سفر از دیوار تا آمریکا با موستانگ

فورد اگرچه نام شناخته شده‌ای دارد اما اگر محصولات این کمپانی خودروسازی را در خیابان ببینیم احتمالا کمتر آنها را می‌شناسیم یا فرق آن را با دیگر خودروهای آمریکایی قدیمی تشخیص می‌دهیم. با این حال اگر نامش را در سایت دیوار جست‌وجو کنیم می‌بینیم هنوز هم افراد زیادی نه فقط طرفدار بلکه عاشق این خودروی عتیقه هستند.

فورد موستانگ همان خودرو با کاپوت کشیده با پشتی کوتاه است که سال‌ها عنوان پرفروش‌ترین خودروی دنیا را بر شانه‌اش حمل می‌کرد. این خودرو شعاری مهم داشت: « توسط شما طراحی خواهد شد». اولین تلاش این شرکت برای طراحی یک نمونه اسپرت به نام موستانگ در سال  1964 محقق شد. طراح این خودرو کارول شلبی، همان راننده مسابقات اتوموبیل‌رانی و خودروساز بود. او در اولین روز از اولین مدلی که به بازار داد 20 هزار دستگاه فروخت و یک سال بعد این عدد به یک میلیون دستگاه رسید.

داخل قلب آن یک موتور شش و هشت سیلندر به کار گذاشته شده بود که می‌توانست نزدیک به 310 اسب بخار قدرت تولید کند. یک سال بعد تغییراتی در این خودرو دادند که لشکر اسب‌هایش بیشتری در موتورش به حرکت دربیاید. آن زمان در این خودرو یک گرامافون کار شد که فقط دو آهنگ اجرا می‌کرد ولی اگر نسخه تیونینگ شده آن را بخریم یا روی آن ضبط نصب شده و یا خودمان می‌توانیم ضبط آن را تغییر بدهیم. موتور 4.7 لیتری آن این قدرت را با گیربکس اتومات سه دنده به چرخ‌ها منتقل می‌کرد. دنده اول می‌توانست مانند همه خودروهای قدیمی تا 100 کیلومتر را بدون سر و صدای اضافی طی کند. کم کم قدرت موتور با تغییرات به وجود آمده به 320 اسب بخار رسید. این اسب رام نشده و حشی در هفت ثانیه به 112 کیلومتر سرعت می‌رسید که عددی بسیار قابل توجه بود.

موستانگ که با صدای زنبوری داخل اگزوزش هر جا که باشیم با فریاد بلندی ما را از خودش با خبر می‌کند در دهه هفتاد چند تغییر تجربه کرد. نسل دوم و سوم آن ابتدا و انتهای این دهه متولد شد. موتور آن به یک پیشرانه هشت سیلندر تغییر پیدا کرد تا جانی تازه به آن بدمد. اگر چه در ایران معدود نسخه‌هایی از دهه‌ 60 میلادی هم حضور دارد اما تعداد موستانگ‌های دهه هفتاد و هشتادی در سایت‌هایی مثل دیوار بیشتر است. بعدا نسل چهارم هم در سال 1994 به بازار رسید که به دلیل بحران‌های اقتصادی در آمریکا بسیار ارزان‌تر و ساده‌تر شده بود. تا اینکه نسل پنجم سال 2005 با الهام و الگوبرداری از موستانگ اولیه دوباره به بازار آمد.

موستانگ قدیمی خودروی مسافرت نیست. صندلی‌های آن راحت نیستند و امکانات صوتی ندارد. درنتیجه فقط به درد کلکسیون ما در پارکینگ و خودرنمایی در خیابان‌ها می‌خورد. با این حال با فوردهای جدید مسافرت‌های بین شهری که هیچ حتی می‌توان بی هیچ دغدغه تا کره ماه هم رفت.  فورد موستانگ 2018 پرفروش‌ترین خودروی اسپرت کوپه جهان است. مدل جدیدی که قرار است سال 2020 عرضه شود احتمالا می‌تواند 700 اسب بخار قدرت داشته باشد. ناگفته نماند که نسخه‌ای که یک استارت‌آپ روسی به شکل برقی با الگوبرداری از آن طراحی کرده، قبل از اینکه مدل 2020 برسد، رکورد آن را با 800 اسب بخار زده است.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH