آی‌فون X

با تفاوت‌های کلیدی آی‌فون 8، آی‌فون 8 پلاس و آی‌فون X آشنا شوید

حتما این روزها مشاهده کرده‌اید که اغلب اخبار دنیای فناوری متوجه کنفرانس اپل و البته گوشی‌های آی‌فون 8 و آی‌فون X است. شاید قصد داشته باشید که یکی از این گوشی‌ها را برای خرید انتخاب کنید، اما بهتر است نگاه کوتاهی به تغییرات و تفاوت‌های این سری داشته باشید؛ پس همراه آی‌تی‌رسان باشید.

آی‌فون X؛ زیبا و کارآمد

در دهه اخیر، تکنولوژی موبایل هم در زمینه عملکرد و هم در زمینه طراحی دستگاه‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته است. نمونه این پیشرفت‌ها را می‌توان در آی‌فون X دید، جایی‌که در کنار عملکرد بسیار خوب دستگاه در بخش پردازش اطلاعات، ظاهری بسیار زیبا و دل‌نشین از گوشی هوشمندی را می‌بینیم که تقریبا تمام قسمت جلوی آن را صفحه نمایش در بر گرفته است.

آی‌فون 8

علی‌رغم این‌که اندازه کلی آی‌فون X به مقدار بسیار اندکی از آی‌فون 8 بزرگ‌تر است، اما اپل توانسته در آی‌فون X یک صفحه نمایش با اندازه 1.1 اینچ بزرگ‌تر از آی‌فون 8 را در قاب آن جای دهد. همین ظاهر شیک در کنار عملکرد مناسب دستگاه باعث می‌شود که آن را به آی‌فون 8 و 8 پلاس ترجیح دهیم.

تعمیر آی‌فون X هزینه‌ زیادی طلب می‌کند

طراحی زیبا و دل‌نواز آی‌فون X به همین سادگی میسر نشده و کوپرتینویی‌ها برای تولید آن هزینه زیادی را متحمل شده‌اند. به همین ترتیب انتظار داریم هزینه تعمیر آن نیز به دلیل طراحی خاص و مواد گران‌ قیمتی که در آن استفاده شده، بیش از چیزی باشد که تصورش را می‌کنید.

آی‌فون X

در طرح گارانتی اپل، این شرکت برای ضمانت تعمیر آی‌فون 8 و آی‌فون X به ترتیب 129 و 199 دلار درخواست کرده است. حال تصور کنید هزینه تعمیر صفحه نمایش آن بدون گارانتی چگونه خواهد بود.

آی‌فون X بهترین صفحه نمایش را در بین تمامی آی‌فون‌ها دارد

آی‌فون 8 به یک نمایشگر IPS LCD با تراکم پیکسلی 326 پیکسل بر هر اینچ مجهز شده و در طرف دیگر، آی‌فون 8 پلاس نیز از همان صفحه نمایش IPS با تراکم پیکسلی 401 برخوردار است؛ حال آن‌که آی‌فون X از پنل OLED با تراکم پیکسلی 459 بهره می‌برد. تکنولوژی اولد کنتراست بهتری نسبت به انواع دیگر نمایشگرها داشته و رنگ مشکی را بهتر نمایش می‌دهد.

تنها آی‌فون X از استاندارد HDR 10 و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند. تکنولوژی True Tone این صفحه نمایش نیز به تعادل دمایی رنگ‌ها مطابق با تغییرات محیط‌های مختلف کمک می‌کند. تنها نکته منفی درباره نمایشگر این دستگاه به برش بالای صفحه برمی‌گردد که هنگام تماشای فیلم باعث رنجش کاربر خواهد شد.

آی‌فون X به جای دکمه هوم از ژست‌های حرکتی استفاده می‌کند

آی‌فون 8 و 8 پلاس همانند پیشینیان خود دارای دکمه هوم هستند که اسکنر اثر انگشت در دل آن تعبیه شده است، اما برای این‌که طراحی کم حاشیه آی‌فون X محقق شود، اپل مجبور شد که دکمه هوم را به کلی حذف کند. برای جبران فقدان آن، تعدادی از ژست‌های حرکتی به این اسمارت فون افزوده شد.

سوایپ کردن به بالا برای بازگشت به صفحه اصلی و سوایپ کردن از گوشه بالایی سمت راست به سمت پایین برای رفتن به کنترل سنتر را می‌توان دو نمونه اصلی و پرکاربرد این ژست‌ها عنوان کرد. با این وجود نمی‌توان انکار کرد که لمس دکمه فیریکی هوم کار بسیار ساده‌تری بوده که متاسفانه دیگر از آن خبری نیست.

آی‌فون X به فیس آی‌دی مجهز است

نبود دکمه هوم در آی‌فون X به معنای فقدان اسکنر اثر انگشت در این گوشی است اما اپل به سادگی این مشکل را با یک سیستم امن و کاربردی با نام فیس آی‌دی حل کرده است. به این ترتیب امنیت دستگاه با کمک فیس آی‌دی و سیستم پیچیده دوربین TrueDepth تضمین می‌شود.

تکنولوژی پیشرفته تشخیص چهره اپل شامل سنسورهایی بوده که چهره کاربر را به‌صورت سه‌بعدی شناسایی کرده و در تمامی شرایط حتی با تغییرات ظاهری کاربر نیز هم‌خوانی دارد.

فقدان سهولت استفاده از تاچ آی‌دی

فیس آی‌دی که به‌جای تاچ آی‌دی وارد آی‌فون X شده، از دقت و امنیت بالایی برخوردار است اما راحتی و سهولت استفاده از تاچ آی‌دی را ندارد. برای شروع، ابتدا باید به گوشی خود نگاه کنید؛ سپس چهره شما کاملا شناسایی می‌شود. در مرحله بعد سوالات و شرایطی درباره نحوه شناسایی کاربر در شرایط مختلف مطرح می‌شود. برای مثال یادآوری می‌شود که در صورت استفاده از عینک یا گذاشتن روسری روی سر، این سیستم قابلیت تشخیص چهره کاربر را خواهد داشت.

این سیستم در تمامی شرایط نوری، از تاریکی مطلق تا نور درخشان، قابلیت‌های خود را حفظ خواهد کرد. بدون شک اپل منابع و هزینه‌های فراوانی را برای پیاده‌سازی این سیستم امنیتی در آی‌فون X‌ صرف کرده اما با وجود این شرایط، باز هم سهولتی که تاچ آی‌دی داشت را نمی‌توان در فیس آی‌دی مشاهده کرد.

Animoji

ایموجی‌های متحرک که اپل برای iOS 11 درنظر گرفته، قطعا در آینده‌ای نزدیک فراگیر شده و آن‌ها را در همه جا خواهیم دید. این ایموجی‌ها علاوه‌بر جذابیتی که دارند، قادرند حالات و تحرکات کاربر را نیز تقلید کنند. تا به این جا 12 کاراکتر برای این ایموجی‌ها در نظر گرفته شده که شامل حیوانات، ربات و آدم‌فضایی است.

به دلیل این‌که ایجاد انیموجی‌ها به قابلیت‌های پیشرفته ردیابی چهره و دوربین TrueDepth نیاز دارد، تنها دارندگان گوشی آی‌فون X قادرند که این ایموجی‌ها را ایجاد کنند، البته برای مشاهده انیموجی‌ها نیاز به دستگاه خاصی نیست.

فقط دوربین سلفی آی‌فون X حالت پرتره دارد

دوربین اصلی دوگانه آی‌فون 8 پلاس همانند دوربین آی‌فون X از حالت پرتره سود می‌برد اما دوربین سلفی آی‌فون X نیز به چنین قابلیتی مجهز است. این ویژگی به لطف دوربین TrueDepth موجود در این دستگاه محقق شده است. حالت پرتره دوربین سلفی این امکان را به کاربر می‌دهد که سوژه موردنظر را از پس‌زمینه جدا کرده و وضوح و تاری تصویر پس‌زمینه را به دلخواه تنظیم کند. ضمن آن‌که ویژگی Lighting effects نیز به حالت پرتره اضافه شده است.

آی‌فون 8 پلاس بهترین عمر باتری را دارد

اپل درباره این‌که آی‌فون‌های امسال تا چه اندازه می‌توانند شارژدهی داشته باشند، اظهار نظر دقیقی نکرده اما برای کارهای مختلف می‌‌دانیم این دستگاه‌ها چند ساعت شارژدهی دارند. طبق ادعای اپل، آی‌فون X در استفاده معمولی تا 2 ساعت عمر باتری بیش‌تری در مقایسه با آی‌فون 8 دارد، اما قهرمان اپل در این زمینه آی‌فون 8 پلاس است. جدول زیر مقایسه‌ای بین دوام باتری‌ آی‌فون‌های امسال را نشان می‌دهد.

آی‌فون X گران قیمت‌ترین آی‌فون تولید شده تا به امروز است

آی‌فون X از یک طراحی خاص و شیک بهره می‌برد و دارای نمایشگر بدون حاشیه با فناوری OLED است. دوربین‌های فوق‌العاده و انیموجی‌ها را نیز به این موارد اضافه کنید. همین دلایل کافی بوده که بدانیم آی‌فون X، گران قیمت‌ترین آی‌فون تولید شده توسط اپل است.

اپل برای نسخه 64 گیگابایتی آی‌فون X قیمتی برابر با 999 دلار در نظر گرفته که در مقایسه با آی‌فون 8 و 8 پلاس، به‌ترتیب 300 و 200 دلار اختلاف قیمت را نشان می‌دهد؛ حال آن‌که نسخه 256 گیگابایتی این اسمارت‌فون قیمتی 1149 دلاری دارد.

اگر به دنبال خاص بودن و استفاده از قابلیت‌های منحصر به فرد آی‌فون X هستید، در انتخاب آن شک نکنید اما اگر کاربری عادی محسوب می‌شوید، با توجه به مشخصات فنی مشابه با آی‌فون X و البته قیمت منصفانه‌تری که آی‌فون 8 و 8 پلاس دارند، بهتر است آن‌ها را در سبد خرید خود قرار دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH