آیا در سال 2018 کنار گذاشتن کارت‌های حافظه میکرو SD امکان‌پذیر خواهد بود؟

تصویر فوق، کارت حافظه میکرو اس‌دی فردی را نشان می‌دهد که تا چند مدت پیش از آن بر روی گوشی خود استفاده می‌کرد. این کارت حافظه یک نمونه اصلی 64 گیگابایتی از سری EVO شرکت سامسونگ است که در حدود 2 سال کار کرده و در این مدت هرگز علائم خطا را از خود بروز نداده است. تا این‌که یک روز کلیه عکس‌ها و ویدیوهای متعلق به مالک گوشی بدون هیچ‌گونه هشدار یا ردیابی از بین رفت!

در حال حاضر استفاده از این کارت با خطا مواجه شده و کامپیوتر شخصی کاربر با سیستم‌عامل ویندوز 10 نیز قادر به فرمت نمودن کارت حافظه نیست. خوشبختانه پیش‌تر از کلیه داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه شده بود؛ لذا نابودی اطلاعات موجود در کارت حافظه خسارت بزرگی به شمار نمی‌آید. اما بروز مواردی از این دست، پیشنهاد کارت‌های حافظه میکرو SD به کاربران را با تردیدهایی مواجه خواهد کرد.

این موضوع باعث می‌شود برخی کاربران تصور کنند که شاید زمان کنار گذاشتن کارت حافظه میکرو SD فرا رسیده است. شاید اگر خواهان اسمارت‌فونی مناسب‌تر بوده و حقیقتا در پی تجربه‌ای بهتر از گوشی‌های هوشمند باشیم، نیازمند انتخاب دستگاه‌هایی با حافظه داخلی کافی هستیم؛ حافظه‌ای که در عوض اتکا بر ابزارهای ذخیره‌سازی قابل حمل، واقعا احتیاجات ما را به خوبی ارضا نماید.

ما نه تنها به فضای ذخیره‌سازی بیش‌تر؛ بلکه به حافظه‌هایی بهتر نیز احتیاج خواهیم داشت

حال پیش از ادامه بحث بایستی به مزایای کارت‌های حافظه میکروSD نیز اشاره کرد. همگی می‌دانیم که این حافظه‌ها تا چه اندازه ارزان‌قیمت هستند. در میان مدل‌های 64 گیگابایتی و 128 گیگابایتی اسمارت‌فون گوگل پیکسل 2 یک شکاف قیمتی 100 دلاری مشاهده می‌شود. اما در صورت بهره‌مندی این گوشی از درگاه ارتقای حافظه، کاربران تنها با پرداخت 30 دلار دیگر می‌توانستند 64 گیگابایت به ظرفیت حافظه دستگاه اضافه کنند. اما ارزان‌تر بودن لزوما به معنای بهتر بودن نیست.

نکته حایز اهمیت این است که ما تنها به فضای ذخیره‌سازی بیش‌تر احتیاج نداریم و در کنار آن نیازمند فضایی بهتر و قابل اعتمادتر در گوشی‌های خود هستیم؛ دستگاه‌هایی که به صورت پیوسته تکامل پیدا می‌کنند. کارت‌های حافظه میکروSD به چند دلیل یک راه‌حل عمومی محسوب نمی‌شوند.

  • اطمینان‌پذیری کارت‌های میکرو SD جای سوال دارد

به لحاظ تئوری کارت‌های حافظه میکرو SD بایستی برای سالیان سال دوام داشته باشند؛ مگر آن‌که بیش از اندازه به آن‌ها شوک وارد شود. به همین دلیل است که دریافت یک کارت میکرو SD جدید با گارانتی 5 یا 10 ساله از تولیدکننده موضوعی نامعمول نیست؛ تا جایی که شماری از تولیدکنندگان به همراه کارت‌های حافظه قابل تعویض خود گارانتی مادام‌العمر ارایه می‌نمایند.

در واقع تنها یکی از این کارت‌های حافظه به کار خواهد آمد. کارت میکروSD کوچک‌ترین و قدیمی‌ترین نمونه از این دسته است

اما در عمل، دوست این کاربر اظهار می‌کند که طی 2 سال گذشته وی سومین شخصی بوده که با مشکل حذف داده‌ها از کارت میکرو SD داخل گوشی مواجه شده است. یکی از آن‌ها دارای 2 کارت حافظه معیوب در 2 گوشی متفاوت بود. انواع مختلف کارت‌ها نیز به کرات و با دلایل متعددی دچار اشکال شدند.

عاملی که مشکل را حادتر می‌کند این است که گارانتی کارت‌های میکرو SD، بازیابی داده‌ها را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهد و حتی در صورتی که امکان رسیدگی حرفه‌ای برای شما فراهم شود، باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید به وضعیت سابق بازگردید.

البته این تجربه مبتنی بر مطالعات علمی دقیق در زمینه اطمینان‌پذیری حافظه‌های قابل جابه‌جایی نیست؛ اما به حدی کافی خواهد بود که بگوییم کارت حافظه میکرو SD رسانه‌ای است که برای ذخیره‌سازی داده‌های حیاتی توصیه نمی‌شود.

  • سرعت پایین‌تر کارت‌های میکرو SD در مقایسه با حافظه‌های یکپارچه داخلی

هنگامی که در مورد سرعت حافظه‌ها صحبت می‌کنیم معمولا دغدغه ما سرعت خواندن و نوشتن داده‌هاست. اسمارت‌فون‌های رده بالای پیشرفته از فناوری ذخیره‌سازی UFS استفاده می‌کنند که قابلیت خواندن و نوشتن داده با سرعت صدها مگابایت بر ثانیه را دارند. چنین سرعتی برای کلیه امور از بازی Minecraft گرفته تا ضبط ویدیو با نرخ فریم و رزولوشن بالا کافی خواهد بود.

حتی سریع‌ترین کارت‌های حافظه سازگار با گوشی‌های هوشمند نیز از حافظه‌های داخلی کندتر هستند

در عین حال حداکثر کارایی یک کارت میکرو SD رده بالا برای عملیات خواندن و نوشتن در حدود 90 مگابایت بر ثانیه است و در مقابل این رقم نیز یک واژه بزرگ ” سقف سرعت” وجود دارد. در حقیقت سرعت خواندن و نوشتن بسته به نوع عملیات می‌تواند پایین‌تر از سرعت تبلیغ شده باشد.

آیا استفاده از کارت حافظه میکروSD می‌تواند سرعت گوشی شما را کاهش دهد؟ این موضوع به عوامل مختلفی شامل کیفیت و نرخ سرعت کارت و همچنین چگونگی راه‌اندازی و استفاده از آن بستگی دارد. اما در واقع افت سرعت امکان‌پذیر است و در هر صورت کارت‌های حافظه قابل حمل تنها می‌توانند به عنوان گزینه‌ای فرعی برای توسعه حافظه داخلی دستگاه و نه یک ایده با مقبولیت برابر قلمداد شوند.

  • کاربری محدود کارت‌های میکرو SD

در حال حاضر بیش‌ترین کاربرد عملی کارت‌های میکرو SD مربوط به ذخیره‌سازی آهنگ‌ها، تصاویر و ویدیوهای شما است. هر اسمارت‌فونی به شما امکان می‌دهد تا مستقیما رسانه خود را بر روی کارت حافظه ذخیره نمایید. اگرچه در برخی موارد مثلا زمان ضبط ویدیو با رزولوشن 4K وجود کارت حافظه پیشرفته‌تر ضروری خواهد بود. اما مجددا بایستی مقوله سوال برانگیز اطمینان‌پذیری در کارت‌های میکرو SD را مدنظر قرار داد.

درحالی‌که برخی برنامه‌ها امکان انتقال داده‌ها به حافظه میکروSD را برای شما فراهم می‌کنند، اما سرعت دسترسی به این داده‌ها می‌تواند تحت تاثیر سرعت پایین‌تر خواندن و نوشتن کارت حافظه قرار گیرد و این موضوع می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی بالقوه در کارکرد دستگاه شود.

در مورد ویژگی فضای ذخیره‌سازی قابل تطبیق (Adoptable Storage) داستان به چه ترتیب است؟ این ویژگی سیستم‌عامل اندروید به شما امکان می‌دهد تا از حافظه قابل جابه‌جایی به عنوان فضای ذخیره‌سازی اصلی استفاده کنید. بسیارخوب، واقعا تعداد انگشت‌شماری از گوشی‌ها از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و بسیاری از نمونه‌های محبوب شامل مدل‌های رده بالا از برندهای سامسونگ و ال‌جی فاقد این ویژگی هستند.

  • عرضه کارت‌های میکرو SD تقلبی هنوز هم آسان است

پیش‌تر در سال 2016 مقاله‌ای پیرامون حافظه‌های میکرو SD تقلبی نوشته شد؛ کارت‌هایی ارزان‌قیمت که با عنوان برندهای تجاری و بعضا با ظرفیت‌هایی بسیار کمتر از میزان تبلیغ شده فروخته می‌شوند. این کارت‌ها نه تنها به دلیل عملکرد ضعیف خود سرعت گوشی شما را کاهش می‌دهند؛ بلکه با ذخیره‌سازی اطلاعات روی آن‌ها نهایتا ممکن است داده‌های خود را نیز از دست بدهید.

امروز این کارت حافظه 512 گیگابایتی جعلی با قیمت 36 دلار از فروشگاه eBay قابل خریداری است. لطفا چنین کاری نکنید

متاسفانه فروشگاه eBay هنوز با چنین نمونه‌هایی دست به گریبان است و لذا شاید چنین حافظه‌هایی در مغازه‌های محله شما نیز فروخته شوند. مسلما کاربران حرفه‌ای و باتجربه گوشی‌های هوشمند فریب نخواهند خورد؛ اما با کمال تعجب بسیاری از کاربران دیگر بدون هیچ قید و شرطی فریب پیشنهاد خرید یک کارت حافظه 512 گیگابایتی با قیمت 36 دلار را خورده‌اند.

  • کارت‌های میکروSD ایمن نیستند

آیا تا به حال گوشی خود را گم کرده‌اید؟ این موضوع برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده است. خوشبختانه هر اسمارت‌فون پیشرفته‌ای انواعی از تدابیر حفاظتی را ارائه می‌دهد. اسکنر اثرانگشت، سیستم تشخیص چهره و حتی یک پین کد ابتدایی مانع از دسترسی افراد مشکوک به داده های شما می‌شوند. با این‌حال، یک کارت میکروSD قابلیت تعویض و جابه‌جایی دارد و قرار دادن آن در یک کامپیوتر یا گوشی دیگر احتمالا امکان دسترسی به کلیه داده‌های داخل آن را فراهم خواهد کرد.

آیا واقعا در سال 2018 به یک کارت حافظه میکروSD احتیاج خواهید داشت؟

حقیقتا زمانی وجود کارت حافظه میکروSD در گوشی فراتر از یک امر مطلوب بود. زمانی که حافظه‌های داخلی محدود و گران‌قیمت بودند، وجود کارت‌های میکروSD ضروری به نظر می‌رسید. به عنوان مثال گوشی رده بالای گلکسی S II سامسونگ با حافظه داخلی 16 گیگابایتی عرضه شد و حتی در سال 2011 نیز این حجم از حافظه مقدار قابل‌توجهی به شمار می‌آمد؛ چرا که در آن زمان بسیاری از گوشی‌ها تنها دارای 8 گیگابایت حافظه داخلی بودند.

امروزه اکثر گوشی‌های پرچم‌دار مجهز به حداقل 64 گیگابایت حافظه داخلی هستند. این حجم از حافظه تقریبا برای کلیه کاربران (به جز اقلیت بسیار محدودی از آن‌ها) کافی خواهد بود. ما دیگر لزوما برای ذخیره‌سازی داده‌های خود نیازی به کارت‌های حافظه ارزان قیمت و به صورت بالقوه غیرقابل‌ اعتماد نداریم.

اما آیا اکنون برای کنار گذاشتن کامل کارت‌های میکروSD آمادگی داریم؟ مطمئنا در حال نزدیک شدن به عصری هستیم که در آن درگاه حافظه میکروSD گوشی‌های تلفن همراه منسوخ خواهد شد. دوره بسیاری از رسانه‌های ذخیره‌سازی نظیر فلاپی و سی‌دی درایو بر روی لپ‌تاپ‌ها به پایان رسیده است؛ اما ما هنوز آن‌ها را کاملا کنار نگذاشته‌ایم. برای تحقق چنین امری، عرضه حافظه‌های داخلی با ظرفیت 3 رقمی بایستی به یک استاندارد تبدیل شود. ظرفیت بالاتر حافظه گزینه‌های بیش‌تری را پیش روی کاربران حرفه‌ای قرار خواهد داد. به عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان به انقلاب شبکه نسل 5 اشاره کرد که امکان دسترسی فوق‌العاده سریع به فضای ذخیره‌سازی ابری مقرون‌به صرفه را فراهم می‌کند. به هرحال این موضوع بیش‌تر منوط به مقوله زمان است؛ تا زمانی که درگاه حافظه میکروSD از اکثر اسمارت‌فون‌ها حذف شود.

کنار گذاشتن کامل حافظه‌های میکروSD نویدبخش آینده‌ای بهتر و روشن‌تر است؛ آینده‌ای که چندان نزدیک نخواهد بود.

2 در مورد “آیا در سال 2018 کنار گذاشتن کارت‌های حافظه میکرو SD امکان‌پذیر خواهد بود؟”

  1. گوشی باید رم بخوره حتما شاید یکی بخواد اطلاعات دوربینش بریزه تو گوشی بارم و خیلی کارای دیگه ک نباشه نمیشه انجامش داد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH