محققان اعلام کردند میکروبیوم مردگان به درک وضعیت سلامت افراد زنده کمک می‌کند

تحقیقات جدید اثبات کرد برای اینکه میکروبیوم بدنتان برای علم مفید باشد لازم نیست حتما خود شما هم زنده باشید! در حقیقت محققان بعد از سال‌ها تحقیق و بررسی بر روی باکتری‌های موجود در بدن افراد زنده، اکنون به فکر انجام اکتشاف آنها در بدن مرده‌ها افتاده‌اند.

دانشمندان اعلام کردند که انجام تحقیقات بر روی میکروبیوم پس از مرگ (Postmortem Microbiome)، نه تنها برای علوم پزشکی قانونی مفید است بلکه به درک بهتر وضعیت سلامت جوامع بزرگ انسانی که به طور مستقیم با نحوه زندگی و عمر انسان‌ها مرتبط است نیز کمک خواهد کرد. در این مطالعه جدید که مقاله آن به تازگی در مجله Nature Scientific Reports به چاپ رسیده، اعلام شده است که با دانستن وضعیت میکروبیوم افراد بعد از مرگ (مجموعه میکروارگانیسم‌های همزیست در بدن انسان)، می‌توان با اطمینان شرایط قلب و بیماری‌ قلبی دیگر افراد را پیش‌گویی نمود.

در این رابطه جنیفر پچال، متخصص انسان‌شناسی پزشکی قانونی و اکولوژی میکروبی و سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی میشیگان، ابراز داشت، این یافته بدین معنا است که بررسی وضعیت میکروبیوم پس از مرگ، می‌تواند به محققان در پایش سطح سلامت عمومی افراد جامعه کمک مهمی نماید و به ابزار موثری برای ارزیابی سلامت افراد زنده تبدیل گردد.

در این مطالعه، محققان وضعیت میکروبیوم پس از مرگ را در 188 جسد واقع در مرکز آزمایشات پزشکی Wayne County دیترویت مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند بخش‌های مختلف بدن انسان دارای مجموعه‌های متفاوتی از انواع باکتری‌ها است. به عنوان مثال باکتری‌هایی که تمایل دارند در دهان رشد و زندگی کنند با باکتری‌هایی که در چشم‌ها، بینی یا گوش‌ها یافت می‌شوند، متفاوت هستند. در حقیقت چندین مجموعه مجزای باکتریایی در بدن افراد زنده، دیده می‌شود.

همچنین محققان دریافتند که مجموعه‌های میکروبیوم با گذشت زمان تغییر خواهند کرد. بر همین اساس نتایج نشان داد که در طی 48 ساعت اول بعد از مرگ، میکروبیوم وضعیت نسبتا پایدار و ثابتی دارد اما بعد از گذشت مدت طولانی‌تر علائمی از تغییر و دگرگونی از جمله کاهش کلی تنوع باکتریایی در جسد به چشم می‌خورد.

اریک بن‌باو از دیگر متخصصان حاضر در این تحقیق اشاره کرد این رخداد چیزی است که ما به آن کرونومتر میکروبی (The microbial stopwatch) می‌گوییم و بر اساس این ساعت زیستی، می‌توانیم مدت زمانی که از موقع مرگ گذشته است را تعیین نماییم. زیرا میکروبیوم فرد مرده بعد از گذشت دو روز از زمان مرگ، دچار تغییر خواهد شد.

به علاوه میکروبیوم پس از مرگ می‌تواند مدارکی دال بر داشتن بیماری‌ قلبی در زمان زنده بودن فرد را در اختیار متخصصان قرار دهد. به این ترتیب محققان توانستند ارتباط بین بیماری قلبی و کاهش تنوع باکتریایی در میکروبیوم بعد از مرگ را کشف نمایند. در این تحقیق ثابت شد بیشتر افرادی که دارای بیماری‌ قلبی بوده‌اند، در میکروبیوم پس از مرگشان میزان بسیار بالاتری از باکتری روتیا (Rothia) نسبت به فرد سالم مشاهده شده است. این باکتری گرم‌مثبت بی‌هوازی موجب تضعیف سیستم ایمنی و عفونت‌های قلبی می‌گردد که در نهایت به بیماری قلبی منجر می‌شود.

دانشمندان ابراز امیدواری کرده‌اند که با انجام تحقیقات و بررسی‌های بیشتر بر روی میکروبیوم پس از مرگ، در آینده بتوان به وضعیت سلامت انسان‌ها و بهبود آن به خصوص در مناطقی از جهان که دارای محرومیت‌های پزشکی است، کمک شایانی نمود. آنها در مقاله خود اعلام داشتند با گسترش این تحقیق و توسعه داده‌هایی از این دست در آینده نزدیک، ممکن است سبب تغییر نگرش به داده‌های میکروب‌شناسی پس از مرگ و ضامن فراهم آوردن بینشی نوین برای ارتقای سطح سلامت جوامع شود و حتی نقشی حیاتی در بهداشت عمومی ایفا کند.

4 در مورد “محققان اعلام کردند میکروبیوم مردگان به درک وضعیت سلامت افراد زنده کمک می‌کند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH