گوگل روزانه ۳۴۰ بار در مورد مکان شما جاسوسی می‌کند!

گوگل بارها به‌خاطر جمع‌آوری اطلاعات کاربران از راه‌های غیرشفاف متهم شده است. همین اواخر اتحادیه اروپا، این شرکت را به‌خاطر تبعیت نکردن از رگلاتورهای اتحادیه، با جریمه‌های سنگینی تنبیه کرده بود. مطالعه جدیدی که بر روی مرورگر کروم بر روی دستگاه‌های اندرویدی انجام شده، نشان می‌دهد که گوگل ۱۰ برابر بیشتر از شرکت اپل در مرورگر سافاری اقدام به گردآوری داده‌ها می‌کند. البته این موضوع قابل پیش‌بینی هم بود، چرا که گوگل و اپل بر روی دو پلت‌فرم کاملا متفاوت عمل می‌کنند.

گوگل بارها سوژه تحقیقات و بررسی‌های مختلفی قرار گرفته است. پروفسور داگلاس اشمیت (Douglas Schmidt) از دانشگاه وندربیلت اخیرا مقاله‌ای منتشر کرده که در آن به بررسی اطلاعات ذخیره شده از سوی دو غول تکنولوژی یعنی اپل (که همین چند هفته پیش به ارزش تریلیون دلاری دست یافت) و شرکت گوگل پرداخته است.

داده‌های این مقاله مربوط به تعداد ارتباطاتی می‌شود که دیتا‌ها از طریق دستگاه اندرویدی مجهز به گوگل کروم یا سافاری به سرورهای گوگل و اپل ارسال شده‌اند؛ این دو، زمانی مورد ارزیابی قرار گرفتند که به‌طور فعال استفاده نمی‌شدند. همان‌طور که انتظار می‌‌رفت نتایج برای محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان چندان مطلوب نبود.

Android Chrome send 50 times the amount of user data to Google servers than iOS Safari does

اندروید هیچ‌وقت در نگه‌داشتن اطلاعات محرمانه خوب عمل نکرده است

به‌عنوان یک مثال عینی، اسمارت‌فون اندرویدی با مرورگر کروم داده‌های مربوط به مکان کاربر را در طول ۲۴ ساعت، ۳۴۰ بار (در هر ساعت، ۱۴ بار) فرستاده است. موضوع زمانی باعث شگفتی می‌شود که بدانید گوگل، ۵۰ برابر بیشتر از اپل اطلاعات دستگاه‌های خود را جمع‌آوری می‌کند؛ به‌عبارتی اسمارت‌فون‌های اندرویدی ۵۰ برابر بیشتر از گوشی‌های اپل به سرورها وصل می‌شوند. البته نباید فراموش کرد که کاربران هنگام استفاده از اندروید یا کروم، شرایط استفاده از آن‌ها را می‌پذیرند که جمع‌آوری اطلاعات هم جزوی از آن‌ها محسوب می‌شود.

AndroidPIT samsung galaxy s9 vs iphone x 7361

اپل نیازی به فروش اطلاعات شما ندارد

همانطور که از مقاله پیداست، آیفون تنها یک‌دهم اطلاعات مشابه را به گوگل می‌فرستد. بنابراین باید توجه داشته باشید که این دو شرکت، فلسفه‌های متفاوتی در این زمینه دارند: در حالی‌که جمع‌آوری و فروش اطلاعات جزو راهبردهای اپل نیست، اما این روش یکی از استراتژی‌های مارکتینگ گوگل بوده و این شرکت نیاز اساسی به این داده‌ها دارد.

این بدین معنی نیست که اپل، iOS و آیفون امن‌تر از گوگل هستند چراکه اطلاعات کم‌تری جمع‌آوری می‌کنند؛ به‌عبارتی اپل، تمام استراتژی خود را بر پایه گردآوری، آنالیز و فروش داده‌های کاربران قرار نداده است. بنابراین، با توجه به اینکه گوگل به حجم عظیمی از دیتاها دسترسی دارد، باید در موافقت‌نامه‌های خود با کاربران بازنگری نماید، به‌طوریکه نوع اطلاعات فرستاده شده و تناوب ارسال آن‌ها به سرورها را به‌طور واضح و روشن با آن‌ها در میان بگذارد. همچنین هرکس باید این امکان را داشته باشد تا بتواند فرایند مذکور را غیرفعال کند؛ چیزی که در حالت عادی بر روی اندروید وجود نداشته و پیش‌تر هم باعث اختلافاتی بین اتحادیه اروپا و گوگل شده بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH