مدیرعامل هواوی: کمپانی برای خودکفا شدن بایستی ساختارش را تغییر دهد

دولت ترامپ در راستای تسهیل محدودیت‌های وضع شده علیه هواوی جهت دسترسی این شرکت به زنجیره تامین آمریکایی خود هیچ‌گونه اقدام خاصی را اجرا نکرده است. بر اساس اظهارات نشریه بلومبرگ، رن ژنگفی؛ موسس و مدیرعامل هواوی بر روی بازسازی ساختار کمپانی کار می‌کند و تکمیل این فرآیند بین 3 تا 5 سال زمان خواهد برد. آقای رن مایل است که در پایان این دوره زمانی، هواوی به خودکفایی کامل دست یابد. پس از قرارگیری نام هواوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا در روز 16 مه، شرکت‌های آمریکایی نظیر گوگل، کوالکام، میکرون و اینتل، کسب‌وکار خود با کمپانی را متوقف کردند. حتی تامین‌کنندگان مستقر در سایر کشورها نظیر کمپانی بریتانیایی ARM Holding نیز روابط خود با هواوی را قطع نمودند. دلیل چنین اقدامی، بهره‌گیری کمپانی‌های مذکور از فناوری آمریکایی بود.

هواوی از دسترسی به ورژن مبتنی بر خدمات گوگل پلی سیستم‌عامل اندروید، تراشه‌های حافظه شرکت میکرون، الگوهای طراحی تراشه ARM Holding و موارد متعدد دیگر محروم شده است. اخیرا هواوی از سیستم‌عامل HarmonyOS خود رونمایی کرد. این سیستم‌عامل در صورت لزوم به‌عنوان پلتفرم جایگزین اندروید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین واحد های‌سیلیکون هواوی نیز تراشه‌ها و مودم‌های اختصاصی خود را طراحی می‌کند (هر 2 محصول توسط کمپانی TSMC تولید شدند). با این‌حال های‌سیلیکون برای طراحی این قطعات از نرم‌افزاری آمریکایی استفاده نمود و روی الگوهای طراحی تراشه شرکت ARM کار کرد. بنابراین هواوی پس از اتمام موجودی این قطعات احتمالا دچار دردسر می‌شد. با این وجود کمپانی موفق به تولید تراشه کایرین 990 شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، اسمارت‌فون هواوی میت 30 پرو در اواخر سال جاری عرضه می‌شود و توان پردازشی این هندست از طریق تراشه کایرین 990 تامین خواهد شد.

علیرغم ممنوعیت‌ها، فروش هندست‌های هواوی طی 6 ماهه نخست امسال 24 درصد افزایش پیدا کرد

رن ژنگفی با نوشتن یادداشتی در اوایل ماه جاری اعلام کرد که هواوی بایستی یک ارتش آهنین شکست‌ناپذیر را ایجاد نماید که با کمک آن، کمپانی بتواند به موفقیت دست یابد. به بیان صادقانه، قرار دادن این واژه‌ها در حوزه اصطلاحات نظامی، احتمالا برای قانون‌گذاران آمریکایی آسان نخواهد بود. این افراد پیش‌تر کمپانی چینی را به‌عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا قلمداد نموده و دلیل آن‌را وجود قانونی در کشور چین اعلام کردند که به دولت اجازه می‌دهد تا در صورت صلاح‌دید، دستور گردآوری اطلاعات کاربران را به هواوی ابلاغ نماید. نگرانی موجود این است که گوشی‌ها و تجهیزات شبکه شرکت هواوی دارای حفره‌ای مخفی هستند که برای جاسوسی از کمپانی‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هواوی همواره چنین ادعایی را انکار نموده است. اگرچه دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا در بیان دلیل انتقال نام هواوی به لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات‌متحده به عامل امنیتی اشاره نموده است؛ اما گزارش نشریه بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که به عقیده برخی کارشناسان، ایالات‌متحده در راستای جلوگیری از پیشرفت هواوی تلاش می‌کند و دلیل چنین اقدامی، پیشتازی غول چینی در حوزه فناوری 5G است. نسل آینده ارتباطات بی‌سیم به شکل‌گیری کسب‌وکارهای جدید و رشد اقتصادی چشمگیر در کشورهای بهره‌مند از شبکه پرسرعت 5G منجر خواهد شد. با توجه به ممنوعیت‌های وضع شده توسط ایالات‌متحده برای استفاده از تجهیزات شبکه 5G هواوی، رن ژنگفی اعلام کرده که این کشور از پیشرفته‌ترین شکل فناوری 5G استفاده نمی‌کند. چنین پدیده‌ای احتمالا موجب عقب‌افتادگی ایالات‌متحده در حوزه هوش مصنوعی خواهد شد.

ما در شرایط سخت و دشوار بایستی اصلاحات اساسی موردنظر خود که ایجاد یک ارتش آهنین شکست‌ناپذیر است را اجرا نماییم. چنین پدیده‌ای می‌تواند در دستیابی هواوی به پیروزی موثر باشد. ما ناچارا بایستی فرآیند سازمان‌دهی مجدد خود را ظرف مدت 3 تا 5 سال تکمیل کنیم. – رن ژنگفی؛ موسس و مدیرعامل هواوی

امسال احتمالا سال خوبی برای هواوی بوده است. در سال 2018، این کمپانی با فروش مجموعا 206 میلیون دستگاه هندست به سومین فروشنده بزرگ اسمارت‌فون در جهان تبدیل شد و پشت سر شرکت‌های سامسونگ و اپل قرار گرفت. طی 3 ماهه نخست امسال، وضعیت تا حدودی بهبود یافت و هواوی موفق شد 59 میلیون واحد هندست را به فروش برساند. این وضعیت از رشد بیش از 50 درصدی فروش نسبت به سال گذشته حکایت داشت. طی این دوره زمانی 3 ماهه، هواوی از اپل پیشی گرفت و به دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون تبدیل شد. در صورت عدم انتقال نام هواوی به لیست سیاه ایالات‌متحده، غول چینی تا سال آینده به هدف اصلی خود که پیشی گرفتن از سامسونگ و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان بود؛ دست پیدا می‌کرد. با این‌حال با توجه به شرایط حاکم، عملکرد هواوی در مقایسه با پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان، بهتر بوده است. این تولیدکننده طی دوره 3 ماهه دوم امسال، 59 میلیون گوشی دیگر را به فروش رساند و این موضوع، میزان فروش هندست‌های هواوی طی 6 ماهه نخست امسال را به 118 میلیون دستگاه رساند. این رقم در مقایسه با 6 ماهه اول سال 2018 رشدی 24 درصدی را نشان می‌دهد.

در حال حاضر آمار فروش هواوی احتمالا به شکل شگفت‌آوری، مناسب به‌نظر می‌رسد؛ اما در نیمه دوم سال جاری، وضعیت احتمالا دشوارتر خواهد شد. اظهارات علنی مدیرعامل هواوی پیرامون ضرورت تغییر ساختار کمپانی نیز در واقع به‌معنای پیش‌بینی چنین سناریویی خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH