با این فناوری جدید خودروی شما در صورت مشکل قلبی به‌صورت خودکار متوقف خواهد شد!

گزارش‌های خبری حاکی از آن است که مشکلات قلبی عروقی حین رانندگی،‌ از قبیل سکته قلبی،‌ افت یا افزایش فشار خون و… می‌تواند نتایج اسف‌باری بر روی کسانی که در داخل یا اطراف خودرو هستند،‌ داشته باشد.

با این پیش‌زمینه فکری، ‌شرکت تویوتا در اقدامی دست به همکاری با کیوان نجاریان، از اساتید ایرانی-آمریکایی و عضو دپارتمان پزشکی اورژانس در دانشگاه میشیگان، برای ارایه راه‌حلی در این خصوص زده است.

نجاریان در خصوص لزوم اجرای این طرح گفت: “با افزایش مراقبت‌های بهداشتی،‌ هر روز بیش از پیش شاهد آن هستیم که افراد مسن بیشتری رانندگی می‌کنند و همین مورد امکان وقوع اتفاقاتی از این دست را افزایش می‌دهد.”

تیم تحقیقاتی در این زمینه،‌ راه حل خود را قرار دادن سیستم الگوریتم قدرت در داخل خودرو که توان مشاهده و پیش‌بینی تغییرات قلبی را دارد،‌ عنوان کرده است. در صورت مشاهده این تغییرات خودرو به صورت خودکار سریعا متوقف خواهد شد.

در همین راستا ساخت الگوریتمی که بتواند به صورت دقیق تغییرات قلبی را پیش‌بینی کند، چالش اصلی محققان است؛ چرا که توقف بی‌دلیل خودرو ‌نه تنها موجب بوجود آمدن استرس در راننده می‌شود، بلکه در بلند مدت باعث نارضایتی خریداران این محصولات خواهد شد.

مشاهده دقیق نیز بسته به چگونه قرار دادن این تکنولوژی در خودرو است. محققان در روزهای اخیر خبر از ساخت سنسورهایی برای قرار دادن در کمربند ایمنی و غربیلک فرمان، و همچنین سخت‌افزارهایی برای مشاهده عملکرد قلب داده‌اند.

ارسال پیغامی خودکار به نزدیک‌ترین مرکز درمانی جهت رسیدگی به حال راننده،‌ پس از توقف خودرو،‌ می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که تیم تحقیقاتی برای اجرای بهتر این طرح مد نظر داشته باشند.

البته این طرح مخالفانی نیز دارد. مخالفان معتقدند با پیشرفت‌های چشمگیری که در حوزه خودروهای بدون سرنشین صورت گرفته است،‌ تا چند سال بعد شاهد خودروهایی بی نیاز از راننده خواهیم بود که عملا وقوع این اتفاقات را به صفر خواهند رساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH