قبض تلفن ثابت

آیا هزینه مکالمات بین‌الملل توسط اپراتورها کاهش می‌یابد؟

چند وقتی است که مکالمات بین‌الملل از انحصار شرکت زیرساخت درآمده و ارایه این خدمت به اپراتورها واگذار شده است. نتایج این اقدام و انتظارات آن متفاوت بوده و به نظر می‌رسد که تا حدود زیادی این اهداف به ثمر نشسته و موفقیت‌آمیز بوده است.

به گزارش آی‌تی‌رسان، تصدی‌گری شرکت زیرساخت در مورد مکالمات بین‌الملل به یکی از مشکلات اساسی در حوزه ارتباطات کشور تبدیل شده بود که در یک تصمیم حاکمیتی مقرر شد که اپراتورهای مختلف متصدی این موضوع شوند و شرکت زیرساخت صرفا به ارایه زیرساخت‌های لازم بپردازد و از این طریق انحصار از حوزه مخابرات کم شده و شرایط رقابتی در این موضوع برقرار گردد.

در حال حاضر وضعیت به گونه‌ایست که اپراتورهای خصوصی اقدام به جمع‌آوری ترافیک صوتی کرده و به شرکت زیرساخت تحویل می‌دهند و این شرکت به خارج از کشور منتقل می‌کند ولی طبق تصمیم‌گیری انجام شده در صورتی که اپراتور با شرکت خارجی قراردادی را امضا کند، امکان انتقال مستقیم ترافیک صوتی به خارج از کشور مهیا بوده و انحصار شرکت زیرساخت در میان نخواهد بود.

در همین راستا قبلا صادق عباسی شاهکوه مدیرعامل پیشین شرکت ارتباطات زیرساخت، در مصاحبه‌ای پیرامون این موضوع گفته بود: طبق دستوری که قبلا از وزارت ارتباطات دریافت کردیم، بخشی از ترافیک تلفنی را به بخش خصوصی منتقل کردیم و البته بخشی نیز در اختیار زیرساخت ماند. اما در حال حاضر برنامه‌ای وجود دارد که کل ترافیک تلفنی به اپراتورها واگذار شود و ترافیک بین‌المللی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

قبض تلفن ثابت مکالمات بین‌الملل

آیا هزینه مکالمات بین‌الملل توسط اپراتورها کاهش می‌یابد؟

مدیرعامل پیشین شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه پیرامون این موضوع گفت: ما مدلی را به وزارت ارتباطات پیشنهاد دادیم که طی آن تمامی درآمد و هزینه‌های مربوط به ترافیک بین‌المللی تلفن به اپراتورها منتقل شده و شرکت زیرساخت صرفا هزینه خدماتی که ارائه می‌دهد، دریافت نماید. بدین ترتیب شرکت زیرساخت از پروسه عقد قراردادهای داخلی و خارجی، خارج می‌شود و همه چیز به شرکت‌های خصوصی منتقل می‌شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر این اقدامات در اختیار شرکت زیرساخت که یک شرکت دولتی است، بوده و در مقابل شرکت‌هایی قرار گرفتند که خصوصی بوده و طبیعتا امکان مدیریت بهتری در هزینه‌ها دارند. این شرکت‌ها امکان انعطاف بیشتری در عملکرد دارند و همچنین امکان عقد قرارداد بهتری با خارجی‌ها دارند. طبیعتا با این رویه جدید امکان ارائه تخفیف به مردم و یا صرفه‌جویی در هزینه‌ها وجود داشته و کسب درآمد بیشتری نیز برایشان خواهد داشت.

شاهکوه در ادامه به دلایل تاخیر در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: از جمله دلایل مهم وزارت ارتباطات برای اجرایی کردن این موضوع مساله ارز و نوسانات ارزی بود که باعث شد تا طرح مذکور به تعویق بیفتد. این پروسه به دلیل ارزبری بالا و ارتباطات مالی خارجی نیاز به تامین ارز داشت که با توجه به نوسانات موجود در این بازار آن، عملا منجر به تعویق اجرا کردن این طرح شد. پس از تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و همچنین نهایی‌شدن آن می‌توان شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

همچنین گفتنی است که طبق شنیده‌ها، وزارت ارتباطات در حال برنامه‌ریزی برای خارج کردن انحصار این وزارت‌خانه در بسیاری از موارد بوده و به زودی خبرهای جدیدی در حوزه فعالیت این وزارت‌خانه خواهیم شنید. سجاد بنابی نایب ‌رییس هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در مصاحبه‌ای گفت: در حال زمینه سازی برای رفع انحصار شرکت زیرساخت از موارد مختلف هستیم که بحث مربوط به مکالمات بین‌الملل آن در حال انجام بوده که قصد داریم به طور کامل آن را به اپراتورهای بخش خصوصی واگذار کنیم. طبق مصوبات جدید کمیسیون تا شهریورماه سال جاری بایستی این انتقال انجام شده و شرکت زیرساخت صرفا نقش حاکمیتی را برای اپراتورها داشته باشد.

وی در پایان گفت: قبل از این پروسه مکالمات بین‌الملل بدین صورت بود که ترافیک از طریق اپراتورها به شرکت زیرساخت منتقل و پس از آن به شرکت طرف قرارداد خارجی زیرساخت انتقال داده میشد ولی حالا رویه تغییر کرده و به طور کلی شرکت زیرساخت از پروسه مکالمات بین‌الملل خارج خواهد شد و همه چیز در اختیار اپراتورهای خصوصی قرار می‌گیرد و صرفا زیرساخت نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH