خطای 502 bad gateway چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

خطای 502 bad gateway، در واقع زمانی رخ می‌دهد که شما سعی می‌کنید از یک صفحه وب بازدید کنید، اما وب‌سرور یک پاسخ نامعتبر را از یک وب‌سرور دیگر دریافت می‌کند. در اغلب مواقع، مشکل از سوی خود وب‌سایت است و شما نمی‌توانید کار زیادی انجام دهید. اما گاهی اوقات ممکن است این خطا به دلیل بروز یک مشکل در رایانه یا تجهیزات شبکه رخ دهد.

در ادامه این مطلب به توضیح بیشتر در خصوص این خطا و ارایه راهکارهایی برای برطرف کردن آن می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

خطای 502 bad gateway چیست؟

خطای 502 Bad Gateway، در واقع بدین معناست که وب‌سروری که شما به آن متصل شده‌اید به عنوان یک پروکسی برای انتقال اطلاعات از سرور دیگری عمل می‌کند، اما پاسخ نامعتبری از آن سرور دیگر دریافت کرده است.

این خطا 502 نامیده می‌شود زیرا این یک کد وضعیت HTTP است که وب‌سرور برای توصیف این نوع خطا استفاده می‌کند. البته این پاسخ‌های بد می‌تواند به دلایل مختلفی رخ داده باشد.

ممکن است سرور اوور لود کرده باشد و یا مسائل مربوط به شبکه بین دو سرور وجود داشته باشد، که البته این فقط یک مشکل موقت است. همچنین ممکن است فایروال به صورت نادرستی پیکربندی شده باشد و یا حتی یک خطای برنامه‌نویسی وجود داشته باشد؛ در این صورت تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود خطای موردنظر نیز حل نخواهد شد.

درست مانند خطاهای 404، طراحان وب‌سایت نیز می‌توانند نحوه نمایش خطای 502 را سفارشی کنند. بنابراین، ممکن است خطای 502 به اشکال مختلفی در وب‌سایت‌های مختلف نمایش داده شود. همچنین ممکن است وب‌سایت‌ها با نام‌های متفاوتی از این خطا استفاده کنند. به عنوان مثال، ممکن است مواردی مانند نمونه‌های زیر را مشاهده کنید:

  • خطای 502 bad gateway
  • HTTP 502
  • 502 Service Temporarily Overloaded
  • Temporary Error (502)
  • 502 Server Error (سرور با یک خطای موقت مواجه شده است و نمی‌تواند درخواست شما را تکمیل کند)
  • 502 Bad Gateway Nginx

در اکثریت قریب به اتفاق، این گزینه‌ها فقط خطایی است که از سمت سرور رخ می‌دهد و شما نمی‌توانید کار خاصی در این خصوص انجام دهید.

گاهی اوقات این یک خطای موقت است و در برخی مواقع نیز موقت نیست با این حال، برخی از کارهایی که می‌توانید برای رفع این مشکل انجام دهید، شامل موارد زیر است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

بارگذاری مجدد صفحه (Refresh the Page)

بارگذاری مجدد صفحه، همواره یک کار باارزش است که زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. در اغلب موارد خطای 502، موقت است و یک بارگذاری مجدد صفحه ممکن است آن را حل کند.

اکثر مرورگرها از کلید F5 برای رفرش کردن صفحه استفاده می‌کنند و همچنین یک دکمه Refresh را در جایی در نوار آدرس به کاربران ارایه می‌دهند. شاید این گزینه در برخی موارد مشکل شما را برطرف نکند اما فقط یک ثانیه طول می‌کشد، پس حتما آن را امتحان کنید.

بررسی کنید که آیا سایت برای سایر کاربران نیز از دسترس خارج شده است یا خیر؟!

هر زمان که بنا به هر دلیلی به سایت موردنظر خود دسترسی پیدا نکردید، به راحتی می‌توانید بررسی کنید که آیا فقط شما در ارتباط مشکل دارید و یا این‌که دیگران نیز با مشکل مشابه مواجه هستند.

برای پی بردن به این موضوع ابزار زیادی وجود دارد اما در این مطلب به دو وب‌سایت محبوب برای این منظور اشاره کنیم. isitdownrightnow.com و downforeveryoneorjustme.com، دو وب‌سایتی هستند که برای این موضوع معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دوی آن‌ها تقریبا کار یکسانی را انجام می‌دهند. برای استفاده از آن‌ها کافی است آدرس URL که می‌خواهید آن را بررسی کنید را در یکی از این وب‌سایت‌ها وارد کرده تا نتیجه را به راحتی بررسی کنید.

اگر شما یک گزارشی مبنی بر این دریافت کردید که سایت از دسترس همه کاربران خارج شده است، شما نمی‌توانید کار خاصی انجام دهید و فقط باید منتظر بمانید یا در یک زمان دیگر مجددا امتحان کنید.

اگر گزارش نشان می‌دهد که سایت در دسترس سایر کاربران است، بنابراین ممکن است مشکل از طرف شما باشد. البته این اتفاق بسیار نادر است اما احتمال رخ دادن آن وجود دارد، بنابراین در ادامه این مطلب به برخی کارهایی که می‌توانید در این شرایط انجام دهید، اشاره خواهیم کرد.

از یک مرورگر دیگر استفاده کنید

ممکن است وجود یک مشکل در مرورگر شما موجب خطای 502 Bad Gateway شده باشد. یک روش آسان برای بررسی این موضوع این است که از یک مرورگر دیگر استفاده کنید و ببینید آیا سایت برای شما باز می‌شود یا خیر.

شما می‌توانید از مرورگرهای گوگل کروم، فایرفاکس، اپل سافاری و یا مایکروسافت اج برای این منظور استفاده کنید. اگر باز هم شما خطای 502 را در مرورگر جدید مشاهده کنید، قطعا مطمئن خواهید شد که این موضوع مربوط به یک مرورگر نیست و شما باید راه‌حل دیگری را امتحان کنید.

پاک کردن کش و کوکی‌ها از مرورگر

گاهی اوقات ممکن است مرورگر اصلی شما فایل‌های قدیمی یا فاسد را ذخیره کرده باشد و همین امر نیز باعث به وجود آمدن خطای 502 شده باشد.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که حذف فایل‌های ذخیره شده و تلاش برای باز کردن وب‌سایت بتواند مشکل را حل کند. این کار مطمئنا ارزش انجام دادن را دارد.

پلاگین‌ها و افزونه‌های خود را بررسی کنید

اگر از افزونه‌های مختلف در مرورگر خود استفاده می‌کنید، احتمالا یک یا چند عدد از آن‌ها باعث بروز این مشکل می‌شوند. سعی کنید همه افزونه‌های خود را غیرفعال کنید و سپس به وب‌سایت دسترسی پیدا کنید.

اگر پس از انجام این کار خطا برطرف نشد، احتمالا یک پلاگین باعث ایجاد این مشکل می‌شود. برای رفع آن، پلاگین‌های خود را یک به یک فعال کنید تا مشکل را پیدا کنید.

راه‌اندازی مجدد دستگاه

شما از یک ابزار بررسی سایت استفاده کرده‌اید و مشخص شد که سایت موردنظر فقط برای شما در دسترس نیست و یا یک مرورگر دیگر را آزمایش کرده‌اید اما باز هم مشکل مشابه وجود دارد و در نهایت مشخص شد که مشکل از جانب شما است اما ارتباطی با مرورگرهای شما ندارد.

در این شرایط ممکن است رایانه یا تجهیزات شبکه شما (Wi-Fi، روتر، مودم و غیره) یک یا چند مشکل عجیب و غریب داشته باشند. بنابراین ممکن است راه‌اندازی مجدد کامپیوتر و دستگاه‌های شبکه به حل مشکل شما کمک کند.

سرورهای DNS خود را تغییر دهید

گاهی اوقات، مشکلات DNS می‌تواند خطای 502 را ایجاد کند. تغییر سرورهای DNS شما به احتمال زیاد این مشکل را برطرف نمی‌کند، اما ممکن است بتواند این کار را انجام دهد.

البته انجام این کار خیلی سخت نیست. احتمالا سرویس‌دهنده DNS شما توسط ISP شما تنظیم می‌شود، بنابراین شما می‌توانید آن‌ها را به سرور DNS دیگری مانند OpenDNS یا Google DNS تغییر دهید؛ ممکن است مشکل‌تان برطرف شود. شاید هم بنا به دلایل دیگری مانند سرعت و قابلیت اطمینان بهتر، شما بخواهید سرور DNS خود را تغییر دهید.

لازم است برای دریافت نتیجه بهتر، دستورالعمل‌های ارایه شده را گام به گام دنبال کنید. امیدواریم با انجام این روش‌ها بتوانید مشکل خود را به راحتی حل کنید. اگر از روش‌های دیگری برای حل خطای 502 استفاده می‌کنید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH