آیا مک‌بوک پرو جدید واقعا یک لپ‌تاپ حرفه‌ای است؟!

چند هفته‌ای از معرفی مک‌بوک پرو‌های جدید می‌گذرد و شاید حالا بتوان به یک حقیقت تلخ اعتراف کرد: مک‌بوک پرو‌های جدید برای کار حرفه‌ای مناسب نیستند!

این موضوع شاید برای کسانی که پلتفرم مک را درون‌گرا، با قابلیت سازگاری پایین و با ارزش خرید پایین در برابر ویندوز می‌دانند، جای تعجبی ندارد. افراد حرفه‌ای هم برای ابزار و هم برای پولی که برای آن مصرف می‌کنند، محتاط هستند. معایب مک‌بوک پروی ۲۰۱۶ زیادتر شده تا حدی که بکاربردن لقب پرو (حرفه‌ای) برای آن شایسته نیست. این محصولات، لپ‌تاپ‌های پریمیوم اپل هستند، اما نیازهای کاربران حرفه‌ای را پاسخ نمی‌دهند. مک‌بوک‌های جدید تنها برای کسانی مناسب هستند که هم‌اکنون نیز در اکوسیستم اپل هستند، یا پول خیلی زیادی دارند و یا انتظارتشان توسط مک‌بوک برآورده می‌شود.

انتقادهای کاربران حرفه‌ای مک به حدی زیاد شده که بی‌سابقه بوده و حتی انتقادها از حذف جک  ۳.۵ میلی‌متری را نیز به حاشیه رانده است. جامعه مک، قابلیت‌های جدید را حتی در مدل ۱۵ اینچی کم می‌داند. این مدل از گرافیک رادئون AMD به جای پاسکال انویدیا استفاده کرده که واقعا مصرف انرژی بیشتری دارد. علاقه به این لپ‌تاپ‌ها به حدی کم است که برخی این گمانه را مطرح می‌کنند که همانطور که IBM لپ‌تاپ‌های ThinkPad را به لنوو فروخت، اپل نیز باید رده لپ‌تاپ‌های خود را بفروشد.

برخی از این انتقادها به دلیل آن است که اپل برای سال‌ها، کامپیوترهای مک حرفه‌ای نداشته و لپ‌تاپ‌های جدید دلیلی برای کاربران به وجود آورده تا خود را تخلیه کنند. بسیاری از کاربران برای مدت‌ها به مک‌بوک پروی خود چسبیدند تا شاید بتوانند آن را با مدل بهتری تعویض کنند، اما امید آنها بر باد رفت.

مک‌بوک‌های جدید از پردازنده‌های جدید استفاده می‌کنند، اما این پردازنده‌ها، اسکای‌لیک اینتل هستند که سال گذشته عرضه شده‌اند و نه کیبی‌لیک که امسال روانه بازار شدند. آنها حافظه‌های سریعتری دارند، اما رم آنها به ۱۶ گیگابایت محدود شده است. این میزان رم برای افراد عادی شاید کافی باشد، اما برای کاربران حرفه‌ای حداقل خواهد بود.

نکته اینجاست که اگر این مک‌بوک‌ها پسوند پرو (حرفه‌ای) نداشتند، دلیل خیلی کمی برای شکایت و غرولند وجود داشت. اشکالی وجود ندارد که شرکتی بخواهد محصولات گران‌قیمت و برای افراد خاصی تولید کند. اما در دو دهه گذشته صنعت از این حرفها عبور کرده و واژگان جدید پیدا کرده است. اگر شما نمی‌توانید مدلی پریمیوم بخرید، شما احتمال پول کافی ندارید. اما اگر نمی‌‌توانید مدل پرو بخرید، به احتمال زیاد احتیاجی به آن ندارید.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که از سرفیس پرو، آیپد پرو، ماوس گیمینگ پرو و … پر شده است. اگر کمی سن شما بالا باشد، شاید به خاطر داشته باشید که این لقب‌ها توسط شرکت کانادایی ATI برای کارت‌های گرافیکیش ابداع شد. ATI بعدها توسط AMD خریداری شد. بسیاری از این القاب شاید برای کاربران معنایی نداشته باشد، اما لقب پرو معنای خاصی می‌دهد. بجز در پلی‌استیشن که برای سرگرمی ساخته شده، لقب پرو نشان از آن دارد که محصول برای کاربران حرفه‌ای طراحی و ساخته شده است.

حماقت اپل آنجاست که نمی‌داند تا چه حد کاربران حرفه‌ایش، متعهد و علاقه‌مند هستند. اما این کمپانی باید بداند که بسیاری از توسعه‌دهندگان iOS کار خود را بر روی مک انجام می‌دهند. اپل باید از میزان رم و دیگر نیازمندی‌های آن آگاهی داشته و آنها را در محصولات جدید خود اعمال کند.

علاوه بر توسعه‌دهندگان، عکاسان و تولیدکنندگان ویدئو نیز وجود دارند که سال‌هاست به دلیل استفاده اپل از نمایشگرهای باکیفیت و نرم افزارهای خلاقانه، کامپیوترهای مک را به هاب فعالیت خود تبدیل کرده‌اند. حذف شیار کارت SD و آداپتور در تضاد با اصل بنیادین اپل مبتنی بر داشتن یک اکوسیستم منسجم و رویکرد کاربردوستانه‌ای است که اپل سال‌ها دنبال کرده است. اپل مدتها دوست افراد حرفه‌ای خلاق بود، ولی حال بر خلاف خواسته‌ها و علایقشان حرکت می‌کند. جالب اینجاست که اپل از بازخورد منفی این کاربران نیز متعجب است.

مک‌بوک پروها زمانی کامپیوترهای حرفه‌ای بودند که کاربران حرفه‌ای بلندپرواز را به خود جلب می‌کردند. آنها به عنوان لپ‌تاپ عادی گرانقیت بودند،‌ اما برای کارهای حرفه‌ای بازدهی بیشتری به ارمغان می‌آوردند. اما مک‌بوک‌پروهای امروزی بیشتر به یک محصول مصرفی شبیه هستند تا محصولی حرفه‌ای!

تاچ‌بار جدید یک ویژگی حرفه‌ای نیست. این ویژگی بسیار جذاب است و به خوبی کار می‌کند و احتمالا قابلیت‌های بیشتری در آینده خواهد داشت، اما با گردش کار افراد حرفه‌ای که بیشتر شامل کیبورد و مانیتورهای اکسترنال است، چندان سنخیتی ندارد. اپل به ما نشان داد که این ویژگی چگونه ممکن است برای دی‌جی‌ها مفید باشد، اما همین کاربران ممکن است به پورت USB احتیاج داشته باشند و یا از آداپتور شارژر MagSafe خوششان بیاید.

کیبورد بسیار باریک نیز چندان حرفه‌ای نیست. هدف این کار باریکی است، اما تقریبا هیچ توسعه‌دهنده‌ای یا تاجر جهانگرد یا هنرمند دیجیتالی وجود ندارد که باریکی بیشتر را در لیست اولویت‌های خود برای مک‌بوک پروی جدید قرار دهد. نویسندگان حرفه‌ای نیز به پاسخ حسی بیشتر و نه کمتر، احتیاج دارند. در کل می‌توان گفت که طراحی جدید کیبورد بیشتر به دلایل زیبا شناختی بوده تا افزایش کاربری و کاربردی‌بودن!

مکبوک‌ پرو ۲۰۱۶ اپل صادقانه از لقب پرو (حرفه‌ای) استفاده نکرده است. اگر اپل واقعا فکر می‌کند که لپ‌تاپ‌های جدیدش برای کاربران حرفه‌ای، مناسب و کافی است، می‌توان گفت که رابطه طولانی و شاد اپل با کاربران حرفه‌ای رو به پایانی فاجعه‌بار حرکت می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH