چرا اپل و سامسونگ در بازار چین شکست خوردند؟!

در سال ۲۰۱۴ سامسونگ با ۲۰ درصد، بیشترین سهم را در بازار اسمارت‌فون چین در اختیار داشت. اپل تازه با ۹ درصد سهم گسترش خود را آغاز کرده بود که این سهم در فصل تعطیلات ۲۰۱۵ به ۱۴ درصد رسید. اما حالا سامسونگ تقریبا سهم چندانی ندارد و اپل نیز سهمی ۷ درصدی در بازار چین دارد. البته سقوط سامسونگ بدتر بوده، چون سامسونگ گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده نیز تولید می‌کرد که رقابت با آن‌ها دشوار نبود. اپل نیز با این حال کاهش ۵۰ درصدی در سود خود دیده است.

سوال اینجاست که چه اتفاقی افتاد؟ گرچه کاهش خرید آی‌فون علل دیگری همچون تنش چین و آمریکا در دریای چین جنوبی نیز دارد، اما کمپانی‌هایی که تا پنج سال پیش حتی اسمارت‌فون تولید نمی‌کردند، در حال حاضر بازار چین را قبضه کرده‌اند. اوپو و ویوو که تا دو سال پیش سهم چندانی در بازار نداشتند، حال مجموعا ۳۰ درصد بازار چین را در اختیار دارند. گرچه اپل بیشترین سود بازار موبایل را به جیب می‌زند، اما بجز اپل تنها اوپو، ویوو و هواوی توانستند در بازار اسمارت‌فون سودی به جیب بزنند. حتی برند شیائومی نیز که بیشتر در خود چین فعالیت می‌کند از حمله بی‌ امان این دو برند مصون نبوده است. اوپو و ویوو در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶، حدود ۴۰ میلیون اسمارت‌فون به فروش رساندند که ۳۴ درصد بازار چین را تشکیل داده است. در سال ۲۰۱۲ این دو برند مجموعا ۲.۵ درصد بازار را در اختیار داشتند.

علت موفقیت اوپو و ویوو را می‌توان دو عامل دانست. اولین عامل این است که هر دو برند گوشی‌هایی عرضه می‌کنند که ارزش خرید بالایی دارند و بیشتر آنها قیمتی بین ۲۲۰ تا ۵۰۰ دلار دارند. به عنوان مثال، اوپو R9 plus را با قیمت ۴۳۰ دلار در نظر بگیرید. با این قیمت، بدنه آلومینیومی، نمایشگر ۶ اینچی، دوربین ۱۶ مگاپیکسلی و باتری که تا ۱۹ ساعت دوام می‌آورد، دریافت می‌کنید. در مورد ویوو می‌توانید گوشی Xplay6 را در نظر بگیرید که با نمایشگر خمیده، دوربین دوگانه، اسنپدراگون ۸۲۰ و ۶ گیگابایت رم تنها ۶۵۰ دلار قیمت دارد.

اما عرضه گوشی‌هایی با ارزش خرید بالا تنها عامل موفقیت این دو برند نبوده است. بازاریابی کلید طلایی دیگری بود که توانست موفقیت این دو برند را تثبیت کند. بر خلاف شیائومی که بر رونمایی‌های پرزرق و برق، فروش‌ آنلاین و تمرکز بر مناطق شهری فعالیت می‌کند، اوپو و ویوو بر مناطق روستایی تمرکز کردند که هنوز بسیاری از مردم زندگی می‌کنند و عادت به خرید آنلاین ندارند. امروزه گوشی‌های اوپو در ۲۴۰ هزار فروشگاه محلی و گوشی‌های ویوو در ۱۲۰ هزار فروشگاه محلی به فروش می‌رسد. در مقام مقایسه، شیائومی تنها چند صد فروشگاه داشته و تعداد فروشگاههای اپل نیز که ار چند ده مورد بیشتر نمی‌شود. به‌علاوه اوپو و ویوو مشوق‌هایی به فروشندگان می‌دهند که بین ۶ تا ۳۰ دلار متغیر است و خریداران می‌توانند در صورت معیوب بودن، گوشی خود را به فروشندگان پس بدهند.

جالب است بدانید که هر دو برند متعلق به یک میلیاردر چینی با نام دوان یانگ پینگ است که کار خود را با فروش دی‌وی‌دی پلیر، تلفن و کنسول بازی آغاز کرد. دوان سپس در سال ۱۹۹۹ شرکت Bubugao Communication Equipment را که شرکت مادر ویوو است، تاسیس کرد. اما او در همین جا متوقف نشد و بعدها با دوستش تونی چن شرکت Guangdong Oppo Electronics را تاسیس کرد که همانطور که از نامش پیداست، شرکت مادر اوپو است. اوپو اولین اسمارت‌فون خود را که کیبوردی شبیه بلک‌بری داشت، روانه بازار کرد و Bubugao نیز در همان سال ویوو را راه‌اندازی کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH