پردازنده A10X اپل

پردازنده A10X اپل با تکنولوژی 10 نانومتری و توسط شرکت TSMC ساخته شده است

از ابتدای ماه ژوئن اپل خانواده جدیدی از تبلت‌های خود را با نام iPad Pro معرفی کرد، که از چیپ‌ست مدار مجتمع جدید اپل به نام A10X بهره می‌برند. با اینکه اپل همیشه از توضیح درباره نحوه ساخت و بیان جزییات آماده‌سازی سخت‌افزار استفاده شده در محصولاتش اجتناب می‌ورزد، اما در دنیای تکنولوژی هیچ‌چیز پوشیده نخواهد ماند و به‌تازگی فاش شده که پردازنده A10X اپل با فناوری 10 نانومتری و توسط شرکت TSMC ساخته شده است.

باید بیان کرد که برای اولین‌بار است که اپل دست به‌ چنین اقدامی زده و پردازنده‌ای با معماری FinFET و تکنولوژی 10 نانومتری، که کاملا توسط TSMC تولید شده، در محصولات جدید خودش قرار می‌دهد. تا کنفرانس WWDC در تاریخ 5 ژوئن، قدرتمندترین قلب‌ تپنده رونمایی شده برای محصولات این کمپانی، چیپست A10 نام داشت که با معماری FinFET و تکنولوژی 16 نانومتری ساخته شده بود.

پردازنده A10X اپل

این تکنولوژی تازه، توانایی ساخت قطعاتی با اندازه 96.4 میلی‌متر مربع را در اختیار اپل می‌گذارد که این اندازه، از پردازنده A10 حدود 24 درصد کوچک‌تر و نسبت به نسل پیشین خود، یعنی چیپست A9X نیز 34 درصد کاهش سایز داشته و می‌توان گفت که این پردازنده کوچک‌ترین و بهینه‌ترین دستاورد اپل تا به امروز است. وب‌سایت TechInsights نیز پا را فراتر نهاده و جزییات بیشتری را درباره ساختار پردازنده A10X اپل و نحوه عملکرد آن منتشر کرده است.

چندی پیش اپل اعلام کرده بود که این چیپ‌ست، همانند A9X، از سه جفت هسته پردازشی از نوع Fusion و همچنین 12 خوشه برای واحد گرافیکی بهره می‌برد، با این تفاوت که برخلاف A9X، این‌بار خوشه‌های واحد گرافیکی به جای سمت راست در سمت چپ هسته‌ها قرار گرفته‌اند. در جدول زیر جزییات پردازنده A10X اپل را مشاهده می‌کنید.

پردازنده A10X اپل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH