شرکت علی بابا برای تحقق اهداف خود در دهه آینده، چه برنامه‌هایی دارد؟

گروه معظم چینی تجارت الکترونیک علی‌بابا توانست در طی یک‌روز رکورد فروش سال 2018 را بشکند. این گروه تجاری موفق شد در روز Double 11 که به عنوان بزرگ‌ترین روز خرید در کشور چین محسوب می‌شود، بیش از 30.9 میلیارد دلار فروش داشته باشد. در ادامه موفقیت‌های خیره کننده علی‌بابا در عرصه تجارت اینترنتی، آنها اهداف بلند‌مدت و البته بلند‌پروازانه خود را هم اعلام نمودند.

علی‌بابا

شرکت قصد دارد تا سال 2036، بیش از دو میلیارد مشتری را تحت پوشش خدمات خرید آنلاین خود قرار دهد. به علاوه آنها در نظر دارند بتوانند کلیه خرید‌ها را در عرض 72 ساعت به هر نقطه از دنیا ارسال و به دست خریدار برسانند. همچنین در این بین تعداد شرکت‌های فروش همکار خود را به 10 میلیون شرکت ارتقا دهند!

به منظور رسیدن به این اهداف، شرکت علی‌بابا می‌بایست ضمن حفظ سرعت پیشرفت کاری خود، مجموعه مشتریان خود در بازار‌های داخلی و خارجی را گسترش دهد. Tmall، به عنوان پلتفرم فروش آنلاین مجموعه علی‌بابا، کار فروش در بازار‌های خارجی را از سال 2014 آغاز نمود. علی‌بابا در سال 2016 با ادغام مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوپرمارکت هِما (Hema Supermarket) با مدیریت آنلاین، توانست تعریف جدیدی از خرده‌فروشی را به دنیای تجارت معرفی نماید.

در ادامه نیز علی‌بابا با راه‌اندازی بخش نوآوری‌های تولیدات جدید Tmall، که وظیفه جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل اطلاعات مختلف در بازار را بر عهده داشت، به عنوان مرجعی معتبر، برای مشتریان، خود را به اثبات رساند. از جمله مواردی که آنها در رابطه با خرید محصولات در اختیار کاربران قرار می‌دهند، بررسی دقیق میزان فروش اجناس، بازاریابی دقیق محصولات و ارزیابی و تجزیه و تحلیل بازار است. اینگونه بود که کشور چین توانست در سال 2017، مجموع کل فروش خرده‌فروشی خود را به رکورد خیره کننده یک تریلیون دلار برساند که نسبت به سال 2012 بیش از 5.5 برابر رشد نشان می‌داد. در بین خرید آنلاین نیز بیش از 20 درصد افزایش داشت.

در هر صورت با اینکه خرده‌فروشی آنلاین علی‌بابا هنوز در کشور 1.5 میلیارد نفری چین، جای رشد و پیشرفت دارد، آنها به دنبال ثبات و گسترش بیشتری هستند. هم اکنون علی‌بابا در چین دارای بیش از 660 میلیون کاربر فعال Tmall است. با این حال آنها قصد دارند بر روی جمعیت 600 میلیون نفری ساکن در روستا‌ها نیز سرمایه‌گذاری کنند و بتوانند بخش قابل توجهی از روستاییان را نیز به مجموعه بزرگ خرید و فروش آنلاین خود بیافزایند.

البته این موضوع بسیار مشکل خواهد بود. زیرا علاوه بر اینکه باید زیرساخت‌های وسیعی را به منظور افزایش ضریب نفوذ اینترنت در این مناطق اغلب محروم ایجاد کنند، باید به دنبال روش‌هایی برای افزایش درآمد روستاییان و نحوه بهره‌مندی آنها از این تجارت آنلاین باشند.

علی‌بابا برای گسترش تجارت بخش داخلی خود، قصد دارد شرکای تجاری‌اش را از بیش از 70 کشور کنونی در طی پنج سال آینده به بیش از 120 کشور/ ناحیه با حجم واردات سالیانه 200 میلیارد دلار افزایش دهد. به علاوه انتظار می‌رود علی‌بابا ضمن گسترش سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای هما، خرده فروشان محلی را نیز ترغیب نماید تا به جمع استفاده کنندگان از سیستم دیجیتالی در عملیات‌های تجاری بپیوندند.

علی‌بابا

به گفته دانیل ژانگ، مدیرعامل شرکت علی‌بابا، حدود 300 میلیون نفر از جمعیت چین تا سال 2020 به سطح میانگین درآمدی این کشور خواهند رسید. به علاوه تا آن زمان حدود 80 درصد خرده‌فروشان نیز با تحولی شگرف از شیوه‌های سنتی آفلاین به روش‌های مدرن دیجیتالی و آنلاین رو آورده‌اند.

علی‌بابا در بازار‌های خارجی نیز با توجه به جمعیت 100 میلیونی چینیان در خارج از این کشور، پتانسیل بسیار خوبی را در اختیار خواهد داشت. به علاوه بانک کالایی 1.5 میلیارد قلمی شرکت علی‌بابا که می‌تواند برای مشتریان خارجی پیشنهادات وسوسه‌کننده‌ای را عرضه نماید، بسیار جذاب خواهد بود. همچنین سرویس‌های پرداخت الکترونیک Ant Financial که Tmall از آن بهره می‌گیرد در سراسر دنیا بیش از 870 میلیون کاربر را در اختیار دارد.

البته این همه ماجرا نیست و شرکت با موانعی نیز روبه‌رو است، مهم‌ترین آنها رویارویی با رقبای محلی و منطقه‌ای در دنیای تجارت الکترونیک است. زیرا این رقیبان بسیار بیشتر از علی‌بابا با سلیقه و نیاز مشتریان محلی آشنایی دارند و از نظر زمانی نیز بسیار سریع‌تر می‌توانند نیاز آنها را پاسخ دهند. پس علی‌بابا نیاز به جلب نظر آنها و مشارکت به جای رقابت صرف با آنها را باید سرلوحه کار خود قرار دهد. بدین منظور این احتمال می‌رود که علی‌بابا در فکر تشکیل اتحادیه‌ یا انجمن‌های استراتژیک برای برقراری ارتباط و تامین نیاز مشتریان با کمک رقبای محلی در این مناطق باشد. شاید این راه حلی منطقی برای حضور قدرتمند، سریع و کم دردسر در بازار‌های خارجی باشد.

علی‌بابا

برای نمونه علی‌بابا برای دستیابی سریع به بازار‌های جنوب ‌شرق آسیا با سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری در مجموعه سنگاپوری تجارت الکترونیک Lazada، توانست به خوبی این کار را عملیاتی کند. با این حال دیگر مشکل بزرگ شرکت علی‌بابا، کار سخت آشتی دادن مشتریان خارجی با برند‌های ساخت چین و کاهش بدبینی عمومی نسبت به عبارت Made in China (ساخت چین) است. حتی ترفند قدیمی استفاده از عبارت Made in PRC (ساخت جمهوری خلق چین) نیز تاکنون نتوانسته است این مشکل را برطرف نماید! در هر صورت انتظار نمی‌رود علی‌بابا قصد توسعه الگویی مشابه با سوپرمارکت‌های هما را در خارج از چین پیگیری نماید و احتمال دارد مدلی مبتنی بر فرانشیز را عملیاتی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH