بازی Far Cry 5

بررسی بازی Far Cry 5: خشم و جنون!

مدتی می‌شود که یکی‌‌دیگر از مجموعه بازی‌های محبوب Far Cry در اختیار گیمرها قرار گرفته و بالاخره وقت آن رسید تا به بررسی دستاورد تازه یوبی‌سافت بپردازیم.

این مجموعه بازی جدای از فراز و نشیب‌هایی که در سال‌های گذشته متحمل شده، در اکثر موارد توانسته گیمرها را چند ساعتی سرگرم کرده و پیشرفت‌هایی اندک را به آنها ارایه کند. اخیرا تازه‌ترین عضو این خانواده با نام  Far Cry 5 روانه بازار گشته و در این مقاله می‌خواهیم علاوه‌بر نقد و بررسی، نیم‌نگاهی هم به امکانات فنی بازی داشته باشیم، پس با ما در آی‌تی‌رسان همراه شوید.

در این نسخه مثل همیشه عناصر اصلی حفظ و بیشتر سعی شده تا تجربه ساده‌تر ولی دلنشین‌تری با گیمرها در میان گذاشته شود. براساس داستان بازی شما در نقش یک پلیس ایالتی به منطقه‌ای خیالی با نام “هوپ کانتی” خواهید رفت که در آن یک فرقه مذهبی افراطی وجود دارند و کنترل هر سه بخش هوپ کانتی را در دست دارند.

بازی Far Cry 5

این فرقه کاملا گمراه بوده و سر کرده‌ای به نام “جوزف سید” آن را رهبری می‌کند که دو برادر و تنها خواهر وی تلاش می‌کنند مردم را با افکار و عقاید خرافی خود به سوی دروازه‌های بهشت هدایت نمایند! وظیفه شما یافتن فرمانده‌ها و سپس برکنار کردن جوزف سید و برگرداندن آرامش به دنیای پر از هرج و مرجی است که او با کمک افرادش آن را ساخته است.

همان‌طور که خواندید، داستان بازی در همان ابتدا کش و قوس‌های فراوانی را از خود به نمایش می‌گذارد و نوید یک روایت جذاب و دوست‌داشتنی را می‌دهد که نمی‌خواهید تا یافتن پاسخ پرسش‌های ایجاد شده در ذهن‌تان از بازی دست بکشید ولی هرچه در بازی پیشرفت می‌کنید، بیشتر با این جمله هم عقیده می‌شوید که یوبی سافت این مفهوم داستانی فوق‌العاده را به‌خوبی ساخته و پرداخته نکرده است.

نه این‌که بگوییم داستان بازی Far Cry 5 پر از نقص‌های ریز و درشت است ولی هرچه در روایت بازی جلوتر می‌روید، ذهن‌تان به‌ اندازه ابتدای بازی سراغ سوال‌های مختلف و پیچیدگی‌های موجود نمی‌رود چراکه اصلا پیچیدگی خاصی وجود ندارد و بهتر است بیان کنیم که داستان بازی خوب بوده ولی کامل و درگیر کننده نیست! از عیوب داستان بازی می‌توان به این نکته اشاره کرد که شما در نقش پلیسی قرار می‌گیرید که حتی اسمش را نمی‌دانید و قرار نیست حتی یک‌بار در بازی سخن بگویید! ولی خب باید افزود که هرقدر کارکتر شما ضعیف روایت شده، شخصیت جوزف به‌عنوان یک فرد منفی و پر از جنون، به‌ شدت کاریزماتیک طراحی گشته و دیگر افراد نیز رفتارها و نمودهای شخصیتی منحصر به‌ فرد و تقریبا مناسبی دارند.

بازی Far Cry 5

از داستان بازی که بگذریم و نگاهی به بخش گیم‌پلی بیاندازیم، درمی‌یابیم که در این بخش همه‌چیز در آزادی کامل و با انتخاب گیمر رخ می‌دهد و تقریبا هیچ‌ اجباری در هیچ ماموریتی از بازی دیده نمی‌شود. چراکه بازی به‌صورت جهان‌باز طراحی و در همان ابتدا قادر هستید تا جنسیت و شکل و شمایل خودتان همانند: چهره، رنگ پوست، مدل مو و… را برای حضور در بازی بسازید.

پس از این کار به دنیایی قدم می‌گذارید که از همه نظر فوق‌العاده آماده شده و با کمی گشت و گذار در آن،‌ محو جنگل‌های زیبا و مناظر دیدنی بازی خواهید شد. شما می‌توانید از هر قسمتی که خواستید، به پیشروی داستان بازی بپردازید و در این میان ماموریت‌های فرعی هم وجود دارند که موجب می‌گردند، مهارت‌ها یا همراهان شما در بخش‌های اصلی افزایش یابند.

اگرچه در حین بازی نقشه کوچک (مینی‌مپ) وجود ندارد و باید راه خود را با استفاده از قطب‌نما تعیین کنید ولی نگران نباشید چراکه از ایجاد سردرگمی گیمر در بازی جلوگیری شده و با رفتن مسیرهای تقریبی هم قادر هستید راه خود را از بیراهه تشخیص داده و کم‌کم به نبود آن عادت کنید.

بازی Far Cry 5

در بازی Far Cry 5 شما می‌توانید متحدانی را داشته باشید که پس از کمک به آنها به شما وفادار هستند و در مواقع نیاز با یک درخواست سریعا به کمک‌تان می‌شتابند. این متحدان هرکدام ویژگی خاصی دارند و از سگ و خرس گرفته تا یک متخصص جنگ‌های هوایی در این لیست حضور دارند. در هر ماموریت فقط یکی از این افراد شما را همراهی می‌کنند، بنابراین بد نیست پیش از انجام هر ماموریت، ابتدا در مورد فرد همراه‌تان تصمیم بگیرید تا متناسب با توانایی‌های او در دل دشمن آتش‌بازی راه بیاندازید!

مکانیزم بازی نسبت به نسخه بازی تغییرات اندکی را تجربه کرده که به‌عنوان نمونه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برخلاف‌ نسخه‌های پیشین دیگر نیازی به شکار یک حیوان خاص برای یک ارتقا خاص ندارید و با سیستم درختی مهارت‌هایی که پیش‌رو دارید، می‌توانید قدرت‌تان را راحت‌تر از گذشته افزایش دهید.

با وجود این‌که گیم‌پلی بازی در بخش‌های مختلف نمره‌ای بالاتر از نمره قبولی دریافت می‌کند ولی هوش مصنوعی دشمنان همان چیزی است که شما را ناامید می‌کند. گاهی هوش مصنوعی اشخاص این‌قدر پایین است که به جای شلیک کردن رفتارهای عجیب و غریب از آنها سر می‌زند. البته این موضوع از لذت به رگبار بستن دشمنان نمی‌کاهد و شلوغ‌کاری در بازی Far Cry 5 یکی از دلچسب‌ترین روش‌ها برای پیشرفت در ماموریت‌هاست.

بازی Far Cry 5

اسلحه‌های سرد و گرم متنوع، روش‌های مبارزه گوناگون، امکان پیشبرد مراحل در پنهان کاری و وسایل نقلیه مختلف از دیگر نکات مثبت گیم‌پلی این بازی هستند که باعث می‌شوند پس از ساعت‌ها بازی هنوز هم احساس تکرار یا خستگی نداشته باشید و بازهم بخواهید اتفاقات تازه‌ای را تجربه‌‌ کنید.

به جرات می‌توان گفت که رفتن در دل محیط‌های بکر و دوست‌داشتنی این بازی، شما را شگفت‌زده می‌کند و مناظری را با چشمان‌تان می‌بینید که دلتان نمی‌آید به سادگی از کنار آنها عبور کنید و شاید چند دقیقه فقط برای دیدن زیبایی‌های دنیای خلق شده توسط یوبی‌سافت صبر کرده و این کمپانی را برای چنین دستاوردی تحسین کنید.

هرچند که علاوه بر چشم‌اندازهای خیره‌کننده، گرافیک بازی در اغلب موارد بسیار عالی و در سطح بالایی قرار دارد ولی در محیط‌های بسته مثل خانه‌ها گاها یک تکه پیتزا با یک بخش از میز چوبی مقابل شما تفاوت خاصی نداشته و تنها کمی رنگی‌تر است! با این وجود گرافیک بازی در مجموع نمره خوبی را دریافت می‌کند و مطمئنا کاربر را راضی نگه می‌دارد.

بازی Far Cry 5

با عبور از همه این بخش‌ها به قسمت صداگذاری و موسیقی خواهیم رسید که بدون شک یکی از بهترین و عالی‌ترین المان‌های بازی Far Cry 5 است. شخصیت‌ها دیالوگ‌های قصار و جالبی دارند و صداگذاری آنها به دلیل هماهنگی‌های لحنی و ظاهری، جذابیت بیشتری را به بازی بخشیده است. حال موسیقی ماندگار و زیبا را هم در کنار این قسمت قرار دهید تا متوجه شوید، چقدر دستاورد جدید فرانسوی‌ها گوش‌نواز بوده و شما را وادار می‌کند، موسیقی متن بازی را جداگانه دانلود کنید.

کمپانی سازنده در کنار بازی یک حالت آرکید بسیار جذاب را همراه با یک ویرایش‌گر نقشه حرفه‌ای در اختیار کاربران قرار داده که با استفاده از آن می‌توانید یک نقشه و سناریوی دلخواه‌تان را پیاده‌سازی کرده و آن را در اختیار دیگر بازیکنان بگذارید تا دیگران دست‌پخت شما را تست کنند. این امکان شاید در نگاه اول ساده و پیش‌پا افتاده به‌ نظر برسد ولی در واقع این قابلیت، مجموعه‌ای از سناریوها و بخش‌های کوچک مختلف و نامحدود را برای گیمرها به ارمغان می‌آورد که می‌تواند بعد از پایان بازی شما را با چالش‌هایی جدید همراه سازد.

بازی Far Cry 5

وقتی مشکلات فنی ریز و هوش مصنوعی ضعیف بازی را کنار بگذارید، فارکرای 5 به یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و غنی‌ترین بازی‌ها در زمینه‌ بازی‌های شوتر اول شخص تبدیل می‌گردد که حتما ارزش هزینه‌ای را که برای آن پرداخت می‌کنید، داشته و تا مدت‌ها در جایگاه نخست انتخاب‌های گیمرها برای گذراندن اوقات فراغت‌ قرار می‌گیرد و از همه مهم‌تر پیشرفت‌هایی که این بازی نسبت به نسخه‌های پیشین داشته، موجب می‌شود که این امر را به‌عنوان یک نکته مثبت در نظر گرفته و به شما توصیه کنیم که اگر از حضور در یک دنیای فانتزی که تنها قانون آن خودتان هستید، لذت می‌برید ؛حتما باید این بازی را یک‌بار تجربه کنید.

تنوع بی حد و حصر، گیم‌پلی روان و نبود دردسر در کنترل وسایل نقلیه و تمرکز سازنده روی لذت‌بخش بودن بازی از نکاتی هستند که در همان مراحل ابتدایی متوجه خواهید شد و نمی‌خواهید به سادگی، فارکرای 5 را به فراموشی بسپارید.

لبخندها:

  • تنوع در بخش‌های مختلف و لذت‌بخش بودن بازی
  • نبودن پیچیدگی در کنترل وسایل مختلف بازی
  • موسیقی متن مناسب در بازی
  • وجود سلاح‌های گرم و سرد
  • دنیای بزرگ و وجود حالت آرکید

اشک‌ها:

  • هوش مصنوعی ضعیف دشمنان
  • گرافیک متوسط در برخی محیط‌های بازی
  • روایت داستانی ضعیف

2 در مورد “بررسی بازی Far Cry 5: خشم و جنون!”

  1. بازی قشنگیه… حتما باید بازی کنم
    بررسی خیلی خفنی بود، لطفا بررسی‌ بازی‌های کامپیوتر و موبایل رو بیشتر کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH