در پس‌زمینه و بدون ایجاد مزاحمت برای کاربران، نصب خواهند شد.

این اتفاق، سناریویی را به وجود آورده که حتی سرسخت‌ترین طرفداران اپل را به تشویق وا می‌دارد. زمانی که صحبت از سخت‌افزار به میان می‌آید، قضیه کمی متفاوت می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم مقایسه‌ای بین پیکسل XL با رنگ خیلی مشکی (!) و آیفون ۷ پلاس با رنگ مشکی مات انجام دهیم. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

pixel-xl-i7plus-side

همه ما پیش از معرفی رسمی پیکسل XL، تصاویر رندر شده آن را دیده بودیم و خیلی از کاربران، این جمله را بر زبان خود آوردند: “این که دقیقا شبیه آیفونه!” همانطور که همه دیدند، پیکسل XL واقعی که در کنفرانس معرفی شد، دقیقا شبیه به تصاویر رندر شده‌ای بود که پیش از مراسم رونمایی در رسانه‌ها منتشر شده بود. زمانی که پیکسل XL را برداشته و در دست می‌گیرید، حس خاصی به شما می‌دهد که مطمئنا تا به حال با هیچ دیوایس دیگری آن را تجربه نکرده‌اید! انحنای کمی که در طرفین آن قرار دارد، شباهت کمتری به اچ‌تی‌سی ۱۰ داشته و در نتیجه وقتی آن را در دستان خود می‌گیرید، بیشتر حسی مانند گلکسی نوت ۷ را به شما القا می‌کند. بدنه فلزی آن دارای جنس خاصی است و حاشیه‌های آن نیز در حدی است که هنگام کار با یک دست به مشکل بر نمی‌خورید.

این موضوع یک تفاوت با آیفون ۷ پلاس به حساب می‌آید که حاشیه‌های زیاد آن، هنگام کار با یک دست برای کاربر مشکل ایجاد می‌کند. هر دو دیوایس از صفحه نمایش ۵.۵ اینچی بهره می‌برند. اما استفاده از پیکسل XL راحت‌تر به نظر می‌رسد. قسمت شیشه‌ای قرار گرفته در بالا، حس خاصی را هنگام لمس به کاربر القا می‌کند و از طرفی نیز باعث زیبایی بیشتر این تلفن هوشمند شده است.

در حالی که می‌دانیم تولیدکننده اصلی پیکسل XL کمپانی اچ‌تی‌سی است، اما نامی از این برند در هیچ کجای این تلفن هوشمند نخواهید یافت. بر اساس اعلام گوگل، هر میلیمتر از پیکسل XL توسط طراحان این شرکت ساخته شده است. این محصول را می‌توان یک گجت تولید شده توسط گوگل دانست که از درون تا بیرون، زیر نظر طراحان و مسئولان این شرکت آمریکایی خلق شده است. دقیقا مانند آیفون‌های اپل که از ابتدای روند سیستم عامل اندروید و پیش از آن نیز، این مراحل را طی کرده‌اند. در حالی که ما در پیکسل، اثری از یک پردازنده شخصی‌سازی شده مانند A10 Fusion اپل نمی‌بینیم، بد نیست تا نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری این دو غول دنیای تلفن‌های هوشمند بیاندازیم.

specs

مشخصات سخت‌افزاری به وضوح کل داستان را برای شما نقل می‌کند و مسلما سوال‌های زیادی در ذهن بسیاری از افراد شکل خواهد گرفت. اپل در پردازنده آیفون ۷ از تکنولوژی خاصی استفاده کرده تا فعالیت‌های زیاد یا کم در مصرف باطری دستگاه بگذارد. در حالی که صفحه نمایش AMOLED پیکسل XL بسیار مطلوب به نظر می‌رسد، اما صفحه نمایش با کیفیت ۱۰۸۰p اپل همچنان یکی از بهترین پنل‌های LCD به حساب می‌آید. پردازنده Snapdragon 821 که در تست‌های صورت گرفته سرعتی معادل ۱۰ درصد بیشتر از Snapdragon 820 را داراست، روی پیکسل XL قرار گرفته است. اما ظاهرا این پردازنده به اندازه A10 Fusion اپل نتوانسته در تست‌های پردازشی خودی نشان بدهد.

با تآخیر صفر ثانیه‌ای شاتر و قابلیت +HDR در پیکسل XL، مقایسه دوربین‌ها بسیار جذاب است!

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌ها در این مقایسه سخت‌افزاری و به عنوان موضوعی جذاب و قابل ارزش، مقایسه دوربین‌های آیفون ۷ پلاس و پیکسل XL است. با وجود دریچه دیافراگم پهن‌تر در پیکسل XL، موسسه DxOMark اعلام کرده که دوربین این دیوایس، بهترین دوربین موجود میان گجت‌هاست. گوگل قصد دارد تا سرود شادی را در این زمینه سر دهد که آیفون ۷ پلاس با یک قابلیت شگفت‌انگیز با نام زوم توسط سنسور دوربین دوم، آنها را ناامید می‌کند! این قابلیت باعث می‌شود تا بتوانید زوم اپتیکال دوبرابر را هنگام عکاسی تجربه کنید. از طرف دیگر نیز قابلیت Portrait mode در دوربین آیفون ۷ پلاس وجود دارد که در این زمینه با امکان Lens Blur قرار گرفته در دوربین پیکسل XL به رقابت می‌پردازد. ذکر یک نکته در این قسمت شایان توجه است که اجرای دوربین در پیکسل XL با تکیه بر امکان فشار دوبار دکمه پاور و انتقال به اپلیکیشن دوربین، بسیار سریع‌تر از رقیب صورت می‌گیرد. همچنین با بهره‌گیری از قابلیت +HDR و بدون تأخیر بودن روند عکاسی بعد از فشار دادن دکمه شاتر، باید منتظر تصاویر ثبت شده توسط دوربین این دیوایس باشیم.

اما زمانی که صحبت از ضدآب بودن می‌شود، پیکسل XL حرفی برای گفتن ندارد. با توجه به قیمتی که برای این دیوایس در نظر گرفته شده است، نداشتن این قابلیت در مقابل آیفون ۷ پلاس، امتیاز منفی بزرگی برای این محصول گوگل به حساب می‌آید. هر دو شرکت اپل و سامسونگ در سال جاری، امنیت تلفن‌های هوشمند خود را در مقابل آب بالاتر برده‌اند و متأسفانه گوگل در این رقابت، جا مانده است. البته این موضوع تا زمانی که از دیوایس خود کاملا مراقبت کنید، موضوع مهمی به شمار نمی‌رود.

pa040395

در حالی که مقایسه سیستم عامل‌های اندروید و iOS همواره به جز اتلاف وقت چیزی در پی ندارد، گوگل می‌گوید که تجربه پیکسل، موضوعی فراتر از چیزی است که تا به حال با اندروید آن را تجربه کرده‌اید. در حالی که گوگل موضوع رقابت با دیگران را به شدت دنبال می‌کند، به همین دلیل اپلیکیشن‌های Allo و Duo آمده‌اند تا به رقابت با iMessage و FaceTime بپردازند. به نظر می‌رسد که تفاوت فرهنگی کاملا محسوسی بین گوگل و اپل در این قسمت وجود دارد.

اپل موضوع امنیت کاربران را سرلوحه خود قرار داده و تلاش زیادی در این راستا از خود نشان می‌دهد. این بدین معنی است که تمامی قابلیت‌هایی که در این تلفن هوشمند یافت می‌شود، به صورت لوکال بوده و امکان ارتباط آن با اپلیکیشن‌های دیگر به هیچ عنوان وجود ندارد. نکته مهم در این قسمت، این است که فضای ابری اختصاص یافته برای کاربران، به هیچ عنوان اطلاعات شخصی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

pixel-xl-i7plus-bottom

گوگل از طرف دیگر، می‌خواهد تا شما با همه اپلیکیشن‌ها در ارتباط باشید و به این وسیله، قابلیت‌هایی را به شما ارائه می‌دهد که هر جایی می‌توانید از آنها استفاده کنید. گوگل می‌خواهد تا تجربه‌ای که شما از کار کردن با اپلیکیشن‌ها دارید را با دیگران به امن‌ترین روش ممکن به اشتراک بگذارد و خود نیز مسئولیت مدیریت این گزینه را بر عهده بگیرد.

کدام یک بهتر است؟ واقعا نمی‌توان هیچ جوابی به این سوال داد! در حال حاضر، گوگل با ارائه فضای نامحدود برای ذخیره تصاویر و فیلم‌ها، دستیاری هوشمند که هنگام کار کردن شما با آن، از شما آموزش می‌بیند، آپدیت‌های نرم‌افزاری سریع که در پس زمینه و به صورت خودکار نصب می‌شوند و مزاحمتی برای کاربر ایجاد نمی‌کنند، سعی دارد تا خود را در این مسیر پیش ببرد. اپل نیز از طرف دیگر با بهبود دستیار هوشمند خود به نام سیری، فضای ابری iCloud برای ذخیره عکس‌ها و آپدیت‌های منظم، تلاش می‌کند تا راه خود را مانند گذشته ادامه دهد.

این رقابت‌ها مطمئنا به سود کاربران خواهد بود و استفاده کنندگان، نفع اصلی را از این رقابت می‌برند.

pixel-xl-i7plus-hero

2 در مورد “گوگل پیکسل XL در مقابل آیفون ۷ پلاس؛ نبرد غول‌ها!”

  1. بنظرم اینده مال گوگل خواهد بود با سی پی یو های طراحی خودش در مدلهای بعدی هرچند خودم سادگی وسرعت ایفون رو می پسندم ولی بشدت تکراری شده واگه اینطوری پیش بره قافیه رو به گوگل میبازه تا چند سال دیگه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH