تولید یک داروی جدید توسط ژاپنی‌ها برای درمان یک روزه بیماری آنفولانزا

در میانه یکی از بدترین فصول شیوع بیماری آنفولانزا، یک کمپانی داروساز ژاپنی ادعا می‌کند موفق به تولید دارویی شده که قادر است ویروس آنفولانزا را تنها در یک روز نابود کند! طبق اعلام این کمپانی، داروی تولید شده با اثر خود باعث می‌شود که مردم فصل زمستان را با خطر کم‌تر پشت سر بگذارند.

شیونوگی ادعا می‌کند فرمول baloxavir marboxil که آن‌ها برای درمان بیماری آنفولانزا به کار گرفتند، هنوز در جایی مورد استفاده قرار نگرفته است. این دارو نسبت به دیگر داروهای موجود در بازار واکنش سریع‌تری داشته و فقط یک دوز از آن کافی است تا ویروس آنفولانزا به طور موثر از بین برود.

در  فاز 3 یک دوره آزمایشی بالینی که سال گذشته به انجام رسید، مشخص شد متوسط زمانی که این ترکیب نیاز دارد تا به طور کامل ویروس آنفولانزا را از بین ببرد در افراد بزرگسال سالم تا 24 ساعت به طول خواهد انجامید. در افراد دیگر، درمان بیماری آنفولانزا با داروی بسیار متداول oseltamivir (که تحت برند تجاری Tamiflu به فروش می‌رسد) حداقل 72 ساعت زمان نیاز داشت تا ترکیب درمانی اثر کند. در این حالت بیماران باید در مجموع 96 ساعت صبر می‌کردند تا ویروس از پا دربیاید.

در حالی‌که زمان کلی برای کاهش علایم این بیماری برای هر دو داروی فوق تقریبا یکسان بوده اما شیونوگی می‌گوید داروی تجربی آن‌ها واکنش سریع‌تری در بیمار ایجاد کرده و زودتر از دارو‌های دیگر به کمک افراد مبتلا خواهد آمد. این مسئله می‌تواند به جلوگیری از مسری شدن ویروس آنفولانزا در افراد بیمار کمک شایانی کند. این داروی خوراکی با مکانیستم‌های بیولوژیکی متفاوتی نسبت به داروی oseltamivir عمل می‌کند. در این دارو از مهارکننده نورآمینیداز برای جلوگیری از فعالیت نوعی آنزیم در ویروس بهره گرفته شده که در سلول‌های آلوده منجر به تکثیر ویروس آنفولانزا می‌شود.

شیونوگی با استفاده از اکتشافاتی که در زمینه تولید داروهای ضد ویروس ایدز به‌دست آمده بودند توانست داروی baloxavir marboxil را توسعه داده و نوع دیگری از آنزیم‌های ویروسی را مورد هدف قرار دهد تا در وهله اول از حساسیت سلول‌ها به عفونت‌های ویروسی جلوگیری کند. یکی دیگر از مزایای داروی جدید را باید در مقدار مورد نیاز آن جست‌وجو کرد.

داروی baloxavir marboxil تنها به یک دوز، آن‌هم در یک روز نیاز دارد تا اثر خود را اعمال کند اما دارویی مانند oseltamivir برای اثرگذاری کامل به 10 دوز (2 دوز برای یک دوره پنج روزه) نیازمند است. به وضوح مشخص است که داروی جدید برتری روشنی نسبت به رقبای خود دارد. Daniel O’Day، سرپرست تیم توسعه‌ دهنده واحد دارویی Roche در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرده:

برتری داروی ما به دوره درمانی آن مرتبط می‌شود که در مقایسه با دوره درمان طولانی‌تر داروهای مشابه، تنها با یک قرص، آن‌هم تنها با یک‌بار مصرف حاصل می‌شود. بنابراین برای برنامه‌ریزی فراگیر این می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد. به علاوه، زمانی که دوره درمان خود را به هر دلیلی کامل نکنید، عملا مقاومت و پایداری بالقوه‌ای نخواهید داشت.

طبق اطلاعات روزنامه ژاپنی The Asahi Shimbun، این داروی جدید که برای هر دو نوع آنفولانزای A و B کاربرد دارد، در روزهای گذشته چراغ سبز وزارت بهداشت دولت ژاپن را دریافت کرده است. این بدان معناست که کمپانی سازنده می‌تواند به سرعت محصول خود را تولید و به بازار عرضه کند. تایید رسمی برای انجام این کار به سرعت گزارش شده و انتظار داریم که در ماه آینده آن را در ژاپن ببینیم. با این تفاسیر احتمالا داروی جدید بیماری آنفولانزا از اواسط اردیبهشت ماه در ژاپن عرضه خواهد شد. در خصوص توزیع این دارو در دیگر کشورهای جهان هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.

طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، شیونوگی به همراه شرکت Roche که سازنده داروی Tamiflu است و حق توزیع جهانی داروی baloxavir marboxil را در اختیار دارد، برای تایید فروش این دارو در ایالات متحده در تابستان امسال درخواستی ارایه خواهد کرد و انتظار داریم که از سال 2019 شاهد فروش این دارو در آنجا باشیم. با آن‌که در حال حاضر با توجه به فقدان داروی جدید ژاپنی‌ها نمی‌توان روی کمک آن برای عبور از فصل زمستان حساب باز کرد اما هنوز هم راه‌هایی وجود دارد که بتوان از ابتلا به بیماری آنفولانزا در روزهای باقی‌مانده از فصل سرما جلوگیری کرد.

2 در مورد “تولید یک داروی جدید توسط ژاپنی‌ها برای درمان یک روزه بیماری آنفولانزا”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH