نگاهی به نوکیا 5: میان‌رده‌ بی‌ادعا!

انگار نوکیا می‌خواهد کم‌کاری‌هایی که در سال‌های قبل مرتکب شده را حالا در سال 2017 جبران کند و این را با معرفی تعدادی موبایل ثابت کرده است. یکی از همین اسمارت‌فون‌های خوش‌ساخت نوکیا 5 نام دارد.

بله!‌ همین نام کوتاه سبب شده تا راحت‌تر این گوشی در ذهن‌مان نقش ببندد و با کوچک‌ترین قلقلکی از سوی دیگران به یاد آن بیافتیم و از قابلیت‌هایش برای دوستان‌مان تعریف کنیم. البته این هندست عضو وی‌آی‌پی بالارده‌ها حساب نمی‌شود و از دیار میان‌رده‌ها (که هرروز فاصله‌شان نسبت به پرچمداران کم‌ و‌ کم‌تر می‌شود) آمده است و قصد دارد برای خودش اسم و رسمی پیدا کند. اما رقابت در این دنیای بی‌رحم بسیار سخت است و بزرگان امروز دنیای تکنولوژی هیچ‌موقع (مگر آن‌که موبایلی را زیرسبیلی رد کنند) به برندهای تازه‌نفش اجازه نمی‌دهند که کوچک‌ترین سروصدایی ایجاد کنند و سهم بازار را از آن‌ها بربایند. اما نوکیا برندی نام‌آشنا و کارکشته است و سال‌های نه‌چندان دور جلال و جبروتی برای خودش پیدا کرده بود و پیشرو در زمینه توسعه دستگاه‌های دیجیتال بود. با این حال درسال‌های اخیر (به دلایل متعدد) موفق نشد همان ارج و قرب خود را حفظ کند و رقیبان زبر و زرنگ گوی سبقت را از او گرفتند و خودشان را به بزرگ‌ترین کمپانی‌های تکنولوژی تبدیل کردند.

اما نوکیا آمده تا حق خودش را پس بگیرد و در این‌ راه قصد دارد تمام خلاقیت و استعداد خود را خرج کند. نوکیا 5 هم یکی از همین تلاش‌هاست. اگر می‌خواهید با این اعجوبه از فنلاند آشنا شوید، پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید…


طراحی ظاهری

نوکیا 5

این گوشی از فلزی خیره‌کننده و جذاب ساخته شده است که در دست‌گرفتن این هندست را لذت‌بخش می‌نماید. اما همان‌طور که مثل روز روشن است این بدنه مانند ماهی سالمون از دست‌تان سر می‌خورد و با اندازه‌ای که این موبایل دارد باید بگوییم که باید انتظار یک فبلت (تنها در قد و‌ قواره و نه در اندازه صفحه‌نمایش) را بکشید. این دستگاه 8.0 میلی‌متر ضخامت دارد و این شبیه جدیدترین پرچمدار سامسونگ است. پس آن‌طور که فکر می‌کنید این موبایل هیکلی و گوشتالو نیست و کمرباریک و همین‌طور دلرباست!

قاب جلو با حاشیه‌های زیاد در بالا و پایین نمایشگر تزئین شده است! البته این حاشیه‌ها خالی از لطف نیستند و در دل خود دکمه‌های هوم (که میزبان حسگر اثرانگشت نیز هست)٬ برگشت و برنامه‌های اخیر را جای داده‌اند. در قسمت بالا هم سنسور‌های همیشگی همراه با دوربین سلفی و نماد نوکیا در گوشه سمت راست دیده می‌شود و اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که این بخش زیادی شلوغ است و توی ذوق می‌زند.

قاب پشت از فلزی زیبا ساخته شده که درمیانه آن برند NOKIA به چشم می‌خورد و چشم‌ها را خیره‌ خواهد ساخت. بالاتر از این نشان٬ یک بیضی نسبتا بزرگ قرار دارد که میزبان پرفکتی (از خود گوشی پرسیدیم!) برای دوربین‌ و فلاش‌هاست و به خوبی از آن‌ها پذیرایی می‌کند! البته این‌همه فضا برای این المان‌ها کمی زیاد به‌نظر می‌رسد و شاید دلیل محکمی برای این‌کار نوکیا وجود داشته باشد و شاید هم بی‌خود و بی‌جهت این کمپانی فنلاندی این فضای اضافی را طراحی کرده است.

لبه سمت راست دکمه پاور و کلیدهای کم و زیادکردن صدای دستگاه حضور دارند. لبه سمت چپ هم پذیرای شیار‌های سیم‌کارت و میکرو اس‌دی است که باید بین سیم‌کارت دوم یا حافظه اضافی یکی را برگزینید و این یکی از سخت‌ترین تصمیمات شما در زندگی خواهد بود! در دل قسمت زیرین اسپیکر٬ درگاه میکرو یو‌اس‌بی و میکروفون جای گرفته‌اند و راضی به‌نظر می‌رسند. اما هارمونی خاصی ندارند و پخش و پلا هستند! در لبه بالایی نیز شاهد المانی هستیم که کم‌کم دارد از بین ما می‌رود. جک 3.5 میلی‌متری صدا.


صفحه‌نمایش

نوکیا 5

نوکیا 5 به نمایشگری با رزولوشن اچ‌دی و اندازه 5.2 اینچ مجهز شده که از نوع IPS LCD بوده و تقریبا 70 درصد بخش جلویی بدنه گوشی را احاطه کرده است. همچنین این صفحه‌نمایش چگالی 282 پیکسل‌براینچ را به همراه دارد تا در انجام کارهای روزمره مشکلی نداشته باشید! ضمنا این دیسپلی به وسیله گوریلا گلس محافظت می‌شود و هرچه باشد (لااقل) یک محافظ دارد تا کاربر دلگرم شود! همان‌طور که از یک صفحه‌نمایش IPS انتظار داریم٬ این دیسپلی روشن و محتویات را شفاف نشان می‌دهد و رنگ‌ها به واقعیت و دنیای انسان‌ها نزدیک‌تر از رقبای مجهز به نمایشگر امولد هستند. انتخاب با شماست. رنگ‌های جذاب و دروغین را می‌پسندید یا کشته‌مرده دنیای واقعی هستید؟


سیستم‌عامل٬ سخت‌افزار و عملکرد

نوکیا 3 به نگارش 7.1.1 (نوقا) مجهز شده که جدیدترین اندروید در گوشی‌های معمولی است و امکانات و دسترسی‌های بی‌شماری را به کاربر می‌دهد. همچنین این کمپانی فنلاندی تغییرات کوچک و بزرگی در اندروید داده تا کمی آن را نوکیایی کند.

اصلی‌ترین عضو این موبایل را یک چیپست از شرکت آمریکایی کوالکام ساخته است. مدل این پردازنده 430 است و هشت هسته دارد که همگی روی 1.4 گیگاهرتز کلاک شده‌اند و یک‌صدا می‌گویند «ارباب! شما فقط امر بفرمایید!» به همراه این مجموعه سخت‌افزاری یک آدرنو مدل 505 همراه شده تا بتوانید بازی‌های نیمه‌سنگین را روان بازی کنید و اگر شانس بیاورید و دستگاه سرخوش باشید٬ حتی قادرید گیم‌های سنگین را نیز اجرا کنید و حسابی لذت ببرید! همچنین این اسمارت‌فون به 16 گیگابایت حافظه‌داخلی و 2 گیگابایت رم مجهز شده و اگر این فضا کافی نبود شما می‌توانید تا 256 گیگابایت حافظه موبایل را افزایش دهید و هرچه دل‌تان خواست روی گوشی‌تان عکس٬ فیلم٬ بازی و برنامه بریزید و به قول معروف «صفا کنید!»


باتری

ظرفیت باتری این هندست 3000 میلی‌آمپر است که باتوجه به سخت‌افزار بهینه و رزولوشن اچ‌دی صفحه‌نمایش باید گفت که این باتری برای این دستگاه عالی است و یقینا عمر خوبی دارد. اما این موبایل از هیچ فن‌آوری شارژ سریعی بهره نبرده و نوکیا آن را خشک و خالی روانه بازار کرده است!


دوربین

نوکیا 5 به یک دوربین 13 مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم f/2.0 مجهز است که نوید ثبت عکس‌های پرنوری را می‌دهد. همچنین دو فلاش رنگارنگ در این گوشی تعبیه شده‌اند تا کمک‌حال دوربین باشند. دوربین سلفی هم 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگمی همانند دوربین اصلی است و ضمنا ویدیوهای اچ‌دی هم ضبط می‌کند. با این اوصاف باید بگوییم که منتظر سلفی‌های شفاف و روشنی باشید که با این گوشی خواهید گرفت!


درکل نوکیا 5 هندستی خیره‌کننده و درخشان است که با اندازه خود می‌خواهد بین رقیبان قلدری کند و حرف خود را به کرسی بنشاند!

3 در مورد “نگاهی به نوکیا 5: میان‌رده‌ بی‌ادعا!”

  1. سلام من این گوشی خوشم اومده لی جی5 پرو بهتره فک کنم ولی قیمتش بالاست پس می خوام اینو فقط یه سوال ایا قیمت نوکیا پایین میاد من تو تابستون می خوام بگیرم و با این گوشی میشه سلفیه خوبی گرفت یا نه ممنونم

  2. سلام خسته نباشیدنوکیا۳ ونوکیا۵ شیارسیمکارتش مجزاست نه مشترک یعنی همزمان میشه دوسیم استفاده کردوهم ازمموری لطفاتصیح شود

  3. سلام
    کاش چندتا نمونه از عکسهای دوربینش را میگذاشتید .بیشتر درمورد کیفیت دوربینش توضیح میدادید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH