اپل آی‌فون X یا آی‌فون XR: کدام را بخریم؟

کمپانی اپل امسال از سه گوشی آی‌فون XS، آی‌فون XS Max و آی‌فون XR رونمایی کرد که به اشتباه برخی آن‌ها را ایکس اس و ایکس آر صدا می‌کنند!

البته نام‌گذاری جدید گوشی‌های این کمپانی انتقادات زیادی را هم به دنبال داشته، چرا که به جز اشتباه گرفتن بین عدد 10 رومی و ایکس، استفاده از پسوند S و R و حتی افزودن مکس، نوعی سردرگمی را برای کاربران به‌وجود آورده است.

در این مقاله ما قصد نداریم به سراغ نام‌گذاری این محصولات برویم بلکه می‌خواهیم ارزش خرید دو گوشی آی‌فون X و XR را در کنار یکدیگر بررسی کرده و ببینیم کدام‌‌یک قابلیت‌های بیشتری دارند.

اپل سال گذشته گوشی آی‌فون 10 را معرفی کرد، محصولی که با طراحی متفاوت خود، نظر بسیاری را جلب نمود. پس از یک سال محصولات XS و XS Max جایگزین آن و به نوعی رده آی‌فون 8 شدند، اما در کمال شگفتی، آی‌فون X بر خلاف رویه همیشگی اپل، یک پله ارزان‌تر نشد بلکه از سبد محصولات این کمپانی حذف گردید!

اپل در کنار دو محصول فوق، از XR هم رونمایی کرد که مثلا یک گوشی اقتصادی از سوی این کمپانی بود، اگرچه قیمت پایه ۷۴۹ دلاری آن از برخی پرچم‌داران اندرویدی هم گران‌تر به‌نظر می‌رسید! تفاوت اصلی این گوشی با محصولات جدید و گران‌تر، در سایز نمایشگر و تعداد دوربین بود و بسیاری را دچار تردید ساخت که کدام‌یک را بخرند.

با توجه به اختلاف قیمتی که بین آی‌فون 10R و 10S وجود دارد، قاعدتا ضرب المثل هرچه پول بیشتر بدهی، آش بهتری خواهی خورد، مصداق پیدا می‌کند اما در مقایسه مدل XR با X با توجه به نزدیک بودن قیمت‌شان در بازار، کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

طراحی آی‌فون X بهتر است یا XR؟

اگر بخواهیم در بخش طراحی نگاهی به این محصولات بیندازیم، متوجه می‌شویم که هر دو از سطح جلویی و پشتی شیشه‌ای بهره می‌گیرند و فریم فلزی حایل این دو سطح است، اگرچه کیفیت فریم گوشی X کمی بهتر است. با توجه به آنکه حاشیه‌های اطراف نمایشگر در مدل X کم‌تر بوده و ۸۲.۹ درصد در مقابل ۷۹ درصد آی‌فون XR می‌رسد، پس فضای مفید بیشتری در اختیار کاربر قرار دارد و با توجه به ضخامت کم‌تر، محصول شکیل‌تری هم است.

اما در مقابل آی‌فون XR یکی از مشکلات اصلی مدل X و حتی XS را رفع کرده و آن رنگ بندی محدود آن مدل‌هاست. در اینجا شما علاوه بر دو رنگ متداول سفید و مشکی، از ۴ رنگ قرمز، نارنجی (مرجانی)، زرد و آبی هم می‌توانید بهره ببرید که طیف بیشتری از سلایق را پوشش می‌دهد.

نمایشگر آی‌فون X بهتر است یا XR؟

شاید خیلی راحت بتوان محصول برتر را در این قسمت انتخاب کرد، آی‌فون X با استفاده از فناوری Super AMOLED در برابر IPS LCD و همچنین وضوح تصویر بیشتر ۱۱۲۵×۲۴۳۶ پیکسلی در مقابل ۸۲۸×۱۷۹۲ پیکسلی، دست بالا را دارد. به‌خصوص آنکه حاشیه‌ها نیز کم‌تر بوده و شاید تنها دلیلی که یک نفر خودش را بتواند قانع به خریدن XR کند، اندازه ۶.۱ اینچی آن باشد که ۰.۳ اینچ بزرگ‌تر است و البته این امر همیشه مزیت نیست و بسیاری سایز کوچک‌تر را می‌پسندند.

البته بایستی یک نکته را هم مدنظر قرار داد در صورت هرگونه خرابی برای نمایشگر، هزینه تعمیر برای محصول XR بسیار کم‌تر بوده و از سویی کیفیت آن همچنان بالاست و هیچ وقت کاربر را از نگاه کردن بر چهره‌اش مایوس نخواهد کرد!

سخت‌افزار آی‌فون X بهتر است یا XR؟

همان قدر که در بخش نمایشگر مصمم بودیم که آی‌فون X را برتر اعلام کنیم، در این قسمت دو برابر اطمینان داریم که XR گزینه بهتری است! پردازنده A12 بایونیک که از فناوری ۷ نانومتری استفاده می‌کند در برابر A11 بایونیک که در ساخت آن از فناوری ۱۰ نانومتری استفاده شده، بهره‌وری و قدرت بسیار بیشتری دارد.

همچنین واحد گرافیکی در آی‌فون XR دارای ۴ هسته است که نسبت به ۳ هسته آی‌فون X توانایی و قدرت بیشتری دارد. حافظه‌های عرضه شده برای گوشی XR شامل سه نسخه ۶۴ و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت می‌شود در صورتی‌که آی‌فون X با دو حافظه ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت عرضه شده است. همچنین نسخه‌های ارایه شده برای بازار چین در گوشی XR دو سیم‌کارته هستند اما آی‌فون X تنها نسخه تک سیم کارته دارد.

دوربین آی‌فون X بهتر است یا XR؟

اپل در آی‌فون X از یک دوربین دوگانه در پشت استفاده کرده که دارای دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی بوده و قابلیت‌های زیادی همچون زوم اپتیکال دو برابری دارد. در سوی دیگر آی‌فون XR تنها یک لنز داشته و سنسور ۱۲ مگاپیکسلی، وظیفه ثبت خاطرات کاربر را بر عهده دارد.

بر روی کاغذ می‌توان آی‌فون X را برتر دانست اما اگر به نتایج تست‌های معتبری همچون دگزومارک رجوع کنیم، متوجه می‌شویم که آی‌فون XR در کمال شگفتی امتیاز بالاتری به‌دست آورده و با عدد ۱۰۱ به عنوان برترین دوربین تک لنز دنیا انتخاب شده است. امتیازی که آی‌فون X سال گذشته به‌دست آورده بود، عدد ۹۷ است که نشان می‌دهد حداقل در این آزمون‌ها و برخلاف تصور اولیه، گوشی XR عملکرد کلی بهتری داشته است.

هر دو محصول از سنسور ۷ مگاپیکسلی با مشخصات مشابه در بخش سلفی بهره می‌گیرند تا در این قسمت شاهد تفاوت بزرگی نباشیم. البته XR یک سری توانایی جدید چون عکس‌برداری HDR و همچنین فیلم‌برداری با سرعت فریم بیشتر را در این حالت دارد.

باتری آی‌فون X بهتر است یا XR؟

اگر بخواهیم در بخش مهمی چون باتری، از روی عدد قضاوت کنیم، نبایستی شاهد تفاوت چندانی باشیم چرا که آی‌فون XR از یک نمونه ۲۹۴۲ میلی‌آمپری بهره می‌گیرد و گوشی آی‌فون X دارای باتری با ظرفیت ۲۷۱۶ میلی‌آمپر است. البته نمایشگر کوچک‌تر آی‌فون X و همچنین فناوری AMOLED که مصرف پایین‌تری دارد، شاید ابتدا این تصور را به‌وجود آورد که حتی این محصول در کل باتری بهتری داشته باشد.

برای مقایسه دقیق‌تر به سراغ تست‌های عملی و مشابه این دو گوشی رفتیم تا ببینیم کدام‌یک برتر ظاهر شده است. جالب است بدانید که آی‌فون XR تقریبا در همه موارد گوشی پرتوان‌تری است که شاید نقش چیپست کم‌مصرف A12 مهم‌ترین عامل باشد. باتری این گوشی در بخش گشت و گذار در وب، بیش از ۱۳ ساعت دوام می‌آورد در صورتی‌که آی‌فون X تنها ۹ ساعت و ۲۶ دقیقه طاقت دارد. در تماشای فیلم این اعداد ۱۵ ساعت در برابر ۱۲ ساعت هستند و در یک استفاده سبک روزانه، آی‌فون XR در کل ۴ ساعت دوام باتری بیشتری دارد.

آی‌فون X بهتر است یا XR؟

اگر سری به آشفته بازار این روزهای موبایل در کشورمان بزنیم، متوجه می‌شویم که به طور میانگین قیمت آی‌فون X یک میلیون تومان نسبت به XR گران‌تر است و با توجه به آنکه محصول XR گوشی جدیدتری است، انتظار افت قیمتی برای آن در آینده هم بیشتر می‌رود.

پس با این حساب و توجه به موارد بالا، اگر شما بتوانید از نمایشگر با کیفیت‌تر و نسبت ابعاد بهتر آی‌فون X در مقابل بدنه گذر کنید، در کل آی‌فون XR می‌تواند انتخاب بهتری در مقابل پرچم‌دار سال گذشته این کمپانی باشد.

18 در مورد “اپل آی‌فون X یا آی‌فون XR: کدام را بخریم؟”

  1. ایفون x خیر سرش سوپر آمولد هست یعنی از جنس پر زرق و برق سری اس سامسونگ هستش.ولی xr یه صفحه معمولی و زشت ips و بسیار بی روح داره.

    36
    15
  2. سلام اول از همه از سایت و اطلاعات مفید و خوبتون تشکر می کنم
    و دوم سوال من این هست که چطور دوربین آیفون ایکس آر بهتر از x هست‌؟
    چون دوربین Xقابلیت‌های زیادی مث زوم اپتیکال دو برابر داره وXRXR تنها یک لنز با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی داره! بالاخره با یه امتحان کوچیک توی عکس و مخصوصاً فیلمبرداری تفاوت خیلی بیشتری باید داشته باشن

    11
    20
  3. منم مثل توام ولی از همون موبایل فروشا وقتی دلیلش رو میپرسی حرفای چرت میزنن.نظر یکیشون جالب بود میگفت به خاطر دوربینش همه میفهمن تو ایکس داری این منطق ی فروشندست ولی نتونست از نظر کیفی منو قانع کنه

    4
    30
  4. من الان بین دوراهی موندم که x بخرم یا xr چون بعضی میگنx بهتره بعضی ها میگن xr بهتر اخر نفهمیدیم که xبهتره یا xr

    4
    28
    1. ببین خودت دنبال چی هستی
      خودت مقایسه کن
      اصلا کار سختی نیس سلیقت ببین چی می خوره اونو انتخاب کن اگه گوشی جدید تر و قوی تر می خوای xrو البته صفحه نمایش بزرگ تر اما ال سی دی
      انتخاب من ایفون xهست چون برام سایز کوچیک و سبک بودن گوشی مهمه تفات ها زیاد نیس و قرار نیس وقتی داری این دو تا رو مقایسه میکنی مثل مقایسه بنز و پراید باشه البته تا الان باید خریده باشی گوشی رو ولی بقیه این مطلبو دقت کنن لطفا

      1
      18
  5. صد در صد xr بهتره ولی از نظر شکیل و خوشدخت بودن x ی چیز دیکس واقعا خوشدست و لوکس تره ! X انتخاب منه

    11
    47
    1. من نمیدانم موبایل فوشش ها میگویند xبهتراست ولی اینترنت نشلن میدهد کxrمن در این ۲راهی موندم

      2
      43
  6. بنده بعنوان یک کاربر هم یکسال از ایکس استفاده کردم و هم از ایکس آر،دوربین،اسپیکر،سرعت پردازش ..ایکس ار یه سرو گردن بالاتر از ایکس بود،قیمت هم که الان فروردین ۹۸هستیم از ایکس حدود ۲میلیون ارزانتره،بنابرین از هر جهت نگاه کنید خرید ایکس ار منطقی تر می باشد.

    10
    57
    1. موبایل رگال پلاس

      بنده ام به عنوان یه موبایل فروش عرض کنم xr واقعا بهتر و ارزنده تر است هم از نظر سرعت باطری دوربین

      10
      51
    1. دوربین آیفون ایکس دوتا ۱۲مگاپیکسلی هستش ولی دوربین ایکس آر یک دوربین ۱۲مگاپیکسلی است.پس آیفون xدر هر حالت برتر از ایکس است.ولی در گیمینگ و کار با گوشی در شارژ ایکس آر گزینه بهتری است.

      6
      3
    1. دوست عزیز دگزومارک به قدری اعتبار داره که خود کمپانی‌های سازنده هم برای نشان دادن کیفیت دوربین‌شون به اون استناد می‌کنند و سایت‌های معتبر خبری هم از نتایجش بهره می‌برند

      12
      130
      1. الکسیس سانچز

        اولا من از تو نپرسیدم که خودت انداختی وسط بعدشم حرف الکی نزن و با نظر شخصی و بیخودت یه مشت بچه رو گمراه نکن کدوم کمپانی های سازنده برای نشان دادن کیفیت دوربین‌شون به اون استناد می‌کنند مثلا هوایی ویا گوگل که همزمان نطفه گوشی نیومده نتیجه رو می ذارن منظورت از سایت معتبر هم حتما سایت خودت هست جمع کنید بابا این دگزو مارک همش 4 ساله داره گوشی ها رو بررسی میده و اندازه پشکل هم اعتبار نداره

        197
        11
        1. دوست عزیز نویسنده این مقاله بنده هستم و قاعدتا بایستی من هم جواب می‌دادم! صحبتم هم نظر شخصی نیست، بسیاری از کمپانی‌ها حتی همین هواوی که نام بردید، به نتایج دگزو در خبرهای رسمی خودشون استناد می‌کنند و یک سرچ بسیار کوچک و سریع در گوگل، منابع زیادی از سایت‌های بسیار معتبر جهانی را برای شما نشان خواهد داد

          6
          190

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH