رکود در بازار کامپیوتر و لوازم جانبی به مرحله بحران نزدیک می‌شود!

با افزایش قیمت ارز و همچنین کاهش قدرت خرید مردم یکی از بازارهایی که عملا بیشترین ضربه را از این وضعیت متحمل شده بازار کامپیوتر و لوازم جانبی آن است که در حال حاضر به رکودی عمیق فرو رفته و با توجه به عدم معاملات حداقلی در این بازار، نزدیک شدن به مرحله بحران در این بازار نزدیک بوده و بسیاری از فعالان این حوزه از تکنولوژی، به زودی از کار بیکار خواهند شد!

به گزارش آی‌تی‌رسان، محمدعلی هاشمی یکی از فعالان بازار کامپیوتر و لوازم جانبی است که وضعیت این بازار را بسیار بد توصیف کرده و در مصاحبه‌ای پیرامون این روزهای این حوزه اقتصادی گفت: در ماه‌های پایانی سال عملا کامپیوتر از اولویت خرید مردم خارج می‌شود و مردم برای این موارد اولویت قرار نمی‌دهند. از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید مردم روبرو هستیم که تاثیر بسیار زیادی روی حوزه کامپیوتر گذاشته و طبق روال معمول هر ساله شاهد کاهش شدید خرید و فروش هستیم که البته در سال‌های گذشته، خریدهای دولتی نجات بخش بازار بود ولی کاهش بودجه نهادهای دولتی نیز باعث شده تا امسال این نوع از معاملات را نیز نداشته باشیم.

وی در ادامه افزود: در سال‌های گذشته معمولا برای اینکه دولتی‌ها بتوانند بودجه بگیرند، به خرید آل این وان و کامپیوتر شخصی رو می‌آوردند ولی کاهش بودجه در سال جاری باعث شده تا از این خریدها خبری نباشد. از سوی دیگر بازار معاملات تبلت و نوت‌بوک و… نیز کاهش شدیدی داشته و با وجود تلفن‌های همراه هوشمند عملا کسی نیازی به خرید تبلت ندارد که منجر به کاهش معاملات این دستگاه‌ها نیز گردید. از سوی دیگر نوت بوک‌ها نیز افزایش قیمت دو تا سه برابری را تجربه کردند که در عمل از قدرت خرید بسیاری از مردم خارج شده است.

هاشمی در ادامه به وضعیت معاملات درون بازاری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در حقیقت در حال حاضر با وضعیتی روبرو هستیم که علیرغم کاهش تعداد کالا در بازار کامپیوتر اما مشکلی در تامین نیاز مصرف کنندگان نداریم و کالا در انبارها کاهش یافته و معاملات چندانی هم بین همکاران صورت نمی‌گیرد. قبلا چیزی در حدود 20 هزار نوت‌بوک به صورت ماهانه در کشور توزیع میشد ولی حالا این تعداد به 2000 عدد تقلیل پیدا کرده است.

کامپیوتر

این فعال بازار کامپیوتر در پایان گفت: حاشیه سود فروش بازار کامپیوتر بسیار پایین بوده و می‌توان گفت که چیزی در حدود 3 درصد است. این عدد بسیار اندک در حالی است که فروشندگان مجبور به پرداخت مالیات سنگینی هستند که طبیعتا با بروز شدن فناوری‌های بازار و اجبار فروشنده به فروش کالا و وارد کردن کالای بروزتر، عملا بایستی این حاشیه سود اندک رخ داده و حتی جشنواره‌های فروش نیز تاثیری در وضعیت بازار نداشته باشد چرا که روی سود 30 درصدی می‌توان تخفیف داد نه با وضعیت فعلی.

1 در مورد “رکود در بازار کامپیوتر و لوازم جانبی به مرحله بحران نزدیک می‌شود!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH