200 میلیون کاربر اندرویدی در معرض جاسوسی اپلیکیشن‌های GO Keyboard هستند

مطابق یک گزارش جدید، دو اپلیکیشن کیبوردی شخص ثالث که در مارکت گوگل‌پلی با نام GO Keyboard انتشار یافته‌اند، به جاسوسی از کاربران اندرویدی متهم شده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که حدود 200 میلیون کاربر اندرویدی در معرض خطر جاسوسی اپلیکیشن‌های GO Keyboard هستند.

توسعه دهنده این اپلیکیشن که تیم GOMO Dev Team است، می‌گوید:

ما هیچ‌گاه اطلاعات شخصی شما مانند اطلاعات کارت‌های اعتباری را جمع آوری نمی‌کنیم. ما به امنیت چیزی که می‌نویسید و اشخاصی که برای آن‌ها پیام می‌فرستید اهمیت می‌دهیم.

گزارشات منتشر شده، جاسوسی‌های این اپلیکیشن از جمله دسترسی به اطلاعات هویتی، مکالمات تلفنی و شنود میکروفون دستگاه مورد استفاده را تایید می‌کند. با این تفاسیر می‌توان گفت که تمام ادعاهای توسعه دهنده این برنامه‌ چیزی جز یک شعار تبلیغاتی نیست. این دو اپلیکیشن در گوگل‌پلی با نام‌های “GO Keyboard- Emoji keyboard, Swipe input, GIFs” و ” GO Keyboard-Emoticon keyboard, Free Theme, GIF” منتشر شده‌اند، رایگان بوده و دارای پرداخت درون برنامه‌ای هستند.

مطابق گزارش AdGuard، این دو اپلیکیشن که روی هم بیش از 200 میلیون کاربر دارند به‌طور مستقیم با ده‌ها شبکه تبلیغاتی و پیگیر‌کننده‌های شخص ثالث در ارتباط هستند. به این ترتیب که وقتی یکی از این دو اپلیکیشن را نصب می‌کنید، بخش زیادی از اطلاعات شخصی شما بین این شبکه‌ها جابجا می‌شود. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که این کیبورد در 20 کشور دنیا به عنوان بهترین اپلیکیشن سال 2016 انتخاب شده است.

در ادامه گزارش می‌بینیم که اپلیکیشن‌های GO Keyboard می‌توانند اطلاعاتی مانند حساب کاربری جیمیل، اندازه صفحه نمایش، نسخه اندروید، شماره نرم افزاری و مدل دستگاه را به سرورهای خود در چین ارسال کنند. ما درباره اپلیکیشنی صحبت می‌کنیم که تمام یادداشت‌های شما را ضبط کرده و به تمام اطلاعات دستگاه شما آگاهی دارد. به این ترتیب صاحب سرور به سهولت می‌تواند اطلاعات مورد نیازش را از کاربران GO Keyboard به دست آورده و در ازای دریافت مبلغی در اختیار شبکه‌های تبلیغاتی قرار دهند.

خوشبختانه گوگل از اهداف جاسوسی اپلیکیشن‌های GO Keyboard باخبر شده اما بهتر است تا زمانی‌که تصمیمی در درباره این دو اپلیکیشن گرفته نشده، در صورتی‌که از هر کدام از این دو اپلیکیشن استفاده می‌کنید آن را هر چه سریع‌تر از دستگاه خود حذف کنید.

در ادامه گزارش Adguard آمده است:

متاسفانه مواردی که در بالا اشاره شد امروزه به امری طبیعی تبدیل شده است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر 10 اپلیکیشن، 7 مورد از آن‌ها اطلاعات شما را با سرویس‌های شخص ثالث به اشتراک می‌گذارند. به هر حال توسعه دهنده GO Keyboard مطابق بخش رفتار مخرب، خط قرمزها را زیر پا گذاشته و به وضوح قوانین محتوایی گوگل‌پلی را نقض کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH