توسط ماهواره جدید هواشناسی می‌توان از زمان وقوع سیل باخبر شد

مردم باید در برابر افرادی که وضع هوا را اشتباه پیش‌بینی می‌کنند، خونسردی خود را حفظ کرده و آن‌ها را مورد سرزنش قرار ندهند چراکه این افراد با کمبود تجهیزات دقیق روبرو هستند. در حال‌ حاضر حتی با استفاده از پیشرفته‌ترین ماهواره‌های هواشناسی، نمی‌توان با اطمینان تفاوت میان ابر و یخ را تشخیص داد؛ البته چنین موضوعی دیگر مشکل‌ساز نخواهد بود.

در ماه نوامبر سال گذشته ناسا از نسل جدید ماهواره‌های هواشناسی، GOES-16، رونمایی کرد که وارد مدار ثابت 22000 مایلی زمین شده است. در روز 15 ژانویه این ماهواره تصاویر گرفته شده توسط خود را به زمین مخابره نمود. این تصاویر علاوه‌ بر زیبایی در مقایسه با نسل قبل، دارای 3 برابر کانال طیفی بیشتر بوده که قادر به ثبت تصاویر تا 4 برابر رزولوشن بالاتر و 5 برابر بهره‌وری بیشتر است. جمله قبل به معنای قرارگیری اطلاعات بیشتر در اختیار هواشناسان بوده تا با استفاده از آن، وضعیت هوا را دقیق‌تر پیش‌بینی کرده و مدل‌های اقلیمی را بهتر تشخیص دهند. مسلما چنین ماهواره‌ای هواشناسان را قادر می‌سازد تا قبل از وقوع فجایع طبیعی، مردم آن ناحیه را باخبر سازند تا تلفات کاهش یابد.

شاید شناسایی تفاوت میان ابر، یخ، مه، دود و خاکستر، ساده به‌نظر برسد ولی در عمل بدین صورت نیست. در تصاویر گرفته شده توسط ماهواره GOES-13 با 5 کانال طیفی، تمامی موارد گفته شده در قبل به رنگ سفید هستند. دانشمند ارشد برنامه GOES-R (نام GOES-16 قبل از ارسال به مدار زمین)، استیو گودمن، در رابطه با تصاویر گرفته شده توسط این ماهواره می‌گوید:

با دیدن تصاویر ثبت شده توسط GOES-16 کاملا تعجب کردم چراکه توسط این تصاویر می‌توانیم وضعیت هوا و مدل‌های آب و هوا را کاملا درست پیش‌بینی کنیم، البته مورد آخر را نمی‌توان با اطمینان کامل گفت و شاید چند درصد خطا وجود داشته باشد.

ماهواره GOES-16 دارای 16 کانال طیفی شامل دو کانال مرئی، 4 کانال نزدیک به مادون قرمز و 10 کانال مادون قرمز بوده که دانشمندان به کمک آن‌ها قادر به تشخیص انتشار گاز سمی دی‌اکسید گوگرد از دهانه کوه‌های آشتفشانی نیز خواهند بود. معاون رییس جمهور، مدیرکل راه‌حل‌های محیط زیستی و فضایی و سیستم هوش هریس که محموله GOES-16 را ساخته، در رابطه با رزولوشن این ماهواره می‌گوید:

این میزان رزولوشن به ساکنان نیویورک اجازه می‌دهد که در صورت عکسبرداری از زمین وریگلی در شیکاگو، قادر به دیدن سقف خانه‌ها باشند.

به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات با این مقیاس، ماهواره GOES-16 اندازه بزرگی دارد که برای کاهش وزن آن و امکان ارسال به مدار زمین، از مواد کامپوزیتی نانو کربن در ساخت آن استفاده شده است. این ماده علاوه‌بر وزن سبک، در برابر انبساط حرارتی نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد. ماهواره GOES-16 قادر به اسکن کردن کل زمین در 15 دقیقه بوده که این زمان برای ایالات متحده آمریکا به 5 دقیقه می‌رسد، همچنین این ماهواره قادر به تشخیص فجایع طبیعی همانند گردباد یا طوفان در 30 ثانیه است. وبستر می‌گوید:

اگر شما 5 دقیقه قبل از وقوع حادثه از آن خبر داشته باشید، می‌توانید فرزند خود را از خیابان به داخل خانه آورده و از آن محافظت کنید. این تکنولوژی باعث حفظ افراد و دارایی آن‌ها می‌شود.

استفاده از این ماهواره در طولانی مدت، به‌معنای مطالعه تغییرات اقلیمی است. اگرچه رییس جمهور جدید آمریکا یعنی دونالد ترامپ حاضر به پرداخت دلارهای دولتی برای تحقیقات اقلیمی نیست، ولی وزیر بازرگانی ترامپ، ویلبر راس می‌گوید که شاید گروهی از دانشمندان این کار را انجام دهند. گودمن می‌گوید:

شاید مردم با اطلاعات بدست آمده توسط این ماهواره قادر به انجام کارهای جدید باشند. ما قادر به مشاهده ذوب شدن یخ‌ها، طوفان شن و تغییرات پوشش گیاهی در طول روز و سال خواهیم بود. این ماهواره قطعا سهمی در مطالعات اقلیمی خواهد داشت.

در سال 2018 ماهواره GOES-S که در اصل همکار GOES-16 محسوب می‌شود، وارد مدار زمین گشته و بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی قادر به استفاده از آن خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH