مشخصات جامع تراشه اسنپدراگون 670 لو رفت؛ احتمال معرفی در MWC 2018 وجود دارد

گزارشات اخیر نشان داد که تراشه فرامیان‌رده کوالکام یعنی اسنپدراگون 670 به‌زودی به عنوان جانشینی برای تراشه اسنپدراگون 660 معرفی خواهد شد. در همین زمینه، رولاند کوانت که او را به خاطر افشای اخبار مهم حوزه تکنولوژی می‌شناسیم، جزئیات کلیدی این تراشه را فاش کرد.

کمی قبل‌تر و اواخر آذرماه، کمپانی کوالکام تراشه پرچمدار اسنپدراگون 845 را معرفی کرد. تراشه‌ای که قرار است قدرت پرچمدارانی مانند برادران گلکسی S9، شیائومی می‌میکس 2S، اکسپریا XZ پرو، اکسپریا XZ2 و البته نوکیا 8 Sirroco را تامین کند. مطابق اطلاعاتی که کوانت منتشر کرده، تراشه اسنپدراگون 670 طی پروسه 10 نانومتری تولید شده اما بر پایه معماری کلاسیک big.LITTLE عرضه نخواهد شد.

معمولا تراشه‌های هشت هسته‌ای در دو کلاستر که هر کدام شامل چهار هسته می‌شود تولید و عرضه می‌شوند اما ظاهرا کوالکام در تولید این تراشه همان کاری را کرده که چندی پیش سامسونگ در طراحی اگزینوس 7885 انجام داد. به‌مانند محصول فوق‌الذکر سامسونگ، تراشه جدید کوالکام نیز دارای دو کلاستر غیرمعمول است. شش هسته موجود در کلاستر نخست برای انجام امور معمول و دو هسته دیگر برای انجام وظایف سنگین‌تر در نظر گرفته شده‌اند.

هسته‌های ضعیف‌تر که از نوع کریو 300 سیلور هستند، حداکثر فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی خواهند داشت. اگر نام این هسته‌ها بریتان عجیب است باید بدانید که این هسته‌ها در واقع نسخه آداپته و شخصی‌سازی شده کورتکس A55 هستند. دو هسته قوی‌تر که با نام کریو 300 گلد شناخته می‌شوند نمونه‌های سفارشی کورتکس A75 هستند که بسیار فوق‌العاده به نظر می‌رسد. ظاهرا حداکثر فرکانس این هسته‌ها به 2.6 گیگاهرتز می‌رسد. با این تفاسیر باید مطمئن بود که اسمارت‌فون‌های مجهز به این تراشه عملکرد درخشانی خواهند داشت.

حافظه کش L1 هر یک از این هسته‌ها 32 کیلوبایت بوده و حافظه کش L2 هر کلاستر 128 کیلوبایت در نظر گرفته شده است. ضمن ان‌که حافظه کش L3 در این تراشه 1 مگابایت خواهد بود. پردازنده گرافیکی این تراشه، آدرنو 615 بوده که در حالت عادی فرکانس آن 430 یا 650 مگاهرتز خواهد بود اما در شرایط سنگین گرافیکی این رقم تا 700 مگاهرتز نیز افزایش خواهد یافت. این تراشه احتمالا از نمایشگرهایی با حداکثر رزولوشن WQHD پشتیبانی می‌کند. در خصوص پوشش مموری نیز باید گفت که اسنپدراگون جدید از حافظه‌های UFS 2.1 و eMMC 5.1 کاملا پشتیبانی می‌کند.

پردازنده اختصاصی تصویر موجود در اسنپدراگون 670 واحد گرافیکی آدرنو 615 را قارد می‌سازد که از پیکربندی دوگانه دوربین اصلی پشتیبانی کند. درخصوص حداکثر رزولوشن پشتیبانی شده برای دوربین‌های دوگانه در این تراشه اطلاعاتی در دسترس نبوده اما در اسناد مرجع طراحی سخت افزاری آن به پشتیبانی هم‌زمان از دوربین دوگانه با سنسورهای 13 و 23 مگاپیکسلی اشاره شده است. به لطف مودم X2X موجود در اسنپدراگون 670، حداکثر سرعت دانلود در اسنپدراگون جدید به 1 گیگابیت برثانیه خواهد رسید.

متاسفانه درخصوص زمان دقیق رونمایی از این محصول هیچ جزئیاتی اعلام نشده اما دور از ذهن نیست که کوالکام بخواهدتراشه اسنپدراگون 670 را در کنگره جهانی موبایل امسال که کم‌تر از 20 روز دیگر در شهر بارسلونا اسپانیا برگزار خواهد شد، معرفی و در معرض نمایش قرار دهد. پیش‌بینی می‌شود که اسمارت‌فون‌های مجهز به این تراشه در آینده‌ای نزدیک وارد بازارها شوند.

2 در مورد “مشخصات جامع تراشه اسنپدراگون 670 لو رفت؛ احتمال معرفی در MWC 2018 وجود دارد”

  1. والله من هنوز میان رده با اسنپ۶۶۰ ندیدم که کلی ازش تعریف شد اینجا و همه منتظرش بودن بخاطر بنچمارکهای خوبش حالا ۶۷۰ هم اومد ببینیم چه شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH