اپلیکیشن روبیکا و دسترسی عجیب به محتوای تلگرام کاربران!

نرم افزار روبیکا چند وقتی است از تبلیغات گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و صدا و سیما بهره می‌برد. تبلیغاتی که شاید برای یک اپلیکیشن ساده که تنها یک باشگاه مشتریان با قابلیت ارایه تلویزیون اینترنتی یا IPTV است کمی بیش از حدِ معمول باشد. شعار اصلی این برنامه از ابتدا (همان‌طور که در برنامه‌های لحظه تحویل سال نو روی آن مانور داده شد) عدم دسترسی به اطلاعات تلفن‌همراه و به اصطلاح امن بودن آن بود که نقطه تشویقی استفاده از این اپلیکیشن، اینترنت رایگان مشاهده محتوای آن نیز است.

اما با بررسی‌های تیم برنامه‌نویسی آی‌تی‌رسان مشخص شد در دل سورس این برنامه ظاهرا به وفور به تلگرام، موبوگرام و موبوپلاس اشاره شده و لینک‌های مخاطبین تلفن که در تلگرام عضو هستند به سرورهای این اپلیکیشن ارسال و تمام مسیج‌های تلگرام توسط آن رصد می‌شود!

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، در این اپلیکیشن که در منو‌های آن هیچ اشاره‌ای به تلگرام یا نرم افزارهای اجتماعی دیگر نشده است، لینک به مخاطبین و سایر قسمت‌های آن داده شده است.

ما تمام تلاشمان را کردیم تا به این قضیه خوش بینانه نگاه کنیم اما عدم وجود گزینه‌های تلگرام در برنامه و متضاد بودن با آنچه در سورس قرار دارد، باعث بد گمانی ما شد. تصمیم گرفتیم تا این موضوع را با یک متخصص شبکه هم در میان بگذاریم تا از صحت اطلاعات‌مان اطمینان پیدا کنیم.

پس از ارسال برنامه به آزمایشگاه تخصصی شبکه و آنالیز ارسال و دریافت‌های آن (به اصطلاح پکت‌های Sniff شده) صحت حرف ما تایید و در صورت نیاز در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار خواهد گرفت.

نظر شما چیست؟ آیا این برنامه با این سطح از امکانات رایگان و این گستردگی تبلیغات، نیت دیگری در پس زمینه دارد یا این فقط یک اشتباه برنامه نویسی بوده است! قطعا جواب سازندگان این برنامه و مسئولین مرتبط در این مورد شنیدنی خواهد بود.

پ.ن: لحظاتی پیش وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، جناب آقای آذری جهرمی مطلبی در صفحه اجتماعی خود منتشر کردند که در آن یک جواب نه چندان قانع کننده در توضیح این بخش از کدهای نرم افزار روبیکا داده شده است. در ذیل نقل قول کامل این خبر مشروحا آمده است.

” محمدجواد آذری جهرمی: در خصوص نرم افزاری که این روزها از صدا و سیما تبلیغ می‌شود، پیگیری شد و پاسخ زیر را ارایه کردند. گزارش مردمی و نیز پاسخ فنی واصل شده از سوی را به یکی از مراکز آپا برای بررسی دقیق فنی ارسال و نتایج را مرکز ماهر اعلام خواهد نمود. در مورد هم به زودی خواهم نوشت.

در این توضیح آمده است: «استفاده از کدهای اپن سورس مرسوم است. تلگرام نیز اپن سورس است و ما در روبیکا بخشی از کد تلگرام را برای مدیریت بهتر صفحات برنامه استفاده کردیم (base fragment ) تا روبیکا هم مثل تلگرام در گوشی‌های قدیمی روان اجرا شود.

به دلیل کمبود وقت، فرصت حذف قسمت‌های اضافی کد تلگرام که نیازی نبود را نداشتیم که در ورژن بعدی حذف خواهند شد. از لحاظ فنی هم هیچ اپلیکیشنی امکان دسترسی به هیچ قسمت تلگرام کاربر را ندارد و تنها در صورتی‌که دسترسی به حافظه داشته باشد، به فایل‌های دانلود شده تلگرام می‌تواند دسترسی یابد.

روبیکا هم در هنگام نصب هیچ دسترسی حساسی از شما نمی‌خواهد و تنها دسترسی به حافظه گوشی را برای آپلود عکس پروفایل آن‌هم در هنگام اجرا درخواست می‌کند و در صورتی‌که اجازه دسترسی ندهید، این اپلیکیشن امکان دسترسی به حافظه شما را هم ندارد. پس اینکه قسمتی از کد تلگرام در برنامه استفاده شود، هیچ ارتباطی به جاسوسی از تلگرام ندارد.»

به نظر شما این جواب که از سوی تولید کنندگان بی نام و نشان روبیکا ارایه شده، قانع کننده است؟ بهتر است تا منتظر جواب آپا باشیم.

60 در مورد “اپلیکیشن روبیکا و دسترسی عجیب به محتوای تلگرام کاربران!”

  1. اینا همش Fake هست .

    کد هایی هست که خودتون نوشتین .

    چجوری می تونی ثابت کنی که مال خودتون نیست؟

    7
    7
    1. برنامه اپک ادیتور رو نصب کنید و باهاش وارد فایل stiring موجود در پوشه res روبیکا بشین و کلمه تلگرام رو سرچ کنید میبینید که در سورس کد های روبیکا از تلگرام نام برده شده
      درحال حاضر برای اپلیکیشن شاد هم همینطور هستش

  2. برنامه تلگرام اوپن سوریه و خودشون سورس برنامه رو باز گذاشتن تا مردم ببینن ولی بعضیا که حال ندارن یا نمیتونن یک UI قشنگ و درست بسازن کپی میکننش

    1
    9
  3. من از برنا مه ای گوگل یک سوال ساده پرسیدم ولی هیچ کدوم از جوابهایتان ربطی به سوال من نداشت این چه جورشه دیگه ..

  4. ما که بی سوادیم میشه برامون توصیح بدین که ایران با روبیکا چطوری میتونه پیامهای ما رو در تلگرام رصد کنه بعد روسیه خدایگان برنامه نویسی و تکنولوژی نتونستن پیامها رو رصد کنن جهت اطلاع دوستان عزیز تلگرام با سه الگوریتم رمزگذاری مختلف روی یک پیام به هیچ وجه اجازه نمیده کسی پیامها رو بخونه و تازه سرورهاشم توی امریکاست حتی توی روسیه هم نیست! هر کسیم ادعا میکنه میتونه این کارو کنه بهش بگید تو حتما توی تلگرام کار میکنی???

    4
    12
    1. خلاصه برات بگم عزیزم هیچ پیامرسانی نیست که نتونه از کاربر هاش جاسوسی کنه
      تمام پیامرسان ها برای ذخیره اطلاعات به یک فضای ذخیره سازی به نام هاست نیاز دارن و طبیعتا رمز ورود به این هاست هم دراختیار برنامه نویس اصلی اون پیامرسان هستش
      یعنی فقط کافیه مثلا اقای پاول دروف مدیرعامل تلگرام عشقش بکشه و وارد هاست برنامش بشه اون وقته که تمام عکس ها و فیلم های اشتراک گذاری شده ی ما براش میاد , این موضوع هم فقط برای تلگرام نیست برای تمام پیامرسان هاست .

      1
      6
  5. دستتون درد نکنه ولی ببخشید شما که اینقد به فکر مردم هستید چرا تلگرام و اینستاگرام رو اینطوری امتحان نمیکنید!?
    فقط این روبیکا بده!? بقیه کاری به کسی ندارن!? خوبن!? فقط خارجی باشه!? بابا بسه کی میخواین ادم بشیم! بسه بخدا همه جا این داستانه! اصلا این دوربین که در جلوی گوشی شما قرار گرفته فقط برای جاسوسیه! برای کل دنیا! همه نرم افزارهایی که با اینترنت کار میکنن کارشون همینه حتی بازی انلاین!

    14
    10
    1. برنامه هایی که توسط دولت توسعه داده میپذیره به هیچ وجه امن نیست
      خوبه تلگرام طلایی و هاتگرام به جرم جاسوسی از کل سیستم ها حذف شد

      1
      8
  6. درست میگی عزیزم،اما بنظرت تلگرام و امثال اون که همه از طرف اسرائیل و آمریکا ساخته و حمایت شدن،حتما خیلی عاشقمونن که ارسال پیامهای چند رسانه‌ای،چت،مکالمه صوتی و تصویری رو در راه خدا و فی سبیل‌الله،و مفت و مجانی در اختیارمون گذاشتن،و اصلا هم قصد جاسوسی ندارن؟!یکم بزرگ فکر کنیم و متعصب نباشیم

    13
    6
  7. ببخشید ولی گزارش یک پیج یا کانال با محتوای بد و غیر اخلاقی داده میشه چرا بسته نمیشه اون کانال یا پیج

    6
    2
  8. (در دنیا هیچ چیز رایگانی وجود ندارد)این یادتون باشه..
    معلومه که روبیکا یه برنامه جاسوسیه اینکه گفتن نداره

    2
    15
  9. گوشی من تک سیمکارتس.باهمراه اول،روبیکا نصبیدم.تلگرام هم خیلی وقته حذف کردم.روبیکا اصلن رایگان نیس،پخش زنده هم نداره،بااینکه بیش از حد ازش استفاده میکنم ولی به هیچ وجه امتیازدهی نداره. بااین حساب،دلایل احتمالی تبلیغ روبیکا ایناس : 1.میخان مجبورشیم ایرانسل بخریم. 2.میخان فیلمای مزخرف ب خورد مردم بینوای ایران بدن تا مغزها سوت و روانها پر بکشه و ب نوعی نابود شه هرچی ایرانیه 3.بقول شما دسترسی ب تلگرام و اطلاعات شخصی برا کنترل مردم. خسته شدم اززندگی تو همچین جایی ک پر از دروغگو و جاسوسه خفه شدم

    3
    11
  10. چرا چرت و پرت میگید
    واقعا ک
    روبیکا اصنن رایگان نی
    ۴هزارتومن شارژم تو ده ثانیه مصرف کردم
    واقعا ک

    4
    10
  11. آسپیران غیاث ابادی

    ای کسانی که برای استفاده از اینترنت مجانی بدنبال دانلود کردن پیام رسان سروش و روبیکا هستید بدانید و اگاه باشید که پدران ما هم برای آب و برق مجانی انقلاب کردن

    6
    20
    1. ای کاش یکم . بلد بودیم از جنس ایرانیمون حمایت کنیم. بعد میگن چرا عقب نشستیم. با همین دلیل که اهل حمایت نیستین.

      14
      6
  12. پنیر مفت فقط تو تله موشه .دوستان بنده 12 سال کارشناس کامپیوترم برنامه نویسی هم میکنم این توضیحی که دادن در جواب منطقی نیست پاک کردن چند خط از برنامه کمتر از 10 ثانیه زمان میخواد حالا منظور ایشان از کمبود وقت چیه؟دوما سود این نرم افزار برای تولید کنندش چیه اینجا که همش رایگانه.کاملا مشخصه از سوی یک نهاد امنیتی این کار درست شده.بنده سورس کد این برنامه رو خط به خط تریس کردم کاملا مشکوکه و دسترسی کامل به اطلاعات تلگرام و موبوگرام و… داره وبرایه یه سرور ارسال میکنه

    8
    14
    1. داداش من. دو ست بالاییمون درست میگفت شما هنوز نمیدونی تلگرام اپن سورس نیست . free هست. اگر برنامه نویسی باید بدونی api چیه شما میتونی از api تلگرام استفاده کنی. (باور نمیکنی یه سرچ بزن داداش به انگلیسی)

      داداش من سیستم عامل اندروید sandbox هست یعنی نرم افزار ها نمیتونن از اطلاعات سایر نرم افزار ها استفاده کنن. اذری کاملا درست گفته. برو سرچ کن سند باکس در سیستم عامل اندروید.

      کی گفته پاک کردن چند خط 10 ثانیه زمان میخواد . داداش من باید بدونی پاک کردن اشتباهی یک خط میتونه کل پروژه رو با خطا مواجه کنه. پس باید مطمعن باشی این کد ارتباطی به سایر قسمت ها نداره .
      گیرم تولید شده از یک نهاد امنیتی باشه چه ضرری داره ؟ آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.
      عزیزم اگه خط به خط تریس کردی پس راحت میتونی یه تست برای خودت بزنی. چون کدت دست خودته. چون 12 سال بزنامه نویسی ساخت یه سررو کوچک کاری نداره برات وقتی کافیه ادرس سرور رو تغییر بدین.
      تشویق مردم برای استفاده از پیام رسان های داخلی بده ؟؟؟

      .

      9
      10
  13. من تخصصی در زمینه نرم افزار واپلیکیشن ندارم اما هر انسان عاقلی اگه یه ذره با شرایط جامعه اشنا باشه میتونه تشخیص بده که یه اپ بااین همه تبلیغات از رسانه های داخلی تو این زمان خاص که همش با تلگرام دعوادارن که اطلاعات ملت رو بهشون بده جوری که دعواها رسانه ای شده
    از طرف تلگرام که ناامید شدند رواوردند به خواهر روبیکا وبرادر سروش وبقیه اپ های ارزشی
    من که میگم همینکه نصبش کنی حتی دوربین و میکروفون گوشیت رو در اختیاردارن پس توصیه میکنم توخونه پوشیده باشید گوشیتون دو اتاق خواب نبرید اصلا حس کنید تو یه اداره نشستید حرفای …..هم ممنوع

    3
    8
  14. این همه تبلیغات و جایزه واسه یه برنامه عجیبه!! ما باید طوری زندگی کنیم انگار هیچ مسئولی برای نظارت نداریم! مرسی آی تی رسان

    3
    9
  15. خوب اگر روبیکا به تلگرام لاگین بخواد بشه عملا یه جلسه (session) ایجاد میشه که از داخل منو تلگرام > تنظیمات > امنیت > نشست ها قابل دسترسه که میتونید از اونجا کنترل کنید . من خودم چک کردم چیزی نبود . اون پکیج نیم و غیره هم داخل یه فایل xml هستش برای استفاده رشته متنی در قسمت های مختلف برنامه (بحثش میره تو برنامه نویسی اندروید . میتونید برید تحقیق کنید) . در مورد تست کردن برنامه در محیط ازمایشگاهی و تحلیل پک ها من علم شو ندارم نمیدونم . به نظر من امکان جاسوسی روبیکا صفره جای ترس نیست (به علت نبود همون جلسه (session) در قسمت جلسه های تلگرام).روبیکا فایل هم نمیتونه از گوشی بر داره چون حجمم کم میشه من مرتب حجم اینترنتم رو کنترل می کنم و تا الان چیزی نه دیدم مبنی بر ارسال فایل ها و عکس ها چون اگر قرار بود چیزی اپلود کنه رو سرورهای نا شناس سرعت اینترنت به شدت افت می کرد و نمی شود تو برنامه های دیگه راحت از اینترنت استفاده کرد.

    6
    7
    1. شما از برنامه packet capture برای اندروید استفاده کن چون پکت های ارسالی و دریافتی برنامه ها رو نشون میده مثل ارسال عکس و فیلم و فایل شبکه پیچیده تر از اونی هست که شما فکر میکنید

      1
      5
    2. دوست عزیز زمانی یک سیزن اضافه میشه که از دستگاه با مک ادرس دیگری وارد بشیم .در ضمن بنده 12 سالسابقه مهندسی شبکه و برنامه نویسی دارم اینقدر با اطمینان نمیگم احتمالش صفره

      7
      2
    3. ای بابا دوست عزیز این حرفا رو جدی میگی؟کم شدن حجم که به اپراتور مربوطه همون جوری که باهاش دو ساعت فیلم میبینی کم نمیشه.واقعا یه کم فکر کنید الکی نظر ندید.مثل اب خوردن میشه کل داده ای رو که به یا از یه سرور خواص میاد محاصبه نکرد.مثل خ.د روبیکا که چون فیلم هاش از چند تا سرور مشخص شده با اپراتور ها قرار داد میبندن که حجمی کم نشه

      1
      7
    4. دوست عزیز اینترنت مصرفی روبیکا رایگانه… عملأ اگر بخواد فایلی رو ارسال بکنه به سرورش معلوم نمیشه

      2
      2
  16. تمام اپلیکیشن هایی که تو صدا و سیما تبلیغ میشن از دم همشون اینطوری هستن و برای جاسوسی ساخته شدن

    4
    14
  17. به نظرم این که بخوان از سورس و کدای تلگرام استفاده کنن یه کار نشدنیه چون قطعا خود تلگرام پیگیری میکنه و میتونه بر اساس قانون کپی رایت شکایت کنه و اینکه همیشه و همیشه باید حواسمون به دسترسی هایی که به برناممون میدیم باشه

    5
    11
      1. نه دیگه، اگه لایسنس اش رو نگاه کنید GPL هست و چنانچه کسی از سورس ها استفاده کنه باید برنامه خودش رو هم اپن سورس کنه. که اینا این کار رو نکردن. بنابراین جای شکایت تلگرام همچنان باقی است

        2
        12
        1. دوست عزیز اگه روبیکا اپن سورس نیست میشهبگی من سورسش رو از کجا اوردم که بررسی کردم یا همین سایت از کجا اورده؟عجب

      2. شما هنوز فرق gpl و free رو نمیدونی? تلگرام gpl هست یعنی رایگانه ولی برنامه ای که با سورس gpl ساخته بشه هم باید اپن سورس باشه به نظرت روبیکا اپن سورسه؟

    1. دوست عزیز راجع به مفهوم اپن سورس یه جستجو کن.اپن سورس یهنی استفاده از کد برنامه ازاده ولگرام هم اپن سورسه.در ضمن عزیزم اینجا ایرانه کپی رایت یعنیچی مگه شما میری یه سی دی میگیری به ارزش دو میلیارد برنامه رو با دو هزار تومان رایت میکنی کسی گرفتت.یا ویندوز 900 دلاریه ماکروسافت رو با هزار تومان رایت میکنی ماکروسافت شکایتت کرده.عزیزم قانون کپی رایت برای کشور های تابعه ی اونه نه ایران تازه عرض کردم تلگرام اپن سورسه

  18. حس میکنم میخواستن گند این نرم افزار رو در بیارن ک کسی سراغ پیام رسان های داخلی نره..
    یه جورایی بی اعتماد سازی بشه به تولید محتوای داخلی..
    از این دولت هیچی بعید نیست

    8
    15
    1. با این حمایت تبلیغاتی صدا و سیما و امکانات رایگان نرم افزار پاسخ کاملا مشخصه.. کاملا مشخصه که کدوم ارگان و نهاد پشت این قضیه ست…

      3
      17
  19. اقا شما خودتون قضاوت کنید فیلم رایگان دانلود بشه , اهنگ رایگان دانلود بشه کلی خدمات پولی رو رایگان بدن بعد اخرشم 3 تا ماشین 150 میلیونی جایزه بدن …. ایا این خودش شک بر انگیز نیست

    هزینه تبلیغات تلویزیونی کم هزینه ایه ؟
    دانلود فیلم و اهنگ و … کم حجم میخواد که اینجا بدون هزینه انجام میشه ؟
    دقیقا بعد از اینکه گند برنامه سروش دراومد که جاسوسی بودنش معلوم شد حالا نوبت روبیکاست سرویس جاسوسی دومه .
    اگه دروغ میگم بگید دروغ میگه

    6
    50
  20. نکته جالبی هست که اینها میخوان از طریق دیگری جاسوسی کاربران رو بکنن
    این نشون میده دسترسی مستقیمی به محتو ندارن که این کارها رو میکنن
    ضمن اینکه جوابیه روبیکا مسخره است چون اگه بحث کپی کردن کد تلگرام بود چرا دنبال همه نوع تلگرام غیر رسمی هم میگرده؟

    3
    16
  21. هرچیزی که تو تلوزیون تبلیغ میکنن نباید اعتماد کرد بهش ..این ک اینجوریه وای ب حال پیام رسان های داخلی

    8
    32

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH