کلیه مدل‌های آی‌فون 2020 اپل شامل نسخه ارزان‌قیمت از فناوری 5G پشتیبانی خواهند کرد

پیش‌تر به‌نظر می‌رسید که سال 2019 به عصر فراگیر شدن فناوری 5G تبدیل شود؛ اما اکنون ظاهرا این تکنولوژی ارتباطی با سرعت آهسته‌تری عرضه خواهد شد. پوشش شبکه در بهترین حالت، وضعیتی متناوب دارد و تعداد گوشی‌های 5G موجود در بازار نیز با استفاده از انگشتان یک دست قابل شمارش هستند. تا سال 2020 خصوصا با نزدیک شدن به پایان سال و موعد معمول عرضه آی‌فون‌های جدید توسط اپل، وضعیت فعلی احتمالا تا حدودی بهبود خواهد یافت.

علیرغم فاصله زمانی بیش از 1 ساله، اکنون مدت‌هاست که آی‌فون‌های سال 2020 در کانون توجهات قرار دارند. دلیل چنین پدیده‌ای عمدتا این است که بر اساس پیش‌بینی‌ها، مدل‌های مذکور با تغییرات بزرگی عرضه خواهند شد. اکنون یکی از بانفوذترین تحلیل‌گران اپل با نام مینگ چی‌کو، اطلاعات جالب‌توجه دیگری را در خصوص این اسمارت‌فون‌ها ارائه نموده است.

اقدامات تولیدکنندگان هندست‌های اندرویدی، اپل را وادار به عکس‌العمل کرد

نکته طلایی مورد اشاره در آخرین گزارش آقای کو برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در اپل جالب‌توجه خواهد بود. سند مذکور توسط وب‌سایت MacRumors گردآوری شده و نه‌تنها دربردارنده پیش‌بینی‌های جالبی پیرامون آی‌فون‌ها است؛ بلکه به بیان توضیحاتی در خصوص اسمارت‌فون‌های اندرویدی موجود در بازار نیز می‌پردازد.

اکنون ما معتقدیم که کلیه مدل‌های سه‌گانه جدید آی‌فون در 6 ماهه دوم سال 2020 عرضه شده و بنا بر دلایل زیر از فناوری 5G پشتیبانی خواهند کرد: -1 پس از خریداری کسب‌وکار زیرساخت‌های مخابراتی اینتل توسط اپل، غول کوپرتینویی به منابع بیش‌تری جهت توسعه آی‌فون 5G دسترسی دارد. -2 انتظار می‌رود که قیمت‌گذاری اسمارت‌فون‌های اندرویدی 5G طی 6 ماهه دوم سال 2020 به 249 تا 349 دلار آمریکا کاهش پیدا کند. ما معتقدیم که اسمارت‌فون‌های اندرویدی با قابلیت اتصال 5G که در بازه قیمتی 249 تا 349 دلار آمریکا فروخته می‌شوند؛ تنها از فرکانس‌های کم‌تر از 6 گیگاهرتز پشتیبانی خواهند کرد. اما موضوع کلیدی این است که در نیمه دوم سال 2020، مصرف‌کنندگان تصور خواهند کرد که 5G یک قابلیت ضروری به‌شمار می‌رود. لذا مدل‌هایی از آی‌فون که با قیمت‌های بالاتری فروخته می‌شوند؛ به منظور اقبال هرچه بیش‌تر از سوی اپراتورهای مخابراتی و جلب نظر مصرف‌کنندگان جهت خریداری بایستی از اتصال 5G پشتیبانی نمایند. -3 توسعه هرچه بیش‌تر فناوری 5G احتمالا برای اکوسیستم واقعیت‌افزوده اپل نیز سودمند واقع خواهد شد.

اکنون همگی می‌دانیم که آی‌فون‌های سال 2020 مجهز به فناوری 5G خواهند بود؛ اما پیش‌تر تصور می‌شد که تنها 2 ورژن گران‌قیمت‌تر آی‌فون از چنین قابلیتی بهره خواهند برد و اپل از به‌کارگیری این مشخصه ممتاز در مدل اقتصادی هندست خود صرف‌نظر خواهد کرد. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که فشار وارد شده از سوی دنیای اندروید به اندازه‌ای است که حتی اپل نیز نمی‌تواند آن‌را نادیده بگیرد. قیمت‌گذاری رقابتی گوشی‌های اندرویدی؛ خصوصا نمونه‌های ارائه شده توسط تولیدکنندگان چینی، اپل را وادار کرده تا استراتژی خود را مورد بازنگری قرار دهد. غول کوپرتینویی بایستی با سازوکار مخصوص خود به موج آینده اسمارت‌فون‌های 5G مقرون‌به‌صرفه پاسخ دهد.

اپل احتمالا قصد دارد یک آی‌فون 5G با قابلیت پشتیبانی محض از فرکانس‌های کم‌تر از 6 گیگاهرتز را عرضه نماید. این‌کار با هدف دستیابی به سهم فروش بیش‌تر از طریق کاهش هزینه تولید و عرضه هندست در بازارهایی صرفا با قابلیت پشتیبانی از فرکانس‌های زیر 6 گیگاهرتز (نظیر بازار چین) انجام می‌شود. با این‌حال آی‌فون 5G با قابلیت پشتیبانی محض از فرکانس‌های زیر 6 گیگاهرتز و ورژنی از گوشی با امکان پشتیبانی از امواج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتز، حتی در صورت استفاده از الگوی طراحی مشترک نیز کماکان به‌عنوان پروژه‌های متفاوتی در نظر گرفته می‌شوند.

باند امواج میلی‌متری به نمونه‌هایی در طیف فرکانسی فوق‌العاده بالا اشاره دارد. اتصال 5G با سرعت‌های بسیار بالا و تاخیر اندک که اخبار فراوانی در خصوص آن منتشر شده است نیز از باند فرکانسی مذکور استفاده می‌کند. لذا در صورت عدم وجود این باند فرکانسی، کاربران احتمالا قادر به تجربه واقعی موردانتظار از فناوری 5G نخواهند بود. البته این تکنولوژی با معایب خاص خود عرضه می‌شود و مقالات مختلف به بررسی نگرانی‌های موجود حول این فناوری پرداخته‌اند. با این‌حال اپل می‌تواند از اقدام سایر کمپانی‌ها مبنی بر نادیده گرفتن امواج میلی‌متری تقلید نکند.

پوشش فراگیر شبکه 5G

آقای کو پیش‌بینی می‌کند که اپل برای آی‌فون ارزان‌قیمت‌تر خود به سراغ رویکرد پشتیبانی محض از فرکانس‌های پایین‌تر از 6 گیگاهرتز نخواهد رفت و چنین تصمیمی از هزینه‌های مضاعف توسعه ناشی می‌شود. در عوض، کلیه مدل‌های آی‌فون 2020 از باند فرکانسی زیر 6 گیگاهرتز و باندهای امواج میلی‌متری به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی خواهند کرد. این اقدام، منطقی به‌نظر می‌رسد؛ چرا که عرضه یک مدل با قابلیت‌های 5G متفاوت نسبت به سایر مدل‌ها در بهترین حالت موجب سردرگمی مشتریان خواهد شد و حتی می‌تواند آن‌ها را دچار گمراهی نماید. بعلاوه حتی ارزان‌ترین مدل آی‌فون نیز قیمتی معادل 750 دلار یا گران‌تر دارد و به‌کارگیری ناقص فناوری 5G در هندستی با برچسب قیمتی مذکور، غیرقابل‌قبول خواهد بود.

علیرغم اقدام اپل مبنی بر خریداری کسب‌وکار مودم شرکت اینتل، کمپانی برای آی‌فون‌های سال 2020 قادر به استفاده از فناوری خود نخواهد بود و ناچارا حداقل برای یک سال دیگر از مودم‌های 5G ساخت کوالکام بهره خواهد برد. بر اساس آمار فروش آی‌فون XR انتظار می‌رود که مدل ارزان‌تر آی‌فون مجهز به فناوری 5G احتمالا بیش‌ترین میزان فروش را تجربه خواهد کرد. این پدیده بدان معناست که هیجان ناشی از درآمدهای آینده کوالکام احتمالا این تولیدکننده آمریکایی را از خودبی‌خود خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH