apple-losing-wireless-charging-race

وقتی که اپل در ساخت شارژر بی‌سیم ناتوان می‌شود!

تقریبا همه ما از زمانی که با ایده شارژ بی‌سیم آشنا شدیم، از آن استقبال کردیم. البته قبول دارم که آن‌چه امروز ما به آن شارژ بی‌سیم دیوایس‌ها می‌گوییم، هنوز کاملا بی‌سیم نیست و همچنان به وجود یک سیم نیاز هست. اما به هر حال پدهای شارژ بی‌سیم بسیار جذاب هستند. این‌که بتوانیم به طور همزمان و به سادگی دیوایس‌های‌مان را روی یک پد شارژر قرار بدهیم و چند دقیقه بعد آن‌ها را با شارژ کامل از روی پد برداریم و به سراغ کارهای‌مان برویم، فوق‌العاده جالب است.

بر همین اساس بود که شرکت‌های سازنده سخت‌افزارها و گجت‌ها به ساختن پدهای شارژ بی‌سیم روی آوردند. در این میان اپل هم از سپتامبر سال ۲۰۱۷ با معرفی AirPower تصمیم گرفت در این حیطه نیز به رقابت با رقبای سرسختی چون سامسونگ بپردازد. اما پد شارژ بی‌سیم اپل هرگز به دست مصرف‌کننده‌ها نرسید، چون اپل بعد از تقریبا دو سال منتظر نگه داشتن کاربران خود، در ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که AirPower پیش از آن‌که به مرحله عرضه برسد تولیدش متوقف شده است! خود اپل عنوان نموده که علت این تصمیم این بوده است که AirPower نتوانست با “استانداردهای اعلای” شرکت اپل همخوانی پیدا کند، گرچه برخی شایعات از این حکایت دارند که علت اصلی، وجود نقص فنی و عدم توانایی این شرکت در رفع این نواقص بوده است.

حال مینگ‌چی‌کو، تحلیل‌گر معروفی که در پیش‌بینی محصولات و تصمیمات آینده کمپانی اپل سابقه طولانی و نسبتا درخشانی دارد و از این نظر تقریبا معتبر دانسته می‌شود، اکنون اعلام کرده است که اپل برای آیفون‌های نسل آینده خودش توانایی شارژ دو طرفه را فراهم خواهد ساخت. به وسیله این فناوری، آیفون شما در واقع تبدیل به یک پد شارژر می‌شود، به این معنی که می‌توانید محصولاتی که دارای مدار شارژر Qi هستند را روی آیفون خود قرار بدهید تا آیفون با شارژ خودش، دیوایس‌های دیگر شما را شارژ کند. اگر پیش‌بینی مینگ‌چی‌کو صحیح باشد، کاربران آیفون‌های سال ۲۰۱۹ می‌توانند اپل واچ یا ایرپادهای خود (یا حتی آیفون‌های خود) را با پشت آیفون جدیدشان شارژ نمایند.

مینگ‌چی‌کو در ادامه به این موضوع اشاره کرده است که آیفون‌های سال ۲۰۱۹ با اندازه‌های ۵.۸ اینچی، ۶.۱ اینچی و ۶.۵ اینچی عرضه خواهند شد و همگی توانایی شارژ دو طرفه را خواهند داشت و برای همین منظور، اپل احتمالا در این آیفون‌ها از باتری‌های بزرگ‌تری استفاده خواهد کرد تا گنجایش شارژ بیشتری برای به اشتراک گذاشتن با باقی دیوایس‌ها داشته باشند.

apple-losing-wireless-charging-race

سامسونگ هم در گلکسی اس ۱۰ از این فناوری استفاده نمود و به کاربرانش اجازه داد تا با گلکسی اس ۱۰ خود بتوانند باقی دیوایس‌های خود را شارژ کنند. اما سوال این‌جاست که آیا اپل در این رقابت مسیر صحیحی را در پیش گرفته است؟ البته شارژ دو طرفه می‌تواند مفید واقع شود، اما در مقایسه با پد شارژر کارایی چندانی ندارد. خوب است که بتوان با آیفون باقی دیوایس‌ها را شارژ کرد، اما خود آیفون یک دیوایس جداگانه است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر با آیفون خود ایرپاد و اپل‌واچ‌تان را شارژ کنید، همزمان شارژ آیفون‌تان هم کم می‌شود. اینجاست که پد شارژر بی‌سیم به در می‌خورد، چون خود پد همیشه به برق است و نیازی به شارژ جداگانه ندارد و صرفا برای شارژ کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر سامسونگ هم این فناوری را برای کاربران خود فراهم ساخته، اما در کنارش پدهای شارژ بی‌سیم هم روانه بازار کرده است. خیلی‌ها در حال حاضر از پدهای شارژ بی‌سیم سامسونگ یا دیگر شرکت‌های فعال در این حیطه، برای شارژ کردن آیفون‌های خودشان استفاده می‌کنند و این برای اپل یک شکست محسوب می‌شود. مهم نیست اپل چه امکانات خارق‌العاده دیگری برای آیفون نسل آینده خودش در نظر گرفته است، این شرکت باید فکری به حال جای خالی خود در دنیای شارژرهای بی‌سیم بکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH