انویدیا

آیا شرکت AMD برای انویدیا تبدیل به یک تهدید شده است؟

شرکت انویدیا سال‌هاست که سلطان بلامنازع دنیای GPUها بوده اما، AMD هم حالا به دنبال کسب جایگاهی در بازار سودآور هوش مصنوعی می‌گردد.

در طی سالیان گذشته، شرکت انویدیا که در زمینه پردازش گرافیک یک کهنه‌کار به حساب می‌آید، در زمینه هوش مصنوعی خوش درخشیده است. دانشمندان پی برده‌اند که توانایی‌های پردازش موازی‌ که واحدهای پردازنده گرافیکی را در رندر کردن تصاویر بازی‌های ویدیویی تا این حد قدرتمند می‌کنند، در پردازش داده‌های سیستم‌های هوش مصنوعی هم می‌توانند مفید واقع شوند. انویدیا به سرعت وارد این حیطه شد و جای خودش را در اکثر دیتا سنترهایی که وظیفه هدایت نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را بر عهده داشتند، باز کرد. روند رو به رشد انویدیا در هوش مصنوعی آن‌چنان چشم‌گیر بود که امروزه بیش از ۱۹ درصد از کل درآمد این شرکت از طریق فعالیت‌هایش در هوش مصنوعی به دست می‌آید. ارزش سهام شرکت انویدیا در سه سال گذشته ۸۰۰ درصد افزایش یافته و حالا هم هیچ نشانی از کاهش این ارزش مشاهده نمی‌شود.

اما اکنون با توجه به جدی‌تر شدن فعالیت‌های AMD در زمینه هوش مصنوعی، گویا این رقابت داغ‌تر از گذشته شده است. موفقیت‌های اخیر مشتریان AMD ثابت می‌کند که انگار AMD همچون گذشته دیگر یک رقیب از پیش باخته برای انویدیا نخواهد بود. همه چیز نشان دهنده آن بوده که باید از این پس AMD را در هوش مصنوعی یک رقیب جدی برای انویدیا بدانیم.

شکست

شرکت‌های انویدیا و AMD مدت‌هاست که در بازار GPUها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. انویدیا کنترل ۷۰ درصد از بازار GPUهای مخصوص کامپیوترهای دسکتاپ را در اختیار دارد و مابقی بازار تحت سلطه AMD است. بخش بازی‌های ویدیویی برای هر دو شرکت بیشترین سود مالی را فراهم می‌نماید، اما هوش مصنوعی می‌تواند از بازی‌های ویدیویی هم سودآورتر باشد.

با معرفی GPUهای سری Radeon که اکثر نیازهای سیستم‌های مجهز به بالاترین سطح نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را فراهم می‌کند، AMD به دنیا اعلام کرد که برای رقابت آماده است.

چند پیروزی مهم

آمازون، غول مبادلات اینترنتی عنوان کرده است که برای اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی پلتفرم رایانش ابری خودش از GPUهای سری Radeon Pro تولید شرکت AMD کمک می‌گیرد. آمازون معتقد است که این واحد پردازنده گرافیکی به کاربرانش اجازه می‌دهد که نرم‌افزارهای گرافیکی بسیار سنگینی همچون نرم‌افزارهای مهندسی و طراحی گرافیکی را در فضای رایانش ابری به راحتی اجرا کنند. آمازون بی‌تردید یکی از حاکمان بی چون و چرای رایانش ابری است و همکاری‌اش با AMD می‌تواند برای این شرکت در آینده موفقیت‌های بزرگی را تضمین نماید.

پردازنده‌های گرافیکی AMD

به غیر از آمازون، بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی چین یعنی Baidu نیز اعلام کرده که در دیتاسنترهای خود برای GPUهای Radeon Instinc نرم‌افزارها را بهینه‌سازی می‌کند و از این طریق با AMD همکاری می‌نماید. Baidu و AMD تاریخچه طولانی مدتی با هم دارند و همکاری‌شان می‌تواند به نوعی تعجب‌ برانگیز به‌نظر برسد. ‌Baidu یکی از پیشرفته‌ترین برنامه‌های هوش مصنوعی در چین یا شاید هم در دنیا را در اختیار دارد، پس همکاری AMD با این شرکت برایش یک افتخار بزرگ در زمینه هوش مصنوعی دانسته می‌شود.

جالب‌تر از همه، همکاری شرکت خودروسازی تسلا با AMD است. بنابر گزارش‌ها، تسلا برای توسعه یک چیپ مخصوص با هدف کنترل فعالیت‌های دشوار خودران‌ها با AMD همکاری نموده است. تسلا یکی از معدود شرکت‌های خلاق در زمینه تولید سیستم‌های هدایت کننده اتومبیل‌های خودران محسوب می‌شود و در حال حاضر هم برای سیستم رانندگی خودکار اتومبیل‌هایش از GPUهای شرکت انویدیا بهره می‌برد. اگر AMD با تولید چیپ‌های قدرتمندتر بتواند خودش را برای تسلا به گزینه‌ای بهتر از انویدیا برای ادامه همکاری بدل کند، کفه ترازوی رقابت بین این دو شرکت به میزان قابل توجهی به نفع AMD سنگین خواهد شد.

تیر آخر؟

لازم به ذکر است که خبر همکاری تسلا با AMD هنوز به‌صورت رسمی تایید نشده و هنوز در این مورد شک و تردید وجود دارد. Trip Chowdhry، تحلیل‌گری از Global Equities Research ادعا کرده که این گزارش سراسر دروغ است، چون تسلا و انویدیا با هم یک قرارداد همکاری پنج ساله داشته‌اند که به‌تازگی نیز تمدید شده است.

او همچنین به این نکته هم اشاره کرد که سیستم‌های هوش مصنوعی AMD در بنچ‌مارک‌ها به اندازه قابل توجهی نسبت به چیپ‌های انویدیا ضعیف‌تر هستند. Mitch Stives، تحلیل‌گر دیگری از RBC Capital Markets نیز این خبر را بی‌اساس دانسته و گفته است که حتی اگر این خبر راست بود، باز هم انویدیا جایگاه فرماندهی خودش در دنیای GPUهای هوش مصنوعی را از دست نمی‌داد.

پردازنده‌های گرافیکی AMD

بازار دیتا سنترهای نرم‌افزارهای هوش مصنوعی با وجود گستردگی‌اش، همچنان یک بازار نوپا به حساب می‌آید. گزارشی از MarketsandsMarkets تخمین زده است که بازار چیپ‌ست‌های هوش مصنوعی به‌طور میانگین هر سال ۶۲.۹ درصد رشد خواهد کرد و در سال ۲۰۲۲ ارزشی معادل ۱۶ میلیارد دلار خواهد داشت.

شرکت انویدیا بر قله این بازار تکیه زده و باید از عنوان خودش محافظت کند، در حالی‌که AMD برای فتح این قله به سختی تلاش می‌کند. این پایان بازی نیست. AMD همان‌طور که قبلا قابلیت‌هایش را در زمینه بازی‌های ویدیویی به نمایش گذاشته، می‌تواند در هوش مصنوعی هم به قدرت دست یابد. شرکت انویدیا به هیچ وجه نباید رقیب خودش را دست کم بگیرد و به امروزش غره شود.

7 در مورد “آیا شرکت AMD برای انویدیا تبدیل به یک تهدید شده است؟”

    1. محض اطلاعتون عمر و موفقیت های شرکت ATI, AMD بسیار بیشتر از Nvidea است میتونید خودتون تحقیق کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH