گزارش اختصاصی آی‌تی‌رسان از نمایشگاه الکامپ 23 تهران

نمایشگاه الکامپ 23 تهران با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش دیروز به پایان رسید. این نمایشگاه امسال در فصل تابستان و با فاصله زمانی اندکی نسبت به الکامپ سال گذشته برگزار شد.

امسال، سومین سالی بود که نمایشگاه توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار می‌شد. با اینکه الکامپ به نوعی بزرگ‌ترین رویداد فناوری کشور است اما شاهد افتتاحیه خاصی برای آن نبودیم! حتی خبری هم از وزیر ارتباطات در این روز نبود و همه چیز به یک بریدن روبان ساده ختم شد. البته با توجه به اینکه افتتاحیه در روز جمعه بود، حضور مردم نسبت به سال‌های گذشته بیشتر به چشم آمد و شاید بهتر باشد که بگوییم یک افتتاحیه خیلی ساده را در میان خیل عظیمی از مردم شاهد بودیم!

همچون همیشه الکامپ امسال نیز نقاط ضعف و قوت خودش را داشت که در ادامه به برخی از مهمترین‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سیم‌کارت رایگان!

بازهم الکامپ، بازهم اپراتورها و بازهم صف‌های طولانی برای دریافت سیم‌کارت رایگان! یکی از معضلات همیشگی الکامپ، حضور اپراتورها در همه جای نمایشگاه و عرضه سیم‌کارت‌های رایگان با مزایای خاص است که شکل نمایشگاه را زشت می‌کند! هر ساله شاهد صف‌های طولانی برای دریافت سیم‌کارت رایگان هستیم و جالب اینکه اکثر دریافت‌کنندگان نیز از خدمات ارایه شده ناراضی هستند. با این حال سال جدید می‌آید و الکامپ آغاز می‌شود و بازهم همان‌ مردم صف‌هایی را تشکیل می‌دهند که شاید از سال گذشته نیز طولانی‌تر باشد!

عدم استقبال شرکت‌های خارجی

معمولا الکامپ را شرکت‌های داخلی اداره می‌کنند و شاهد حضور پررنگ کمپانی‌های معتبر خارجی نیستیم. به طور کلی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، یک سالن نیز به خارجی‌ها اختصاص داده می‌شد اما امسال این حضور حتی کمرنگ‌تر از سال‌های پیش بود و بجز یکی دو مورد، کمپانی خارجی خاصی را در الکامپ ندیدیم. البته تغییر زمان برگزاری نمایشگاه را هم می‌توان دلیل خوبی برای عدم استقبال خارجی‌ها عنوان کرد چرا که با توجه به فاصله زمانی کوتاه نسبت به دوره قبلی،‌ فرصت چندانی جهت آمادگی برای حضور در این نمایشگاه نبود. بالاخره آن‌ها بیشتر اهل حساب و کتاب هستند!

نه به سخت‌افزار

الکامپ می‌تواند محل بسیار خوبی برای کمپانی‌های سازنده سخت‌افزار باشد اما معمولا شاهد این نوع کمپانی‌ها در الکامپ نیستیم! امسال نیز که بجز یک مورد، غرفه‌ای به این نوع کمپانی‌ها اختصاص نیافته بود. شاید با توجه به حال و هوای الکامپ و برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی در دنیا، این کمپانی‌ها دلیلی برای حضور در الکامپ نمی‌بینند. با این حال اگر مسولان شرایط بهتری را جهت حضور کمپانی‌های فعال در عرصه سخت افزار فراهم کنند، الکامپ ما هم جایگاه ویژه‌‌تری پیدا کند.

فراموش شدن اصل ماجرا

الکامپ یک نمایشگاه تخصصی در حوزه آی‌سی‌تی است اما خبری از تخصص در آن نیست! در واقع نمایشگاه امسال پر بود از عروسک‌ها، دلقک‌ها و کلی جک و جانور دیگر که تقریبا هیچ‌ ارتباطی به این حوزه ندارند. حضور افراد سرشناس غیر مرتبط همچون ورزشکاران، هنرمندان و بازیگران نیز جز ایجاد همهمه و صد البته افزایش محبوبیت این افراد سود دیگری نخواهد داشت. جالب است بدانید که برخی غرفه‌ها با دعوت از مجریان مطرح کشور و برگزاری مسابقات صرفا فان، سعی در جذب مخاطب داشتند که خب موفق هم بودند اما آیا واقعا الکامپ جای این کارهاست؟! همین‌ مسائل موجب شده تا مردم عادی که تخصص خاصی در این زمینه ندارند، وارد یک نمایشگاه تخصصی شوند! ظاهرا همچون عادت همیشگی ما ایرانی‌ها، آن‌قدر به حاشیه رفته‌ایم که اصل ماجرا فراموش شده است.

البته امسال الکامپ در روزهای آغازین هفته برگزار شد و همین امر موجب شد تا شاهد حضور افراد متخصص بیشتری باشیم؛ چرا که دیگر خبری از تعطیلات آخر هفته و تایم آزاد مردم نبود.

دست‌فروشان!

هنگام ورود به یک نمایشگاه تخصصی آن‌هم در این هوای گرم، می‌بایست مدت زیادی را در شلوغی ورودی نمایشگاه سپری می‌کردیم! آن‌هم نه به خاطر خود الکامپ، بلکه به دلیل حضور دست‌فروشان گرامی در مسیر ورودی نمایشگاه! باشد که در سال‌های آینده یکی از آسمان بیاید و مانع از بساط کردن دست‌فروشان گرامی شود…

فضای بیشتر و امکانات بهتر

امسال الکامپ تقریبا تمام سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی را از آن خود کرده بود و فضای بیشتری در اختیار داشت. همین مسئله موجب شد تا کمتر شاهد ازدحام جمعیت باشیم! بالاخره وقتی فضا بیشتر باشد، تراکم کمتر می‌شود. در کنار این‌ها با وجود گرمای بیش از حد هوا، اکثر سالن‌ها خنک بودند و تهویه مناسب در آن‌ها صورت می‌گرفت. برخی وسایل نقلیه نیز جهت راحتی مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده بود که از جمله نقاط قوت الکامپ امسال بشمار می‌آید.

سالن‌های بی‌نظم

امسال به صورت کلی بجز دو سالن، بقیه بخش‌ها نظم و قانون خاصی نداشتند! در واقع ترکیب خوبی برای نمایشگاه در نظر گرفته نشده بود. همه چیز خیلی شلوغ و درهم و برهم به نظر می‌رسید و برای پیدا کردن یک غرفه می‌بایست مدام پرس‌و‌جو می‌کردید! یعنی غرفه‌های مرتبط در یک‌جا نبودند؛ شما در یک سالن انواع و اقسام غرفه‌های متفاوت را می‌دیدید که با هم هیچ نقطه مشترکی نداشتند!

الکامپ استارز

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های نمایشگاه، همین الکامپ استارز بود. در این سالن، استارتاپ‌ها گرد هم آمده بودند و ایده‌های خودشان را به مردم نشان می‌دادند. این سالن نسبت به سال‌های گذشته شکل بهتری داشت و در واقع الکامپ امسال بهای بیشتری به استارتاپ‌ها داده بود. البته شاهد ایده‌های خیلی خاص و متفاوتی نبودیم و اکثر آن‌ها نمونه‌های خارجی و یا حتی داخلی داشتند. جدای از این‌ها تقریبا تمام آن‌ها حول یک اپلیکیشن می‌چرخیدند و فعالیت چندان متفاوتی نداشتند!

یک بخش خاص نیز برای ارایه استارتاپ‌ها در نظر گرفته شده بود که به هرکدام از آنها فرصت می‌داد تا در حضور مردم و خبرنگاران، در مدت زمانی مشخص به معرفی سرویس خود بپردازند. بخشی که نسبتا با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

VIP

در گوشه سالن الکامپ استارز، بخشی جهت جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها تشکیل شده بود که در آن هر شخص 7 دقیقه فرصت داشت تا ایده خود را در حضور سرمایه‌داران مطرح کند و سپس در مدت زمان 3 دقیقه به سوالات آنان پاسخ دهد. در واقع در این تایم کوتاه آن‌ها فرصت داشتند تا نظر سرمایه‌گذاران را به خودشان جلب کنند. جالب است بدانید که برخی استارتاپ‌ها از همین تریبون به سرمایه‌های میلیاردی هم دست پیدا کرده بودند. این بخش در یک محیط ایزوله قرار داشت و هر کسی نمی‌توانست به راحتی از آن بازدید کند. البته برای حضور در این جمع شما می‌بایست از پیش ثبت نام کرده و هزینه‌ای را نیز پرداخت می‌کردید.

زیباترین سالن

بدون هیچ شکی سالن دولتی‌ها زیباترین بخش نمایشگاه الکامپ بود! در این سالن شاهد غرفه‌های دولتی بودیم. با توجه به یکپارچه بودن غرفه‌ها و استفاده از رنگ و طرح‌های مشابه، این غرفه حال و هوای دیگری داشت و خیلی یک‌دست و تمیز به نظر می‌رسید. البته شاید بتوان لقب خلوت‌ترین سالن الکامپ را هم به آن داد.

نمایشگاه الکامپ

غرفه‌های متفاوت

در هر نمایشگاهی که برگزار می‌شود، شاهد غرفه‌های زیادی هستیم که هر کدام طراحی خاص خودشان را دارند. الکامپ نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و امسال غرفه‌های متفاوت‌تری را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم. برخی از آن‌ها طراحی متفاوتی داشتند و همچون نگینی در سالن‌ها می‌درخشیدند.

نمایشگاه الکامپ

الکامپ بیست و سوم هم بالاخره به پایان رسید. حال می‌بایست از همین امروز به فکر سال آینده بود تا بتوان ضمن حفظ نقاط قوت، ضعف‌ها را برطرف کرد و شاهد نمایشگاهی تخصصی باشیم که بتواند موجب پیشرفت کشور شود نه ایجاد محیطی شاد و مفرح برای مردم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH