تانک سبک

ارتش چین به تانک سبک Type 15، ویژه مناطق کوهستانی مجهز شد!

واحد‌های رزمی ارتش چین که در مناطق صعب العبور و کوهستانی مرزی این کشور در حال انجام وظیفه هستند اکنون به سلاح سنگین قدرتمندی تجهیز شده‌اند. در حقیقت مهندسان چینی موفق به طراحی و ساخت نسل جدیدی از تانک‌های سبک شده‌اند که در اختیار یگان‌های مستقر در این مکان‌ها قرار گرفته است.

تانک سبک

این تانک سبک که به نام Type 15 یا VT-5 شناخته می‌‌شود دارای مخزنی است که نسبت به تانک‌های سنگین اصلی میدان نبرد ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) از وزن کمتری برخوردار است، بدین معنا که قادر به رفتن به مناطقی است که این تانک‌های سنگین نمی‌توانند از آن عبور کنند. به گزارش روزنامه South China Morning Post، این تانک سبک مجهز به یک موتور دیزلی با قدرت 1000 اسب بخار است که توان تولید شده آن در مقایسه، نسبت وزن بدنه به اسب بخار، عدد شگفت‌انگیز 1 به 28 را نشان می‌دهد. برای درک بهتر این عدد می‌توان آن را با تانک قدرتمند M1A2 آبرامز ارتش آمریکا مقایسه کرد که نسبت وزن بدنه به اسب بخار در آن تنها 1 به 23 است!

این توان بالا زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که تانک Type 15 در مناطق کوهستانی قصد حرکت داشته باشد. به علاوه موتور‌های دیزلی نسبت به موتور‌های بنزینی در ارتفاعات، کمتر تحت تاثیر رقیق بودن هوا و کمبود اکسیژن مورد نیاز برای احتراق قرار می‌گیرند و کارایی بالاتری دارند. این تانک به یک توپ 105 میلیمتری نیز تجهیز شده که احتمالا یک کپی تغییریافته از طرح توپ L7 بریتانیا است که در دهه 1980 میلادی در اختیار چین قرار گرفت. همچنین این تانک می‌تواند اقدام به شلیک دو نوع مهمات شامل موشک‌های ضد‌تانک هدایت شونده ته‌پر و گلوله‌های فوق سریع آرمور پیرسینگ نماید.

موشک‌های ضدتانک Type 15 می‌توانند تا فاصله 4000 متری و حتی بیشتر به اهداف اصابت کنند، هر چند به دلیل سرعت پایین پروازی و سیستم هدایت شونده، احتمال ساقط شدن توسط سیستم حفاظتی فعال تانک دشمن زیاد است. به علاوه با توجه به قطر کوچک موشک‌ها به نظر می‌رسد در مقابله با تانک سنگینی مانند M1A2 آبرامز تنها در صورت اصابت به کناره یا پشت تانک که از زره نازک‌تری برخوردار است، آسیب جدی وارد می‌آورد ولی در صورت درگیری با تانک‌های سبک پیاده‌نظام مانند بردلی M2 یا خودرو‌های زرهی Stryker، از هر زاویه‌ای قطعا ویرانگر خواهد بود!

اما چرا این تانک برای کوهستان طراحی و تولید شده است؟

همانطور که احتمالا در درس جغرافیا نیز خوانده‌اید پرجمعیت‌ترین کشور‌های دنیا، یعنی چین و هند دارای مرزی بسیار طولانی و البته کاملا کوهستانی هستند که بخشی از رشته کوه‌های مرتفع و مخوف هیمالیا را تشکیل داده‌اند و عملا هیچ راه ساده و مدرنی برای انتقال تجهیزات و ادوات نظامی به این مناطق وجود ندارد. برای مثال ممکن است جاده‌ها برای یک تانک سنگین عرض کافی را نداشته باشد یا پل‌ها توان تحمل عبور یک تانک 50 تنی را نداشته باشد.

بنابراین یک تانک سبک و کوچک‌تر می‌تواند از تحرک بیشتری در چنین مناطقی برخوردار باشد و به مکان‌هایی برود که دیگر تانک‌ها از رفتن به آنجا باز مانده‌اند. پس وجود چنین امکانی بر سرفرماندهی ارتش چین یک گزینه مهم و استراتژیک محسوب می‌شود زیرا علاوه بر استقرار تجهیزات سنگین زرهی به راحتی می‌تواند یگان‌های زیادی را به این مناطق منتقل نماید که در طی سال‌های اخیر مورد مناقشه چین و هند بوده است. همچنین این تانک می‌تواند در اختیار نیروی دریایی چین نیز قرار بگیرد تا در عملیات‌های آبی‌ـ‌خاکی مورد استفاده قرار بگیرد.

تانک سبک

تانک Type 15 جایگزین تانک قدیمی Type 62 خواهد شد که بیش از نیم قرن می‌شود (از سال 1962 میلادی) در ارتش چین مشغول به خدمت است. هرچند که تانک Type 15 بسیار عالی به نظر می‌رسد ولی باید بدانید که چین در فکر ساخت یک تانک سبک کاملا جدید و منحصر به فرد است که به عنوان یک برگ برنده قدرتمند در این زمینه رو نماید. هرچند با نگاهی به اندازه یگان‌ها و قدرت نظامی ارتش چین به وضوح روشن است که با یک نیروی شکست‌ناپذیر در مقابل انواع تهاجمات بیگانه روبه‌رو هستیم. با این حال پکن تمرکز خود را برای تقویت همه‌جانبه قوای خود در زمین، هوا و دریا نهاده است تا جلوی هرگونه اقدام نظامی احتمالی ایالات متحده را بگیرد!

شاید با تحرکات اخیر ایالات متحده و برگزاری مسابقه‌ای به منظور ساخت بهترین تانک سبک آمریکایی، چندان هم جای تعجب نباشد که چین، دیگر ابرقدرت نوظهور دنیا نیز به فکر ساخت نمونه مشابهی افتاده باشد. در ماه گذشته ایالات متحده طی عقد قرارداد‌هایی با دو شرکت BAE Systems و General Dynamics از آنها خواسته است تا بهترین تانک سبکی که می‌توانند را طراحی نمایند که از بین طرح‌های آنها، بهترین طرح را برای ساخت 504 دستگاه تانک سبک برگزیند. این تانک سبک جدید که به عنوان رده جدیدی از خودرو‌های زرهی به نام Mobile Protected Firepower شناخته می‌شود با توان زرهی بالا، تحرک‌پذیری زیاد و قدرت آتش مناسب خود به پشتیبان فوق‌العاده‌ای برای نیرو‌های پیاده نظام در مقابله با انواع تهدیدات بدل خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH