تمیز کردن اسپیکر گوشی

آموزش تمیز کردن اسپیکر گوشی با روش‌های مختلف و متفاوت

در این مقاله شما را با چند روش کاربردی برای تمیز کردن اسپیکر انواع گوشی سامسونگ و شیائومی و اپل آشنا می‌کنیم تا بتوانید به پاکسازی بلندگو گوشی بپردازید.

هنگامی که یک گوشی هوشمند نو می‌خرید، در همان ابتدا یک دستگاه بسیار تمیز و زیبا خواهید داشت. اما رفته رفته ممکن است به دلایلی دستگاه زیبایتان از چشمتان بیفتد! با گذشت زمان، بلندگو تلفن‌های هوشمند دچار گرد و غبار و کثیفی می‌شوند؛ ذرات ریزی که چشم قادر به دیدن آن‌ها نیست.

اگر برای مدت طولانی آن‌ها را تمیز نکنید، صدای بسیار ضعیف و نامناسبی را هنگام مکالمه و گوش دادن به موسیقی و از این قبیل خواهید شنید. بنابراین مجبور هستید به تعمیر‌کار مراجعه کنید. اما دست نگه دارید؛ می‌خواهیم چند روش کاربردی را به شما بیاموزیم تا خودتان بتوانید اسپیکر گوشی خود را هم از داخل و هم از بیرون تمیز کنید.


استفاده از وسایل موجود در خانه برای تمیز کردن اسپیکر گوشی

قدم اول: جای بلندگو‌ها را مشخص کنید

معمولا بلندگو‌ گوشی‌های آیفون در پایین گوشی و سمت چپ و راست درگاه شارژ قرار دارند؛ برای تلفن‌های سامسونگ، اسپیکر گوشی اغلب به پایین دستگاه ولی در یک طرف پورت درگاه شارژ، محدود می‌شود. بلندگویی که برای تماس استفاده می‌شود، تقریبا همیشه در قسمت بالای جلو گوشی‌ها قرار دارد. البته توجه کنید که ممکن است اسپیکر برخی از گوشی‌ها در قسمت کناری گوشی، نزدیک دکمه تنظیم صدا یا در پایین قسمت جلو دستگاه قرار داشته باشد.

این مقاله را بخوانید: چگونه مشکل کار نکردن جک هدفون گوشی خود را برطرف کنیم؟

قدم دوم: یک گوش‌پاک کن را به قسمت خارجی بلندگو بمالید

به تدریج و با اعمال اندکی فشار با حرکات دایره‌ای، گوش‌پاک کن را روی سوراخ بلندگو‌های خود حرکت دهید. برای تمیز کردن اسپیکر گوشی این کار را تا زمانی که تمام کثیفی‌ها بیرون بیاید، ادامه دهید. اگر سوراخ‌های اسپیکر به اندازه کافی بزرگ است، گوش‌پاک کن را به آرامی به طرف داخل آن‌ها فشار دهید. همین که قسمت پنبه‌ای آن وارد شکاف شود، کافیست؛ سپس آن را به سمت چپ و راست حرکت دهید. هر موقع گوش‌پاک کن‌ها کثیف شدند، آن‌ها را عوض کنید. پیشنهاد می‌شود که گوش پاک‌کن را به الکل آغشته کنید.

قدم سوم: یک تکه خمیر بازی را به شکل توپ کوچک در‌ آورید و آن را روی سوراخ‌های اسپیکر فشار دهید

یک خمیر بازی را به اندازه ۲/۵ سانتی‌متر ببرید و آن را به شکل یک توپ در آورید. آن‌قدر آن را به هم بفشارید تا بسیار نرم و قابل انعطاف باشد. سپس آن را به پایین سوراخ بلندگو فشار دهید؛ به اندازه‌ای که خمیر وارد سوراخ‌ها شود. آن را به مدت 2 الی 3 ثانیه نگه دارید و سپس بیرون بیاورید تا مراحل تمیز کردن اسپیکر گوشی کامل شود. شما می‌توانید گرد و خاکی را که به خمیر چسبیده است، مشاهده کنید. این روند را تا جایی ادامه دهید که دیگر هیچ گرد و خاکی بیرون نیاید. هر دفعه خمیر را در دست‌تان بچرخانید تا همواره از سطح تمیز آن استفاده کنید.

قدم چهارم: برای تمیز کردن اسپیکر‌ هایی که حفره‌های کوچک دارند از مسواک استفاده کنید

برس مسواک را به صورت افقی داخل سوراخ‌ها فشار دهید. آن را به موازات حفره‌های بلندگو به سمت بالا و پایین حرکت دهید. سپس مسواک را به صورت عمودی و به موازات لبه گوشی به سمت چپ و راست حرکت دهید تا داخل حفره‌ها تمیز شود. زاویه برس را متمایل به بالا نگه دارید و برای ذرات سفت و چسبنده از مو‌های پایینی مسواک استفاده کنید. بهتر است برای این کار از مسواک‌های با سختی متوسط استفاده کنید؛ به این علت که مسواک‌های نرم برای تمیز کردن گرد و خاک، مناسب نیستند. درحالی‌ که مسواک‌های نسبتا سخت دارای مو‌های سفت‌‌تری هستند که به راحتی ذرات کثیف را بیرون می‌آورند.

 

قدم پنجم: از چسب نواری استفاده کنید

در این روش یک چسب نواری را روی اسپیکر گوشی بچسبانید. با یک شی نوک تیز و یا حتی با گوشه ناخن‌تان، چسب را طوری فشار دهید که کاملا به سوراخ‌های اسپیکر گوشی بچسبد. حالا چسب را خیلی محکم و با سرعت زیاد بردارید. به این صورت گرد و غبار موجود بر روی اسپیکر گوشی به چسب چسبیده و از روی اسپیکر جدا خواهد شد.

تمیز کردن اسپیکر گوشی با صدا

برخی اپلیکیشن‌ها ادعا دارند که می‌توانند با پخش برخی صداها در فرکانس‌های مختلف، کاری کنند تا اسپیکر گوشی تمیز شود. در واقع این نوع صدا ها با ایجاد صداهای بلند و کوتاه باعث ایجاد باد در اسپیکر شده و همین موضوع می‌تواند گرد و غبار روی خروجی اسپیکر را تمیز کند. البته مطمئنا این روش به خوبی روش‌های قبلی نیست اما امتحان آن نیز ضرری ندارد.

تمیز کردن اسپیکر گوشی سامسونگ با اپلیکیشن

یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها در این زمینه Clear Speaker نام دارد که می‌توانید آن را از اینجا دانلود کنید. بعد از نصب، این اپلیکیشن حدودا 30 تا 40 ثانیه صداهای متفاوتی را پخش می‌کند که موجب تمیز شدن اسپیکر شما خواهد شد. البته این صداها بیشتر شبیه به نویز بوده و بهتر است هنگام پخش گوشی را در نزدیکی خودتان قرار ندهید. با این اپلیکیشن امکان تمیز کردن اسپیکر مکالمه و اسپیکرهای گوشی را خواهید داشت. البته این مورد صرفا برای گوشی‌های سامسونگ نیست و برای تمام گوشی‌ها کاربردی خواهد بود.

اگر سری به گوگل پلی بزنید، اپلیکیشن‌های زیادی در این زمینه هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. برای از این اپلیکیشن‌ها حتی ادعا دارند که می‌توانند آب موجود در اسپیکر را نیز خارج کنند!

تمیز کردن اسپیکر گوشی شیائومی با صدا

شیائومی برای تمیز کردن اسپیکر در تنظیمات گوشی، بخشی اختصاصی قرار داده تا دیگر نیازی به نصب اپلیکیشن نداشته باشید. برای اینکار از روش زیر پیش بروید:

  • ابتدا وارد تنظیمات گوشی شوید.
  • گزینه Additional Settings را انتخاب کنید.
  • در صفحه باز شده گزینه Clear Speaker را برگزینید.
  • تیک گزینه Clear Speaker را بزنید تا به مدت ۳۰ ثانیه برخی صداهای نویز مانند پخش شوند.
  • اگر احساس می‌کنید که گرد و غبار زیادی روی اسپیکر نشسته، این روش را چندین بار تکرار کنید و گوشی را به سمت زمین بخوابانید. طوری که اسپیکر به سمت پایین باشد.

تمیز کردن اسپیکر گوشی

 

35 در مورد “آموزش تمیز کردن اسپیکر گوشی با روش‌های مختلف و متفاوت”

  1. سلام من گوشیم پوکو 5fافتاد توی کرم و بلندگوش کرم رفت من پاک کردم ولی احتمال رفتن داخل داره چی کنم خراب نشه

  2. سلام من اسپیکر گوشیم رو یه خورده آب گرفت الان آهنگ میزارم صداش گرفته هست الان باید چیکار . کنم

  3. گوشی من ناخداگاه افتاد تو قرمه سبزی، مسواک خلال دندون پنبه گوش پاککن خمیر، همرو امتحان کردم هیچکدوم جواب نداد لطفا کمکم کنید صداش خش خش میکنه

  4. سلام اسپیکر گوشیم نمیدونم خراب یا چی نه اهنگ پخش می‌کنه نه ویدیو فقط صدای زنگ میاد ارزش می‌کنه پیام هم بیاد لرزش می‌کنه میشه راهنمایی کنید ممنون

    1. سعید صانعی

      سلام، اگر صدای زنگ گوشی پخش میشه پس اسپیکر مشکلی نداره، احتمالا صدای مالتی مدیا رو کم کردید، یا برنامه‌های پخش موسیقی و ویدیو مشکلی داره

  5. سلام ببخشید من گوشیمو گذاشته بودم تو نایلون شربت و شربت رفته بود داخل باند من چیکار کنم

    1
    1
    1. سلام آقامهدیار برو تو مارکت برنامه Clear waveرا دانلود کن این برنامه کاربردی گوشیتو کاملا خشک می کنه وهیچ ضرری هم برای گوشی نداره. دانلود کردی بزن روی برنامه تا به عدد صد برسه بزارید تموم بشه یعنی عدد صد صفر بشه تموم شد استپ کنید ویکبار گوشیتون را خاموش وروشن کنید از شربت، خیس شدن کاملا تمیزوخشک میشه. ونترسید این برنامه صداش زیاده مشکلی نیست. اوکی کن انشاالله درست میشه.

    1. سعید صانعی

      سلام، اگر کلا اسپیکر گوشی‌تون ضعیفه که کاریش نمیشه کرد ولی اگر به تازگی ضعیف شده، از راهکارهایی که در مقاله نوشته شده استفاده کنید.

  6. سلام دوستان عزیز من با مسواک خیلی اروم کشیدم کاملا به جون مادرم کاملا نو شد و مثل روز اول شد خیلی خیلی ممنون

    1. با الکل پاک کن ولی گوشی رو خاموش کن بعد پایان هم گوشی رو ۱۵دریقه خاموش نگه دار تا الکل خشک بشه به هوا نری

  7. سلام دوستان
    اسپیکر مکالمه نصفش اصلا بسته است فقط چند تا از سوراخ های بازه آیا خود کارخانه ش اینجوریه لطفاً راهنمایی کنید ممنون

    3
    7
  8. متین اصغری

    من تو ازونجایی ک صدا در میاد اب رفتهوبود خش خش میشد مسواک رو همنجوری مثل فیلم که گفت چکار کنیم انجام دادم خش خش گوشیم رفت حتی صداش بلند شده مرسی?

    3
    7
  9. مسواک عالیترین روش بود من بخاطر کنکورم خیلی از گوشی برا دیدن ویدیو استفاده میکنم ظهر خوابیدم و بیدار شدم دیدم گوشی خش خش میکنه در حالیکه نه اب ریخته روش و اینکه تازه گرفتمش اینجا مسواک و خوندم یه مسواکی داریم تو خونه که برا تمیز کردن سطوح نرم ازش استفاده میکنیم سرش خیلی نرمه با اون اروم تمیز کردم بلندگوشو بعد با دستمال کاغذی گرد و غبارشو گرفتم و فوتش کردم الان عالی شد اصلا هم خش ننداخت رو گوشیم گریم گرفته بود میخواستم گوشی رو عوض کنم مرسی از سایت خوبتون

    3
    30
  10. من ماسک موی خیس زده بودم به موهام و تلفنم رو جواب دادم کاملا بلندگوی گوشیم خیس شد و صدا خیلی کم میومد از مسواک استفاده کردم درست شد و به حالت قبل برگشت و خش هم ننداخت مرسی واقعا گفتم بنویسم که مطمئن شماهم استفاده کنید

    5
    7
  11. اسپری چسب بسیار بسیار عالی بود. رو اسپیکر گوشی شیر ریخته بود و صدا بسیار ضعیف شده بود. امروز با اسپری چسب زدم و صدا مثل اولش شد.

    4
    5
  12. با اسپری چسب یک دو سه تمیز کردم عالی شد..جوری که بعضی وقتا دیگه گوشی رو دور از گوش خودم میگیرم…با گوش پاکن نشد.با خلال دندون هم نشد..چون سوراخی اسپیکر خیلی ریز بود…..ممنونم از اونی که پیشنهاد اسپری چسب رو داد…وگرنه میخواستم ببرمش تعمیرش کنن و نگران خرجش بود

    4
    17
  13. دیبا نوایی

    مال من فقط تو اسپیکرش یه زره آب رفت که همون لحظه با گوش پاکن خشک کردم بعد چند دقیقه به حالت معمولی برگشت

    5
    4
  14. سلام مسواک خراش میندازه خمیر میره لاش میممونه و گوش پاک کنم همینطور پنبه ها گیر میکنه
    راه بهتری نیست

    11
    99
    1. مبین دهقانی

      درسته خمیر بازی لاش میمونه اما اگه از مسواک درست استفاده کنی خش نمیوفته.
      گوش پاک کن هم اگه ازش ملایم استفاده کنی پنبش مشکل ساز نمیشه.

      9
      17
      1. سلام خوبی، من با اسپری چسب یک دو سه تمیز میکنم، یه پیس میزنی اول صداش کامل بند میشه بعد کثیفی ها میاد بیرون مثل روز اول میشه صداش… قابل شما رو نداشت..

        18
        32

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH