نگاهی به طراحی ظاهری هواوی 2018 Y7 Prime‌

هواوی 2018 Y7 prime‌

تلفن‌های همراه شرکت هواوی در طول چند سال گذشته توانسته‌اند تا جهشی خارق‌العاده داشته باشند و این پیشرفت در زمینه ظاهری و فناوری و حتی قیمت‌گذاری به چشم می‌آید. این شرکت پرچم‌دارانی بزرگ و محصولاتی میان رده و با کیفیت را عرضه کرده ولی این امر موجب نشده است که دستگاه‌های ارزان‌قیمت این شرکت نیز چندان از قافله عقب بمانند.

هواوی 2018 Y7 prime‌ یکی از محصولات جذاب و ارزان‌قیمت موجود در بازار است که کیفیت و وضعیت کارکرد آن پیش از این در آی‌تی‌رسان مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به طراحی ظاهری این محصول بیندازیم تا ببینیم که این تلفن همراه ارزان قیمت از نظر ظاهری تا چه اندازه می‌تواند مخاطبان خود را راضی نگاه دارد.

طراحی هواوی 2018 Y7 Prime‌ از دید آمار و ارقام

در ابتدای کار به بررسی آمار و ارقام و استانداردهای غیرقابل تغییر این تلفن همراه می‌پردازیم. هواوی 2018 Y7 Prime‌ یک دستگاه نسبتا ظریف است. ابعاد این گوشی که نمایشگری تقریبا 6 اینچی دارد، برابر با 158.3 در 76.6 میلی‌متر است. همچنین ضخامت بدنه هواوی 2018 Y7 Prime‌ نیز برابر با 7.8 میلی‌متر است که موجب می‌شود تا با یک مجموعه ظریف و مناسب روبرو باشیم.

از سوی دیگر جنس بدنه این مدل از پلاستیک است که سبب کاهش چشمگیر وزن دستگاه می‌شود. این رویکرد طراحی موجب شده که هواوی 2018 Y7 prime‌ تنها 155 گرم وزن داشته باشد که برای محصولی با نمایشگر 5.99 اینچ، رقم بسیار مناسبی به‌حساب می‌آید. با این تفاسیر انتظارات اولیه از این محصول بالا هستند و به همین دلیل نیز به بررسی دقیق‌تر المان‌های طراحی این دستگاه خواهیم رفت.

وقتی پلاستیک زیبا از کار در می‌آید

در نخستین گام در روبه‌رو شدن با هر تلفن همراهی ابتدا بخش جلویی و پشتی آن است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. هواوی 2018 Y7 prime‌ از زاویه دید جلو دقیقا استانداردی برابر با سایر محصولات هواوی دارد. بیشترین میزان از بخش جلویی این محصول به نمایشگر آن اختصاص داده شده است. در لبه‌های سمت چپ و راست نمایشگر شاهد یک حاشیه مشکی‌رنگ باریک و چند میلی‌متری هستیم ولی در بالا و پایین، این لبه‌ها ضخیم‌تر هستند و به رقمی بالاتر از یک سانتی‌متر می‌رسند.

در بخش بالایی شاهد حضور خروجی صدای مکالمه، حسگر تشخیص چهره و دوربین سلفی این دستگاه نیز هستیم و در پایین نمایشگر تنها لوگوی همیشگی هواوی با رنگی تقریبا نقره‌ای جا خوش کرده است.

وقتی‌که به پشت دستگاه نگاه می‌کنیم، بدون لمس کردن بدنه تقریبا غیرممکن است که بتوانیم تشخیص بدهیم که با یک بدنه پلاستیکی روبرو هستیم. پلاستیک به‌کار رفته بر روی این دستگاه به‌اندازه‌ای براق و جذاب است که به‌شخصه در اولین نگاه فکر کردم با یک بدنه فلزی روبرو هستم. این دستگاه در بخش پشتی خود سه مولفه اصلی دارد: کادر دوربین، حسگر اثرانگشت و لوگوی هواوی.

در بخش بالایی بدنه هواوی 2018 Y7 prime‌ در سمت چپ دستگاه شاهد یک کادر افقی هستیم که در آن دوربین دوگانه این محصول در کنار فلش قرار گرفته است. این کادر اندکی از بدنه بیرون زده است که پیش از این در نقدهای دیگر خود بارها از این رویکرد انتقاد کرده بودم. این نوع طراحی موجب می‌شود که دوربین دستگاه به آسیب‌پذیرترین بخش بدنه تبدیل شود زیرا حتی وقتی‌که آن را در جیب خود قرار می‌دهید، کلید و یا سایر اجسام موجود در جیب شما پتانسیل بالایی برای گیرکردن به این بخش را خواهند داشت.

اگر محصول هواوی را از نظر عرضی و طولی در نظر بگیریم، حسگر اثرانگشت در یک‌چهارم بالایی از نظر طولی بوده و از نظر عرضی دقیقا در مرکز دستگاه قرار گرفته است. این حسگر از نظر رنگ‌بندی همرنگ بدنه است. به شکل دایره طراحی شده که این امر موجب یکپارچگی بیشتری طراحی بدنه و جذاب به نظر رسیدن آن می‌شود. از سوی دیگر لوگوی هواوی نیز در بخش پایینی دستگاه قرار گرفته و تقریبا جایگاهی نزدیک به موقعیت حسگر اثرانگشت (منتهی از سمت پایین) را به خود اختصاص داده است.

در کناره‌های سمت راست و چپ هواوی 2018 Y7 prime‌  نیز شاهد طراحی خلوت و مناسبی هستیم. در سمت چپ دستگاه تنها درگاه قرارگیری سیم‌کارت وجود دارد که با بدنه هم‌سطح بوده و تنها با کمک پین می‌توان به آن دسترسی داشت. از سوی دیگر در سمت راست دستگاه نیز در یک‌سوم بالایی شاهد دو دکمه بوده و در سایر بخش سمت راستی هیچ‌چیزی را مشاهده نمی‌کنیم. این دکمه‌ها شامل دکمه روشن و خاموش کردن نمایشگر در پایین و دکمه کنترل صدا در بالای آن می‌شود.

در بخش بالایی دستگاه هیچ درگاه، شیار یا نشانه خارجی‌ای وجود ندارد و تمامی امکانات در بخش پایینی بدنه تمرکز پیدا کرده‌اند. در لبه پایینی دستگاه به ترتیب از سمت چپ به راست شاهد حضور درگاه ورودی جک 3.5 میلی‌متری هدفون، درگاه میکرو یواس‌بی در مرکز و خروجی صدای دستگاه در سمت راست هستیم.

سادگی بدون نوآوری

باید گفت که طراحی این دستگاه جذاب و زیباست ولی در عمل می‌توان آن را با بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار اشتباه گرفت. اگر لوگوی هواوی را از روی بدنه بردارید، دیگر شناسایی کردن این محصول بسیار دشوار خواهد بود. این امر برخلاف روند هواوی در زمینه محصولات میان رده و پرچم‌دار است. البته طراحی متفاوت مساوی با صرف هزینه‌های بیشتر است و هزینه‌های بیشتر به معنی گران‌تر شدن محصول بوده و در نهایت به ضرر کاربر تمام می‌شود.

از جمله بزرگ‌ترین ایرادهای طراحی این دستگاه از نظر من حضور جک هدفون در پایین بدنه بود. به‌شخصه عادت دارم تا در محیط‌های شلوغی مانند مترو با هدفون به گوش دادن موسیقی بپردازم و قرار داشتن این جک در پایین صفحه به این معنی است که باید یا گوشی را برعکس در جیب یا دستم بگیرم و یا این‌که سیستم گردش خودکار صفحه (که به‌شخصه همیشه با آن مشکل داشته‌ام) را فعال نگاه دارم؛ درحالی‌که قرار دادن این درگاه در بالای بدنه می‌توانست به استفاده از این درگاه کمک بیشتری بکند.

با تمامی این تفاسیر باید گفت که طراحی ظاهری این محصول بر اساس درجه قیمتی آن بسیار مناسب است. هواوی 2018 Y7 prime‌ با سه رنگ آبی، مشکی و طلایی عرضه می‌شود که نسخه در اختیار ما، آبی‌رنگ بوده است و رنگ‌بندی آبی آن هرچند اندکی با رنگی که در محصولات هواوی به آن عادت داشته‌ام فرق می‌کند، ولی بازهم رنگی جذاب از کار درآمده است.

این محصول فاقد هرگونه المان انقلابی و جدید در طراحی است ولی این امر با توجه به رده قیمت و کاربری آن به‌هیچ‌عنوان یک ایراد نیست. هواوی نشان داده است که جیب مشتری برایش ارزشمند است و به همین دلیل نیز تلاش می‌کند تا قیمت محصولات خود را بهینه نگاه دارد و به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که نمره هواوی 2018 Y7 prime‌ در بخش طراحی، قابل قبول است.

2 در مورد “نگاهی به طراحی ظاهری هواوی 2018 Y7 Prime‌”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH