گلکسی نوت 9 را فراموش کنید؛ سامسونگ خلاقیت خود را برای سال 2019 کنار گذاشته است

سامسونگ یک بار دیگر طی مراسمی به رونمایی از پرچم‌دار جدید خود پرداخت و طبق معمول این چند سال در پایان بسیاری از کاربران با سوالی در ذهن خود مواجه شدند: آیا واقعا شاهد معرفی گوشی جدیدی بودیم؟ البته باید گفت خانواده نوت سامسونگ و در راس آنها گلکسی نوت 9 همیشه به دنبال جایگاهی برای بودن در کنار سری S بوده‌اند. پس با این حساب می‌توان ادعا کرد کره‌ای‌ها مشت خود را باز نکرده‌اند و منتظر آمدن سال جدید هستند.

به مانند هر سال سامسونگ دو کلاس از گوشی‌های بالارده خود را به کاربران معرفی کرد، گلکسی S و خانواده گلکسی نوت با قلم S-Pen خود. امسال گلکسی S9 افزایش اندازه را تجربه کرد، اما در مورد گلکسی نوت 9 چه می‌توان گفت؟ باید گفت تا به اینجای کار بیشترین مانور سامسونگ بر روی قلم این فبلت بوده است. تمامی ویژگی‌های این گوشی در حد اعلای خود قرار دارند؛ سخت‌افزاری قوی، دوربین دوگانه با امکانات فراوان و خروجی مناسب، به‌روزترین نرم‌افزارها، باتری غول‌پیکر و … اما آیا وجود این ویژگی‌ها می‌تواند جای خالی خلاقیت و نوآوری در تولید این گوشی را پر کند و امکان رقابت با شرکت‌های چینی همچون هواوی، اوپو و شیائومی را برای سامسونگ فراهم آورد؟

ویژگی اصلی گوشی‌های چینی مانند سری وان‌پلاس و آنر قیمت کم آنها در مقایسه با رقبا است، آن هم در حالی که امکاناتی برابر با بهترین گوشی‌های هوشمند ارایه می‌کنند. اوپو در محصولات اخیر خود نوآوری و جاه‌طلبی را به اوج رسانده است و هواوی در هر معرفی باتری بزرگ‌تری برای گوشی‌های خود مد نظر قرار می‌دهد. این لیست می‌تواند ادامه داشته باشد و بسیار نیز طولانی شود، اما در این میان گلکسی نوت 9 به جز داشتن برند معتبر سامسونگ کدام ویژگی جدید را برای متقاعد کردن خریدار برای تهیه و تعویض گوشی خود دارد؟ شاید باید علت اصلی رشد سرسام‌آور شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر در حوزه گوشی‌های هوشمند را در همین استفاده از خلاقیت و ریسک‌پذیری بالای آنان دانست.

طراحی نوت 9 به شدت تحت سایه گوشی‌های قبلی سامسونگ قرار دارد. قلم استایلوس آن علی‌رغم ویژگی‌های جالب هنوز هم به سختی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. فناوری DeX حالا می‌تواند از HDMI استفاده کند، اما یک ویژگی نه چندان ضروری اندکی بهبود پیدا کرده است. سامسونگ به دنبال جذب کاربرانی است که از اسمارت‌فون خود موثرتر استفاده می‌کنند، اما گلکسی نوت 9 در مقایسه با گلکسی S9 چه چیزی برای ارایه به این دسته دارد؟

باید اقرار کرد ویژگی متمایزکننده شاخصی بین این دو خانواده وجود ندارد. مصداق این گفته نیز آخرین محصولات هر دو خانواده هستند و کاربرانی که به دنبال دلیلی برای آپگرید گوشی خود از گلکسی S9 به نوت 9 هستند. اگر واقع‌بین باشیم باید گفت جدیدترین پرچم‌دار کره‌ای‌ها همان سخت‌افزار S9 را دارد بعلاوه یک قلم استایلوس.

اما در خصوص تیتر مطلب باید عنوان کرد، به نظر نمی‌رسد این روند در سال 2019 نیز برای سامسونگ ادامه داشته باشد. مطمئنا معرفی گوشی خم‌شدنی شرکت تحت عنوان گلکسی X می‌تواند ورق را به نفع سامسونگ برگرداند.  به خصوص که این دستگاه می‌تواند دارای صفحه نمایشی بزرگ باشد و با استفاده از S-Pen کاربر بسیاری از نیازهای روزانه خود را رفع خواهد کرد. البته نباید از حق انحصاری گلکسی نوت 9 در داشتن بازی مشهور Fortnite در میان گوشی‌های اندرویدی به سادگی گذشت.

در نهایت باید گفت به نظر می‌رسد سال 2018 برای سامسونگ سال گذر باشد. معرفی نسخه جدید محصولات شرکت در این سال ضرورت دارد، اما راهبرد چندانی برای موفقیت آنها در بازار در نظر گرفته نشده است. دهمین سری از گوشی‌های خانواده S در سال پیش‌رو معرفی خواهند شد و شاهد تغییرات بزرگی در طراحی و حتی لمس آنان خواهیم بود. مجموعه خانواده گلکسی هنوز هم در فروش اعداد و ارقام بسیار بزرگی را برای شرکت به ارمغان می‌آورند، اما این وضعیت تا همیشه پایدار نخواهد بود. این مجموعه نیازمند جلا و صیقلی دوباره است و مطمئنا عرضه ساعت و اسپیکر هوشمند راه نجات آن نخواهد بود. سامسونگ برای حفظ سلطه خود در بازار گوشی‌های هوشمند نیاز به خلاقیت و ریسک‌پذیری در استفاده از نوآوری‌های جدید را دارد. موردی که با معرفی گلکسی نوت 9 در چند روز گذشته بیش از پیش لزوم خود را به مدیران و طرفداران این برند نشان داده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH