فاز سوم شبکه ملی اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد

صبح امروز و در مراسمی که در ساختمان همراه اول، با حضور دکتر واعظی، وزیر ارتباطات و اطلاعات، مدیر عامل همراه اول و جمعی از خبرنگاران برگزار شد، فاز سوم شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر نیکوفر، قائم مقام شرکت ارتباطات سیار بر روی صحمه آمد و ضمن قدردانی از حمایت‌های همیشگی دکتر واعظی از همراه اول گفت: در اسفند ماه سال گذشته، کنفرانسی در دانشکاه صنعتی شریف برگزار شد که دکتر واعظی سخنران افتتاحیه آن بودند. سوال بنده در آن مراسم این بود که آیا ایران توفیق پیشتازی در فناوری 5G را دارد یا خیر و چگونه؟ فناوری GSM در سال 1991 وارد ایران شد. با یک فاصله ۱۰ ساله فناوری 3G راه اندازی شد که حول و حوش سال ۲۰۰۰ می‌شود. با فاصله‌های حدود ۹ تا ۱۰ ساله، یک فناوری می‌آید و در طی حدود ۱۸ سال به اوج می‌رسد. ما نخستین لانچ 3G را در سال ۲۰۱۲ انجام دادیم اما 4G در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، امری که در سطح جهانی و طی تنها ۲ سال بی‌سابقه است.

همراه اول هم زمان و در رقابت با اپراتورهای منطقه‌ای، اقدام به عرضه فناوری‌های نوین می‌کند. اکوسیستم 5G بسیار پیچیده است و دولت بایستی پشتیبانی لازم را در جهت توسعه این بخش انجام دهد. ما با نوکیا هم چندی پیش یک قرارداد را جهت مطالعه و توسعه آن منعقد کردیم. امروز هم قرار است تا تفاهم نامه همکاری در زمینه مشاوره، تحقیقات و توسعه فناوری 5G با دانشگاه صنعتی شریف انجام شود.

پس از وی، نوبت به مهندس صدوقی، مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران رسید تا به عملکرد همراه اول در طی چند سال اخیر بپردازد. وی در ابتدا گفت: بسیار خوشحالیم که امروز در خدمت مقامات زیادی چون دکتر واعظی و مدیران دانشگاه صنعتی شریف هستیم. افتتاح قبلی ما یعنی فاز دوم شبکه ملی اطلاعات در ۱۱ بهمن ماه بود و امروز با فاصله‌ای کم در خدمت شما برای سومین فاز هستیم.

ما در طی ۴ سال اخیر ۱۱۰ سرویس تازه را ایجاد کرده‌ایم، در مدت فعالیت دولت یازدهم روند واگذاری سیم‌کارت‌ها علی‌رغم اشباع بازار، به صورت افزایشی بوده است. در طی یک سال گذشته ترافیک دیتای 4G به ۲۰ برابر رسیده و اکنون دارای ۲۵ میلیون مشترک دیتا هستیم.

در بحث ترابرد روند جذب در همراه اول به صورت مثبت بوده است و در تاریخ ۲۸ اردیبهشت امسال، ما تنها اپراتوری بودیم که برآیند مثبت داشته‌ایم. در سایر کشورهای دنیا اپراتور اول همیشه در بحث ترابردپذیری، مشترک از دست می‌دهد اما در اینجا برعکس بود و حتی توانستیم مشترک به خودمان بیافزاییم.

در توسعه شبکه زیر ساخت ما ۸۲۲۰ سایت فیبر نوری را راه اندازی کردیم. در نوسازی شبکه 2G ما در در حال حاضر ۱۳۸۶۲ سایت را نوسازی کرده‌ایم. در توسعه شبکه 3G ما امروز از ۱۰۴۲ شهر عبور کرده و برای ۹۷۰ روستا نیز پوشش ایجاد کرده‌ایم. برای پوشش شبکه 4.5G به ۷۱۰ شهر رسیده‌ایم.

در بخش ارتقای شبکه به IP ورژن 6، پروژه مهمی انجام شده است و انشالا به دستگاه‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، سرویس لازم ارایه خواهد شد. همراه اول در حوزه IPTV به عنوان رقیب وارد نشده و زیرساخت‌های لازم را برای آن ارایه می‌دهد. در حوزه آموزش مجازی هم کار بزرگی انجام شده است و حدود ۲.۹ میلیون نفر در آن فعال هستند. این سرویس به بیش از ۹هزار آموزش‌کده ارایه شده است.

همراه اول سعی کرده تا جایگاه خودش را در بورس به صورت شفاف اعلام کند. رتبه شفافیت ما هم به مقام ۱۳ در سال ۹۵ رسید. درآمد همراه اول در 4 سال پیش از خصوصی سازی، 7898 میلیارد تومان بود، در 4 سال نخست خصوصی سازی این درآمد به 20073 میلیارد تومان رسید و در 4 سال گذشته یعنی فعالیت دولت یازدهم، به رقم 37064 میلیارد تومان بالغ شد.

همچنین در ۴ سال پیش از خصوصی سازی، ۱۹۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شد که در طی ۴ سال دولت یازدهم به ۹۳۹۴ میلیارد تومان رسید. میزان پرداختی ما به دولت در ۴ سال اخیر هم بیش از ۱۹ میلیارد تومان بوده است.

ارزش سهام همراه اول در ۴ سال اخیر در حدود ۶۵ درصد رشد کرده است. ما در طی ۴ سال گذشته طی ارزیابی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، توانسته‌ایم رتبه نخست را کسب کنیم. همچنین سهم بازار همراه اول از ۵۷ درصد به ۵۹ درصد رسیده است، در صورتی‌که سایر رقبا سهم از دست داده‌اند. با احتساب رومینگ این سهم را می‌توان در حدود ۶۰ درصد ارزیابی کرد.

پس از این صحبت‌ها، نوبت به دکتر واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید. پیش از ایراد صحبت‌ها، وی یک لوح تقدیر را نیز به مدیر عامل همراه اول اهدا کرد و سپس گفت: باعث افتخار و غرور است که ما توانسته‌ایم دستاوردهای خوبی را به‌دست بیاوریم. این نمایشگاهی که در بیرون ایجاد شده بود، بسیار من را به آینده امیدوارتر کرد. متاسفانه در ذهنیت برخی این است که اگر اپراتورها در کشور سرمایه گذاری می‌کنند، بایستی تنها در بخش صوت و دیتا عرضه شود و حال شاهد آن هستم که به سرعت یک تحول در کشور در حال وقوع است. این تحول این است که الان فرهیختگان و عزیزان ما که در این حوزه کار می‌کنند، چه کسانی که مستقیم در دولت هستند و چه افرادی که در بخش خصوصی و مراکز پژوهشی حضور دارند، یک ارتباط خوبی بین آن‌ها به‌وجود آمده است. ما بایستی این نعمت را شکرگزار بوده و بدانیم در این سه بخش می‌توانیم اطلاعات و تجربیات خودمان را به یکدیگر منتقل کنیم.

دولت هرچقدر منابع هم داشته باشد به تنهایی موفق نخواهد شد، بلکه بخش خصوصی و پژوهشی هم باید به آن کمک کند و با همکاری این سه بخش، موفقیت به دست می‌آید. ما در دولت یک نقشی برای خودمان قائل هستیم که فعالیت بخش خصوصی را تسهیل کرده و اگر در جایی امکان خروج از مسیر وجود داشت، آن را هدایت کنیم.

دولت دکتر روحانی به هیچ وجه بنای تصدی گری ندارد و برعکس به دنبال آن است تا حد امکان این امر را به صفر برساند. پس اگر ما از ابتدا خصوصی سازی را درست انجام می‌دادیم و این بخش طعم شیرین فعالیت و منفعت را می‌چشید، تحول به وجود می‌آمد.

هنوز هم دیر نشده و امروز ما باید به این بخش توجه بیشتری نشان دهیم تا بتوانند بخش اقتصاد را شکوفا کنند. هیچ کشوری امروزه نمی‌تواند ادعا کند هر چیزی که در دست دارد می‌تواند منافع آن را تامین کند مگر آنکه به مراکز تحقیقاتی و نخبگان خود متوسل شود. امروز آن چیزی که دانش بنیان است، می‌تواند توسعه را تضمین کرده و تحول ایجاد نماید. پس ما باید این مثلث دولت و بخش خصوصی و دانشگاه را به صورت جدی‌تری پیگیری کنیم.

من که در دولت هستم باید نگاهم به بخش خصوصی به عنوان یک زیر مجموعه خودم باشد. اگر ما به تولید توجه ویژه‌ای بکنیم، اشتغال هم به وجود می‌آید. امروز صبح مهندس جهرمی خبر خوبی دادند که ما قراردادی منعقد کرده بودیم که شبکه توانا را از تجهیزات بومی در کشور ایجاد کنیم. البته بگذرد که هزینه آن را کمی بالا ارزیابی کرده بودند اما ما می‌دانستیم و به تولید داخل بها داده بودیم. امروز دیدیم که دستاورد یکی از شرکت‌هایی که با ما قرارداد داشت، آماده بهره برداری است و می‌تواند تحولی را به وجود بیاورد.

ما همین گونه می‌توانیم شرکت‌های خودمان را توانمند کنیم، به صورتی که پا را از مرزهای کشور نیز فراتر بگذارند. این روحیه را همیشه همراه اول هم داشته است و اینکه در حال کار کردن با دانشگاه‌های مختلف هستند و حتی در سفرها دیده‌ام که جناب صدوقی و همکاران‌شان به خوبی با دانشگاه‌ها همکاری می‌کنند، این روحیه باید جا بیفتد.

امروز دنیا در حال حرکت به سمت انقلاب صنعتی نسل ۴ حرکت می‌کند که از طریق اتصال به اینترنت، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و… متصل شده که استفاده از این ابزارها در حوزه ICT بایستی بیشتر شود و امیدوارم که ما در دولت دوازدهم به این سمت حرکت کنیم. ما قول و قراری گذاشتیم که در دولت یازدهم به مردم اینترنت و گوشی نسل ۳ و ۴ بدهیم که گزارش‌های بسیار خوبی ارایه شده است. در ابتدای این دولت هیچ شهری نسل سوم نداشت اما الان صدها شهر داریم.

من احساس می‌کنم که کار شما یک امیدی برای مردم به وجود آورد که احساس کردند قولی که مسئولین به آن‌ها می‌دهند، انجام می‌پذیرد. در دنیا استفاده دیتا مثلا ۳ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند اما شما می‌گویید ۲۰ برابر شده است و این نشان می‌دهد چه تحول عظیمی در بازار به وجود آمده که مردم چنین حجم بالایی را استفاده می‌کنند. دوستان من در شرکت مخابرات یک مدیریت صحیحی را ایجاد کردند، تنگ نظری‌های گذشته که فکر می‌کردند شرکت مخابرات باید از خانه‌ها قِران به قِران پول جمع کند، اکنون وجود ندارد و بسیاری از شرکت‌های مختلف در حال حاضر بایستی برای مخابرات کار کنند.

من می‌بینم که در مجموعه همراه اول این همبستگی به وجود آمده و از شما می‌خواهم که آن را حفظ کنید. چیزی که شما را توسعه می‌دهد و حفظ می‌کند، حسی است که نسبت به مجموعه دارید. رقابتی که با دیگران دارید، تا زمانی که تخریبی نباشد، مقدس است اما در صورت تخریبی با آن مخالفم.

امیدوارم این روحیه در شما وجود داشته باشد تا همچنان کارهای بزرگی را انجام دهید. من شاهد این بودم که در این ۲ سال گذشته که اولویت اول کارهای‌مان شبکه ملی اطلاعات بوده است، خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی انجام شده و اینکه شرکت‌ها بر اساس سیاستی که دولت دارد در راستای توسعه آن قدم برداشته‌اند، از آن‌ها سپاسگزارم و امیدوارم با همین چارچوب پیش برویم.

در پایان بایستی بگویم هر آنچه که ما در وزارت ارتباطات و شرکت‌های مختلف انجام می‌دهیم، برای رضایت مردم است و امیدوارم بتوانیم این رضایت را با کار و تلاش بیشتر کسب کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH