چرا باید نگران بدافزارهای اندروید باشیم؟

اندروید فراگیرترین سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند است. بیش از 70 درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند. تسلط اندروید روی بازار گوشی‌های همراه باعث شده که این سیستم‌‌عامل به عنوان هدف اصلی برای بدافزار نویسان شود. سیستم‌‌عامل‌های iOS و ویندوز فون بدافزارهای خود را دارند ولی تمرکز اصلی بدافزار نویسان روی اندروید است.

شرکت امنیتی G Data پیش بینی کرده است که در سال 2017 تعداد بدافزارها به سه و نیم میلیون مورد خواهد رسید. با بررسی آمار بدافزارها از سال ۲۰۱۲ می‌توان گفت که این پیش‌بینی زیاد هم دور از واقعیت نیست.

عاملی که باعث شده بدافزارهای اندروید هنوز هم موفق عمل کنند این است که بیشتر گوشی‌های هوشمند از نرم‌افزار‌های قدیمی استفاده می‌کنند و برای مقابله با این بدافزارها پچ و آپدیت جدید ارائه نمی‌شود.

شرکت گوگل کارهای زیادی برای ایمن کردن سیستم عامل اندروید انجام می‌دهد. این شرکت باگ‌های امنیتی را پیدا می‌کند و با نوشتن پچ‌های جدید این باگ‌ها را برطرف می‌کند. گوشی‌های همراه نکسوس، پیکسل و بلک‌بری می‌توانند این پچ‌ها را دریافت کنند. سایر گوشی‌های هوشمند چنین امکانی را ندارند و آپدیت‌ها را دریافت نمی‌کنند.

شرکت نرم‌افزار کانادایی بلک‌بری که به تازگی از ورشکستگی نجات پیدا کرده است، راهی برای رشد و بازسازی خود یافته است. این شرکت ۳۰ روز پس از ارائه گوشی همراه شرکت، پچ امنیتی خود را نیز ارائه کرد. امنیت یک موضوع مهم برای شرکت بلک‌بری است، درحالی‌که تولیدکننده‌های آسیایی گوشی‌های همراه از آن غافل هستند. شرکت بلک‌بری 50 میلیون نسخه از این پچ را بفروش رسانده است.

میزان امنیت گوشی‌های هوشمند بسیار پایین است و باید به‌سرعت اقداماتی برای بالا بردن آن انجام داد. با توجه به اینکه بیشتر مردم تمایل دارند که به‌جای استفاده از گوشی‌های پیکسل یا بلک‌بری از Galaxy S8 یا LG G6 استفاده کنند، شرکت‌های سامسونگ و LG باید امنیت گوشی‌های خود را بالا ببرند.

آپدیت‌های امنیتی هم باید مانند یکسری ویژگی‌ همراه گوشی‌ها ارائه شوند. شرکت امنیتی G Data هشدار داده است که نرم‌افزارهایی وجود دارند که شماره کارت اعتباری و رمز آن را به آسانی هک می‌کنند. شرکت‌های سازنده گوشی‌های همرا باید امنیت محصولات خود را در نظر بگیرند. در حال حاضر می‌توان پیشنهاد داد که مواظب نرم‌افزار‌هایی که نصب می‌کنید، باشید و آن‌ها را از منابع مطمئن بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH