آیا تلگرام در زلزله تهران دارای نقشی حیاتی بود؟

اواخر شب گذشته، زلزله‌ای به بزرگی 5.2 ریشتر پایتخت کشور را لرزاند و بسیاری از مردم سراسیمه وارد خیابان‌ها شده و درصد گسترده‌ای نیز تا نزدیک صبح بیرون از منازل بودند.

با توجه به زلزله ویرانگر کرمانشاه و وقوع چندین مورد دیگر که البته شدت و گستردگی آن را نداشت، بسیاری نسبت به این زمین لرزه حساسیت بیشتری را به خرج داده و ترجیح دادند با توجه به وجود چند گسل فعال در تهران و عدم اطمینان نسبت به ایمن بودن شهر، مهم‌ترین لحظات و دقایق را در خارج از خانه‌های خود سپری کنند.

به‌طور حتم اطلاع رسانی صحیح و سریع، نقش بسیار مهمی را در زمان وقوع چنین حوادثی بازی می‌کند و با توجه به آنکه رسانه‌هایی چون صدا و سیما پس از دور شدن از تلویزیون میزان دسترسی پایین‌تری می‌یابند، این اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند که تبدیل به بازوی اصلی جابجایی اطلاعات در بین آحاد مردم خواهند شد.

به‌طور قطع بایستی بزرگ‌ترین رسانه کشور در جابجایی سریع اطلاعات را اپلیکیشن تلگرام دانست که بسیاری از مردم با مراجعه به کانال‌های متعدد خبری، از آخرین اطلاعات مربوط به زلزله و حتی نحوه صحیح تعامل با آن، باخبر می‌شدند.

خوشبختانه به علت رشد سریع اینترنت همراه در کشور و عملکرد خوب اپراتورها، علی‌رغم بالا رفتن شدید ترافیک اینترنتی اما شاهد قطعی و یا کندی محسوسی نبودیم و تلگرام به عنوان پربازدیدترین شبکه اطلاع رسانی در آن لحظات، به‌خوبی توانست که اخبار مربوطه را بین مردم جابجا کند.

در واقع بایستی به این امر توجه کرد که توانایی یک ابزار، همیشه در مواجه با سخت‌ترین شرایط است که به بوته آزمایش گذاشته می‌شود و همان طور که در گذشته بسیار دیده‌ایم، بسیاری از سایت‌ها و حتی اپلیکیشن‌ها با اضافه شدن بار ترافیکی و مراجعات گسترده، دچار قطعی و اختلال زیاد شده و از دسترس بسیاری خارج می‌شوند.

اما تلگرام شب گذشته به‌خوبی نشان داد که حتی در زمان پیک مصرف و جایی که همه کانال‌ها با سرعت زیاد اقدام به بارگذاری اخبار، تصاویر و ویدیو می‌کنند و میلیون‌ها مراجعه کننده به‌صورت هم‌زمان دارد، وظیفه خودش را به‌خوبی انجام داده و در کنار سرعت مناسب اینترنت که در اکثر نقاط شهر جریان داشت، این پروسه انتقال اطلاعات به‌درستی انجام پذیرفت.

البته در این بین هنوز برخی از کاستی‌ها که بیشتر از همه ریشه در فرهنگ غلط و یا سو استفاده عده قلیلی دارد، مشاهده می‌شد. مانند شایعه پراکنی‌های اشتباه که می‌توانست موجب برهم خوردن نظم عمومی و ایجاد استرس در بین افراد زیادی شود اما خوشبختانه شناسایی کانال‌های مرجع و رسمی خبری، خود عاملی شد که خبرهای نادرست، صدمه‌ای بر بدنه اصلی این جریان وارد نکند و بایستی یکی از عوامل اصلی در هدایت درست مردم در شب گذشته را همین اپلیکیشن تلگرام دانست.

البته مدت‌های بسیار طولانی است که بحث فیلترینگ تلگرام مطرح شده اما با مقاومت دولت و البته جامعه، هنوز به‌خوبی فعالیت می‌کند و حادثه دیشب نشان داد که وجود یک اپلیکیشن کاربردی، تا چه اندازه می‌تواند نقشی حیاتی در اطلاع رسانی صحیح و سریع را بازی کند.

آیا اگر به جای تلگرام یک اپلیکیشن دیگر و حتی داخلی با چنین حجم گسترده‌ای از مراجعه و بارگذاری مطالب روبه‌رو می‌شد، توانایی کافی در پاسخ‌گویی و حفظ کیفیت را داشت؟ این سوال را بایستی بسیار جدی گرفت و پیش از آنکه به دنبال جایگزین کردن تلگرام با برنامه دیگری باشیم، از توانایی آن در شرایط بحرانی همچون دیشب مطمئن شویم زیرا یک خطا در چنین مواقع حساسی، می‌تواند به قیمت جان و مال انسان‌های زیادی منجر شود!

5 در مورد “آیا تلگرام در زلزله تهران دارای نقشی حیاتی بود؟”

  1. اونجوری که تلگرام نقش داشت صدا سیما نداشت چون همه بیرون بودن بیرون که تلوزیونی وجود نداره

  2. واقعا درکشون نمیکنم برای چی میخوان فیلترش کنن که چی بشه؟
    خودمون میتونیم اپلیکیشن به این خوبی بسازیم اخه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH